Oba auta z naszego zestawienia debiutowały w 2000 r., a zatem już niemal ćwierć wieku temu. Oznacza to, że znalezienie sensownego, zadbanego egzemplarza, będzie poważnym wyzwaniem. Teoretycznie łatwiej powinno być w przypadku Audi, bo "a-czwórek" na rynku wtórnym nie brakuje. W większości przypadków to jednak egzemplarze z importu, często po poważnych szkodach, które nie zawsze były umiejętnie naprawione. Zadbane egzemplarze i Volvo S60, i Audi A4 znacząco różnią się ceną od aut, które mają bogatą i niechlubną przeszłość szkodową.
O ocenę obu aut poprosiliśmy mechaników. Ich werdykty zestawiliśmy z naszymi wrażeniami z jazdy i na tej podstawie wystawiliśmy ostateczną ocenę. Które auto okazuje się bardziej warte uwagi?
Volvo S60 I
- NA RYNKU: 2000-09
- SILNIKI: 2.0-2.5 126-300 KM
- CENY: OD 6000 zł
Pierwsza generacja Volvo klasy średniej pojawiła się na rynku w 2000 r. i zwróciła uwagę nowoczesnym stylem nadwozia i wnętrza, który dziś nadal może się podobać. W czasie trwającego 9 lat cyklu produkcyjnego model przeszedł dwie modyfikacje: w 2004 i w 2006 r., które odświeżyły zarówno wygląd nadwozia i wnętrza, jak i wyposażenie oraz układy napędowe.
Dopieszczona konstrukcja popisuje się niezłą trwałością, a szeroka paleta jednostek napędowych nie notowała większych wpadek. Godne polecenia są zarówno benzyniaki, jak i diesle, ale trzeba uważać na wyeksploatowane egzemplarze z dużymi przebiegami. Potencjał kolekcjonerski mają topowe, usportowione wersje R z silnikiem 2.5 o mocy 300 KM i napędem na 4 koła, ale ich ceny już przekraczają 60 tys. zł, podczas gdy np. 260-konne odmiany T5 kosztują połowę tej kwoty. Sporo jest też aut za mniej niż 6 tys. zł, ale nie warto zwracać na nie uwagi.
Volvo S60 I - dane techniczne
Nadwozie sedan 4d: wym. 4576/1804/1428 mm, rozstaw osi 2715 mm, rozstaw kół (przód/tył) 1563/1560 mm, poj. zbiornika paliwa 68-70 l, poj. bagażnika 424-1034 l.
Silniki benzynowe, R5: 2.0T/180, 2.3T/250, 2.4/140 i 170, 2.4 Bi-Fuel/140, 2.4T/200 i 260, 2.5T/210 i 300 KM; turbodiesel, R5: 2.4 (wszystkie CR)/126, 130, 163 i 185 KM.
Volvo S60 I - awaryjność
Karoseria
Z wiekiem pogarszająca się jakość plastików wykończenia wnętrza, które potrafią skrzypieć lub trzeszczeć. Korozja w zasadzie tylko w autach powypadkowych.
Elektryka
Sporadyczne awarie podświetlenia deski rozdzielczej, wyświetlacza komputera pokładowego oraz czujników parkowania.
Napęd
Kłopoty z przepustnicą (Magneti Marelli) w benzyniakach sprzed liftingu, do tego usterki cewki zapłonowej, kół dwumasowych i przepływomierza, w dieslach paski wieloklinowe, napinacz, klapy w układzie dolotowym, zapychający się DPF. Problemy z automatycznymi skrzyniami biegów Aisin – usterki oprogramowania, szarpanie.
Zawieszenie
Luzy w przekładni kierowniczej, końcówki drążków, łączniki stabilizatorów i silentblocki wahaczy, łożyska tylnych kół. Problemy z amortyzatorami, zwłaszcza w półaktywnym układzie Four-C.
