Producenci samochodów ciągle przekonują nas, że każde kolejne auto jest lepsze i mniej awaryjne od swego poprzednika. Codzienność zdaje się jednak temu zaprzeczać. Każdy, kto obserwuje rozwój motoryzacji, musi przyznać, że postęp jest ogromny, ale na pewno nie pod względem trwałości.
Poważne awarie coraz częściej dotyczą prawie nowych aut i są zazwyczaj efektem oszczędności materiałowych lub zbyt pospiesznego wprowadzania nowych technologii.
W związku z tym auta najbardziej skomplikowane, takie jak np. Mercedesy czy większe modele Volkswagena tracą na wizerunku. Coraz więcej osób zauważa natomiast zalety prostszych konstrukcyjnie marek, takich jak np. Kia czy Dacia.
Oprogramowanie sterowników silników wymagające aktualizacji, problemy z wtryskiwaczami paliwa i niska trwałość koła zębatego napędu pompy paliwa (2.0 TDI), pękające głowice (2.0 TDI PD), rozciągające się łańcuchy rozrządu w silnikach benzynowych, problemy z napinaczem łańcucha i kołem zmiennych faz rozrządu oraz hałasującym sprzęgłem klimatyzatora w silniku 1.4 TSI, niesprawny zawór EGR, uszkodzona turbosprężarka, szybko zużywające się dwumasowe koło zamachowe (diesle 1.9 TDI i 2.0 TDI), zużyte łożysko podporowe prawej półosi (diesle), usterki elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (Passat P6, kolumna zintegrowana ze sterownikiem), awarie czujnika stopu (Golf V i VI), problemy z niską jakością wiązek elektrycznych (dotyczy w szczególności Tourana), wady sterowania przekładnią DSG, uszkodzone elektryczne podnośniki szyb, problemy z rozruchem rozgrzanego silnika (Touran 1.9 TDI), zużycie elementów przedniego zawieszenia (Passat B5), zatkane odpływy wody (Passat B5), niewydolny układ klimatyzacji (Sharan).
Awarie bezstopniowych skrzyń Multitronic, usterki diesli 2.0 TDI PD (pękające głowice, uszkodzenia wtryskiwaczy i pomp oleju), problematyczny silnik 2.5 TDI PD V6 (wycierają się wałki rozrządu, szwankują pompy wtryskowe), korozja dolnych rantów drzwi (Audi A6 z lat 2004-08; na fot.), awaryjny diesel 3.3 TDI, jednostki FSI z początku produkcji borykają się z nagarem gromadzącym się na zaworach ssących, awarie napinaczy łańcucha i nastawnika rozrządu (benzyniak 1.4 TSI), nietrwałe przekładnie kierownicze (A4 B6), awaryjne przednie zawieszenie (A6 z lat 1997-2004), problemy z tylnym zawieszeniem wielowahaczowym, usterki osprzętu w silnikach Diesla (EGR, przepływomierze, dwumasowe koła zamachowe, czujniki, turbosprężarki), wymagające częstej aktualizacji sterowniki jednostek napędowych, zbyt szybkie rozciąganie się łańcuchów rozrządu, usterki oprogramowania kontrolującego pracę dwusprzęgłowych przekładni DSG i „głupiejący” układ elektryczny (różne modele), niska jakość niektórych elementów wykończenia wnętrza – klamek, przełączników, przycisków radia oraz do regulacji szyb (A3, A4), samoczynnie zamykające się tylne klapy (A6 Avant II generacji, Audi Q7).
Korozja (dotyczy w szczególności Swifta), uszkodzenie łożysk w skrzyni biegów (Swift), awarie silników Diesla (Grand Vitara 1.9 DDiS), niesprawności alternatora i centralnego zamka, wycieki z układu napędowego, głośna praca zawieszenia, usterki układu klimatyzacji, uszkodzone łożyska kół (Grand Vitara).
Niska jakość lakieru (Soul, cee’d), awaryjny silnik 1.1 CRDi, kłopoty z przednim zawieszeniem i drążkami kierowniczymi (różne modele), awarie radioodtwarzaczy (cee’d; na fot.), problematyczny silnik 2.0 CRDi, zużycie silentblocków ramy pomocniczej (Kia Sportage II).
