- W naszym zestawieniu znalazły się wyłącznie te auta, które w ocenie naszych zaprzyjaźnionych mechaników zasługują co najmniej na piątkę
- Wśród najlepszych aut używanych znalazło się aż dziewięć samochodów japońskich marek. Opinie o ich bezawaryjności mają silne podstawy
- Prawdziwym rodzynkiem w naszym zestawieniu jest niemiecki SUV, który dostał piątkę z plusem
- Niby SUV, a trochę jak minivan
- SUV, który nie chce tanieć. Od Toyoty, oczywiście
- Nie tylko SUV-y zasługują na piątkę. Ta Mazda też
- SUV czy crossover? Nieważne. Ważne, że też na piątkę
- Na jedno w tej Mazdzie trzeba uważać, ale i tak w pełni zasługuje na piątkę
- Jedyne auto premium w zestawieniu
- Ceny tego auta są z kosmosu. Nie biorą się znikąd
- Limuzyna na piątkę z plusem
- Od lat to polski bestseller. Nic dziwnego
- Rodzynek naszego zestawienia. Niemiecki SUV na piątkę z plusem
Oceniając samochody, bierzemy pod uwagę przede wszystkim opinie zaprzyjaźnionych mechaników dotyczące trwałości podzespołów i łatwości eksploatacji. Oczywiście najłatwiej mają samochody względnie nowe, w których odsetek awarii siłą rzeczy jest najmniejszy, choć nasze zestawienie dobrze pokazuje, że nie wiek jest najważniejszy, a jakość wykonania i użytych części.
W większości przypadków to ponadprzeciętna bezawaryjność zadecydowała o bardzo wysokiej ocenie końcowej danego samochodu. Właśnie dlatego ranking zdominowany jest przez samochody japońskie — to nie mit, że auta japońskie psują się rzadziej niż inne. A które psują się najrzadziej i jednocześnie zostały wysoko ocenione z innych powodów przez redakcję Auto Świata?
Niby SUV, a trochę jak minivan
- Honda CR-V IV
- NA RYNKU: 2012-18
- SILNIKI: 1.6-2.2 120-160 KM
- CENY: OD 50 000 zł
CR-V 4. generacji to bardzo duży rodzinny SUV, który naprawdę rzadko się psuje. Taka charakterystyka to – rzecz jasna – nie wszystko. Warto dodać do niej, że CR-V jest wysoko cenione i długo nie czeka na nowego właściciela. Najstarsze auta kosztują od 50 tys. zł (dotyczy to głównie egzemplarzy z dieslem pod maską). Wybór zaczyna się od ok. 60 tys. zł, a najdroższe auta przekraczają 100 tys. zł.
Polecamy prostego benzyniaka 2.0/150 KM, którego osiągi są przeciętne, podobnie oceniamy jego spalanie, ale za to jest to bezproblemowy napęd. Diesle to nieco większe ryzyko, chociaż gdy należycie je serwisowano i nie mają kolosalnych przebiegów, są dobrą alternatywą. Podstawowy 1.6 to silnik raczej dla spokojnych, większy 2.2 to z kolei idealna opcja napędowa, ale niestety, droga w naprawach. Uważać trzeba też na napęd 4x4, który nie przepada za ostrym traktowaniem w terenie.
- Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4570/1820/1685 mm, rozstaw osi 2630 mm, poj. bagażnika 589-1669 l.
Silniki benzynowe, R4: 2.0/155 (192 Nm, śr. spalanie 7,2 l/100 km), w USA również 2.4/188 KM; turbodiesle (i-DTEC), R4: 1.6/120 (300 Nm, śr. spal. 4,4 l/100 km) i 160 (350 Nm, śr. spalanie 4,9 l/100 km), 2.2/150 KM (350 Nm, śr. spalanie 5,6 l/100 km).
- Awaryjność
Karoseria
Brak problemów z niewystarczającym zabezpieczeniem przed korozją. Przypadki wypadania zaczepów kanapy (czasem też hałas z jej okolic).
Elektryka
Hałasujący silniczek uruchamiający pompę hydrauliczną dołączającą napęd na tył (bez negatywnego wpływu na jazdę).
Napęd
W dieslu 1.6 spada przewód od intercoolera. Silniki wysokoprężne miewają też drobne wycieki (okolice intercoolera). W przypadku LPG zalecana regulacja luzu zaworowego co 40 tys. km. Przypadki przegrzania układu 4x4 mimo wyłączenia ESP w terenie (uważajcie na auta użytkowane poza utwardzonymi drogami).
