Kia Soul - Stylowo wygląda i rzadko irytuje
Czasy, kiedy bez problemów można było zaszufladkować samochody do konkretnej klasy, dawno już minęły. Kia Soul jest doskonałym przykładem crossovera: skrzyżowano w nim auto miejskie (długość 4,1 m) z SUV-em (wysokość 1,6 m).
Co prawda, model nawet w opcji nie ma napędu 4x4, ale oferuje przyzwoity prześwit (według Kii 164 mm), który ułatwia pokonywanie np. miejskich krawężników, ale też i nierównej polnej drogi.
Wysoka bryła wymusiła jednak usztywnienie podwozia (a może właśnie taką charakterystykę chciano uzyskać?).
Kia Soul - 7-letnia gwarancja Kii (od 2010 r.) obejmuje większość Soulów
W nadwoziu Kii Soul wygospodarowano sporo miejsca dla pasażerów. Zaprojektowano szeroką kabinę, która zapewnia dużą przestrzeń nad głowami i na nogi z tyłu – oczywiście, jak na gabaryty auta.
Ergonomia kokpitu nie pozostawia wiele do życzenia. Jadący mają do dyspozycji kilkanaście schowków. Jak przystało na pojazd kupowany nie tylko ze względu na walory użytkowe, lecz także z racji niebanalnego designu, Kia pozwalała na dużą indywidualizację: okleiny nadwozia, kontrastowe kolory we wnętrzu (fragmenty deski rozdzielczej czy np. czerwone wykończenie… schowków).
W katalogach Soula można przeczytać, że bagażnik ma 340 l. Musicie jednak wiedzieć, że ta wielkość obejmuje również ogromny schowek pod podłogą (ma on 118 l). Pojemność 222 l nie brzmi już tak atrakcyjnie. Składane oparcie kanapy pozwala uzyskać większą, niemal równą powierzchnię.
Przewidziano dość ograniczoną paletę silników: benzyniaka 1.6 (124 KM lub – po liftingu w 2011 r., z wtryskiem bezpośrednim GDi – 140 KM) oraz diesla o tej samej pojemności (128 KM). Dwulitrówka pod maską to rzadkość i oznacza, że auto przywieziono z USA.
Benzyniaki wypadają przeciętnie: nie porywają osiągami, zwłaszcza że utrzymywanie wyższych obrotów wiąże się z nieprzyjemnym hałasem i podwyższonym spalaniem – minimalne wynosi mniej więcej 7 l/100 km, bez problemu jednak zobaczycie na komputerze wynik 10-11 l.
Po liftingu silnik zyskał trochę mocy, ale pomimo bezpośredniego wtrysku paliwa jednostka nie odznacza się nadzwyczajną oszczędnością. Diesel 1.6 CRDi daje większą przyjemność z jazdy, zwłaszcza że Soul jest lekki.
Silnik nie należy jednak do przesadnie oszczędnych, ale też nie pali dużo – zużycie ON oscyluje przeważnie w okolicach 6 l/100 km. W wielu autach zamontowano 18-calowe koła, które atrakcyjnie wyglądają, ale obniżają i tak niski komfort jazdy.
Kia Soul - Nasz ekspert radzi: na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
Soul rzadko zawodzi w trasie, ale pod względem trwałości wypada niezbyt korzystnie. Można na nim znaleźć drobne ślady korozji (tylne drzwi, klapa, podwozie), czerwone egzemplarze cierpią na problem znany z cee’dów – w tak pomalowanych autach łuszczy się bezbarwna powłoka.
Poza tym lakier ma bardzo niską odporność na uszkodzenia (np. kamienie). Atrakcyjne stylistycznie wnętrze po 100 tys. km często wygląda już niezbyt korzystnie (porysowane i trzeszczące plastiki).
Nawet w niemal nowych egzemplarzach podczas pokonywania nierówności głośno pracuje zawieszenie. W przypadku benzyniaka nie ma większych zastrzeżeń (czasem wyciąga się łańcuch rozrządu), w dieslu zdarzają się uszkodzenia świec żarowych oraz turbin.
Kia Soul - Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne
Ceny części | |
Filtr oleju | od 24 zł |
Filtr powietrza | od 32 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 95 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 350 zł |
Świeca żarowa | od 90 zł |
Amortyz. (kpl.; przód) | od 520 zł |
Reflektor | od 450 zł |
Błotnik przedni | od 210 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Kii Soul 1.6 CRDi/128 KM z 2009 r. dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.
Serwis | |
Olej silnikowy | co 20 tys. km/rok |
Filtr powietrza | co 40 tys. km/2 lata |
Filtr paliwa | co 40 tys. km/2 lata |
Płyn hamulcowy | co 40 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący | co 40 tys. km/2 lata* |
Olej w skrzyni man. | bez wymiany** |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km/rok |
Napęd rozrządu | bez wymiany*** |
Plan obsługi dla diesla, w silniku benzynowym przeglądy co 15 tys. km lub rok; *pierwsza wymiana po 100 tys. km lub 5 latach, **w aut. co 100 tys. km lub 5 lat, ***łańcuch.
Dane techniczne | |
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1582 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 128/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 260/1900-2750 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5 (aut. 4)/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 222-1140 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1270/510 |
Rozstaw osi (mm) | 2550 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4105/1785/1610 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,3 (11,9) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 (176) |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 6,3/4,6/5,2 (7,5/5,2/5,9) |
Kia Soul - Nasza opinia
Soul jest ciekawą alternatywą dla nudnych aut segmentu B. Do tego ma korzystną cenę zakupu, nie trzeba też obawiać się kosztownych usterek. Jednak nie jest to wzorzec jakości.