Starsze modele (City, Jazz I, Civic VI i VII) korodują (rdza atakuje tylne nadkola i klapę bagażnika), problematyczne skrzynie biegów CVT, awarie łożysk w skrzyni biegów, nietrwałe zawieszenie i stukające maglownice (Civic VII), skrzypi kokpit, stukają amortyzatory, problemy z hamulcem ręcznym (Civic VIII), problemy z kołem pasowym w dieslu 2.2 i-CTDi, przepalają się żarówki (CR-V II), zaparowane reflektory (Accord VII), problemy z wałkami rozrządu w benzyniaku 2.0/155 KM, hacząca skrzynia (Civic Type R).
Korozja (dotyczy zwłaszcza klas C W203 i E W210), awarie wtryskiwaczy w starszych dieslach z rodziny CDI oraz jednostce OM651, usterki „elektryki” (różne modele, wiele niedomagań pojawia się głównie w klasach C W203 i Mercedes E W211), problemy z klapami w układzie dolotowym i turbosprężarkami w 3.0 V6 CDI (OM 642), awarie wspomagania kierownicy (klasa A II generacji), nietrwałe koło zębate łańcucha rozrządu w benzyniakach V6 i V8 z lat 2004-06, awaryjne zawieszenie w modelu ML, nietrwały i drogi w naprawach układ hamulcowy (SBC) w modelach klas E i S oraz terenowych GL i ML, rozładowane akumulatory.
Korozja nadwozia (różne modele), głośna praca zawieszenia (Colt VI, Lancer VII), nietrwałe tarcze hamulcowe (Mitsubishi Outlander II, L200), brudzi się przepustnica (Lancer VII), usterki łożysk skrzyni biegów (Galant VIII), problemy z radiem, spadającym wężem od turbo i zaniki mocy w Outlanderze II (2.0 DI-D).
Skrzypiące plastiki i fotele, korozja nadwozia, niska jakość lakieru, awarie cewek zapł. w benzyniakach, nietrwałe zawieszenie.
Nietrwałe zawieszenie, szwankujące górne wahacze (na fot.; różne modele, dotyczy zwłaszcza Alfy Romeo 147, 156 i 166), niska jakość „chromów”, niedoróbki w kokpicie, „głupiejąca” elektronika, szwankujące wariatory (silniki 1.8 i 2.0 Twin Spark), awarie sterownika zautomatyzowanej skrzyni Selespeed, szwankujący układ kierowniczy, nietrwały rozrząd w silniku 2.2 JTS, zacinające się klapy w kolektorze dolotowym w dieslach 1.9 i 2.4 JTDM (159), awarie osprzętu w silnikach wysokoprężnych, wycieki oleju z tylnego dyferencjału w wersjach z napędem na obie osie (Alfa Romeo Brera, Spider, 159).
Korozja nadwozia, usterki wybieraka biegów i awaryjny silnik R3 0.8 (Spark), problemy z instalacją elektryczną, szwankują synchronizatory, nietrwałe sprzęgła (Aveo), kiepska jakość plastików i słabe spasowanie kokpitu (różne modele), „głupiejący” układ elektryczny i nietrwałe zawieszenie (Lacetti), wypadające zapłony (model Lacetti 1.4 16V z lat 2004-05), niska jakość lakierów akrylowych (odpryski).
Nietrwałe uszczelki drzwi i wkładki zamków (C1), awaryjny osprzęt (diesle 2.0 i 2.2 HDI), nieszczelny układ wtryskowy (1.4 HDI), awarie turbosprężarek w dieslu 1.6 HDI (na fot.), wynikające z zawilgocenia komputera BSI problemy z układem elektrycznym, hałasująca tylna klapa (C2), niezbyt trwałe zawieszenie (C2, C3 i Citroen C4), korozja układu wydechowego (różne modele), usterki pneumatycznego zawieszenia (C5 I generacji sprzed liftingu), awarie elektronicznych przepustnic w silnikach benzynowych, wadliwe oprogramowanie sterujące pracą silnika (różne modele), zużyte łożyska kolumn resorujących (Berlingo), problemy z filtrem cząstek stałych (uszkodzenie czujnika różnicy ciśnień oraz czujnika poziomu dodatku obniżającego temperaturę spalania sadzy).
Uszkodzenie koła zmiennych faz rozrządu, awarie osprzętu diesla, nieszczelność chłodnicy (S40/V50), nietrwałe szkrzynie automatyczne, głośne przekładnie kątowe (modele 4x4), usterki elektroniki i zawieszenia.
Problemy ze smarowaniem głowicy w 2.5 Turbo, głośna praca zawieszenia (Forester), nietrwałe sprzęgła w wersjach z silnikiem Diesla, krótka żywotność tarcz hamulcowych, zużycie sprzęgła wiskotycznego (4x4), niska jakość materiałów wykończeniowych wnętrza, problemy z filtrem DPF, przeciętna trwałość przedniego zawieszenia (Legacy, Subaru Forester III).
