Nie jest łatwo zaistnieć w gronie producentów aut luksusowych. Japończycy zaczynali ekspansję od małych pojazdów, ale od wielu lat chcą dorównać najlepszym modelom Mercedesa czy BMW. Dla wielu nabywców obok względów praktycznych liczy się jednak marka, a na tym polu Lexus pozostawał poza niemiecką konkurencją.
Konstruktorzy modelu LS 3. generacji nie analizowali jednak tylko samochodów, przyglądali się też luksusowym jachtom, a nawet… domom. Efekt jest naprawdę imponujący: Lexus pokonał klasę S w bezpośrednim starciu testowym tuż po debiucie.
Teraz, po ponad 15 latach obecności na rynku, możemy dodać jeszcze jeden laur – nie ma chyba drugiego auta tej klasy równie mało kłopotliwego w eksploatacji. Lista typowych problemów LS-a jest krótka i naprawdę są one niezbyt istotne.
Lexus LS 430 - koszty jak w kompakcie?
Naprawiający Toyoty i Lexusy Rafał Bilski z All Japanese Cars nie szczędzi pochwał wnętrzu i twierdzi: Pierwsze oznaki starzenia mogą wskazywać na znaczny przebieg, w tym przypadku rzędu pół miliona kilometrów. Wariująca elektronika, korozja nadwozia? Chyba w powypadkowych autach!
Jednak nie oznacza to, że na eksploatację LS-a wydacie tyle, co na obsługę Corolli. Bardzo mało jest zamienników, wymiana rozrządu pochłonie 2000 zł, zaś regulacja zaworów – nawet 3000 zł (zajmuje mnóstwo czasu, trzeba też wymienić „szklanki”). Sprawdzenie luzu zaworów jest konieczne co 90 tys. km, regulacji zazwyczaj wymagają tylko auta z LPG (przy okazji wyniki spalania taniego paliwa: miasto 20 l/100 km, trasa 14 l/100 km).
Kosztów może przysporzyć wersja z miechami pneumatycznymi. Jeśli rano auto stoi przechylone jak motorówka, trzeba sprawdzić czujniki poziomowania (bagatela: po 1500 zł za sztukę; są cztery). Uszkodzeniu ulegają też kompresory. Dzieje się tak nie tylko ze względu na starzenie i przebieg, lecz także na skutek wypadków, gdyż są umieszczone przy prawym przednim kole. Warto jednak podkreślić, że jak na klasę auta i stopień komplikacji jego konstrukcji i tak nie są to wysokie wydatki.
W trakcie jazdy Lexus z nawiązką odpłaca się za każdą zainwestowaną w niego złotówkę. Silnik mruczy tak leniwie, że ledwo go słychać. Przyspieszenie jest wspaniałe, jednak niektórzy narzekają na brak napędu 4x4 – mimo elektroniki zimą trudno okiełznać moc. Motor to seria UZ, praktycznie nie do zarżnięcia, pół miliona kilometrów nie robi na nim wrażenia. Podobnie dobrze należy ocenić skrzynie – prawidłowo obsługiwany „automat” zawodzi naprawdę sporadycznie.
Same superlatywy kierujemy też pod adresem wnętrza. Zazwyczaj jest kompleksowo wyposażone, ma elementy, których nie spodziewamy się w kilkunastoletnim aucie: poduszki kolanowe dla kierowcy i pasażera, nawigację, lodówkę, nawet elektrycznie regulowane górne mocowanie pasów bezpieczeństwa. Fotele oferują funkcję masażu, o audio dba ekskluzywna firma Mark & Levinson. Część dodatków seryjnie występowała w poszukiwanej odmianie President.
Lexus LS 430 - ceny części*
Filtr powietrza | od 85 zł |
Filtr oleju | od 30 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 210 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 560 zł |
Cewka zapłonowa | od 500 zł |
Rozrząd (pasek z rolką i pompą wody) | od 1360 zł |
Sworzeń wahacza (p.) | od 560 zł |
Reflektor | brak |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Lexusa LS430 z 2004 roku
Lexus LS 430 - serwis*
Olej silnikowy | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 45 tys. km/4 lata |
Filtr przeciwpyłkowy | wg wskazań |
Płyn hamulcowy | co 30 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący | co 90 tys. km** |
Świece zapłonowe | co 90 tys. km |
Olej w „automacie”*** | co 90 tys. km/6 lat |
Pasek rozrządu | co 150 tys. km |
*dane przeglądowe dla Lexusa LS430; **pierwsza wymiana po 150 tys. km, kolejne co 90 tys. km; ***wymiana oleju w tylnym dyferencjale co 30 tys. km
Lexus LS 430 - dane techniczne
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./V8/32 | |
Pojemność skokowa (cm3) | 4293 | |
Moc maks. (KM/obr./min) | 281/5600 | |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 417/3500 | |
Skrzynia biegów | aut. 5 | aut. 6 |
Napęd | tylny | |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1875/475 | |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 5005 (po lift. 5025)/1830/1490 | |
Rozstaw osi (mm) | 2925 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,7 | 6,3 |
Prędkość maks. (km/h) | 250 | 250 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 17,5/8,9/12,0 | 16,4/8,5/11,4 |
Lexus LS 430 - naszym zdaniem: wart polecenia!
Nie każdego kręci jazda limuzyną, ale jeśli szukacie wygodnego auta z bardzo krótką listą potencjalnych problemów, to ten Lexus jest dla was! Oczywiście, ryzyko dużych wydatków istnieje (trudno o zamienniki!), ale – poza zawieszeniem pneumatycznym – jest ono minimalne. Godne podkreślenia: komfort i bogate wyposażenie.