W życiu jest tak, że przywiązujemy się do pewnych rzeczy. Ma być taka, a nie inna, tej firmy, a nie innej. W motoryzacji bywa podobnie. Są osoby, które podczas kupna auta jednoznacznie określają: ma być to japoński samochód, a nie niemiecki czy francuski.

Idąc tym tropem, do porównania wybraliśmy cztery limuzyny producentów z Kraju Kwitnącej Wiśni: Hondę Accord, Mazdę 6, Nissana Primerę i Toyotę Avensis. W teorii każde z tych aut powinno być warte zainteresowania, bo mamy na celowniku i renomowane marki, i uznane modele, i silniki benzynowe – w 10-latkach to bardziej racjonalny wybór niż turbodiesel. Budżet? 15-20 tys. zł. Który z naszych bohaterów okaże się najlepszym wyborem za te pieniądze?

Na pierwszy ogień idzie Nissan Primera. To właśnie model klasy średniej Nissana ma najlepszą relację ceny do wieku. Egzemplarze z początku produkcji można kupić już za około 10 tys. zł, a blisko 20 tys. zł wystarczy nawet na Primerę P12 z końcowych lat produkcji (2007-08) – nie dość, że z dobrym wyposażeniem, to na dodatek z wystarczająco dynamicznym 2-litrowym benzyniakiem, ale...

Właśnie, elektroniczne systemy bywają zawodne (np. niedomaga kamera cofania), a w historii 2-litrowego benzyniaka (uznajemy go za najlepszy wybór w tym modelu) przydarzyła się jedna poważna wpadka. Z powodu uszkodzenia katalizatora (bardzo często się zdarzało) cofający się pył powodował zatarcie silnika. Awaria była powszechnie znana, dość szybko się pojawiała i jeśli auto było na gwarancji, usuwano ją bezpłatnie. Obecnie ten problem rzadko się spotyka.

Do wpadek modelu zaliczamy też nietrwałe zawieszenie, a także niedomagania przekładni kierowniczej (często pojawiają się wycieki). Jeśli natomiast chodzi o walory użytkowe kabiny, to nie mamy większych zastrzeżeń – wnętrze zapewnia przyjemną podróż podczas rodzinnych eskapad. Natomiast zalety bagażnika porównywanej Primery w wersji sedan są najsłabsze w zestawieniu.

Na przeciwległym biegunie znajduje się Honda Accord. To najdroższa propozycja w naszym porównaniu. 20-22 tys. zł wystarczy jedynie na egzemplarz z pierwszego lub – przy odrobinie szczęścia – drugiego roku produkcji. Jeśli uwzględnimy to, że Accord VII pojawił się w 2003 r., relacja ceny do wieku w przypadku Hondy będzie najmniej korzystna. Jednak ten model ma w zanadrzu bardzo mocne argumenty. Na ich czele stoi trwałość!

To nasz faworyt pod tym względem. Gdyby nie wpadka z partią szybko wycierających się wałków zaworów ssących w 2-litrowym benzyniaku, nie mielibyśmy się zupełnie do czego przyczepić. Inne awarie rzadko występują, a do tego zaliczamy je do usterek małej wagi. Zresztą partia pechowych wałków występowała w silnikach K20A6 z początku produkcji i wymieniano je w ramach gwarancji. Poza tym benzyniak 2.0/155 KM to jedna z najlepszych jednostek w swojej klasie (zwyciężył nasz ranking benzyniaków do 2 litrów).

Inne zalety Hondy Accord? Wysoka jakość wykonania, dopracowany układ jezdny, skuteczne hamulce, dobre wyciszenie wnętrza, a także niezłe walory użytkowe. Podobnie jak w przypadku Primery, bagażnik wersji sedan ma niezbyt dużą pojemność – do wykorzystania 459 l. Na plus zaliczamy też spory popyt na rynku, gdyż ładny, zadbany Accord sprzedaje się bez większych problemów (nawet mimo wysokiej ceny) oraz japońskie pochodzenie (produkcja w Kraju Kwitnącej Wiśni).

Japońskie fabryki opuszczała również Mazda 6 trafiająca na europejski rynek. Wersja z 2-litrowym benzyniakiem uchodzi za udaną. Generalnie nawet po ok. 10 latach eksploatacji i pokonaniu 150 tys. km mechanika w tym aucie budzi zaufanie, elektryka często stabilnie pracuje, a wnętrze (fotele, tapicerka i plastiki) przeważnie dość dobrze wygląda.

Niestety, Mazda 6 ma jeden poważny problem. Dotyczy on korozji! Na tle konkurentów zabezpieczenie podwozia i nadwozia w Maździe oceniamy najniżej. Rdza pojawia się na tylnych nadkolach (standard!), rantach drzwi, w profilach zamkniętych i komorze silnika. Podczas oględzin bardzo dokładnie wszystko sprawdźcie, bo często na pierwszy rzut oka rdza wygląda na niewielką (lub powierzchniową), a później okazuje się, że jej usunięcie bywa kosztowne.