Szwankujące przepustnice, awarie centralki sterującej i pękające obudowy alternatorów (silnik 1.2 Fire), psują się zawory EGR i przepływomierze, zdarzają się wycieki oleju (diesle 1.9 JTD/MJT), problem z klapami w układzie dolotowym (2.4 MJT), zaniki mocy podczas wilgotnej pogody (diesel 1.3 MJT), wysokie zużycie oleju (benzyniaki 1.4 i 1.8 16V), awarie wspomagania kierownicy (Panda, Punto II; na fot.), nietrwałe przednie zawieszenie (Panda), haczące tylne klamki (Grande Punto), pękające sprężyny zawieszenia (Punto II, Stilo), awarie układu elektrycznego, wycieki oleju ze skrzyń biegów, nietrwałe przekładnie kierownicze, niska jakość chromowanych elementów nadwozia, zaparowane lampy (różne modele), korozja (Fiat Seicento).
Przedwcześnie rozciągające się łańcuchy rozrządu w silniku benzynowym 1.6 i dieslu 2.0d (od 2007 r.), uszkodzenie cewek zapłonowych i wtryskiwaczy w benzyniakach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, podatna na uszkodzenia turbosprężarka (2.0d), pękające kolektory wydechowe (3.0d), usterki kolektorów ssących (diesle), awarie układu wtryskowego w dieslach, zapychający się filtr cząstek stałych, nietrwałe dwumasowe koło zamachowe, usterki wyposażenia elektronicznego, błędy oprogramowania sterowników, nieprawidłowości pokładowego systemu audio, awarie elektrohydraulicznego wspomagania kierownicy, uszkodzenie czujnika skrętu kierownicy, uszkodzenie mocowania belki pomocniczej tylnego zawieszenia, stosunkowo krótka żywotność akumulatorów.
Problemy ze wspomaganiem kierownicy i nietrwałe zawieszenie (Micra III), kłopoty z dieslami 1.5 dCi (układ wtryskowy) i 1.9 dCi (turbiny), wysokie zużycie oleju i rozciągający się łańcuch w benzyniakach 1.5 i 1.8 (Almera II, Primera II), awarie „elektryki” (różne modele – zwłaszcza Primera II), problemy z bezstopniowymi przekładniami CVT (różne modele), niedomagania odtwarzacza płyt CD (Almera Tino), wybite tuleje tylnych wahaczy, awarie układu kierowniczego i nietrwałe końcówki drążków kierowniczych (Qashqai), szybkie zużycie sprzęgła i przegubów na wale napędowym, nietrwałe zawieszenie oraz końcówki drążków kierowniczych (Navara, Primera II), zapychające się filtry cząstek stałych (dotyczy nowoczesnych diesli).
Korozja nadwozia (Ka I, Focus I, Ford Mondeo I i II), problemy z turbiną i łańcuchem spinającym wałki rozrządu w dieslu 1.6 TDCi, nietrwałe cewki zapłonowe w benzyniakach, awarie elektroniki oraz elektrohydraulicznych pomp wspomagania kierownicy (Focus II, S-Max i Galaxy), w silnikach TDDi psują się pompy wtryskowe, w 2.0 TDCi konstrukcji Forda szwankują wtryskiwacze i napęd pompy wody, psuje się moduł centralnego zamka i fabryczny alarm (Focus II), niska trwałość łożysk tylnych kół (Fusion) oraz poduszki tylnej osi (Mondeo II kombi).
Korozja nadwozia (różne modele, zwłaszcza „szóstka” I generacji), usterki centralnego zamka (model 2), niekiedy psuje się osprzęt w dieslach (najczęściej w 1.6, rzadziej w 2.0), przedwczesne zużycie sprzęgła, przednich amortyzatorów i błędy elektroniki (CX-7), zdarza się rozciągnięty łańcuch w benzyniaku 2.3 Turbo, wysokie zużycie oleju (RX-8).