Zawieszenie
Uszkodzone osłony amortyzatorów z przodu (problem odziedziczony po poprzedniku). Konieczna wymiana uszczelniacza łożyska kół tylnych (woda dostaje się w okolicach czujnika ABS-u).
- Nasza opinia
CR-V IV to udany SUV z ogromnym wnętrzem, komfortowym zawieszeniem, który praktycznie się nie psuje. Minus auta to tylko jeden silnik benzynowy, który nie jest zbyt mocny, ale za to bardzo solidny. Diesle, mimo tego, że też udane, to dziś już spore ryzyko.
- Nasza ocena: 5
SUV, który nie chce tanieć. Od Toyoty, oczywiście
- Toyota RAV4 IV
- NA RYNKU: 2013-18
- SILNIKI: 2.0-2.5 124-197 KM
- CENY: OD 48 000 zł
Jeden z solidniejszych SUV-ów ostatnich lat – nadal nieźle wygląda i oferuje wysoką trwałość, co znajduje swoje odzwierciedlenie w cenach na rynku wtórnym. Wprawdzie najtańsze auta kupicie za mniej niż 50 tys. zł, ale będą to głównie wersje z dieslem 2.0 pod maską, który nie ma dobrego PR-u na rynku wtórnym (szczególnie dotyczy silnika BMW wprowadzonego w 2016 r.).
Ceny wersji benzynowych startują od ok. 60 tys. zł, a hybrydy są jeszcze droższe. Jeśli jednak stawiacie na trwałość, to właśnie te wersje dają gwarancję bezproblemowej jazdy. Benzyniaka 2.0/152 KM polecamy ze skrzynią manualną, gdyż można wtedy liczyć na przyzwoite osiągi i naprawdę rozsądne spalanie (z automatem silnik ten zużywa dość dużo benzyny). Hybryda ma największy sens w mieście, bo na trasie spalanie wyraźnie rośnie. Jest jeszcze benzyniak 2.5 z rynku amerykańskiego, tyle że często auta z nim pod maską mają burzliwą przeszłość.
- Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4570/1845/1660 mm, rozstaw osi 2660 mm, poj. bagaż. 547-1746 l (hybryda: 501-1633 l), prześwit 163-178 mm.
Silniki benzynowe, R4, 16V: 2.0/152, 2.5 (rynek USA)/180 KM; turbodiesle, R4, 16V: 2.0/124 (Toyota), 2.0/143 (BMW), 2.2/150 KM; hybryda: 2.5 + elektr./197 KM (śr. spalanie 4,9 l/100 km).
- Typowe usterki
Karoseria
Rdza coraz częściej pojawia się w tylnej części podwozia (na wysokości podłogi bagażnika). Przeciętna trwałość skórzanej tapicerki foteli (przetarcia).
Elektryka
Krótka żywotność baterii w chipie, niedomagania modułu alarmu montowanego (dotyczy aut z polskiej sieci dilerskiej), przypadki zwarcia w układzie podgrzewania dysz spryskiwaczy.
Napęd
Benzyniaki i wersja hybrydowa w zasadzie bez uwag. Co innego diesle, szczególnie dotyczy to silnika 2.0 BMW: uszkodzenie koła pasowego, niedomagania łańcuchowego napędu rozrządu, nieszczelności turbosprężarki i akcja naprawcza zaworu EGR (w wyniku przecieku cieczy może dojść do pożaru). Nasilenie problemów w dieslu Toyoty jest znacznie mniejsze.
Zawieszenie
Dość trwałe, ale zdarzają się już luzy. W autach z dieslem BMW uszkodzenie serwa hamulców.
- Nasza opinia
Atrakcyjny wygląd, duże wnętrze, spory bagażnik to niezaprzeczalne zalety opisywanej Toyoty RAV4 . Co innego trwałość i niezawodność, na którą można liczyć w przypadku benzyniaka 2.0 i hybrydy. Diesel 2.0 to wielka niewiadoma, szczególnie produkcji BMW.
