Audi A4 zadebiutowało w 1994 roku. Odejście od dotychczas stosowanego oznaczenia "80" zwiastowało nową jakość. Model okazał się na tyle dobry, że tylko z jedną modernizacją został utrzymany w produkcji do 2001 roku.
Mimo upływu lat karoseria pozbawiona fajerwerków stylistycznych wciąż wygląda elegancko. Nieźle prezentuje się także wersja Avant - czyli kombi, którego bagażnik nie sprawia wrażenia doklejonego na siłę. Miła niespodzianka czeka również we wnętrzu. Kabinę A4 trudno uznać za przykład awangardowego wzornictwa - projektanci dołożyli jednak starań, by całość była prosta w obsłudze, czytelna i dobrze wykonana.
Wyposażenie
Wyposażenie nie pozostawia wiele do życzenia. Klimatyzacji brakuje jedynie wśród najtańszych ofert. W wielu odnajdziemy przynajmniej dwie poduszki powietrzne, ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Wśród samochodów przywiezionych z zachodniej Europy nie brakuje egzemplarzy z automatyczną klimatyzacją.
Silniki i spalanie
Do napędu A4 stosowano kilkanaście jednostek napędowych, z czego większość to agregaty w układzie V6. Widlaste "szóstki" zapewniają doskonałe osiągi, a do tego pięknie brzmią. Poszukując samochodu taniego w eksploatacji należy się ich wystrzegać. Spore zużycie paliwa to nie jedyna przeszkoda. W przypadku awarii naprawa silników o skomplikowanej konstrukcji będzie kosztowna, a dostęp do zamienników - ograniczony.
Najtańsze w utrzymaniu będzie A4 z wolnossącym motorem 1.6 (102 KM, 140 Nm), który nieźle współpracuje z gazem. Niskim zużyciem paliwa oraz ponadprzeciętną trwałością odznacza się także wysokoprężna jednostka 1.9 TDI (90 KM, 200 Nm). Diesel stosowany również w innych modelach koncernu Audi-VW występował także w wersjach rozwijających 110 i 115 KM.
Udany kompromis między ponadprzeciętnymi osiągami, a spalaniem na poziomie 10 l/100km gwarantuje motor 1.8T (150 KM i 210 Nm; 180 KM, 235 Nm), który również jest powszechnie stosowany w innych produktach niemieckiego koncernu.
Najwięcej emocji budzi wersja S4. Auto kryje pod maską podwójnie doładowany silnik 2.7 V6, który osiąga 265 KM i 400 Nm. Samochód zapewnia oszałamiające osiągi. Dziarski kilkunastolatek potrafi przyśpieszyć do "setki" w niecałe sześć sekund! Audi S4 jest godne polecenia wyłącznie koneserom, którzy zadadzą sobie trud znalezienia bezwypadkowego egzemplarza, a później przełkną spalanie na poziomie 14 l/100km i wysokie ceny części zamiennych. Co ważne, nawet w tej wersji układ przeniesienia napędu na wszystkie koła, czyli legendarne Quattro, dobrze znosi trudy eksploatacji.
Audi wyposażało w Quattro także słabsze wersje silnikowe. Te - ze względu na pewność prowadzenia - są godne polecania osobom przywiązującym wagę do bezpieczeństwa. Audi A4 rozczaruje natomiast kierowców zwracających uwagę na przestronność wnętrza. Ilość miejsca z tyłu jest ograniczona, a bagażnik w wersji kombi przyjmie śmiesznie małe 390 litrów.
Opinie
Podzespoły mechaniczne Audi A4 zaskakują trwałością. W przypadku bezwypadkowych egzemplarzy korozja stanowi marginalne zjawisko - najczęściej stwierdzane na elementach układu wydechowego. Najszybciej kapituluje elektronika, centralny zamek, podnośniki szyb oraz mechanika szyberdachu. Drobne awarie potrafią zirytować, jednak najważniejszy jest fakt, że nie uniemożliwiają kontynuowania podróży.
Zawieszenie bez gruntownego remontu powinno wytrzymać kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Stan podwozia warto dokładnie sprawdzić przed zakupem, bo renowacja wielowahaczowego zawieszenia - nawet po sięgnięciu po zamienniki - będzie kosztowna. Skrajne opinie zbiera wysokoprężny silnik 2.5 V6 TDI - jest chwalony za dobre osiągi i rozsądne spalanie, jednak pechowcy wydali wiele na jego naprawę.
Warto również wiedzieć, że ceny części zamiennych lub używanych są sporo niższe w przypadku aut wyprodukowanych w latach 1994-1998. Utrzymanie A4 po faceliftingu - czyli samochodów z lat 1998-2001 - będzie bardziej kosztowne.
Ceny
Ceny używanych Audi A4 są bardzo zróżnicowane. Ubogo wyposażone samochody z początku produkcji z rachitycznym silnikiem 1.6 kosztują niecałe osiem tysięcy złotych. Za wyposażone w mocny silnik oraz napęd Quattro, a do tego dobrze utrzymane A4 z końca produkcji sprzedający życzą sobie od 24-28 tys. złotych.