Alfa Romeo Giulia debiutowała na rynku osiem lat temu - to trzy lata wcześniej niż BMW serii 3 generacji G20. Mimo to oba auta wciąż są do kupienia w salonach. Na rynku wtórnym nie brakuje ogłoszeń sprzedaży używanych egzemplarzy. Ze względu na popularność, znacznie bogatsza ofertą może się pochwalić BMW. A co z cenami? Niemiecki sedan debiutował później, a zatem jego ceny startują z wyższego pułapu. Jeśli jednak porównamy egzemplarze z tego samego rocznika i o podobnym przebiegu, różnice się zacierają - nie ma co liczyć na to, że opinia na temat ponadprzeciętnej awaryjności aut Alfy Romeo sprawia, że Giulia jest znacznie tańsza od "trójki".
Skoro już przy awaryjności jesteśmy - czy faktycznie jest tak, że Giulia psuje się częściej niż konkurencyjne modele z innych marek? Jak wypada na tle BMW serii 3? O opinie zapytaliśmy zaprzyjaźnionych mechaników. Na podstawie ich zdania oraz naszych redakcyjnych doświadczeń z oboma autami pokusiliśmy się o wystawienie im rzetelnych ocen. A zatem co jest lepsze? Używane BMW serii 3 czy Alfa Romeo Giulia?
Alfa Romeo Giulia
- NA RYNKU: od 2016 r.
- SILNIKI: 2.0-2.9 136-510 KM
- CENY: OD 68 000 zł
Samochód fenomen. Zwłaszcza jeśli chodzi o niską utratę wartości, bo Giulia jest na rynku już od 8 lat, a ceny najtańszych jeżdżących egzemplarzy nie chcą zbytnio spaść poniżej 70 tys. zł. Ale uwaga: wiele najtańszych Giulii, nawet tych (chwilowo) nierozbitych, pochodzi z USA/Kanady i często ma za sobą mniej lub bardziej poważne kolizje i przygody. Kwota na sensowny egzemplarz z polskiego salonu to wciąż minimum 85-100 tys. zł.
Co za to dostajemy? To proste: najlepiej jeżdżący samochód segmentu D ostatnich lat, a podejścia nie mają ani BMW, ani Mercedes. Uwaga, jakość wykonania nie powala, ale nad tym Włosi pracowali w trakcie produkcji, więc w młodszych autach powinno być lepiej. Poważne awarie nie zdarzają się, wbrew pozorom, przesadnie często, za to nagromadzenie drobnych usterek i niedociągnięć może irytować. Polecamy silniki 2.0 TB, diesle 2.2 są niezłe, ale zaliczyły kilka wpadek (ramka obok).
Alfa Romeo Giulia - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4643/1860/1436 mm, pojemność bagażnika 480 l, rozstaw osi 2820 mm.
Silniki t.benzynowe, R4: 2.0/200 i 280 KM, V6: 2.9/510 KM (Quadrifoglio; 0-100 km/h w 3,9 s, prędkość maks. 307 km/h); t.diesle, R4: 2.2/136, 150, 160, 180, 190 i 210 KM (0-100 km/h w 6,8 s, prędkość maks. 235 km/h).
Alfa Romeo Giulia - awaryjność
Karoseria
Zaparowują lampy, norma to niedokładnie spasowane elementy, znów po czasie blakną emblematy.
Elektryka
Mogłoby być lepiej. Giulia lubi zaskakiwać dziwnymi usterkami (np. nie rozkładają się lusterka, pojawiają się losowe błędy), jednak często pomaga aktualizacja oprogramowania. A są i egzemplarze, w których nic a nic się nie dzieje. Cóż, włoski charakter robi swoje.
Napęd
Początkowo usterki układu Multiair w 2.0 TB, wypadanie zapłonów, nierówna praca. Znana kwestia to poszarpywanie skrzyni ZF "na zimno", jednak zazwyczaj to bardziej cecha produktu niż jakaś poważna awaria. W dieslach znane przypadki wycieków paliwa, problemy z czujnikiem temperatury spalin, panewkami.
Zawieszenie
Niezła trwałość, ale dość drogie naprawy (części). Nieco trwalsze powinny być elementy układu hamulcowego (przednia oś).
Używana Alfa Romeo Giulia - opinia redakcji
Ładnych egzemplarzy zbyt wielu na rynku nie ma, więc te, które się trafią, przeważnie okazują się dość drogie. Alfę Romeo Giulię świetnie się prowadzi, natomiast wczesne auta nie powalają jakością ani wygłuszeniem. Uwaga: części często dużo droższe niż w 159.