Nietrwałe łączniki stabilizatora, przedwczesne zużycie koła zmiennych faz rozrządu (1.6 i 2.0), częste awarie cewek zapłonowych, w dieslu 1.5 dCi awarie układu wtryskowego i możliwość uszkodzenia panewek korbowodowych, w dieslu 1.9 dCi nietrwałe turbosprężarki, w dieslu 2.2 dCi rozszczelniają się kolektory ssące, awarie systemu kontroli ciśnienia w oponach, problemy z kartę hands free i alarmem, uszkodzenie poduszki skrzyni biegów, przecieki do wnętrza pojazdu z klimatyzacji, odklejające się okładziny szczęk hamulcowych (Thalia I), uszkodzenie przełącznika świateł, problemy ze stacyjką i zamkami drzwi suwanych (Kangoo), zapiekające się linki hamulca ręcznego, problemy z poziomowaniem ksenonów, uszkodzenie pompy sprzęgła i czujników parkowania, wadliwe działanie systemu Bluetooth, wytarcie gałki zmiany biegów i koła kierownicy.
Uszkodzenie łożysk w skrzyni biegów (Toyota Yaris I i II), nieprecyzyjne wybieranie biegów, zaparowane lub wypalone reflektory (Avensis II), luzy w układzie kierowniczym (Yaris i Corolla), trudny rozruch diesli w niskiej temperaturze, uszkodzone dwumasowe koła zamachowe (Avensis, RAV4), zużycie turbosprężarki, uszkodzenie uszczelki pod głowicą (2.2 D-4D), awarie centralnego zamka, głośne łożyska alternatora, nieszczelna pompa wody (silniki 1.0 i 1.3), korozja układu wydechowego, uszkodzone czujniki ABS-u.
Nietrwałe zawieszenie, alternatory i wspomaganie kierownicy (Ibiza II), nie najlepsza jakość wykonania kokpitu (różne modele), przepalające się żarówki w kabinie, awarie elektrycznych zamków i amortyzatorów tylnej klapy, awarie „elektryki” (różne modele), nietrwałe łączniki stabilizatora.
Problemy z napinaczami i rozciągającymi się łańcuchami rozrządu (dotyczy benzyniaków, a w szczególności 1.4 TSI), uszkodzony zawór EGR (diesle), zużyte dwumasowe koło zamachowe (diesle), pękające głowice w silniku 2.0 TDI, niska trwałość wałków rozrządu w silniku 2.5 TDI, urywające się łączniki stabilizatora (Fabia I), korozja nadwozia (starsze modele), zaśniedziałe połączenia elektryczne, wycieki oleju z układu napędowego (Fabia I), urwane odbojniki tylnego zawieszenia, trzeszczenie tapicerki, głośna praca wentylatora powietrza (układ wentylacji wnętrza), pęknięcia uchwytów tylnej półki (Fabia II), ścierająca się farba na przełącznikach, wady radia fabrycznego, twarde uszczelki drzwi wycierają lakier (Octavia II), kłopoty z regulacją temperatury (Superb I), awarie sterownika komfortu.
W silniku 1.6 THP – problemy z napinaczami łańcucha rozrządu i chwilowymi zanikami mocy, w innych benzyniakach awarie elektronicznie sterowanych przepustnic, przecieki z wtryskiwaczy w silniku 1.4 HDI, nietrwałe turbosprężarki w dieslu 1.6 HDI, błędy elektroniki i komputera BSI (po zawilgoceniu), wady oprogramowania sterowników jednostek napędowych, awarie elektrohydraulicznej pompy wspomagania układu kierowniczego, szybkie zużycie elementów przedniego zawieszenia (większość modeli), głośna praca tylnego zawieszenia (Peugeot 407), nietrwałe tylne zawieszenie (modele 206, 306), uszkodzenia przełącznika kierunkowskazów (206, 307, 406, 407), nieprawidłowa praca klimatyzacji automatycznej, kłopoty z systemem FAP (zatkany filtr, uszkodzony czujnik różnicy ciśnień lub czujnik otwarcia wlewu paliwa), defekty czujnika otwarcia klapy bagażnika (modele 307 i 407).
Rozciąga się łańcuch w benzynowym silniku R3 1.0, w układzie kierowniczym szybko pojawiają się luzy (Corsa C i Meriva A), zdarzają się wadliwe sprężarki klimatyzacji (różne modele), w Corsie D z lat 2007-09 może dojść do zablokowania układu hamulcowego (wadliwy zespół pedałów), trzeszczące plastiki na przednich słupkach (Corsa D), w dieslu 1.3 CDTI może się rozciągnąć łańcuch, w jeździe miejskiej szybko zapychają się filtry cząstek stałych, nietrwały rozrząd w benzyniaku 2.2 Direct, awArie układu kierowniczego i nietrwałe zawieszenie (Vectra C oraz Signum), nieudany silnik 3.0 V6 CDTI, awarie pompy wtryskowej w dieslu 1.7 CDTI, korozja nadwozia (zwłaszcza w starszych modelach).