- Nasza ocena: 5
Nie tylko SUV-y zasługują na piątkę. Ta Mazda też
- Mazda 2 III
- NA RYNKU: 2014-24
- SILNIKI: BENZYNOWE: 1.5, TURBODIESLE: 1.5 75-115 KM
- CENY: OD 35 500 zł
„Kupię każdą ilość tych samochodów, nawet ciężarówkę” – taką odpowiedź możecie usłyszeć w komisach przy salonach Mazdy, kiedy zapytacie o „dwójkę” 3. generacji. Popyt na auto jest, podaż interesujących i rozsądnie wycenionych egzemplarzy – znikoma. Auto niemało kosztuje, ale przyczyną nie jest wyłącznie śladowa sprzedaż tego modelu w polskich salonach ani też wycofanie go ze sprzedaży w Polsce po pojawieniu się Toyoty Yaris Hybrid, metkowanej przez Mazdę jako hybrydowa „dwójka”. To po prostu ponadprzeciętnie niezawodne i trwałe auto.
Dlaczego je wycofano? Nie zgadniecie. Centralny wyświetlacz ma za małą rozdzielczość, aby spełnić najnowsze wymagania Unii Europejskiej dotyczące elektroniki konsumenckiej. Absurd! Z tego samego powodu wycofano ze sprzedaży Mazdę 6. Korozja? Szukajcie jej od spodu, i to zazwyczaj tylko o powierzchniowym charakterze – na tle poprzedniczki zabezpieczenie antykorozyjne bardzo się poprawiło. Idealnie nie jest, ale znacznie lepiej, natomiast od czasu wprowadzenia ekologicznych farb wodnych lakiery Mazdy są bardzo miękkie i podatne na zarysowania, również te metalizowane.
Pod maską znajdziecie silnik benzynowy 1.5 w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 115 KM. Tę ostatnią bardzo trudno upolować, 90-konna była dostępna też z automatem, ale... nie są to identyczne silniki, różniące się tylko oprogramowaniem. I tak, mają np. inne kolektory wydechowe, także inne są zakres i rodzaj sterowania fazami rozrządu. Generalnie motor 1.5 jest absolutnie bezproblemowy, a do tego okazuje się oszczędny. Pali tak mało, że zakup diesla, będącego tym razem już własną konstrukcją Mazdy, nie ma większego sensu.
Nie znajdziecie tu typowo sportowej wersji o wysokich osiągach, ale z drugiej strony jazda tym samochodem dostarcza sporo frajdy. Auto okazuje się tak zwinne i responsywne w prowadzeniu, że samo kierowanie i zmiana biegów plus słuchanie wchodzącego na obroty silnika wywołują uśmiech na twarzy. Nie jest to typ autostradowy, bo ma twarde zawieszenie, a do tego nie najlepsze i specyficzne wyciszenie – producent celowo pozwolił odgłosom pracy silnika docierać do wnętrza auta. Kabina jest ciasna z tyłu.
- Dane techniczne
Nadwozie htb. 5d: wym. 4060/1695/1495 mm, rozstaw osi 2570 mm, poj. bag. 280-950 l; sedan 4d prod. w Tajlandii – sprzedaż na rynkach lokalnych.
Silniki benz., R4 (Skyactiv-G) 1.5/75, 90 i 115 KM; turbodiesel (Skyactiv-D), R4: 1.5/105 KM (nieoferowany w Polsce). Od 2021 r. wersje 90- oraz 115-konna to miękkie hybrydy – moc bez zmian, za to nieznacznie wzrósł maks. moment obrotowy.
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1496 | 1496 | 1499 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 66/90/6000 | 85/115/6000 | 77/105/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 148/4000 | 148/4000 | 220/1400-3200 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 183 | 200 | 178 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 9,4 | 8,7 | 10,1 |
Spalanie (l/100 km)** | 5,9/3,7/4,5 | 6,5/4,1/5,0 | 3,8/3,2/3,4 |
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
- Typowe usterki
Karoseria
Uwaga na auta z USA, gdyż poza powypadkową przeszłością były w nich dwie akcje serwisowe: pierwsza związana z ryzykiem wycieku paliwa i pożaru, druga – ze źle położonym lakierem. W ramach tej drugiej wymieniano całe auta.
Elektryka
Pod tym względem mała Mazda jest wzorowa. Sporadycznie zdarza się, że tuner pokładowego radia przestaje działać.
Napęd
W silnikach benzynowych zdarzają się zakłócenia pracy – pomaga aktualizacja oprogramowania. Solidne skrzynie biegów.
