Honda CR-V III - Historia modelu
Honda należała do pierwszych marek oferujących lekkie SUV-y – auta z uproszczonym napędem 4x4, nastawione przede wszystkim na wygodną jazdę po asfaltowych nawierzchniach. Taki samochód debiutował w 1995 r., ale na rynek europejski trafił dwa lata później.
W 1999 r. silnik wzmocniono ze 128 do 147 KM. Druga generacja pojawiła się w końcu 2001 r. (na rynku od 2002 r.) i przetrwała do końca 2006 r. Trzecia, opisywana generacja, na rynku była dostępna w latach 2006-2012.
Honda CR-V III - Asfalt to jej żywioł
Honda ma co prawda w swojej historii epizody związane z terenówkami (pod własną marką oferowała m.in. Discovery I), ale na szczęście nigdy nie próbowała udowadniać, że CR-V nadaje się do off-roadu. Model ten rywalizuje np. z Toyotą RAV4, a największe atuty Hondy to funkcjonalne wnętrze oraz dopracowana technika.
Nadwozie (tylko pięciodrzwiowe) zbiera wyłącznie pozytywne oceny. Oferuje bardzo dużo przestrzeni – pasażerowie na tylnej kanapie na pewno nie będą narzekali na brak miejsca. Warto jednak pamiętać, że nawet jeśli pasażerowie zmieściliby się na kanapie we trójkę, to środkowe miejsce nie zapewni wygody.
Kolejne zalety: dwupłaszczyznowa regulacja kierownicy, ergonomicznie rozmieszczone elementy obsługi, akceptowalne materiały wykończeniowe.
Można wprawdzie trafić na egzemplarze z manualną klimatyzacją i stalowymi felgami, ale większość ma raczej bogate wyposażenie z rozbudowanym audio, tempomatem, nierzadko skórzaną tapicerką, ksenonami i otwieranym dachem. W najlepszych wariantach są również systemy podnoszące bezpieczeństwo, czyli aktywne reflektory (pionowa i pozioma regulacja wiązki) czy układ dbający o ograniczenie skutków kolizji itp. Komplet poduszek powietrznych bądź system stabilizacji toru jazdy (też z przyczepą) należały do wyposażenia seryjnego.
Honda CR-V III - Bogate wyposażenie i obszerne wnętrze.
Silniki od zawsze były dumą Hondy. Również te z CR-V zasługują na uznanie. Jednostka benzynowa zapewnia nie tylko przyjemność z jazdy (dobra dynamika, nie najgorsza elastyczność), lecz także ma jeden z najniższych wyników spalania w klasie – średnio 8,5 l/100 km. To zasługa m.in. licznych prac zmierzających do obniżenia tarcia wewnętrznego jednostki.
Świetnie sprawdza się również diesel – pracuje płynnie i zapewnia dużo przyjemności, ale on z kolei nie jest wzorem oszczędności (średnie spalanie testowe to 7,5 l). Podwozie CR-V nawiązuje do sportowych tradycji Hondy, ale na szczęście nie odbija się to na komforcie jazdy.
Dlaczego zostało podkreślone to, że Honda nie nadaje się do terenu? To efekt powolnie działającego sprzęgła wielopłytkowego dołączającego tylną oś, niewielkiego prześwitu (realnie 170 mm), jak również słabego zabezpieczenia nadwozia i mechanizmów. Łatwo np. porysować zderzak czy wgiąć miskę olejową.
Lista potencjalnych usterek modelu CR-V jest niedługa. W dieslu przed liftingiem problemem okazywało się koło pasowe, które było narażone na działanie wody i soli, co odbijało się na trwałości. Honda przeprowadziła akcję montażu dodatkowych osłon, jednak wymiana koła to znaczny wydatek – ponad 2000 zł.
Honda CR-V III - Podstawa trwałości: fachowy serwis.
Przy dużych przebiegach (ponad 100 tys. km) zdarza się, że prawa półoś dostaje „bicia”. Szwankował też układ poziomowania ksenonów. Na przednim wahaczu umieszczono łącznik z czujnikiem, początkowo zespołu nie można było rozmontować (kosztował 1200 zł), w nowszej konstrukcji można wymienić sam łącznik za ok. 150 zł. Uszkodzeniu ulegał też przekaźnik od kompresora klimatyzacji.
Są też elementy warte pochwały – nie występuje problem zużytego koła dwumasowego i sprzęgła, wtryskiwacze (piezoelektryczne) przegrywają tylko w starciu z kiepskim paliwem, przypadki wymiany turbin można policzyć na palcach.
Również filtr cząstek stałych (standard w wersji 150 KM) nie należy do uciążliwych – przybieranie oleju to odosobnione przypadki. Warto zaznaczyć, że elementy osprzętu dieslowskiego po pierwsze – nie są wieczne i w końcu trzeba je wymienić (nie brakuje na rynku aut, które mają już przebieg kilkuset tysięcy km), po drugie – są nieodporne na niewłaściwe traktowanie.
Regularnego serwisu wymagają też skrzynie automatyczne (olej warto wymieniać częściej, niż sugeruje producent) i tylny dyferencjał – zaniedbanie wymiany oleju jest sygnalizowane hałasem, a konsekwencją są uszkodzenia.
