Układ wydechowy - nie zawsze trzeba kupować nowy
Kiedyś znalezienie zakładu specjalizującego się w naprawach wydechu było proste - dziś niekoniecznie. Teraz warsztaty proponują od razu wymianę rur/tłumika mimo tego, że nie do końca jest to potrzebne. Często wystarczy naprawa kosztująca ułamek ceny nowego wydechu. Warto więc wiedzieć, co można naprawić, a jakie uszkodzenia kwalifikują układ wydechowy lub jego części do wymiany.
Jeśli tłumik rozpadł się z powodu korozji, która przeżarła go na wylot to nie ma innego wyjścia niż zamiana go na nowy. Tak samo sprawa się ma z rurami – łatanie przerdzewiałych elementów to tylko tymczasowe lekarstwo, skorodowane części i tak wkrótce się połamią. Nie warto też naprawiać uszkodzonych zewnętrznych poszyć nowszych tłumików wykonanych z blachy aluminiowanej. Taki materiał bardzo źle poddaje się spawaniu, a dodatkowo pod wpływem wysokiej temperatury w miejscu spawania uszkadza się warstwa zabezpieczająca przed korozją. Jeśli nawet uda się taki tłumik połatać to i tak będzie to naprawa chwilowa.
Środek tłumika również może ulec uszkodzeniu. Jeśli w środku coś grzechocze to mamy do czynienia z większym defektem niż kosmetyczny i w tym wypadku zalecana jest wymiana na nowy.
Układ wydechowy - co można naprawiać?
1. Bez większego ryzyka można spawać wszystkie elementy mocujące tłumik
2. Można naprawiać urwaną od tłumika rurę wydechową, pod warunkiem że jego wnętrzności nie są uszkodzone. Jeśli po prostu pękła za tłumikiem, to spawacz spokojnie powinien sobie poradzić. Dodatkowo powinien wzmocnić spawy, aby sytuacja więcej się nie powtórzyła
3. W zamian oryginalnego tłumika można zastosować uniwersalny zamiennik. Pospawanie czy dosztukowanie elementów to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych, a bardziej skomplikowanych przypadkach koszt naprawy nie powinien przekroczyć 200-300 zł
4. Dalej można naprawiać oderwane mocowania i wieszaki rury wydechowej
5. Pęknięte lub odłamane rury wydechu, niewielkie otwory i pęknięcia tłumików, pęknięte kolektory wydechowe również można naprawiać
Układ wydechowy - co trzeba wymienić?
1. Elementy w całości skorodowane, tłumiki aluminiowane z przerdzewiałym poszyciem
2. Tłumiki, w których rozleciał się wkład
3. Tłumiki, z których wyrwała się rura wraz ze ścianką czołową lub elementami wnętrza tłumika
4. Rozkruszone lub niedrożne katalizatory
Warto wiedzieć, że układ wydechowy jest konstrukcją bardziej skomplikowaną niż mogłoby się wydawać. Poza rurami i obudową w ich wnętrzu znajdują się wstawki z perforowanych rurek albo absorpcyjne wkłady pochłaniające część energii przepływających przez nie spalin. Jeżeli dostrzeżemy pierwsze zewnętrzne ognisko korozji na wydechu, oznacza to tyle, że cała wewnętrzna konstrukcja przerdzewiała na wylot. Wydechy praktycznie zawsze rdzewieją od środka. Uwaga! Im rzadziej korzystamy z samochodu, tym żywot układu wydechowego jest krótszy. Winowajcą jest skraplająca się woda w nagrzanych tłumikach. Jeśli auto użytkujemy okazjonalnie, woda nie odparowuje tworząc wraz z pozostałościami po spalaniu kwaśną, żrącą breję.
Układ wydechowy - jak zabezpieczyć przed uszkodzeniem?
Polskie nierówne drogi przyczyniają się do usterek układu wydechowego. Oberwanie tłumika tudzież rury często nie jest spowodowane jego wiekiem, a nadmiarem przenoszonych drgań. Przy okazji naprawy poprośmy mechanika o wzmocnienie wydechu poprzez zamontowanie elementu elastycznego albo dospawanie dodatkowych podpórek.