Fiat Bravo II ma kilka mocnych punktów
Zaczynamy od Bravo. Drugą generację modelu zaprezentowano w 2007 r. Choć to udane auto nowocześnie wygląda, ma duży, 400-litrowy bagażnik i często dobre wyposażenie, to jednak, niestety, nie zdobyło uznania na rynku. Odbija się to na jego wartości.
Wśród porównywanych samochodów kompaktowy Fiat ma najlepszą relację ceny do wieku. Pięcioletnie egzemplarze z silnikiem 1.4/90 KM są wyceniane na 23 000-25 000 zł. I trzeba przyznać, że to ciekawa propozycja. Owszem, 90-konny silnik nie grzeszy dynamiką, tym bardziej gdy jest zasilany LPG, ale jeśli chodzi o pracę na gazie, sprawdza się naprawdę dobrze (mało problemów; średnie spalanie gazu ok. 9 l/100 km).
Zresztą w salonach oferowano Bravo 1.4 z fabryczną instalacją firmy Tartarini Auto (gazownicy polecają „dobrą sekwencję”, np. z komputerem TECH 214 i wtryskiwaczami oraz parownikiem dobrej firmy, np. Landi Renzo).
Volkswagen Golf VI kosztuje najwięcej
Fabryczny zestaw LPG oferowano również do Golfa VI 1.6 8V (obniżona moc ze 102 do 98 KM; instalacja montowana w fabryce). Niestety, takie Golfy rzadko występują na rynku. Dominuje wersja 102-konna, którą przerobicie na gaz za niecałe 3000 zł (np. tyle kosztuje dostosowana do tego silnika instalacja Landi Renzo Omegas). Średnie spalanie LPG? 9,8 l/100 km, czyli nieco więcej niż w przypadku rywali.
Poza tym Golf VI to dojrzałe auto z dopracowanym podwoziem, precyzyjnym układem kierowniczym i dość dużym wnętrzem. Wady? Wiele pułapek na rynku wtórnym (pojazdy powypadkowe, spore przebiegi), a także wysoka cena zakupu.
30 000 zł wystarczy na egzemplarz z pierwszego roku produkcji (Golf VI zadebiutował w 2008 r.), a na 5-latka przeważnie trzeba przeznaczyć od 33 000 do 35 000 zł. To naprawdę wysoka cena!
Renault Mégane okazuje się bardzo uniwersalny
Może więc Mégane? Podobnie jak Golf, trzecia generacja francuskiego kompaktu zadebiutowała w 2008 r. Auto kusi atrakcyjnym wyglądem, dobrym wyposażeniem i – co ważne – niezłą jakością wykonania.
Wygląd oraz walory użytkowe modelu nie budzą poważnych zastrzeżeń, szczególnie jeśli rozpatrujemy 5-drzwiowego hatchbacka – mocna średnia w klasie kompakt. Podobnie jak w przypadku Bravo, dobre jest wyposażenie wielu aut.
Do tego można liczyć na zadowalającą trwałość, a także atrakcyjną cenę zakupu – 5-latka kupicie za 25 000-27 000 zł. Do montażu LPG najlepiej nadaje się silnik 1.6 16V (100 i 110 KM). To sprawdzony motor, który owszem ma kilka słabych punktów, ale da się go naprawić i eksploatować niskim kosztem.
Toyota Auris do LPG? Tak, ale z pewnym wyjątkiem
Pozostaje jeszcze Auris 1.6. Zadbaną 5-letnią Toyotę kupicie za 27 000-29 000 zł. Co ważne, w modelu tym zastosowano nową generację silników (seria ZR), w których, po pierwsze, wyeliminowano problem nadmiernego spalania oleju (typowe dla wcześniejszych wersji ZZ), a po drugie, pojawiła się hydraulika zaworów (jest też u konkurentów) – to dobre wiadomości, jeśli chodzi o LPG.
Niestety, w silniku Toyoty występuje duże ryzyko wypalenia gniazd zaworowych podczas eksploatacji na gazie. Konieczne okazuje się zastosowanie lubryfikatora, na którym nie można oszczędzać. System dozowania musi mieć wysoką jakość, żeby precyzyjnie wtryskiwać płyn, a gdy ten się skończy – uniemożliwić jazdę na LPG.
