Kia Soul - Stylowo wygląda i rzadko irytuje

Czasy, kiedy bez problemów można było zaszufladkować samochody do konkretnej klasy, dawno już minęły. Kia Soul jest doskonałym przykładem crossovera: skrzyżowano w nim auto miejskie (długość 4,1 m) z SUV-em (wysokość 1,6 m).

Co prawda, model nawet w opcji nie ma napędu 4x4, ale oferuje przyzwoity prześwit (według Kii 164 mm), który ułatwia pokonywanie np. miejskich krawężników, ale też i nierównej polnej drogi.

Wysoka bryła wymusiła jednak usztywnienie podwozia (a może właśnie taką charakterystykę chciano uzyskać?).

Kia Soul - 7-letnia gwarancja Kii (od 2010 r.) obejmuje większość Soulów

W nadwoziu Kii Soul wygospodarowano sporo miejsca dla pasażerów. Zaprojektowano szeroką kabinę, która zapewnia dużą przestrzeń nad głowami i na nogi z tyłu – oczywiście, jak na gabaryty auta.

Ergonomia kokpitu nie pozostawia wiele do życzenia. Jadący mają do dyspozycji kilkanaście schowków. Jak przystało na pojazd kupowany nie tylko ze względu na walory użytkowe, lecz także z racji niebanalnego designu, Kia pozwalała na dużą indywidualizację: okleiny nadwozia, kontrastowe kolory we wnętrzu (fragmenty deski rozdzielczej czy np. czerwone wykończenie… schowków).

W katalogach Soula można przeczytać, że bagażnik ma 340 l. Musicie jednak wiedzieć, że ta wielkość obejmuje również ogromny schowek pod podłogą (ma on 118 l). Pojemność 222 l nie brzmi już tak atrakcyjnie. Składane oparcie kanapy pozwala uzyskać większą, niemal równą powierzchnię.

Przewidziano dość ograniczoną paletę silników: benzyniaka 1.6 (124 KM lub – po liftingu w 2011 r., z wtryskiem bezpośrednim GDi – 140 KM) oraz diesla o tej samej pojemności (128 KM). Dwulitrówka pod maską to rzadkość i oznacza, że auto przywieziono z USA.

Benzyniaki wypadają przeciętnie: nie porywają osiągami, zwłaszcza że utrzymywanie wyższych obrotów wiąże się z nieprzyjemnym hałasem i podwyższonym spalaniem – minimalne wynosi mniej więcej 7 l/100 km, bez problemu jednak zobaczycie na komputerze wynik 10-11 l.

Po liftingu silnik zyskał trochę mocy, ale pomimo bezpośredniego wtrysku paliwa jednostka nie odznacza się nadzwyczajną oszczędnością. Diesel 1.6 CRDi daje większą przyjemność z jazdy, zwłaszcza że Soul jest lekki.

Silnik nie należy jednak do przesadnie oszczędnych, ale też nie pali dużo – zużycie ON oscyluje przeważnie w okolicach 6 l/100 km. W wielu autach zamontowano 18-calowe koła, które atrakcyjnie wyglądają, ale obniżają i tak niski komfort jazdy.

Kia Soul - Nasz ekspert radzi: na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Soul rzadko zawodzi w trasie, ale pod względem trwałości wypada niezbyt korzystnie. Można na nim znaleźć drobne ślady korozji (tylne drzwi, klapa, podwozie), czerwone egzemplarze cierpią na problem znany z cee’dów – w tak pomalowanych autach łuszczy się bezbarwna powłoka.

Poza tym lakier ma bardzo niską odporność na uszkodzenia (np. kamienie). Atrakcyjne stylistycznie wnętrze po 100 tys. km często wygląda już niezbyt korzystnie (porysowane i trzeszczące plastiki).

Nawet w niemal nowych egzemplarzach podczas pokonywania nierówności głośno pracuje zawieszenie. W przypadku benzyniaka nie ma większych zastrzeżeń (czasem wyciąga się łańcuch rozrządu), w dieslu zdarzają się uszkodzenia świec żarowych oraz turbin.

Kia Soul - Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne

Ceny części
Filtr oleju od 24 zł
Filtr powietrza od 32 zł
Klocki hamul. (przód) od 95 zł
Tarcze hamul. (przód) od 350 zł
Świeca żarowa od 90 zł
Amortyz. (kpl.; przód)  od 520 zł
Reflektor od 450 zł
Błotnik przedni od 210 zł

Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Kii Soul 1.6 CRDi/128 KM z 2009 r. dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.

Serwis
Olej silnikowy co 20 tys. km/rok
Filtr powietrza  co 40 tys. km/2 lata
Filtr paliwa  co 40 tys. km/2 lata
Płyn hamulcowy co 40 tys. km/2 lata
Płyn chłodzący co 40 tys. km/2 lata*
Olej w skrzyni man. bez wymiany**
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km/rok
Napęd rozrządu bez wymiany***

Plan obsługi dla diesla, w silniku benzynowym przeglądy co 15 tys. km lub rok; *pierwsza wymiana po 100 tys. km lub 5 latach, **w aut. co 100 tys. km lub 5 lat, ***łańcuch.

Dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1582
Moc maks. (KM/obr./min) 128/4000
Maks. moment (Nm/obr./min) 260/1900-2750
Skrzynia biegów/napęd man. 5 (aut. 4)/przedni
Pojemność bagażnika (l) 222-1140
Masa własna/ładowność (kg) od 1270/510
Rozstaw osi (mm) 2550
Wymiary (dł./szer./wys.) 4105/1785/1610
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,3 (11,9)
Prędkość maksymalna (km/h) 182 (176)
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) 6,3/4,6/5,2 (7,5/5,2/5,9)

Kia Soul - Nasza opinia

Soul jest ciekawą alternatywą dla nudnych aut segmentu B. Do tego ma korzystną cenę zakupu, nie trzeba też obawiać się kosztownych usterek. Jednak nie jest to wzorzec jakości.