W życiu jest tak, że przywiązujemy się do pewnych rzeczy. Ma być taka, a nie inna, tej firmy, a nie innej. W motoryzacji bywa podobnie. Są osoby, które podczas kupna auta jednoznacznie określają: ma być to japoński samochód, a nie niemiecki czy francuski.
Idąc tym tropem, do porównania wybraliśmy cztery limuzyny producentów z Kraju Kwitnącej Wiśni: Hondę Accord, Mazdę 6, Nissana Primerę i Toyotę Avensis. W teorii każde z tych aut powinno być warte zainteresowania, bo mamy na celowniku i renomowane marki, i uznane modele, i silniki benzynowe – w 10-latkach to bardziej racjonalny wybór niż turbodiesel. Budżet? 15-20 tys. zł. Który z naszych bohaterów okaże się najlepszym wyborem za te pieniądze?
Na pierwszy ogień idzie Nissan Primera. To właśnie model klasy średniej Nissana ma najlepszą relację ceny do wieku. Egzemplarze z początku produkcji można kupić już za około 10 tys. zł, a blisko 20 tys. zł wystarczy nawet na Primerę P12 z końcowych lat produkcji (2007-08) – nie dość, że z dobrym wyposażeniem, to na dodatek z wystarczająco dynamicznym 2-litrowym benzyniakiem, ale...
Właśnie, elektroniczne systemy bywają zawodne (np. niedomaga kamera cofania), a w historii 2-litrowego benzyniaka (uznajemy go za najlepszy wybór w tym modelu) przydarzyła się jedna poważna wpadka. Z powodu uszkodzenia katalizatora (bardzo często się zdarzało) cofający się pył powodował zatarcie silnika. Awaria była powszechnie znana, dość szybko się pojawiała i jeśli auto było na gwarancji, usuwano ją bezpłatnie. Obecnie ten problem rzadko się spotyka.
Do wpadek modelu zaliczamy też nietrwałe zawieszenie, a także niedomagania przekładni kierowniczej (często pojawiają się wycieki). Jeśli natomiast chodzi o walory użytkowe kabiny, to nie mamy większych zastrzeżeń – wnętrze zapewnia przyjemną podróż podczas rodzinnych eskapad. Natomiast zalety bagażnika porównywanej Primery w wersji sedan są najsłabsze w zestawieniu.
Na przeciwległym biegunie znajduje się Honda Accord. To najdroższa propozycja w naszym porównaniu. 20-22 tys. zł wystarczy jedynie na egzemplarz z pierwszego lub – przy odrobinie szczęścia – drugiego roku produkcji. Jeśli uwzględnimy to, że Accord VII pojawił się w 2003 r., relacja ceny do wieku w przypadku Hondy będzie najmniej korzystna. Jednak ten model ma w zanadrzu bardzo mocne argumenty. Na ich czele stoi trwałość!
To nasz faworyt pod tym względem. Gdyby nie wpadka z partią szybko wycierających się wałków zaworów ssących w 2-litrowym benzyniaku, nie mielibyśmy się zupełnie do czego przyczepić. Inne awarie rzadko występują, a do tego zaliczamy je do usterek małej wagi. Zresztą partia pechowych wałków występowała w silnikach K20A6 z początku produkcji i wymieniano je w ramach gwarancji. Poza tym benzyniak 2.0/155 KM to jedna z najlepszych jednostek w swojej klasie (zwyciężył nasz ranking benzyniaków do 2 litrów).
Inne zalety Hondy Accord? Wysoka jakość wykonania, dopracowany układ jezdny, skuteczne hamulce, dobre wyciszenie wnętrza, a także niezłe walory użytkowe. Podobnie jak w przypadku Primery, bagażnik wersji sedan ma niezbyt dużą pojemność – do wykorzystania 459 l. Na plus zaliczamy też spory popyt na rynku, gdyż ładny, zadbany Accord sprzedaje się bez większych problemów (nawet mimo wysokiej ceny) oraz japońskie pochodzenie (produkcja w Kraju Kwitnącej Wiśni).
Japońskie fabryki opuszczała również Mazda 6 trafiająca na europejski rynek. Wersja z 2-litrowym benzyniakiem uchodzi za udaną. Generalnie nawet po ok. 10 latach eksploatacji i pokonaniu 150 tys. km mechanika w tym aucie budzi zaufanie, elektryka często stabilnie pracuje, a wnętrze (fotele, tapicerka i plastiki) przeważnie dość dobrze wygląda.
Niestety, Mazda 6 ma jeden poważny problem. Dotyczy on korozji! Na tle konkurentów zabezpieczenie podwozia i nadwozia w Maździe oceniamy najniżej. Rdza pojawia się na tylnych nadkolach (standard!), rantach drzwi, w profilach zamkniętych i komorze silnika. Podczas oględzin bardzo dokładnie wszystko sprawdźcie, bo często na pierwszy rzut oka rdza wygląda na niewielką (lub powierzchniową), a później okazuje się, że jej usunięcie bywa kosztowne.
