Kia Venga to auto zaprojektowane przez europejskich stylistów, produkowane w Czechach lub na Słowacji i nieoferowane poza Europą. Zarzut, że brano pod uwagę oczekiwania np. koreańskich klientów, w tej sytuacji nie ma więc sensu – samochód powinien idealnie wpisywać się w nasze potrzeby.

Czy tak jest? Zdecydowanie tak! Choć Kia klasyfikuje Vengę w segmencie B, duża wysokość nadwozia (1,6 m) sprawia, że można uznać ją za małego minivana. Mimo niewielkich gabarytów auta udało się wygospodarować naprawdę obszerne wnętrze. Ma na to wpływ duży rozstaw osi – 2615 mm to więcej niż w Polo, a nawet niż w kompaktowym Golfie.

Co ciekawe, nie ucierpiał na tym bagażnik, bo podstawowa pojemność przekracza 400 l! Funkcjonalność poprawia przesuwana wzdłużnie (o 130 mm) tylna kanapa z regulacją kąta pochylenia oparcia (wyposażenie seryjne), a także podwójna podłoga kufra (poza bazową odmianą). Ścięta tylna część nadwozia sprawia, że maksymalna pojemność bagażnika (1253 l) mniej imponuje, choć też nie należy do małych.

W chwili debiutu na naszym rynku (2010 r.) standardowo w aucie były dwa airbagi (sześć seryjnie w topowej odmianie, poza podstawową – w opcji), nie było też klimatyzacji. Między najtańszą wersją S a najdroższą XL widać bardzo dużo różnic, na co powinni zwrócić uwagę m.in. miłośnicy elektronicznych gadżetów. Zakres mocy silników (benzynowe i diesle o pojemnościach 1,4 i 1,6 l) to 75-128 KM.

Jednym z najpopularniejszych wariantów na rynku wtórnym jest diesel 1.4, jednak radzimy szukać mocniejszego, 90-konnego (także wersja 75 KM). Dynamika w mieście jest w zupełności wystarczająca, natomiast na trasie nawet mocniejszej odmianie często brakuje tchu. Spalanie wariantu 90-konnego – m.in. dzięki 6-biegowej skrzyni (w 75 KM: 5 man.) – jest nieco niższe. W trasie bez kłopotu można zmieścić się w 5 l/100 km, w mieście będzie to o 1,5 l więcej.

Za dopłatą Kia oferowała pakiet Eco Dynamics, zawierający m.in. automatyczne wyłączanie silnika i opony o obniżonym oporze toczenia. Nawet najstarsze Vengi mogą mieć jeszcze gwarancję. Początkowo ochrona obejmowała całe auto przez 5 lat i zespół napędowy przez 7 lat. Szybko jednak wprowadzono 7-letnią gwarancję na całość.

Przegląd przedzakupowy w ASO (pozwalający potwierdzić te świadczenia) kosztuje ok. 350 zł. Venga nie ma większych kłopotów z trwałością, ale zdarzają się kosztowne w usunięciu usterki.

Kia Venga 1.4 CRDi na co zwrócić uwagę?

Pod względem mechaniki Venga wypada przyzwoicie. Zdarzają się uszkodzenia czujnika kąta skrętu na kolumnie kierowniczej (świeci się kontrolka kolumny kierowniczej, ewentualnie dodatkowo ABS-u i ESP, czasem może przestać działać wspomaganie). Niestety, trzeba wymienić całą kolumnę, a koszt przekracza 6000 zł.

Czasem pojawia się błąd w układzie ESP, ale wystarczy skontrolować połączenia elektryczne. Trzaski deski rozdzielczej bywają uciążliwe (zwłaszcza zimą). ASO ma sposoby na ich wyeliminowanie, ale zajmuje to kilka godzin (trzeba wydać ok. 600 zł). Kolejna wada to resetowanie się w nieprzewidywalnym momencie komputera pokładowego wskazującego średnie spalanie (powinien zerować się podczas tankowania).

Kia Venga 1.4 CRDi - dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1396
Moc maks. (KM/obr./min) 90/4000
Maks. moment (Nm/obr./min) 220/1750-2750
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Pojemność bagażnika (l) 422-552-1253
Masa własna/ładowność (kg) 1267/533
Rozstaw osi (mm) 2615
Wymiary (dł./szer./wys.) 4068/1765/1600
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,5
Prędkość maksymalna (km/h) 167
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) 5,6/4,3/4,7

Kia Venga 1.4 CRDi okresy międzyprzeglądowe

Olej silnikowy co 30 tys. km/rok
Filtr powietrza co 30 tys. km/rok
Filtr paliwa co 60 tys. km/2 lata
Płyn hamulcowy co 30 tys. km/rok*
Płyn chłodzący co 30 tys. km/rok*
Olej w skrzyni man. bez wymiany
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km/rok
Napęd rozrządu bez wymiany

*bez wymiany płynu hamulcowego po 60 tys. km; pierwsza wymiana płyny chłodzącego po 90 tys. km, później co 30 tys. km. Koszt przeglądu w ASO Kii po 30 tys. km – ok. 900 zł.

Kia Venga 1.4 CRDi - ceny części

Filtr oleju od 24 zł
Filtr powietrza od 33 zł
Klocki hamul. (przód) od 170 zł
Tarcze hamul. (przód) od 310 zł
Piasta tylna z łożyskiem od 490 zł
Amortyz. (kpl.; przód) brak
Reflektor od 560 zł
Błotnik przedni brak

Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Kii Vengi 1.4 CRDi/90 KM z 2010 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.

Kia Venga 1.4 CRDi - nasza opinia

Kia Venga to ciekawy model, ale lepiej go sprawdzić przed zakupem, żeby potwierdzić świadczenia gwarancyjne i upewnić się, czy nie czekają was dość kosztowne naprawy, bo takie – niestety – czasem się tu zdarzają.