Poza tym z mechanicznego punktu widzenia do Aurisa nie mamy większych zastrzeżeń. To solidny kompakt, który może i nie daje tak dużej przyjemności z jazdy, jak konkurenci, ale za to oferuje wysoką ogólną trwałość.
Generalnie trudno wskazać auto, które byłoby zdecydowanym zwycięzcą tego porównania! Golf ma świetny silnik do LPG i jest dojrzałym autem, ale kosztuje naprawdę bardzo dużo. Bravo w wersji 1.4/90 KM kosztuje blisko 10 000 zł mniej od VW, także dobrze sprawdza się na gazie, jednak oferuje mizerne osiągi. Świetnie wypada Mégane 1.6 16V – to najbardziej wyważona propozycja, ale ma kilka wad eksploatacyjnych (głównie drobnych). Także Auris nie stoi na straconej pozycji, bo choć wymaga najdroższej instalacji (konieczny zaawansowany system lubryfikacji), nie przekonuje designem czy też ceną, ale za to odwdzięcza się dobrą ogólną trwałością i niezawodnością.
Fiat Bravo II 1.4 – typowe usterki
Dość często zaparowują przednie i tylne lampy, znamy przypadki zawieszającego się radia, posłuszeństwa może odmówić panel automatycznej klimatyzacji, zdarzają się luzy w zawieszeniu. Motor 1.4/90 KM potrafi spalić dużo oleju silnikowego.
Fiat Bravo II 1.4 – dane techniczne
1. Silnik:
- benz./R4/16V, poj. 1368 ccm
- moc maksymalna – 90 KM/5500 obr./min.
- maks. moment obrotowy – 128 Nm/4500 obr./min.
2. Osiąg (dane testowe)
- przyspieszenie 0-100 km/h (benz.) – 12,6 s
- prędkość maksymalna (dane fabryczne) – 179 km/h
- średnie zużycie benzyny – 7,4 l/100 km
- średnie zużycie LPG – 9,0 l/100 km
Renault Mégane III 1.6 – typowe usterki
Przypadki pękania szyb, np. gdy auto z mrozu wjechało do ocieplonego garażu, skrzypiące lusterka zewnętrzne, łuszcząca się ekologiczna skóra na kole kierownicy (jeśli występuje), drobne problemy z elektryką. W silniku 1.6 awarie koła zmiennych faz rozrządu.
Renault Mégane III 1.6 – dane techniczne
1. Silnik:
- benz./R4/16V, poj. 1598 ccm
- moc maksymalna – 110 KM/6000 obr./min.
- maks. moment obrotowy – 151 Nm/4250 obr./min.
2. Osiąg (dane testowe)
- przyspieszenie 0-100 km/h (benz.) – 10,6 s
- prędkość maksymalna (dane fabryczne) – 195 km/h
- średnie zużycie benzyny – 7,9 l/100 km
- średnie zużycie LPG – 9,4 l/100 km
Toyota Auris 1.6 – typowe usterki
Niedomagania czujników ABS-u, sondy lambda, czujnika położenia wału. Często przepalające się palniki reflektorów ksenonowych. Pojedyncze przypadki wytarcia szklanek popychaczy.
Toyota Auris 1.6 – dane techniczne
1. Silnik:
- benz./R4/16V, poj. 1598 ccm
- moc maksymalna – 124 KM/6000 obr./min.
- maks. moment obrotowy – 157 Nm/5200 obr./min.
2. Osiąg (dane testowe)
- przyspieszenie 0-100 km/h (benz.) – 10,4 s
- prędkość maksymalna (dane fabryczne) – 190 km/h
- średnie zużycie benzyny – 7,6 l/100 km
- średnie zużycie LPG – 9,1 l/100 km
Volkswagen Golf VI 1.6 – typowe usterki
Czasami zaparowują reflektory, szwankuje centralka sterująca, przypadki wadliwych przekładni kierowniczych. Silnik 1.6 8V miewa problemy z przepustnicą, trudno w nim też wymienić świece.
Volkswagen Golf VI 1.6 – dane techniczne
1. Silnik:
- benz./R4/8V, poj. 1595 ccm
- moc maksymalna – 102 KM/5600 obr./min.
- maks. moment obrotowy – 148 Nm/3800 obr./min.
