Cała czwórka spełnia wymagania kierowców, którzy szukają auta o średniej wielkości, oszczędnego i pozwalającego się wyróżnić spośród masy kompaktów o rodzinnym usposobieniu.
Praktyczność w tym wypadku ma drugorzędne znaczenie. Liczą się: styl, prestiż marki i wzornictwo! Trzeba przyznać, że Audi A3, BMW serii 1, Lancia Delta i Volvo C30 doskonale odnajdują się pod tymi względami. Są modne, rzucają się w oczy i cieszą się wzięciem na rynku wtórnym, bo przecież nie każdą osobę stać na wydanie blisko 100 000 zł w salonie (tyle kosztowały porównywane wersje) na nieduży, ale stylowy kompakt.
Na rynku wtórnym możecie je kupić za ok. 1/3 wartości. Powinniście jednak wiedzieć, że zakup każdego z naszych bohaterów wiąże się ze sporym ryzykiem – oprócz pułapek przygotowanych przez nieuczciwych sprzedawców trzeba się również obawiać problemów typowych dla poszczególnych konstrukcji.
Przykład: Audi A3 II. Auto pojawiło się w 2003 r. i należy do najchętniej kupowanych kompaktów klasy premium. Powody? Pomimo dużego prestiżu marki w Polsce można liczyć na naprawdę niskie koszty eksploatacji. Z jednej strony jest to efekt wykorzystania wielu podzespołów stosowanych także w Golfie V czy Octavii II, a z drugiej – dostępności do niedrogiego i fachowego serwisu poza ASO.
Do tego przekonują: dobre wykończenie, spora – na tle BMW serii 1 i Volvo C30 – przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń, pewne zachowanie na drodze oraz dwie odmiany wersji hatchback – 3d (dla singli) i 5d (dla modnych tatusiów; handlowa nazwa Sportback – debiut w połowie 2004 r.). Niestety, A3 z 2-litrowym dieslem nie należy do aut szczególnie godnych uwagi. Dotyczy to odmian z lat 2003-08 z pompowtryskiwaczami. Owszem, mało palą, ale mają kilka wad wrodzonych, a do tego nie grzeszą kulturą pracy.
Warto zainteresować się silnikiem 2.0 TDI z wtryskiem CR, który w A3 pojawił się w 2008 r. Niestety, egzemplarz w dobrym stanie i z rozsądnym przebiegiem da jeszcze niemałą radość z eksploatacji, ale – realnie patrząc na rynek – ceny takich aut zaczynają się od 35 000 zł, a to przekracza założony budżet.
Tanie nie jest także BMW serii 1. Zadbane wersje z dwulitrowym dieslem kosztują min. 23 000-24 000 zł. Kuszą dobrą dynamiką oraz niskim spalaniem – dotyczy to zarówno odmiany M47 (lata 2004-07; moc 122 i 163 KM), jak i N47 (2007-12; moc 116, 143, 177 oraz 204 KM).
Problem w tym, że pod względem trwałości oba motory wypadają bardzo przeciętnie. W przypadku mocniejszej odmiany silnika M47 zdarzały się pęknięcia wału korbowego. Jednak obecnie użytkownicy samochodów z tymi jednostkami najczęściej borykają się z usterkami wyeksploatowanego osprzętu. Natomiast silnik N47 (napęd rozrządu po stronie skrzyni biegów) okazuje się jeszcze bardziej ryzykowny, gdyż zmaga się z szybkim rozciąganiem się łańcucha rozrządu. Do 2009 r. koło zębate na wale było z nim zintegrowane, co w efekcie wiąże się z wydaniem ponad 10 000 zł na naprawę.
Do tego dochodzą inne problemy współczesnych diesli i drogi serwis oraz naprawy. Tyle że który inny kompakt wygląda tak ciekawie i ma napęd na tylną oś? Żaden! Zapewnia to BMW serii 1 nie tylko wyjątkowość, lecz także świetne zachowanie na drodze. Do tego dużymi atutami są rozbudowane zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy.
Zupełnie inny charakter ma Lancia Delta III (debiut w 2008 r.). To auto wygląda okazale, jest najprzestronniejsze i ma korzystną relację ceny do wieku, choć z uwagi na najmłodszy staż rynkowy ok. 30 000 zł wystarczy na wersje z dieslem 2.0 MJT/165 KM z 2008 r. Ten udany motor jest chwalony przez mechaników. Może nie należy do najcichszych, ale oferuje rozsądne spalanie, dobrą dynamikę i niezłą trwałość.