Ceny „szóstki” są nieco wyższe od cen analogicznej Primery, ale wyraźnie niższe niż w przypadku Hondy – ok. 15 tys. zł kosztuje wersja sprzed modernizacji (w 2005 r.), a ok. 20 tys. zł wystarczy na poliftingowy egzemplarz z mocniejszym, 147-konnym, 2-litrowym benzyniakiem.

Taką samą moc rozwija 2-litrowy benzyniak Toyoty. W Avensisie 2. generacji występował od początku do końca produkcji (2003-08) i jest zaliczany do efektywnych oraz dość oszczędnych napędów (bezpośredni wtrysk benzyny). Niestety, zdarza się, że po pokonaniu 150 tys. km motor zaczyna spalać nadmierne ilości oleju silnikowego (ok. 1 l/3000 km). Nie jest to alarmujące zużycie (znamy jednostki spalające 1-1,5 l oleju na 1000 km), ale warto o tym pamiętać i regularnie kontrolować jego stan. Poza tym do silnika nie mamy zastrzeżeń.

Dobrze prezentuje się też zabezpieczenie nadwozia przed korozją, natomiast koronnym problemem okazują się reflektory – w autach z lampami ksenonowymi matowieją soczewki, a w wersji z halogenem niewielką trwałość mają odbłyśniki. Oczywiście, nie jest to problem, który unieruchamiałby auto, ale wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Inne kłopoty Avensisa? To raczej drobiazgi, tym bardziej że problemy z zawieszeniem (tylnymi wahaczami) dotyczyły tylko wersji kombi z początku produkcji, a nie porównywanego sedana. Pochwalić też trzeba walory użytkowe. To właśnie limuzyna Toyoty ma największy bagażnik (520 l). Także ilość miejsca w kabinie zadowoli wielu potencjalnych użytkowników. Szukajcie wersji Prestige, cechującej się bogatym wyposażeniem seryjnym. Generalnie Avensis z 2-litrowym benzyniakiem nie jest złym wyborem, a jego cena plasuje go gdzieś pomiędzy Hondą a Mazdą.

Honda Accord – typowe usterki

- przypadki zaparowania reflektorów (dotyczy aut sprzed modernizacji)

- wersje z ksenonami borykają się z kłopotliwym urządzeniem odpowiedzialnym za ich poziomowanie.

- silnik benzynowy 2.0/155 KM w początkowych latach produkcji zmagał się z problemem niskiej trwałości wałka rozrządu obsługującego zawory ssące, a także z charakterystyczną „żabką” podczas ruszania (pomaga wymiana linki i aktualizacja oprogramowania).

- słabym punktem zawieszenia są gumki stabilizatora (zmodyfikowane w 2007 r.).

Mazda 6 – typowe usterki

- korozja pojawia się na podwoziu, nadkolach, profilach zamkniętych oraz krawędziach drzwi.

- kiepska trwałość wsporników tylnej klapy (hatchback i kombi).

- typową bolączką „szóstek” z początkowych lat produkcji było ściąganie w prawo.

- zdarzają się defekty wyświetlacza komputera, ale generalnie elektryka uchodzi za solidną.

- usterkowość benzyniaka 2.0 jest znikoma, szczególnie na tle diesla 2.0 stosowanehgo w modelu (m.in. kłopoty z drożnością smoka, układu wtryskowego, „dwumasu” i turbosprężarki).

Nissan Primera - typowe usterki

- kiepska trwałość przedniego zawieszenia (m.in. sworzni wahacza).

- awarie elektroniki pokładowej (np. kamery cofania)

- zdarzają się luzy i wycieki z przekładni kierowniczej.

- silnik benzynowy 1.6 zmaga się z szybko rozciągającym się łańcuchem rozrządu (poza tym to trwały napęd).

- benzyniak 1.8 zużywa dużo oleju.

- dwulitrówka zmagała się z wadą fabryczną (cofania się pyłu z powodu uszkodzenia katalizatora – dochodziło nawet do zatarcia silnika), ale była ona usuwana na gwarancji i obecnie w zasadzie nie występuje.

- z poważnymi awariami boryka się diesel 1.9 dCi.

Toyota Avensis – typowe usterki

- korozja pojawia się na złączach przewodów.

- w ksenonach matowieją soczewki, a w lampach halogenowych zaparowują klosze lub topi się plastikowe gniazdo.

- w autach sprzed modernizacji zdarzały się problemy z trwałością tapicerki siedzeń wychodziły nitki.

- w tylnym zawieszeniu wersji kombi, produkowanej w latach 2003-06, zastosowano nietrwałe wahacze poprzeczne.

- benzyniak 1.8 (do 2005 r.) miał problem z nadmiernym spalaniem oleju.