Ceny używanych aut (wg Eurotaksu, w zł) | ||||||
Rocznik | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 |
CRV 2.0 Comfort | – | – | 54 400 | 48 800 | 46 400 | 39 600 |
CRV 2.0 Elegance | – | – | 57 900 | 52 000 | 49 400 | 42 100 |
CRV 2.0 Executive Navi | – | – | 67 800 | 60 800 | 57 800 | – |
CRV 2.0 S | 67 500 | 62 400 | 56 000 | – | – | – |
CRV 2.0 Executive | 83 400 | 77 100 | 69 300 | – | – | – |
CRV 2.2 i-CTDi Comfort | – | – | 66 100 | 51 200 | 48 100 | 43 700 |
CRV 2.2 i-CTDi Executive | – | – | 76 500 | 59 200 | 55 700 | 50 600 |
CRV 2.2 i-DTEC Comfort | 82 000 | 75 800 | 68 300 | – | – | – |
CRV 2.2 i-DTEC Executive | 97 600 | 90 100 | 81 200 | – | – | – |
Numer VIN
VIN jest umieszczony w komorze silnika, na środkowej części przegrody czołowej oraz za szybą. Oznaczenia: znaki 1-3: oznaczenie kraju i producenta (SHS – Honda Wlk. Brytania, JHL – Hondy z Japonii, MRH – Tajlandia). Znaki 4-6: nadwozie, silnik i rodzaj napędu (RE5 – CR-V 2.0 4WD, RE3 – CR-V 2.4 2WD, RE4 – CR-V 2.4 4WD, RE6 – CR-V diesel). Znak 7: nadwozie i skrzynia (7 – kombi, man.; 8 – kombi, aut.); znak 8: poziom wyposażenia (od 2 do 8, im wyższa, tym auto bogatsze, np. 7 i 8 to Executive); znak 9: cyfra kontrolna (0). Znak 10: rok modelowy (wg oznaczeń ogólnych, 8 – 2008 r., 9 – 2009 r., A – 2010 r.); znak 11: zakład produkcyjny (U – Wlk. Brytania, C – Japonia, P – Tajlandia); znaki 12-17: numer seryjny.
Honda CR-V III - Technika.
Dopracowane rozwiązania
Samochód ma samonośną konstrukcję nadwozia. W crash teście EuroNCAP z 2007 r. zdobył 4 gwiazdki. Honda nie podaje współczynnika oporu powietrza (wiemy tylko, że obniżył się o 12 proc.).
Rozciągliwa stal stanowi 56 proc. konstrukcji (w poprzednim modelu 33,5 proc.), z czego 9 proc. przypada na wytrzymałą stal zastosowaną w elementach podłogi i belkach dachowych.
Nadwozie jest lżejsze o 28,7 kg. Zawieszenie wszystkich kół jest niezależne, większość aut wyposażono w system napędu 4x4 nazwany Real Drive 4WD – to system dwóch pomp, które rozpoczynają pracę w momencie uślizgu przednich kół.
Ceny części w zł* | ||
Cena | ASO | Zamiennik |
Filtr oleju/powietrza | 50/93 | 16/65 |
Klocki/tarcze ham. (przednie, kpl.) | 370/780 | 160/470 |
Sprzęgło (kpl., z łożyskiem) | 1570 | 1170 |
Amortyzatory przednie (kpl.) | 2000 | 680 |
Końcówka drążka kierowniczego zew. | 246 | 65 |
Reflektor/błotnik przedni | 2017/1599 | 540/115 |
*dane dla CR-V 2.0 z 2009 r. |
Zaopatrzenie w eksploatacyjne części zamienne jest bardzo dobre – wiele rzeczy kupimy od ręki w ASO, nie ma też kłopotów z zamiennikami. W wielu przypadkach warto przejrzeć ofertę części używanych.
Zdaniem fachowca
Model CR-V, jeśli tylko będzie właściwie eksploatowany i serwisowany, przejedzie dziesiątki tysięcy kilometrów bez żadnej awarii. Problemy pojawią się np. przy zbyt agresywnej jeździe poza asfaltem czy też w dieslach, które będą jeździły na paliwie złej jakości.
Interesującym wyborem może być dwulitrowy motor benzynowy z rynku polskiego. W stosunku do zaleceń firmowych radzę zwiększyć częstotliwość wymiany oleju w skrzyniach automatycznych oraz w tylnym dyferencjale.
Witold Łukasiewicz, serwis Honda Plaza
Honda CR-V III - nasza opinia
Poprzednie generacje Hondy CR-V pozwoliły wyrobić sobie zdanie o tym aucie jako mało terenowym, za to z doskonale dopracowanym wnętrzem i bardzo niezawodnym. Taka jest też III generacja modelu. Terenowe możliwości CR-V kończą się blisko asfaltu, lecz wnętrze posłuży rodzinie.
Spodobają się zapewne liczne dodatki funkcjonalne (np. bagażnik z dodatkową półką), bogate wyposażenie (większość egzemplarzy) oraz pewne zachowanie się na asfalcie.
Pomimo kilku potencjalnych awarii eksploatacja samochodu nie powinna wiązać się z istotnymi wydatkami. Na uwagę zasługuje szczególnie dwulitrowa jednostka benzynowa, która jest oszczędna i prawie bezawaryjna.