Ceny „szóstki” są nieco wyższe od cen analogicznej Primery, ale wyraźnie niższe niż w przypadku Hondy – ok. 15 tys. zł kosztuje wersja sprzed modernizacji (w 2005 r.), a ok. 20 tys. zł wystarczy na poliftingowy egzemplarz z mocniejszym, 147-konnym, 2-litrowym benzyniakiem.
Taką samą moc rozwija 2-litrowy benzyniak Toyoty. W Avensisie 2. generacji występował od początku do końca produkcji (2003-08) i jest zaliczany do efektywnych oraz dość oszczędnych napędów (bezpośredni wtrysk benzyny). Niestety, zdarza się, że po pokonaniu 150 tys. km motor zaczyna spalać nadmierne ilości oleju silnikowego (ok. 1 l/3000 km). Nie jest to alarmujące zużycie (znamy jednostki spalające 1-1,5 l oleju na 1000 km), ale warto o tym pamiętać i regularnie kontrolować jego stan. Poza tym do silnika nie mamy zastrzeżeń.
Dobrze prezentuje się też zabezpieczenie nadwozia przed korozją, natomiast koronnym problemem okazują się reflektory – w autach z lampami ksenonowymi matowieją soczewki, a w wersji z halogenem niewielką trwałość mają odbłyśniki. Oczywiście, nie jest to problem, który unieruchamiałby auto, ale wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Inne kłopoty Avensisa? To raczej drobiazgi, tym bardziej że problemy z zawieszeniem (tylnymi wahaczami) dotyczyły tylko wersji kombi z początku produkcji, a nie porównywanego sedana. Pochwalić też trzeba walory użytkowe. To właśnie limuzyna Toyoty ma największy bagażnik (520 l). Także ilość miejsca w kabinie zadowoli wielu potencjalnych użytkowników. Szukajcie wersji Prestige, cechującej się bogatym wyposażeniem seryjnym. Generalnie Avensis z 2-litrowym benzyniakiem nie jest złym wyborem, a jego cena plasuje go gdzieś pomiędzy Hondą a Mazdą.
Honda Accord – typowe usterki
- przypadki zaparowania reflektorów (dotyczy aut sprzed modernizacji)
- wersje z ksenonami borykają się z kłopotliwym urządzeniem odpowiedzialnym za ich poziomowanie.
- silnik benzynowy 2.0/155 KM w początkowych latach produkcji zmagał się z problemem niskiej trwałości wałka rozrządu obsługującego zawory ssące, a także z charakterystyczną „żabką” podczas ruszania (pomaga wymiana linki i aktualizacja oprogramowania).
- słabym punktem zawieszenia są gumki stabilizatora (zmodyfikowane w 2007 r.).
Mazda 6 – typowe usterki
- korozja pojawia się na podwoziu, nadkolach, profilach zamkniętych oraz krawędziach drzwi.
- kiepska trwałość wsporników tylnej klapy (hatchback i kombi).
- typową bolączką „szóstek” z początkowych lat produkcji było ściąganie w prawo.
- zdarzają się defekty wyświetlacza komputera, ale generalnie elektryka uchodzi za solidną.
- usterkowość benzyniaka 2.0 jest znikoma, szczególnie na tle diesla 2.0 stosowanehgo w modelu (m.in. kłopoty z drożnością smoka, układu wtryskowego, „dwumasu” i turbosprężarki).
Nissan Primera - typowe usterki
- kiepska trwałość przedniego zawieszenia (m.in. sworzni wahacza).
- awarie elektroniki pokładowej (np. kamery cofania)
- zdarzają się luzy i wycieki z przekładni kierowniczej.
- silnik benzynowy 1.6 zmaga się z szybko rozciągającym się łańcuchem rozrządu (poza tym to trwały napęd).
- benzyniak 1.8 zużywa dużo oleju.
- dwulitrówka zmagała się z wadą fabryczną (cofania się pyłu z powodu uszkodzenia katalizatora – dochodziło nawet do zatarcia silnika), ale była ona usuwana na gwarancji i obecnie w zasadzie nie występuje.
- z poważnymi awariami boryka się diesel 1.9 dCi.
Toyota Avensis – typowe usterki
- korozja pojawia się na złączach przewodów.
- w ksenonach matowieją soczewki, a w lampach halogenowych zaparowują klosze lub topi się plastikowe gniazdo.
- w autach sprzed modernizacji zdarzały się problemy z trwałością tapicerki siedzeń wychodziły nitki.
- w tylnym zawieszeniu wersji kombi, produkowanej w latach 2003-06, zastosowano nietrwałe wahacze poprzeczne.
- benzyniak 1.8 (do 2005 r.) miał problem z nadmiernym spalaniem oleju.
- nienajlepsza trwałość diesli (szczególnie z aluminiowym blokiem).