- nienajlepsza trwałość diesli (szczególnie z aluminiowym blokiem).

Dane techniczne

Honda Accord Mazda 6 Nissan Primera Toyota Avensis
Silnik – typ/cylindry/zawory benz./R4/16 benz./R4/16 benz./R4/16 benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1998 1999 1998 1998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 155/6000 141/6000 140/6000 147/5700
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 190/4500 181/4500 192/4000 196/4000
Skrzynia biegów/napęd 5b man. lub aut./przedni 5b man. lub 4b aut./przedni 6b man. lub CVT/przedni lub 4x4 5b man. lub 4b aut./przedni lub 4x4
Hamulce przód/tył tarczowe wentyl./tarczowe tarczowe wentyl./tarczowe tarczowe wentyl./tarczowe tarczowe wentyl./tarczowe
Ogumienie w aucie testowanym 195/65 R 15 195/65 R 15 205/60 R 16 205/55 R 16
Masa własna/ładowność (kg) 1393/527 1350/490 1408/502 1405/490
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) 4665/1760/1445 4680/1780/1435 4567/1760/1482 4630/1760/1480
Rozstaw osi (mm) 2680 2675 2680 2700
Pojemność bagażnika (l) 459 500 450 520
Osiągi (dane testowe) Honda Accord Mazda 6 Nissan Primera Toyota Avensis
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 (fabr. 9,2) s 9,9 (fabr. 9,7) s 10,1 (fabr. 9,6) s 9,2 (fabr. 9,1) s
Prędkość maksymalna (dane fabryczne) 217 km/h 208 km/h 205 km/h 210 km/h
Średnie zużycie paliwa 10,3 (fabr. 8,0) l/100 km 10,5 (fabr. 8,0) l/100 km 10,6 (fabr. 8,7) l/100 km 10,1 (fabr. 8,1) l/100 km
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,5/11,7 m 12,0/11,7 m 12,3/12,1 m 12,0/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 37,5/36,9 m 39,4/38,8 m 37,7/37,6 m 38,3/38,4 m
Hałas w kabinieprzy 50/100/130 km/h 58/66/70 dB (A) 60/68/71 dB (A) 59/70/72 dB (A) 59/68/71 dB (A)
Masa własna rzeczywista/ładowność 1385/535 kg 1360/480 kg 1450/460 kg 1410/485 kg

Eksploatacja

Honda Accord Mazda 6 Nissan Primera Toyota Avensis
Olej silnikowy 5W-30 (4,2 l) 5W-30 (4,3 l) 5W-30 (3,9 l) 5W-30 (4,2 l)
Olej w aut. skrzyni biegów Honda ATF-Z1 (2,9 l) Dexron III (8,3 l) Nissan CVT (8,1 l) ATF T-IV (3,3 l)
Płyn hamulcowy DOT 4 (ok. 1,0 l) DOT 4 (ok. 1,0 l) DOT 4 (ok. 1,0 l) DOT 4 (ok. 1,0 l)
Układ chłodzenia płyn na bazie glikolu (4,6 l) płyn na bazie glikolu (7,5 l) płyn na bazie glikolu (6,9 l) płyn na bazie glikolu (6,0-6,3 l)
Rozrząd łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Kiedy wymieniać? Honda Accord Mazda 6 Nissan Primera Toyota Avensis
Olej silnikowy wraz z filtrem co 20 tys. km lub co rok co 20 tys. km lub co rok co 15 tys. km lub co rok co 15 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km co 40 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Filtr powietrza co 40 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km
Świece zapłonowe co 60 tys. km (iryd. co 120 tys. km) co 60 tys. km (iryd. co 120 tys. km) co 30 tys. km co 60 tys. km (iryd. co 105 tys. km)
Napęd rozrządu bez okresowej wymiany bez okresowej wymiany bez okresowej wymiany bez okresowej wymiany
Ile kosztują zamienniki? Honda Accord Mazda 6 Nissan Primera Toyota Avensis
Filtr oleju/powietrza od 19/38 zł od 25/37 zł od 19/26 zł od 23/39 zł
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) od 134/428 zł od 149/436 zł od 138/528 zł od 143/464 zł
Amortyzatory przód/tył od 440/560 zł od 428/394 zł od 624/374 zł od 522/340 zł
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko) od 810 zł od 940 zł od 790 zł od 1190 zł
Reflektor/błotnik od 390/780 zł od 426/148 zł od 334/627 zł od 340/170 zł

Japońska limuzyna za 15-20 tys. zł - nasza opinia

Mój faworyt? Honda Accord. Wysoko oceniam też Mazdę 6 oraz Toyotę Avensis z 2-litrowymi benzyniakami. Primerze 2.0 przyznaję 4. lokatę, ale także to auto w dobrym stanie i z małym przebiegiem nie powinno sprawiać wielu problemów.