Na rynku wtórnym nie ma aut pewnych, ale są takie, których zakup jest obarczony mniejszym ryzykiem niż innych. Mazda 6 słynie z trwałej mechaniki, co przekłada się na jej ceny na rynku wtórnym. Choć nie we wszystkich przypadkach — są odmiany, których nasi rozmówcy z warsztatów nie polecają. Są jednak i takie, które w pełni zasługują na miano pancernych.
Niezwykle rzadko zdarza się, by kilkunastoletnie auto, które bierzemy na nasz przegląd, kończyło go z taką oceną jak Mazda 6 III generacji. Warto jednak pamiętać, że nawet najlepsze modele nie przetrwają próby czasu, jeśli są zaniedbane. Dlatego, choć ceny Mazd 6 startują z pułapu mniej więcej 45 tys. zł, to radzimy rozglądać się za egzemplarzami za co najmniej 70 tys. zł. Wówczas możemy liczyć na sensowne egzemplarze z sensownymi przebiegami. Czym zatem Mazda 6 zasłużyła na ocenę, którą jej wystawiliśmy? No i jaka to ocena?
Mazda 6 III
- NA RYNKU: 2012-24
- SILNIKI: BENZYNOWE: 2.0-2.5, TURBODIESEL: 2.2
- CENY: OD 46 000 zł
A było tak pięknie... Auto mimo bardzo już sędziwego wieku sprzedawało się na miarę ambicji producenta i importera. Z modernizacji na modernizację robiło się coraz lepsze – coraz skuteczniej wyciszone, staranniej wykończone, lepiej wyposażone. Pod maską cały czas, przez 12 lat, wolnossące silniki benzynowe bez filtra cząstek stałych. Korozja nie żarła tak, jak w poprzednich generacjach, a na tle niemieckiej czy francuskiej konkurencji awaryjność wersji benzynowych była i jest symboliczna.
Co poszło nie tak, skoro Mazda 6 trzeciej generacji musiała zejść z rynku? Nie uwierzycie. Japoński sedan i kombi klasy średniej zostały z tego rynku "zdjęte" przez absurdalne przepisy Unii Europejskiej, wymagające konkretnej minimalnej rozdzielczości ekranów multimedialnych stosowanych w elektronice konsumenckiej. Centralny wyświetlacz Mazdy 6, którego czytelności trudno cokolwiek zarzucić, nie spełnił tej normy, no i... sayonara! W ten sposób i tak rekordowe wartości rezydualne tego modelu na polskim rynku jeszcze wzrosną, bo popyt jest, a podaż nowych aut z salonu znikła raczej bezpowrotnie. A teraz do rzeczy – "szóstka" to duży sedan klasy średniej, z raczej sprężystym niż specjalnie komfortowym resorowaniem, nastawiony na frajdę z jazdy.
Na początku produkcji auto było marnie wyciszone, ale z każdym kolejnym liftingiem było lepiej, aby w 2017 r. Mazda 6 stała się jednym z najlepiej wyciszonych aut w swojej klasie. Japończycy włożyli w to naprawdę mnóstwo pracy. Korozja? Szukajcie jej od spodu, szczególnie na elementach tylnego zawieszenia, zżeranego prysznicem słonej wody spod przednich kół podczas jazdy zimą.
Usterki? Matrycowe reflektory (które bardzo dobrze świecą) potrafią czasem zgłupieć. Regularnie padają silniczki składające lusterka. Wichrują się tarcze hamulcowe, czasem słabnie synchronizator trzeciego biegu w skrzyniach manualnych. Silniki benzynowe miewają wyciek spod pokrywy zaworów, w dieslu poza wtopą z wycierającymi się wałkami trzeba się liczyć z typowymi wydatkami eksploatacyjnymi. I to w zasadzie tyle. Skrzynie automatyczne (własna konstrukcja Mazdy) są trwałe, warto w nich wymieniać olej co ok. 60 tys. km.
Mazda 6 III — dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4870/1840/1450 mm, rozstaw osi 2830 mm, poj. bagaż. 480 l; kombi: wym. 4805/1840/1475 mm, rozstaw osi 2750 mm, poj. bagaż. 522-1648 l, poj. zbiornika paliwa 62 l (w 4x4 – 52 l).
Silniki benzynowe, R4, Skyactiv, 16V, z bezpośrednim wtryskiem paliwa: 2.0/145 oraz 165, 2.5/192 oraz 194 KM; turbodiesle, R4, wtrysk common rail: 2.2 CD/150, 175 oraz 184 KM.
Mazda 6 III — awaryjność
Karoseria
Usterki prowadnic foteli, uszczelek drzwi. Głośniki w drzwiach zalewa woda. Skórzana tapicerka czasem się przeciera. Korozja zawieszenia.
Elektryka
Usterki reflektorów matrycowych i silniczków składających lusterka zewnętrzne.
Napęd
Wycieki oleju spod pokrywy zaworów w silnikach benzynowych – poza tym jest spokój. W dieslach do 2013 r. włącznie wycierały się wałki i zapychał DPF. Usterki synchronizatora trzeciego biegu.
Zawieszenie
Zwichrowane tarcze (drgania na kierownicy). Poza tym bez uwag.
Mazda 6 III — opinia redakcji i ocena
Po wycofaniu ze sprzedaży nowych egzemplarzy w ogłoszeniach będzie więcej uzdatnionych do jazdy gratów z prywatnego importu. Uważajcie na nie! A szczególnie na auta z USA, które są kupowane na aukcjach samochodów wycofanych z ruchu po poważnych kolizjach, importowane, klepane w Polsce i reklamowane w ogłoszeniach jako "absolutnie bezwypadkowe" itp. Bardzo solidna mechanika wersji benzynowych – prawie wzorowa.
- Nasza ocena: 5