Citroen Xantia: superwygodne zawieszenie

Największą ciekawostką jest zastosowane w Citroenie zwieszenie. To w pełni niezależna konstrukcja wykorzystująca hydropneumatyczne elementy resorująco-tłumiące. W modelu 2.1 Turbo DSX otrzymać można było dodatkowo (będący standardem w VSX) układ hydroaktywny II generacji. Nawet "zwykłe" zawieszenie hydropneumatyczne ma wiele zalet. Pozwala utrzymać niezależnie od obciążenie stałą wartość prześwitu. Poza tym kierowca wybiera jedno z czterech położeń podwozia. Minimalny prześwit (zakaz używania w czasie jazdy) służy do celów kontrolnych. Normalna pozycja odpowiada codziennej jeździe.

Są też dwie możliwości podniesienia prześwitu. Zwiększony można wykorzystywać do wolnej jazdy w terenie, natomiast maksymalny oprócz np. wymiany koła umożliwia delikatne pokonywanie pojedynczych przeszkód. Jeszcze więcej możliwości daje układ hydroaktywny. Kierowca ma wtedy do wyboru pozycje "sport" bądź "komfort". Od tego zależą nastawy zawieszenia (sztywność), korygowane na bieżąco w zależności np. od stanu nawierzchni jezdni. W praktyce Citroen Xantia zapewnia nadprzeciętny komfort jazdy, bez względu na rodzaj i uszkodzenia nawierzchni

W zapewnianiu dobrego trzymania się drogi pomaga też samoskrętna oś tylna. Nie ma niestety róży bez kolców. W citroenie Xantia w instalacji hydraulicznej panuje ciśnienie do 7 MPa, co wymusza idealne warunki serwisowania. Pilnować trzeba poziomu i terminu wymiany drogiego płynu LHM, czyścić filtry. Problem powstaje też przy naprawach powypadkowych, gdzie wymagana jest nadzwyczajna precyzja choćby prowadzenia przewodów wysokiego ciśnienia. Pompa wysokiego ciśnienia instalacji hydraulicznej zasila również układ hamulcowy i kierowniczy. Upraszcza to budowę, ale awaria skutkuje niemożnością kontynuowania jazdy nawet na holu. Na pocieszenie pozostaje tylko fakt dopracowania, przez wiele lat produkcji, zawieszenia i - przy odpowiedniej obsłudze - zapewnienie jego niskiej awaryjności.

Niestety, polska praktyka wykazuje pojawiające się czasem problemy nawet z autoryzowanymi serwisami Citroena.

Dobrze, że również całe auto nie wykazuje dużej ilości usterek i w raportach niezawodności plasuje się dość wysoko. Doskonałym połączeniem jest wysokoprężny silnik o pojemności 2,1 l. Bazuje on jeszcze na wtrysku do komory wirowej, ale zapewnia dynamikę i zadowalającą elastyczność. Turbosprężarka i intercooler wykorzystane zostały prawidłowo, silnik lekko zabiera się do pracy już poniżej 2000 obr./min. Minusem może okazać się tylko nie najniższe spalanie, które dochodzi do 9, a nawet 10 l/ 100 km. Spokojna stylistyka Citroena Xantii odpowiada wielu osobom.

Citroen Xantia nie rzuca się w oczy, ale jest elegancka i ładna

Wnętrze Citroena Xantii jest bardzo przestronne i wygodne, wykonano je z niezłych materiałów (wyraźnie lepiej prezentuje się droższa odmiana VSX). W cofaniu przeszkadza szeroki tylny słupek. Mimo dużej ilości miejsca wysoki kierowca będzie miał problem z zajęciem optymalnej pozycji za kierownicą. Bardzo wysoko ocenić trzeba możliwości przewozowe (ładowność i funkcjonalność bagażnika).