2. Osiąg (dane testowe)
- przyspieszenie 0-100 km/h (benz.) – 11,3 s
- prędkość maksymalna (dane fabryczne) – 188 km/h
- średnie zużycie benzyny – 8,1 l/100 km
- średnie zużycie LPG – 9,8 l/100 km
Do tego porównania podeszliśmy nieco inaczej niż zwykle. Wytypowaliśmy kilka popularnych 5-letnich kompaktów i w renomowanym warsztacie zajmującym się montażem instalacji LPG zapytaliśmy, które z nich i z jakimi silnikami dobrze współpracują z gazem. Wybór padł na: Bravo II 1.4/90, Mégane’a III 1.6/110, Aurisa 1.6/126 i Golfa VI 1.6/102 KM. Sprawdzamy, które z tych aut ma najwięcej zalet.
Bravo II nie cieszy się uznaniem na rynku wtórnym, mimo to autem warto się zainteresować, szczególnie jeśli szukacie kilkuletniego kompaktu z myślą o przerobieniu na gaz.
Do „zagazowania” polecamy najprostszy silnik 1.4/90 KM. Owszem, osiągi nie będą dobre, ale eksploatacja na LPG przeważnie przebiega bez zastrzeżeń. Najlepiej zastosować instalację sekwencyjnego wtrysku gazu (np. z komputerem TECH 214) i wtryskiwaczami oraz parownikiem dobrej firmy, np. Landi Renzo.
Jeśli chodzi o walory użytkowe Fiata Bravo, to na plus zaliczamy dość duży bagażnik, a na minus – niewiele miejsca na tylnej kanapie (na wysokości nóg i nad głowami). Atrakcyjnie prezentują się: karoseria, deska rozdzielcza, cena oraz wyposażenie wielu aut.
Mało akcji naprawczych, niewielka liczba poważnych usterek, ogólne zadowolenie wielu użytkowników – Mégane III prezentuje się dość dobrze pod względem jakości. W wersji 1.6 16V (100 i 110 KM) nieźle się zachowuje podczas eksploatacji na gazie.
Silnik 1.6 16V (100 i 110 KM) dobrze współpracuje z niebieskim paliwem. Jeśli chodzi o instalację LPG, to sprawdzi się każda sekwencyjna – oczywiście, jeśli fachowo się ją zamontuje. Do tego motor 1.6 będzie niedrogi w serwisowaniu i naprawach.
Wnętrze zostało wykończone materiałami o dobrej jakości, a deska rozdzielcza wygląda atrakcyjnie. Można liczyć na dobre wyposażenie wielu aut i atrakcyjną cenę zakupu.
Auris miał być przełomowym Kompaktem! Toyota postanowiła zmienić nazwę, zmodyfikować wygląd karoserii, ale większość techniki pozostawiła bez zmian. Niestety, auto nadal wygląda zachowawczo i nie wywołuje emocji (niewiele zmienił lifting przeprowadzony w 2010 r.). Istotna informacja, jeśli chodzi o montaż LPG, jest taka, że zmodyfikowano benzyniaki.
Do LPG polecamy motor 1.6/126 KM, który cechuje się dobrą mechaniczną, rozsądnym spalaniem i niezłą dynamiką. Owszem, jego głowica nadal nie lubią się z gazem (konieczne zastosowanie lubryfikatora), ale teraz jednostki te mają hydraulikę zaworów, a do tego zostały pozbawione problemu nadmiernego spalania oleju silnikowego.
Kokpit z podniesioną konsolą środkową wygląda ciekawie. Jakość wykończenia jest przeciętna.
Golf VI jest chętnie kupowany na polskim rynku, stąd też jego ceny nie należą do najniższych. Jakość wykonania i trwałość nie są złe, ale zdarzają się drogie do usunięcia awarie. Wiele zależy od wyboru silnika. Jeśli kupicie Golfa ze sprawdzonym motorem 1.6 8V, to po pierwsze, możecie liczyć na wysoką trwałość silnika, a po drugie – dobrą współpracę z LPG.
„Silnik 1.6 8V jest stworzony do gazu” – słyszeliśmy od wielu gazowników. Przyspieszenie jest poprawne, natomiast średnie spalanie gazu przeważnie wynosi 9,5-10 l/100 km. Do tego jest trwały. Uwaga – kiepski dostęp do świec zapłonowych (umieszczone pod kolektorem dolotowym).