Cała czwórka spełnia wymagania kierowców, którzy szukają auta o średniej wielkości, oszczędnego i pozwalającego się wyróżnić spośród masy kompaktów o rodzinnym usposobieniu.

Praktyczność w tym wypadku ma drugorzędne znaczenie. Liczą się: styl, prestiż marki i wzornictwo! Trzeba przyznać, że Audi A3, BMW serii 1, Lancia Delta i Volvo C30 doskonale odnajdują się pod tymi względami. Są modne, rzucają się w oczy i cieszą się wzięciem na rynku wtórnym, bo przecież nie każdą osobę stać na wydanie blisko 100 000 zł w salonie (tyle kosztowały porównywane wersje) na nieduży, ale stylowy kompakt.

Na rynku wtórnym możecie je kupić za ok. 1/3 wartości. Powinniście jednak wiedzieć, że zakup każdego z naszych bohaterów wiąże się ze sporym ryzykiem – oprócz pułapek przygotowanych przez nieuczciwych sprzedawców trzeba się również obawiać problemów typowych dla poszczególnych konstrukcji.

Przykład: Audi A3 II. Auto pojawiło się w 2003 r. i należy do najchętniej kupowanych kompaktów klasy premium. Powody? Pomimo dużego prestiżu marki w Polsce można liczyć na naprawdę niskie koszty eksploatacji. Z jednej strony jest to efekt wykorzystania wielu podzespołów stosowanych także w Golfie V czy Octavii II, a z drugiej – dostępności do niedrogiego i fachowego serwisu poza ASO.

Do tego przekonują: dobre wykończenie, spora – na tle BMW serii 1 i Volvo C30 – przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń, pewne zachowanie na drodze oraz dwie odmiany wersji hatchback – 3d (dla singli) i 5d (dla modnych tatusiów; handlowa nazwa Sportback – debiut w połowie 2004 r.). Niestety, A3 z 2-litrowym dieslem nie należy do aut szczególnie godnych uwagi. Dotyczy to odmian z lat 2003-08 z pompowtryskiwaczami. Owszem, mało palą, ale mają kilka wad wrodzonych, a do tego nie grzeszą kulturą pracy.

Warto zainteresować się silnikiem 2.0 TDI z wtryskiem CR, który w A3 pojawił się w 2008 r. Niestety, egzemplarz w dobrym stanie i z rozsądnym przebiegiem da jeszcze niemałą radość z eksploatacji, ale – realnie patrząc na rynek – ceny takich aut zaczynają się od 35 000 zł, a to przekracza założony budżet.

Tanie nie jest także BMW serii 1. Zadbane wersje z dwulitrowym dieslem kosztują min. 23 000-24 000 zł. Kuszą dobrą dynamiką oraz niskim spalaniem – dotyczy to zarówno odmiany M47 (lata 2004-07; moc 122 i 163 KM), jak i N47 (2007-12; moc 116, 143, 177 oraz 204 KM).

Problem w tym, że pod względem trwałości oba motory wypadają bardzo przeciętnie. W przypadku mocniejszej odmiany silnika M47 zdarzały się pęknięcia wału korbowego. Jednak obecnie użytkownicy samochodów z tymi jednostkami najczęściej borykają się z usterkami wyeksploatowanego osprzętu. Natomiast silnik N47 (napęd rozrządu po stronie skrzyni biegów) okazuje się jeszcze bardziej ryzykowny, gdyż zmaga się z szybkim rozciąganiem się łańcucha rozrządu. Do 2009 r. koło zębate na wale było z nim zintegrowane, co w efekcie wiąże się z wydaniem ponad 10 000 zł na naprawę.

Do tego dochodzą inne problemy współczesnych diesli i drogi serwis oraz naprawy. Tyle że który inny kompakt wygląda tak ciekawie i ma napęd na tylną oś? Żaden! Zapewnia to BMW serii 1 nie tylko wyjątkowość, lecz także świetne zachowanie na drodze. Do tego dużymi atutami są rozbudowane zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy.

Zupełnie inny charakter ma Lancia Delta III (debiut w 2008 r.). To auto wygląda okazale, jest najprzestronniejsze i ma korzystną relację ceny do wieku, choć z uwagi na najmłodszy staż rynkowy ok. 30 000 zł wystarczy na wersje z dieslem 2.0 MJT/165 KM z 2008 r. Ten udany motor jest chwalony przez mechaników. Może nie należy do najcichszych, ale oferuje rozsądne spalanie, dobrą dynamikę i niezłą trwałość.

