Volvo S80 drugiej generacji debiutowało na rynku dwa lata przed drugą generacją Skody Superb. Oba auta mają już swoje lata, ale oba cieszą się dobrą opinią. Wolny rynek wyżej wycenia limuzynę Volvo - niegdyś flagowy model szwedzkiej marki jest wyraźnie droższy od Superba. O ile w przypadku Skody, mając w kieszeni 50 tys. zł można przebierać w sensownych ofertach, o tyle w przypadku Volvo lepiej zebrać kwotę oscylującą w granicach 60 tys. Ogłoszeń sprzedaży i tak będzie znacznie mniej niż Superba, ale przy tej kwocie będzie można wybierać spośród sensownych egzemplarzy.
Co prawda i Volvo S80 II, i Skodę Superb II można kupić za znacznie mniejsze pieniądze (ceny w obu przypadkach startują z pułapu około 25 tys. zł), ale ani mechanicy, z którymi rozmawialiśmy, ani my, zdecydowanie nie polecamy egzemplarzy wycenionych tak nisko. Wśród ogłoszeń prawdziwe okazje trafiają się tak często jak szóstki w Lotto.
Odpowiedzmy zatem na pytanie: lepsze bardziej prestiżowe, ale droższe i starsze Volvo S80 czy mniej prestiżowa, ale bardziej praktyczna i młodsza Skoda Superb? O awaryjności obu aut porozmawialiśmy z mechanikami. Wróciliśmy też pamięcią do naszych redakcyjnych testów, by wystawić konfrontowanym limuzynom oceny. To one wyłoniły zwycięzcę tego pojedynku.
Przeczytaj też: Kupujemy limuzynę za 80 tys. zł. Wybrać Mazdę 6, Opla Insignię czy Renault Talismana?
Volvo S80 II
- NA RYNKU: 2006-16
- SILNIKI: 1.6-2.4 115-315 KM
- CENY: OD 24 000 zł
Limuzyna klasy wyższej dla kierowców, którzy na pierwszym miejscu stawiają luksusowy charakter oraz wysoki komfort jazdy. Pierwsza zaleta to zasługa bogatego wyposażenia i materiałów o dobrej jakości (z wyjątkiem aut z początku produkcji), a druga to efekt dobrze wyprofilowanych foteli i dopracowanego zawieszenia, które świetnie tłumi wyboje. Idealnym wyborem wydaje się egzemplarz z automatyczną skrzynią biegów, ale w przypadku S80 są one, niestety, awaryjne i drogie w naprawach.
Spośród silników polecamy trwałe i wystarczająco dynamiczne benzyniaki R5. Wersje R6 okazują się awaryjne (najwięcej problemów sprawia odmiana 3.2), a zapewniająca świetne osiągi V8 – droga w serwisowaniu. Dobrym wyborem mogą być też diesle R6, ale w ich przypadku musicie liczyć się już z dużymi przebiegami. Odradzamy wysokoprężne jednostki 1.6 – oszczędne, ale za słabe do tak dużego pojazdu.
Volvo S80 II - dane techniczne
Nadwozie sedan 4d: wym. 4850/1860/1490 mm, pojemność bagażnika 480 l, rozstaw osi 2835 mm, masa własna od 1512 kg.
Silniki benzynowe, R4: 2.0/145, 1.6 Turbo/182, 2.0 Turbo/240 KM, R5: 2.5 Turbo/200 i 231 KM, R6: 3.0 Turbo/286 i 304, 3.2/238 KM, V8: 4.4/315 KM; turbodiesle, R4: 1.6/115, 2.0/136 oraz 165 KM, R5: 2.4/163, 175, 185, 205 oraz 215 KM.
Volvo S80 II - awaryjność
Karoseria
Ślady rdzy na śrubach układu jezdnego, poza tym zabezpieczenie antykorozyjne jest dobre. W egzemplarzach z początku produkcji skóra i plastikowe elementy były niskiej jakości.
Elektryka
Awarie sterownika automatycznej skrzyni biegów, niedomagania środkowej konsoli oraz uszkodzenia klimatyzacji.