- Nasza ocena: 4
BMW serii 3 G20
- NA RYNKU: od 2019 r.
- SILNIKI: BENZ. 2.0-3.0, TURBODIESLE: 2.0-3.0
- CENY: OD 88 000 zł
G20/21 to już znów premium pełną gębą – niedociągnięć jakościowych jest o wiele mniej, tak samo jak trzasków, stuków i puków, nieco poprawiono też wyciszenie. Najnowsza (obecnie) generacja BMW serii 3 nieco lepiej jeździ, choć i tu nie brak narzekań, że odkąd BMW niemal całkowicie odeszło od hydraulicznie wspomaganych układów kierowniczych, to już tak naprawdę nie jest to.
Podobnie jak w poprzedniku, do wyboru mamy sedana (G20) i kombi (G21), z oferty wycofano natomiast liftbacka (GT). Bez zmian w kwestii pozostałych odmian – one należą już do serii 4. Opisywana „trójka” powstała na nowej platformie, oferuje więc nieco więcej miejsca w środku (rozstaw osi), jeszcze lepsze multimedia i nie do końca idealne wirtualne zegary z obrotomierzem „pod prąd”, ale część silników – przynajmniej na początku produkcji – po pewnych usprawnieniach przejęto z poprzednika.
Najwięcej zastrzeżeń co do trwałości/jakości kierowano pod adresem wczesnych egzemplarzy, bo okazywało się na przykład, że często pojawia się problem z multimediami, nie działa układ Android Auto/Apple CarPlay, po zimnym rozruchu terkoczą osłony wydechu, a to niby poprawione wnętrze też jednak od czasu do czasu potrafi wydawać niepożądane dźwięki (np. szklany dach).
Jeśli chodzi o silniki, to ktoś w końcu pomyślał i nie mamy już jednostek mniejszych niż dwulitrowe (nawet w 318i), natomiast diesel 2.0 (B47) w każdej wersji otrzymał podwójne doładowanie (3.0 B57 początkowo jedno turbo w 330d, potem podwójne doładowanie także w każdej odmianie mocy). Który silnik wybrać? Na pewno benzyniaki 2.0 B48 i 3.0 B58 to klasa sama w sobie – naprawdę rzadko się psują jak na BMW. Diesle? Te z początku produkcji są obarczone ryzykiem pożaru i wyciekiem z czujnika ciśnienia paliwa.
BMW serii 3 G20 - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4709/1827/1435 mm, poj. bagaż. 480 l; rozstaw osi 2851 mm; kombi: wym. 4709/1827/1440 mm, poj. bagaż. 500-1510 l. W wersjach PHEV – mniejsza pojemność.
Silniki turbobenzynowe, R4, 16V: 2.0/156, 184, 245 i 258 KM, R6, 24V: 3.0/374 (M340i), 480, 510 i 550 KM (M3); turbodiesle, R4, 16V: 2.0/150 i 190 KM, R6, 24V: 3.0/265, 286 i 340 KM; także wersja hybrydowa 2.0/204 i 252/292 KM.
Co psuje się w BMW serii 3 G20
Karoseria
Partia aut ze źle zamontowanymi termicznymi osłonami wydechu – terkoczą po zimnym rozruchu. Hałasują uszczelki szyberdachów.
Elektryka
Wadliwy wzmacniacz audio Harman Kardon (akcja serw.; auta z 2020 r.), problemy z działaniem Android Auto oraz Apple CarPlay.
Napęd
Sporadyczne kłopoty z łańcuchami rozrządu, wycieki oleju z tylnego dyferencjału. W dieslach z początku produkcji ryzyko wycieku paliwa z czujnika ciśnienia i awarii chłodnicy EGR.
Zawieszenie
Nieco za szybko zużywają się hamulce przedniej osi.
BMW serii 3 G20 - opinia redakcji
Najlepsza seria 3 w historii? Wiele na to wskazuje. Wciąż dobrze wygląda (tzw. zęby bobra tylko w M3), została lepiej wykonana w środku i ma znakomite multimedia (gdy akurat wszystko działa). Prowadzenie wciąż daje mnóstwo radości, wiele aut pochodzi z polskich salonów, ale pewien kłopot może stanowić cena – tak naprawdę bez 100 tys. zł w kieszeni nie ma o czym marzyć. A i tak pewnie będzie to „tylko” diesel 2.0.
- Nasza ocena: 5-