Dane techniczne
Honda Accord | Mazda 6 | Nissan Primera | Toyota Avensis | |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 | benz./R4/16 | benz./R4/16 | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 | 1999 | 1998 | 1998 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 155/6000 | 141/6000 | 140/6000 | 147/5700 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 190/4500 | 181/4500 | 192/4000 | 196/4000 |
Skrzynia biegów/napęd | 5b man. lub aut./przedni | 5b man. lub 4b aut./przedni | 6b man. lub CVT/przedni lub 4x4 | 5b man. lub 4b aut./przedni lub 4x4 |
Hamulce przód/tył | tarczowe wentyl./tarczowe | tarczowe wentyl./tarczowe | tarczowe wentyl./tarczowe | tarczowe wentyl./tarczowe |
Ogumienie w aucie testowanym | 195/65 R 15 | 195/65 R 15 | 205/60 R 16 | 205/55 R 16 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1393/527 | 1350/490 | 1408/502 | 1405/490 |
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) | 4665/1760/1445 | 4680/1780/1435 | 4567/1760/1482 | 4630/1760/1480 |
Rozstaw osi (mm) | 2680 | 2675 | 2680 | 2700 |
Pojemność bagażnika (l) | 459 | 500 | 450 | 520 |
Osiągi (dane testowe) | Honda Accord | Mazda 6 | Nissan Primera | Toyota Avensis |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 (fabr. 9,2) s | 9,9 (fabr. 9,7) s | 10,1 (fabr. 9,6) s | 9,2 (fabr. 9,1) s |
Prędkość maksymalna (dane fabryczne) | 217 km/h | 208 km/h | 205 km/h | 210 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 10,3 (fabr. 8,0) l/100 km | 10,5 (fabr. 8,0) l/100 km | 10,6 (fabr. 8,7) l/100 km | 10,1 (fabr. 8,1) l/100 km |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,5/11,7 m | 12,0/11,7 m | 12,3/12,1 m | 12,0/11,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 37,5/36,9 m | 39,4/38,8 m | 37,7/37,6 m | 38,3/38,4 m |
Hałas w kabinieprzy 50/100/130 km/h | 58/66/70 dB (A) | 60/68/71 dB (A) | 59/70/72 dB (A) | 59/68/71 dB (A) |
Masa własna rzeczywista/ładowność | 1385/535 kg | 1360/480 kg | 1450/460 kg | 1410/485 kg |
Eksploatacja
Honda Accord | Mazda 6 | Nissan Primera | Toyota Avensis | |
Olej silnikowy | 5W-30 (4,2 l) | 5W-30 (4,3 l) | 5W-30 (3,9 l) | 5W-30 (4,2 l) |
Olej w aut. skrzyni biegów | Honda ATF-Z1 (2,9 l) | Dexron III (8,3 l) | Nissan CVT (8,1 l) | ATF T-IV (3,3 l) |
Płyn hamulcowy | DOT 4 (ok. 1,0 l) | DOT 4 (ok. 1,0 l) | DOT 4 (ok. 1,0 l) | DOT 4 (ok. 1,0 l) |
Układ chłodzenia | płyn na bazie glikolu (4,6 l) | płyn na bazie glikolu (7,5 l) | płyn na bazie glikolu (6,9 l) | płyn na bazie glikolu (6,0-6,3 l) |
Rozrząd | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Kiedy wymieniać? | Honda Accord | Mazda 6 | Nissan Primera | Toyota Avensis |
Olej silnikowy wraz z filtrem | co 20 tys. km lub co rok | co 20 tys. km lub co rok | co 15 tys. km lub co rok | co 15 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km | co 40 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 40 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km (iryd. co 120 tys. km) | co 60 tys. km (iryd. co 120 tys. km) | co 30 tys. km | co 60 tys. km (iryd. co 105 tys. km) |
Napęd rozrządu | bez okresowej wymiany | bez okresowej wymiany | bez okresowej wymiany | bez okresowej wymiany |
Ile kosztują zamienniki? | Honda Accord | Mazda 6 | Nissan Primera | Toyota Avensis |
Filtr oleju/powietrza | od 19/38 zł | od 25/37 zł | od 19/26 zł | od 23/39 zł |
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) | od 134/428 zł | od 149/436 zł | od 138/528 zł | od 143/464 zł |
Amortyzatory przód/tył | od 440/560 zł | od 428/394 zł | od 624/374 zł | od 522/340 zł |
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko) | od 810 zł | od 940 zł | od 790 zł | od 1190 zł |
Reflektor/błotnik | od 390/780 zł | od 426/148 zł | od 334/627 zł | od 340/170 zł |
Japońska limuzyna za 15-20 tys. zł - nasza opinia
Mój faworyt? Honda Accord. Wysoko oceniam też Mazdę 6 oraz Toyotę Avensis z 2-litrowymi benzyniakami. Primerze 2.0 przyznaję 4. lokatę, ale także to auto w dobrym stanie i z małym przebiegiem nie powinno sprawiać wielu problemów.