Używane Volvo S60 I - opinia redakcji
Zadbane sztuki są godne uwagi, bo nadal kuszą komfortem. Pamiętajcie jednak, że auto ma już swoje lata i na rynku nie brakuje egzemplarzy wymagających napraw. Niestety, bywają one bardzo kosztowne. Na plus: dobre zabezpieczenie przed korozją.
- Nasza ocena: 3
Audi A4 B6/B7
- NA RYNKU: 2000-09
- SILNIKI: 1.6-4.2 100-400 KM
- CENY: OD 6000 zł
W przypadku tej generacji Audi A4 należałoby poczynić rozgraniczenie między wersjami B6 (do 2004 r.) i B7. No bo w teorii mniej zmęczone powinny być właśnie egzemplarze typoszeregu B7, jednak fakty są takie, że tak naprawdę A4 II to już tak stary samochód, że stan danego auta będzie zazwyczaj zależał nie od rocznika, tylko od tego, jak dbał o nie poprzedni właściciel. I jak mocno ktoś... cofnął licznik.
Co gorsza, mamy do czynienia z na tyle solidnym autem, że wysokich (realnych) przebiegów może nie być widać na pierwszy rzut oka. Polecamy wciąż cieszące się wzięciem benzynowe odmiany 1.6 i 1.8T 20V. 1.9 TDI – tak, ale tylko z bardzo pewnego źródła i z udokumentowaną historią. Typowe usterki A4 B6 i B7 obejmują m.in. wycieranie się wałków we wczesnych 2.5 TDI, usterki elektroniki, zużycie przedniego zawieszenia i skrzyń Multitronic. W 2.7/3.0 TDI droga wymiana rozrządu – umieszczony od strony skrzyni.
Audi A4 B6/B7 - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4548/1772/1428 mm, poj. bag. 445 l, kombi: dł. 4545 mm, poj. bag. 422-1184 l, cabrio: dł. 4573 mm.
Silniki benzynowe, R4: 1.6/102, 1.8T/150-190, 2.0/130, 2.0 FSI/150, 2.0 TFSI/200 i 220 KM, V6: 2.4/170, 3.0/223 (0-100 km/h w 6,9 s, v maks. 245 km/h), 3.2/255 KM, V8: 4.2/344 (S4) i 420 KM (RS 4; 0-100 km/h w 4,8 s, v maks. 250 km/h); turbodiesle, R4: 1.9/100-131, 2.0/140 i 170 KM, V6: 2.5/155-180, 2.7/180, 3.0/204-233 KM.
Audi A4 B6/B7 - awaryjność
Karoseria
Wykwity rdzy na błotnikach i rantach drzwi oraz tylnej klapie. To mit, że Audi z tego okresu nie rdzewieją – rdzewieją, i to aż miło. Nawet te teoretycznie bezwypadkowe.
Elektryka
Przepalone piksele w kokpicie to problem kosmetyczny, gorzej, że coraz częściej szwankuje już też wyposażenie wnętrza, szaleje elektronika sterująca silnikami/skrzyniami.
Napęd
W benz. 1.6 częste usterki przepustnicy, w 1.8T problemy z układem chłodzenia i łańcuchem spinającym wałki, w 2.7 i 3.0 TDI kłopoty z rozrządem (od strony skrzyni). 1.9 i 2.0 TDI: ryzyko problemów z osprzętem, głowicami i pompowtryskami. 2.5 TDI: wycierały się wałki rozrządu. Nietrwałe bezstopniowe skrzynie Multitronic.
Zawieszenie
Coraz częściej "A4-ki" wymagają regeneracji/wymiany maglownic. Luzy w zawieszeniu to norma, względnie tanie części.
Audi A4 B6/B7 - opinia redakcji
Ta generacja ubóstwianego nad Wisłą Audi A4 najlepsze lata ma już powoli za sobą. Choć pod pewnymi względami to nadal solidne auto, to jednak ogólne wyeksploatowanie wielu egzemplarzy utrudnia zakup. Na plus: względnie atrakcyjne ceny wielu części.
- Nasza ocena: 3