Zawieszenie
Bardzo trwałe, bez typowych usterek.
- Nasza opinia
Cena z sufitu? Nic podobnego. W przypadku Mazdy 2 zapłacicie dużo pieniędzy, ale zaoszczędzicie je później dzięki wieloletniej bezproblemowej eksploatacji. Ten model nie rdzewieje już tak, jak poprzednia generacja, a do tego jeździ i jeździ. Silniki są bardzo oszczędne, a te benzynowe praktycznie nie generują dodatkowych kosztów. Twarde zawieszenie, głośno – to auto trzeba lubić. Niska utrata wartości.
- Nasza ocena: 5
SUV czy crossover? Nieważne. Ważne, że też na piątkę
- Suzuki SX4 S-Cross I
- NA RYNKU: 2013-21
- SILNIKI: 1.0-1.6 111-140 KM
- CENY: OD 31 000 zł
To jeden z bardziej udanych modeli Suzuki ostatnich lat. Po pierwsze, na tle poprzednika (SX4) SX4 S-Cross to zupełnie nowe auto, które wyraźnie urosło i wydoroślało, m.in. bagażnik o poj. 430-1269 l oraz spora ilość miejsca w kabinie. Po drugie, budowa auta jest nieskomplikowana, a koszty serwisu i wielu napraw – rozsądne. Po trzecie, zadbane egzemplarze z niedużym przebiegiem rzadko zmagają się z poważnymi awariami (głównie drobiazgi, choć jest ich sporo).
Jeśli chodzi o wybór silnika, polecamy benzyniaki – korzystnie pod względem trwałości wypada zarówno początkowo oferowany motor starszej konstrukcji 1.6 VVT, jak i wprowadzone po jego wycofaniu odmiany z turbo 1.0 R3/111 (K10C) i 1.4 R4/140 KM (K14C). Z czasem obie jednostki zastąpiła wersja 1.4 Hybrid/129 KM (K14D) – też udana. A diesel 1.6 DDIS? To rzadkość, do tego ryzyko wystąpienia drogich awarii jest obecnie znacznie większe niż w wersjach benzynowych.
- Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4300/1765/1575 mm, poj. bagaż. 430-1269 l, rozstaw osi 2600 mm, prześwit 165-170 mm.
Silniki benzynowe, R3: 1.0 Boosterjet/111 KM, 170 Nm, R4: 1.4 Boosterjet Hybrid/129 KM, 235 Nm lub 140 KM, 220 Nm, 1.6 VVT/120 KM, 156 Nm; turbodiesle, R4: 1.6 DDIS/120 KM, 320 Nm.
- Typowe usterki
Karoseria
Miękki lakier podatny na zarysowania (radzimy zainwestować w powłokę ceramiczną), w ramach akcji wymieniano poszycie foteli, górna część konsoli wypaczała się od słońca (tani plastik; naprawa na gwarancji), przeciekanie wody do wnętrza w okolicach szyberdachu, słabe wygłuszenie kabiny.
Elektryka
Mechanicy donoszą, że kuny upodobały sobie przewody sondy lambda, przepustnicy oraz od spryskiwaczy, problemy z działaniem nawigacji (uszkodzony przewód antenowy), kłopoty z oprogramowaniem silnika (niektóre wersje). Nieharmonijne działanie elektrycznego wspomagania układu kierowniczego.
Napęd
Benzyniaki bez uwag, w dieslu zużycie osprzętu. Zdarza się, że hałasuje tylny mechanizm różnicowy.
Zawieszenie
Dość solidne, występuje natomiast przyspieszone zużycie tylnych opon.
- Nasza opinia
Nie jest to samochód, który kusi jakością wykonania, komfortem jazdy czy bardzo dobrymi osiągami, ale w kwestii niezawodności SX4 S-Crossa zaliczamy do czołówki wśród kilkuletnich crossoverów. Polecamy silniki benzynowe – trwałe i niezawodne.