Napęd
Benzyniak 3,2 l okazuje się awaryjny, a odmiana V8 – droga w serwisowaniu. 5- oraz 6-cylindrowe silniki narażone są na rozciągnięcie łańcucha rozrządu, 5-cylindrowy turbodiesel 2.4 miewa urwane klapki w kolektorze dolotowym. Automatyczna przekładnia firmy Aisin jest awaryjna (wadliwa elektronika przyczynia się do uszkodzeń mechaniki), a do tego trzeba liczyć się z drogimi naprawami.
Zawieszenie
Awaryjne przeguby napędowe, przeciętna trwałość elementów układu jezdnego z przodu.
Używane Volvo S80 II - opinia redakcji
Luksusowy charakter, wysoki komfort podróżowania i nadal atrakcyjna stylistyka to atuty Volvo S80 drugiej generacji. Niestety, niektóre wersje są awaryjne, a ich serwis drogi. Uważajcie na usterkowe i kosztowne w obsłudze automatyczne przekładnie.
- Nasza ocena: 4-
Skoda Superb II
- NA RYNKU: 2008-15
- SILNIKI: 1.4-3.6 105-260 KM
- CENY: OD 24 000 zł
Przestronność auta klasy wyższej w cenie auta klasy średniej – ta recepta na sukces okazała się skuteczna, więc Superb to popularne auto. Wybierają go ludzie, dla których parametry są ważniejsze od znaczka na masce, i ci, którzy nie chcą obnosić się z luksusem, ale nie zamierzają rezygnować z komfortu, czyli m.in. politycy, urzędnicy, duchowni.
Czy warto kupić ten model z drugiej ręki? Tak, bo ma dużo do zaoferowania, ale też należy rozważnie wybierać wersję, bo Superba nie ominęły wpadki znane z innych modeli koncernu VW. W uproszczeniu problemy (i ewentualne koszty ich usunięcia) są tu takie same, jak np. w Volkswagenie Passacie, ale dostajemy auto o rozmiar większe. I tak np. lepiej unikać wczesnych silników 1.4/1.8/2.0 TSI albo wybierać auta, które zostały naprawione i są na to papiery, a jeśli ma być to diesel, to lepiej, żeby była to wersja z common railem i poprawionym napędem pompy oleju.
Skoda Superb II - dane techniczne
Nadwozie sedan/liftback: wym. 4838/1817/1462 mm, pojemność bagażnika 565-1670 l; kombi: wym. 4838/1817/1510 mm, pojemność bagażnika 633-1865 l. Rozstaw osi 2761 mm.
Silniki benzynowe, R4: 1.4 TSI/125, 1.8 TSI/160, 2.0 TSI/200 KM, V6: 3.6 FSI/260 KM; turbodiesle, R4 (TDI): 1.6/105 (CR), 1.9/105 (PD), 2.0/140 (PD), 2.0/140 i 170 KM (CR).
Skoda Superb II - awaryjność
Karoseria
Jeden z fajniejszych gadżetów, czyli system TwinDoor, który sprawia, że mamy do czynienia jednocześnie z sedanem i liftbackiem, po latach sprawia problemy. W przeciwieństwie do poprzedniej generacji Superb "dwójka" nie rdzewieje.
Elektryka
Niesprawne systemy multimedialne, problemy z oświetleniem – brak poważnych, notorycznie występujących usterek.
Napęd
Powszechnie znane problemy z silnikami 1.4 TSI (rozrząd), 1.8 i 2.0 TSI (rozrząd, zużycie oleju, układ chłodzenia), 2.0 TDI PD (głowice) – wszystkie te jednostki mają też poprawione wersje. Przy wysokich przebiegach duże prawdopodobieństwo awarii skrzyń DSG, do tego usterki ich sterowania (mechatroniki).
Zawieszenie
Przeciętna trwałość amortyzatorów i sprężyn, wybite sworznie wahaczy i końcówki drążków.
Używana Skoda Superb II - opinia redakcji
W przypadku egzemplarzy używanych różnice w cenach między Superbem a konkurentami marek uznawanych za bardziej prestiżowe nie są wcale duże – co tylko dobrze świadczy o tej niezwykle przestronnej, praktycznej i wygodnej Škodzie. Jednak w przypadku zestawianych dziś limuzyn i cena przemawia na korzyść Superba. W duecie Superb-S80 to Skoda bardziej zasługuje na polecenie.
- Nasza ocena: 4+