Fiat Bravo II ma kilka mocnych punktów

Zaczynamy od Bravo. Drugą generację modelu zaprezentowano w 2007 r. Choć to udane auto nowocześnie wygląda, ma duży, 400-litrowy bagażnik i często dobre wyposażenie, to jednak, niestety, nie zdobyło uznania na rynku. Odbija się to na jego wartości.

Wśród porównywanych samochodów kompaktowy Fiat ma najlepszą relację ceny do wieku. Pięcioletnie egzemplarze z silnikiem 1.4/90 KM są wyceniane na 23 000-25 000 zł. I trzeba przyznać, że to ciekawa propozycja. Owszem, 90-konny silnik nie grzeszy dynamiką, tym bardziej gdy jest zasilany LPG, ale jeśli chodzi o pracę na gazie, sprawdza się naprawdę dobrze (mało problemów; średnie spalanie gazu ok. 9 l/100 km).

Zresztą w salonach oferowano Bravo 1.4 z fabryczną instalacją firmy Tartarini Auto (gazownicy polecają „dobrą sekwencję”, np. z komputerem TECH 214 i wtryskiwaczami oraz parownikiem dobrej firmy, np. Landi Renzo).

Volkswagen Golf VI kosztuje najwięcej

Fabryczny zestaw LPG oferowano również do Golfa VI 1.6 8V (obniżona moc ze 102 do 98 KM; instalacja montowana w fabryce). Niestety, takie Golfy rzadko występują na rynku. Dominuje wersja 102-konna, którą przerobicie na gaz za niecałe 3000 zł (np. tyle kosztuje dostosowana do tego silnika instalacja Landi Renzo Omegas). Średnie spalanie LPG? 9,8 l/100 km, czyli nieco więcej niż w przypadku rywali.

Poza tym Golf VI to dojrzałe auto z dopracowanym podwoziem, precyzyjnym układem kierowniczym i dość dużym wnętrzem. Wady? Wiele pułapek na rynku wtórnym (pojazdy powypadkowe, spore przebiegi), a także wysoka cena zakupu.

30 000 zł wystarczy na egzemplarz z pierwszego roku produkcji (Golf VI zadebiutował w 2008 r.), a na 5-latka przeważnie trzeba przeznaczyć od 33 000 do 35 000 zł. To naprawdę wysoka cena!

Renault Mégane okazuje się bardzo uniwersalny

Może więc Mégane? Podobnie jak Golf, trzecia generacja francuskiego kompaktu zadebiutowała w 2008 r. Auto kusi atrakcyjnym wyglądem, dobrym wyposażeniem i – co ważne – niezłą jakością wykonania.

Wygląd oraz walory użytkowe modelu nie budzą poważnych zastrzeżeń, szczególnie jeśli rozpatrujemy 5-drzwiowego hatchbacka – mocna średnia w klasie kompakt. Podobnie jak w przypadku Bravo, dobre jest wyposażenie wielu aut.

Do tego można liczyć na zadowalającą trwałość, a także atrakcyjną cenę zakupu – 5-latka kupicie za 25 000-27 000 zł. Do montażu LPG najlepiej nadaje się silnik 1.6 16V (100 i 110 KM). To sprawdzony motor, który owszem ma kilka słabych punktów, ale da się go naprawić i eksploatować niskim kosztem.

Toyota Auris do LPG? Tak, ale z pewnym wyjątkiem

Pozostaje jeszcze Auris 1.6. Zadbaną 5-letnią Toyotę kupicie za 27 000-29 000 zł. Co ważne, w modelu tym zastosowano nową generację silników (seria ZR), w których, po pierwsze, wyeliminowano problem nadmiernego spalania oleju (typowe dla wcześniejszych wersji ZZ), a po drugie, pojawiła się hydraulika zaworów (jest też u konkurentów) – to dobre wiadomości, jeśli chodzi o LPG.

Niestety, w silniku Toyoty występuje duże ryzyko wypalenia gniazd zaworowych podczas eksploatacji na gazie. Konieczne okazuje się zastosowanie lubryfikatora, na którym nie można oszczędzać. System dozowania musi mieć wysoką jakość, żeby precyzyjnie wtryskiwać płyn, a gdy ten się skończy – uniemożliwić jazdę na LPG.

Poza tym z mechanicznego punktu widzenia do Aurisa nie mamy większych zastrzeżeń. To solidny kompakt, który może i nie daje tak dużej przyjemności z jazdy, jak konkurenci, ale za to oferuje wysoką ogólną trwałość.

