Jaguar X-Type 2.0 D - to nadal "Jaguar"
Nawet klienci najbardziej przywiązani do tradycji musieli jednak skapitulować i przyznać rację projektantom. Z popularnego Forda klasy średniej pochodzą: płyta podłogowa, zawieszenie, dwulitrowy diesel, a wszystkie benzyniaki (konstrukcje V6) oparte są na fordowskiej rodzinie Duratec V6.
Trzeba jednak przyznać, że wykorzystanie elementów mechanicznych Forda nijak nie przekłada się na zewnętrzną stylistykę oraz design w kabinie – to typowo brytyjskie projekty i nikt (nawet gdy znajdzie kilka przełączników z Forda) nie zaryzykuje stwierdzenia, że to przerobione Mondeo. Jaguar X-Type wykazuje całkowicie inny charakter.
Podobnie jest z dieslem i nadwoziem kombi – nabywcy luksusowo wykończonych aut także nie chcą wydawać zbyt wiele na paliwo i czasem potrzebują funkcjonalnego pojazdu. Prestiżowe auta rzadko zapewniają taką swobodę, jak modele nastawione na maksymalne wykorzystanie przestrzeni.
Jaguar X-Type 2.0 D - wnętrze trochę ciasne
Dlatego, jeśli ktoś chce mieć ogromne wnętrze i ponad 500-litrowy bagażnik, niech wybierze Opla Vectrę, Volkswagena Passata lub Forda Mondeo. W Jaguarze X-Type kombi jest tylko 445 l, w sedanie – 452 l. Niezbyt dobrze wypada też ocena pojemności wnętrza – mówienie o ciasnocie byłoby przesadą, nie liczcie jednak na dużą szerokość czy ilość miejsca na nogi.
Wyposażenie Jaguara X-Type jest zazwyczaj dość bogate, ale pamiętajcie, że są egzemplarze z manualną klimą, zaś składanie oparć kanapy wymagało dopłaty. Różnie wypada jakość – bez wątpienia użyto lepszych materiałów niż w popularnych modelach, jednak zdarza się, że użytkownicy narzekają na trzaski z okolic podłokietnika czy na wyskakujące ramki nawiewów. Znanym problemem Jaguara X-Type sa też łamiące się uchwyty reflektorów, które trudno potem ustawić, a które i tak słabo świecą.
Jaguar X-Type 2.0 D - jakie silniki pod maską?
Połowa z wystawionych do sprzedaży Jaguarów ma pod maską dwulitrowego diesla (ceny: od 12 tys. zł). Pod względem eksploatacji to niezły wybór – dynamikę można zaakceptować, na osiągnięcie 100 km/h podczas testu potrzebowaliśmy 10,1 s. Jednostka może też pochwalić się niezłą elastycznością. Spalanie? Od 5 do 10 l/100 km, czyli średnio.
Bardziej wymagający sięgną po diesla 2.2 lub po benzyniaki (wszystkie V6): 2.1/156-157 KM, 2.5/194 KM lub 3.0/231 KM. Dwa największe motory kuszą stałym napędem 4x4. Nie liczcie jednak na niskie spalanie. Niestety, dość typowe są kłopoty z osprzętem diesli. Do pozostałych problemów zaliczymy wariującą elektronikę, niezbyt łatwo samemu zmienia się żarówki.
Z kolei współzamienność części mechanicznych z Mondeo to zaleta – duży wybór elementów w niskich cenach. Części typowe dla Jaguara X-Type (szczególnie dostępne w ASO) są drogie. Na szczęście kwitnie rynek używanych, szczególnie łatwo o te, które pasują z rozbieranych „anglików”.
Jaguar X-Type 2.0 D - dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 130/3800 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 330 (350)/1800 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 61,5 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1505/540 |
Rozstaw osi (mm) | 2710 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4672/1789/1430 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 201 |
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) | 7,5/4,5/5,6 |
Jaguar X-Type 2.0 D - serwis
Olej silnikowy | co 24 tys. km |
Filtr powietrza | co 24 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 24 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | kontrola* |
Filtr paliwa | co 48 tys. km |
Olej w skrzyni biegów | kontrola** |
Napęd rozrządu | bez wymiany*** |
*serwisy sugerują wymianę co 4 lata; **tylko kontrola, w wersjach 4x4 (2.5 i 3.0) również sprawdzenie skrzyni rozdzielczej; ***wymiana tylko w razie zużycia
Jaguar X-Type 2.0 D - ceny części
Filtr powietrza | od 38 zł |
Filtr oleju | od 27 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 190 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 350 zł |
Sprzęgło (kpl.)** | od 910 zł |
Łańcuch rozrządu | od 470 zł |
Turbosprężarka (regen.) | od 3200 zł |
Błotnik przedni (używany) | od 200 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części do X-Type’a 2.0 D/130 KM dostępnych poza ASO; **komplet z łożyskiem dociskowym, bez koła dwumasowego
Jaguar X-Type 2.0 D - typowe usterki
Największe problemy to awarie silników Diesla. Jednostka 2.0 znana jest z Mondeo i nierzadko ma duże kłopoty – z kołem dwumasowym, kołem pasowym, turbiną, wtryskiwaczami, zaworem EGR. Jeszcze większe problemy pojawiają się w autach wyposażonych w filtr cząstek stałych. Mechanicy doskonale znają silnik, ale naprawy mogą być drogie w stosunku do wartości Jaguara.
Jednostka 2.2 ma francuski rodowód i kłopoty np. z łańcuszkiem spinającym wałki i z wtryskiwaczami. Benzyniaki V6 są trudne w obsłudze (brak miejsca) i lubią „znaczyć teren” wyciekami.
Jaguar X-Type 2.0 D - nasza opinia
Nie ma co liczyć na tanią jazdę Jaguarem X-Type, ale niewiele większy wydatek niż w przypadku popularnych aut klasy średniej pozwoli wam wstąpić do grona kierowców aut prestiżowych.