Do tego pokrewieństwo techniczne z Fiatem Bravo II ogranicza wydatki na serwis i naprawy. Jeśli podoba się wam Delta, nie powinniście się jej bać. Podobnie zresztą jak Volvo C30. To prawdziwy indywidualista w zestawieniu, z 4-miejscowym wnętrzem i małym kufrem, ale ciekawą stylistyką i rozsądną ceną. Do tego wysoko oceniamy francuskiego diesla 2.0/136 KM.

Kompakty premium za około 30 000 zł - dane techniczne

Dane techniczne producenta Audi A3 BMW Serii I Lancia Delta Volvo C30
Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1968 1995 1956 1997
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 103/140/4000 105/143/4000 121/165/4000 100/136/4000
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min) 320/1750 300/1750 360/1750 320/2000
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni man. 6/tylny man. 6/przedni man. 6/przedni
Hamulce przód/tył tarcze wentylowane/tarczowe tarcze wentyl./tarcze wentyl. tarcze wentylowane/tarcze tarcze wentylowane/tarcze
Ogumienie 205/55 R 16 195/65 R 16 195/65 R 16 205/55 R 16
Masa własna/ładowność (kg) 1405/485 1410/435 1515/495 1435/419
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) 4286/1765/1423 4239/1748/1421 4520/1797/1499 4252/1782/1447
Rozstaw osi (mm) 2578 2660 2700 2640
Pojemność bagażnika (l) 370-1120 330-1150 420-1190 233-894
Osiągi (dane testowe) Audi A3 BMW serii 1 Lancia Delta Volvo C30
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s 9,1 s 8,9 s 10,3 s
Elastyczność 80-120 km/h 11,1 s (6. bieg) 17,0 s (6. bieg) 11,1 s (6. bieg) 12,5 s (6. bieg)
Prędkość maksymalna (dane fabryczne) 207 km/h 210 km/h 214 km/h 205 km/h
Średnie zużycie paliwa 5,6 l/100 km 5,5 l/100 km 5,9 l/100 km 6,3 l/100 km
Średnica zawracania 10,7 m 10,5 m 12,2 m 11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 37,0/37,7 m 37,0/37,7 m 37,9/38,2 m 38,2/38,8 m
Hałas w kabinieprzy 50/100/130 km/h 61/67/70 dB (A) 60/67/69 dB (A) 60/66/69 dB (A) 61/67/70 dB (A)
Eksploatacja Audi A3 BMW serii 1 Lancia Delta Volvo C30
Olej silnikowy 5W-30 (3,85 l) 0W-30 (5,2 l) 5W-30 (4,9 l) 5W-30 (4,8 l)
Olej w manualnej skrzyni biegów 70W-75 (2,3 l) MTF-LT-1, 2 lub 3 (1,6-2,5 l) 75W lub 75W-80 (1,8-2,6 l) 75W (1,7 l)
Płyn hamulcowy DOT 4 (ok. 0,8 l) DOT 4 (ok. 1,0 l) DOT 4 (ok. 0,8 l) DOT 4+ (0,6 l)
Układ chłodzenia płyn na bazie glikolu (7,9 l) płyn na bazie glikolu (7,4 l) płyn na bazie glikolu (7,1 l) płyn na bazie glikolu (9,5 l)
Rozrząd pasek łańcuch pasek pasek
Kiedy wymieniać? Audi A3 BMW serii 1 Lancia Delta Volvo C30
Olej silnikowy wraz z filtrem co 15 tys. km lub wg wskazań wg wskazań (co ok. 15-25 tys. km) co 35 tys. km co 20 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 15 tys. km wg wskazań (co ok. 2. przegląd oil) co 35 tys. km co 20 tys. km
Filtr powietrza co 30 tys. km wg wskazań (co ok. 3. przegląd oil) co 70 tys. km co 60 tys. km
Filtr paliwa co 30 tys. km wg wskazań (co ok. 3. przegląd oil) co 70 tys. km co 60 tys. km
Pasek rozrządu co 120-150 tys. km lub co 6 lat bez okresowej wymiany co 140 tys. km co 160 tys. km
Ile kosztują zamienniki? Audi A3 BMW serii 1 Lancia Delta Volvo C30
Filtr oleju/powietrza od 23/47 zł od 49/44 zł od 51/40 zł od 29/36 zł
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, komplet) od 138/368 zł od 192/420 zł od 169/346 zł od 178/358 zł
Rozrząd kpl. (pasek i rolki) od 579 zł - od 366 zł od 318 zł
Sprzęgło (kpl.) + koło dwumasowe od 1930 zł od 2150 zł od 2890 zł od 2230 zł
Reflektor/błotnik od 319/137 zł od 369/224 zł od 851/nie wyst. nie wyst./nie wyst.