Generalnie trudno wskazać auto, które byłoby zdecydowanym zwycięzcą tego porównania! Golf ma świetny silnik do LPG i jest dojrzałym autem, ale kosztuje naprawdę bardzo dużo. Bravo w wersji 1.4/90 KM kosztuje blisko 10 000 zł mniej od VW, także dobrze sprawdza się na gazie, jednak oferuje mizerne osiągi. Świetnie wypada Mégane 1.6 16V – to najbardziej wyważona propozycja, ale ma kilka wad eksploatacyjnych (głównie drobnych). Także Auris nie stoi na straconej pozycji, bo choć wymaga najdroższej instalacji (konieczny zaawansowany system lubryfikacji), nie przekonuje designem czy też ceną, ale za to odwdzięcza się dobrą ogólną trwałością i niezawodnością.

Fiat Bravo II 1.4 – typowe usterki

Dość często zaparowują przednie i tylne lampy, znamy przypadki zawieszającego się radia, posłuszeństwa może odmówić panel automatycznej klimatyzacji, zdarzają się luzy w zawieszeniu. Motor 1.4/90 KM potrafi spalić dużo oleju silnikowego.

Fiat Bravo II 1.4 – dane techniczne

1. Silnik:

- benz./R4/16V, poj. 1368 ccm

- moc maksymalna – 90 KM/5500 obr./min.

- maks. moment obrotowy – 128 Nm/4500 obr./min.

2. Osiąg (dane testowe)

- przyspieszenie 0-100 km/h (benz.) – 12,6 s

- prędkość maksymalna (dane fabryczne) – 179 km/h

- średnie zużycie benzyny – 7,4 l/100 km

- średnie zużycie LPG – 9,0 l/100 km

Renault Mégane III 1.6 – typowe usterki

Przypadki pękania szyb, np. gdy auto z mrozu wjechało do ocieplonego garażu, skrzypiące lusterka zewnętrzne, łuszcząca się ekologiczna skóra na kole kierownicy (jeśli występuje), drobne problemy z elektryką. W silniku 1.6 awarie koła zmiennych faz rozrządu.

Renault Mégane III 1.6 – dane techniczne

1. Silnik:

- benz./R4/16V, poj. 1598 ccm

- moc maksymalna – 110 KM/6000 obr./min.

- maks. moment obrotowy – 151 Nm/4250 obr./min.

2. Osiąg (dane testowe)

- przyspieszenie 0-100 km/h (benz.) – 10,6 s

- prędkość maksymalna (dane fabryczne) – 195 km/h

- średnie zużycie benzyny – 7,9 l/100 km

- średnie zużycie LPG – 9,4 l/100 km

Toyota Auris 1.6 – typowe usterki

Niedomagania czujników ABS-u, sondy lambda, czujnika położenia wału. Często przepalające się palniki reflektorów ksenonowych. Pojedyncze przypadki wytarcia szklanek popychaczy.

Toyota Auris 1.6 – dane techniczne

1. Silnik:

- benz./R4/16V, poj. 1598 ccm

- moc maksymalna – 124 KM/6000 obr./min.

- maks. moment obrotowy – 157 Nm/5200 obr./min.

2. Osiąg (dane testowe)

- przyspieszenie 0-100 km/h (benz.) – 10,4 s

- prędkość maksymalna (dane fabryczne) – 190 km/h

- średnie zużycie benzyny – 7,6 l/100 km

- średnie zużycie LPG – 9,1 l/100 km

Volkswagen Golf VI 1.6 – typowe usterki

Czasami zaparowują reflektory, szwankuje centralka sterująca, przypadki wadliwych przekładni kierowniczych. Silnik 1.6 8V miewa problemy z przepustnicą, trudno w nim też wymienić świece.

Volkswagen Golf VI 1.6 – dane techniczne

1. Silnik:

- benz./R4/8V, poj. 1595 ccm

- moc maksymalna – 102 KM/5600 obr./min.

- maks. moment obrotowy – 148 Nm/3800 obr./min.

2. Osiąg (dane testowe)

- przyspieszenie 0-100 km/h (benz.) – 11,3 s

- prędkość maksymalna (dane fabryczne) – 188 km/h

- średnie zużycie benzyny – 8,1 l/100 km

- średnie zużycie LPG – 9,8 l/100 km