-
Audi A3 urzeka precyzją prowadzenia
-
Silniki diesla to oferowany w różnych wariantach mocy motor 1.9 TDI
-
Cena nowego Audi A3 potrafiła odstraszyć
Jeśli już ktoś kompletnie nie ma co robić z życiem, może zajrzeć na któreś z większych motoryzacyjnych forów internetowych i natychmiast dowiedzieć się, że “wieśniaki jeżdżą Golfem", “Mercedes jest dla dziadka", a “Audi jeżdżą buraki". Doprawdy zastanawiające, jak wielka jest siła oddziaływania specjalistów od marketingu, którzy są w stanie wmówić milionom, można było sądzić, inteligentnych ludzi, że ten sam samochód z jednym znaczkiem jest fajny, a z innym już nie. Czy już naprawdę nie jest ważne, żeby jeździł, nie przeciekał i się nie psuł?
Audi A3 - samochód dla każdego
Wracając do kompaktowego Audi A3 - do produkcji trafiło w 1996 roku, zaś ostatnie egzemplarze pierwszej generacji zjechały z taśm w 2003 roku. Pozostaje najbardziej udanym z małych Audi - o A1 zbyt wcześnie, by mówić, a A2 było tylko trochę ładniejsze od krowy. A3 z kolei oferowano zarówno z trzema, jak i pięcioma drzwiami, dzięki czemu każdy w zasadzie mógł czuć się usatysfakcjonowany.
Było też Audi S3 - wariant dla ludzi, którzy nie lubią zbyt długo pozostawać w jednym miejscu. 210 lub 225 KM z 1,8-litrowego silnika benzynowego z turbiną pozwalało naprawdę szybko się przemieszczać. Kosztowało jednak proporcjonalnie więcej, co - w nawiązaniu do i tak nietaniej wersji statecznej - było dość odstraszające.
Audi A3 - diesle i silniki benzynowe
Być może dlatego wiele osób zdecydowało się sięgnąć po wariant zgrany niczym talia kart w przydrożnej spelunie - jednostki 1.9 TDI, kojarzone jednoznacznie z Golfem, były montowane w Audi w czterech wariantach: 90, 100, 110 i 130 KM. Największą popularnością cieszyły się opcje pierwsza i trzecia, i to te właśnie można dzisiaj najczęściej spotkać w serwisach aukcyjnych czy komisach. Wśród silników benzynowych dominuje rozsądne 1,6 l (100 KM), dzielnie wspierane przez 1,8 (125 KM). Rzadziej spotykane są doładowane 1,8 - 150 i 180 KM - a już do wyjątkowych unikatów zaliczyć trzeba Audi A3 Quattro - wersje z napędem na cztery koła.
Audi A3 z silnikiem wysokoprężnym pozytywnie wyróżnia się oszczędnością - średnie spalanie poniżej 6 litrów oleju napędowego na 100 km to wynik bardzo przyzwoity. Można powiedzieć, dobry standard. Mniej przyjemnie jest w przypadku wersji benzynowych - 8,5 litra w 1,6 czy niemal 10 litrów Pb w 20-zaworowym 1,8 (125 KM) to dużo. Ratunek - instalacja gazowa. Koszt mniejszy, ale spalanie jeszcze wyższe.
Audi A3 - podsumowanie
Nie zważając na jakiekolwiek stereotypy, Audi A3 pozostaje jednym z lepiej prowadzących się samochodów. Optymalnie wyważone zawieszenie dobrze współpracuje z precyzyjnym układem kierowniczym - nie trzeba nawet być szczególnie mocno pijanym, by stwierdzić, że jazda niemieckim kompaktem należy do przyjemności. Chyba że kupi się złom…