Do tego pokrewieństwo techniczne z Fiatem Bravo II ogranicza wydatki na serwis i naprawy. Jeśli podoba się wam Delta, nie powinniście się jej bać. Podobnie zresztą jak Volvo C30. To prawdziwy indywidualista w zestawieniu, z 4-miejscowym wnętrzem i małym kufrem, ale ciekawą stylistyką i rozsądną ceną. Do tego wysoko oceniamy francuskiego diesla 2.0/136 KM.
Kompakty premium za około 30 000 zł - dane techniczne
Dane techniczne producenta | Audi A3 | BMW Serii I | Lancia Delta | Volvo C30 |
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 1995 | 1956 | 1997 |
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 103/140/4000 | 105/143/4000 | 121/165/4000 | 100/136/4000 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min) | 320/1750 | 300/1750 | 360/1750 | 320/2000 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni | man. 6/tylny | man. 6/przedni | man. 6/przedni |
Hamulce przód/tył | tarcze wentylowane/tarczowe | tarcze wentyl./tarcze wentyl. | tarcze wentylowane/tarcze | tarcze wentylowane/tarcze |
Ogumienie | 205/55 R 16 | 195/65 R 16 | 195/65 R 16 | 205/55 R 16 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1405/485 | 1410/435 | 1515/495 | 1435/419 |
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) | 4286/1765/1423 | 4239/1748/1421 | 4520/1797/1499 | 4252/1782/1447 |
Rozstaw osi (mm) | 2578 | 2660 | 2700 | 2640 |
Pojemność bagażnika (l) | 370-1120 | 330-1150 | 420-1190 | 233-894 |
Osiągi (dane testowe) | Audi A3 | BMW serii 1 | Lancia Delta | Volvo C30 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s | 9,1 s | 8,9 s | 10,3 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 11,1 s (6. bieg) | 17,0 s (6. bieg) | 11,1 s (6. bieg) | 12,5 s (6. bieg) |
Prędkość maksymalna (dane fabryczne) | 207 km/h | 210 km/h | 214 km/h | 205 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Średnica zawracania | 10,7 m | 10,5 m | 12,2 m | 11,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 37,0/37,7 m | 37,0/37,7 m | 37,9/38,2 m | 38,2/38,8 m |
Hałas w kabinieprzy 50/100/130 km/h | 61/67/70 dB (A) | 60/67/69 dB (A) | 60/66/69 dB (A) | 61/67/70 dB (A) |
Eksploatacja | Audi A3 | BMW serii 1 | Lancia Delta | Volvo C30 |
Olej silnikowy | 5W-30 (3,85 l) | 0W-30 (5,2 l) | 5W-30 (4,9 l) | 5W-30 (4,8 l) |
Olej w manualnej skrzyni biegów | 70W-75 (2,3 l) | MTF-LT-1, 2 lub 3 (1,6-2,5 l) | 75W lub 75W-80 (1,8-2,6 l) | 75W (1,7 l) |
Płyn hamulcowy | DOT 4 (ok. 0,8 l) | DOT 4 (ok. 1,0 l) | DOT 4 (ok. 0,8 l) | DOT 4+ (0,6 l) |
Układ chłodzenia | płyn na bazie glikolu (7,9 l) | płyn na bazie glikolu (7,4 l) | płyn na bazie glikolu (7,1 l) | płyn na bazie glikolu (9,5 l) |
Rozrząd | pasek | łańcuch | pasek | pasek |
Kiedy wymieniać? | Audi A3 | BMW serii 1 | Lancia Delta | Volvo C30 |
Olej silnikowy wraz z filtrem | co 15 tys. km lub wg wskazań | wg wskazań (co ok. 15-25 tys. km) | co 35 tys. km | co 20 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 15 tys. km | wg wskazań (co ok. 2. przegląd oil) | co 35 tys. km | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 30 tys. km | wg wskazań (co ok. 3. przegląd oil) | co 70 tys. km | co 60 tys. km |
Filtr paliwa | co 30 tys. km | wg wskazań (co ok. 3. przegląd oil) | co 70 tys. km | co 60 tys. km |
Pasek rozrządu | co 120-150 tys. km lub co 6 lat | bez okresowej wymiany | co 140 tys. km | co 160 tys. km |
Ile kosztują zamienniki? | Audi A3 | BMW serii 1 | Lancia Delta | Volvo C30 |
Filtr oleju/powietrza | od 23/47 zł | od 49/44 zł | od 51/40 zł | od 29/36 zł |
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, komplet) | od 138/368 zł | od 192/420 zł | od 169/346 zł | od 178/358 zł |
Rozrząd kpl. (pasek i rolki) | od 579 zł | - | od 366 zł | od 318 zł |
Sprzęgło (kpl.) + koło dwumasowe | od 1930 zł | od 2150 zł | od 2890 zł | od 2230 zł |
Reflektor/błotnik | od 319/137 zł | od 369/224 zł | od 851/nie wyst. | nie wyst./nie wyst. |