- Nasza ocena: 5
Na jedno w tej Mazdzie trzeba uważać, ale i tak w pełni zasługuje na piątkę
- Mazda 6 III
- NA RYNKU: 2012-24
- SILNIKI: BENZYNOWE: 2.0-2.5, TURBODIESEL: 2.2 145-194 KM
- CENY: OD 46 000 zł
A było tak pięknie... Auto mimo bardzo już sędziwego wieku sprzedawało się na miarę ambicji producenta i importera. Z modernizacji na modernizację robiło się coraz lepsze – coraz skuteczniej wyciszone, staranniej wykończone, lepiej wyposażone. Pod maską cały czas, przez 12 lat, wolnossące silniki benzynowe bez filtra cząstek stałych. Korozja nie żarła tak, jak w poprzednich generacjach, a na tle niemieckiej czy francuskiej konkurencji awaryjność wersji benzynowych była i jest symboliczna.
Co poszło nie tak, skoro Mazda 6 trzeciej generacji musiała zejść z rynku? Nie uwierzycie. Japoński sedan i kombi klasy średniej zostały z tego rynku „zdjęte” przez absurdalne przepisy Unii Europejskiej, wymagające konkretnej minimalnej rozdzielczości ekranów multimedialnych stosowanych w elektronice konsumenckiej. Centralny wyświetlacz Mazdy 6, którego czytelności trudno cokolwiek zarzucić, nie spełnił tej normy, no i... sayonara!
W ten sposób i tak rekordowe wartości rezydualne tego modelu na polskim rynku jeszcze wzrosną, bo popyt jest, a podaż nowych aut z salonu znikła raczej bezpowrotnie. A teraz do rzeczy – „szóstka” to duży sedan klasy średniej, z raczej sprężystym niż specjalnie komfortowym resorowaniem, nastawiony na frajdę z jazdy. Na początku produkcji auto było marnie wyciszone, ale z każdym kolejnym liftingiem było lepiej, aby w 2017 r. Mazda 6 stała się jednym z najlepiej wyciszonych aut w swojej klasie.
Japończycy włożyli w to naprawdę mnóstwo pracy. Korozja? Szukajcie jej od spodu, szczególnie na elementach tylnego zawieszenia, zżeranego prysznicem słonej wody spod przednich kół podczas jazdy zimą. Usterki? Matrycowe reflektory (które bardzo dobrze świecą) potrafią czasem zgłupieć. Regularnie padają silniczki składające lusterka. Wichrują się tarcze hamulcowe, czasem słabnie synchronizator trzeciego biegu w skrzyniach manualnych. Silniki benzynowe miewają wyciek spod pokrywy zaworów, w dieslu poza wtopą z wycierającymi się wałkami trzeba się liczyć z typowymi wydatkami eksploatacyjnymi. I to w zasadzie tyle. Skrzynie automatyczne (własna konstrukcja Mazdy) są trwałe, warto w nich wymieniać olej co ok. 60 tys. km.
- Dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4870/1840/1450 mm, rozstaw osi 2830 mm, poj. bagaż. 480 l; kombi: wym. 4805/1840/1475 mm, rozstaw osi 2750 mm, poj. bagaż. 522-1648 l, poj. zbiornika paliwa 62 l (w 4x4 – 52 l).
Silniki benzynowe, R4, Skyactiv, 16V, z bezpośrednim wtryskiem paliwa: 2.0/145 oraz 165, 2.5/192 oraz 194 KM; turbodiesle, R4, wtrysk common rail: 2.2 CD/150, 175 oraz 184 KM.
- Typowe usterki
Karoseria
Usterki prowadnic foteli, uszczelek drzwi. Głośniki w drzwiach zalewa woda. Skórzana tapicerka czasem się przeciera. Korozja zawieszenia.
Elektryka
Usterki reflektorów matrycowych i silniczków składających lusterka zewnętrzne.
Napęd
Wycieki oleju spod pokrywy zaworów w silnikach benzynowych – poza tym jest spokój. W dieslach do 2013 r. włącznie wycierały się wałki i zapychał DPF. Usterki synchronizatora trzeciego biegu.
Zawieszenie
Zwichrowane tarcze (drgania na kierownicy). Poza tym bez uwag.
- Nasza opinia
Po wycofaniu ze sprzedaży nowych egzemplarzy w ogłoszeniach będzie więcej uzdatnionych do jazdy gratów z prywatnego importu. Uważajcie na nie! A szczególnie na auta z USA, które są kupowane na aukcjach samochodów wycofanych z ruchu po poważnych kolizjach, importowane, klepane w Polsce i reklamowane w ogłoszeniach jako „absolutnie bezwypadkowe” itp. Bardzo solidna mechanika wersji benzynowych – prawie wzorowa.
- Nasza ocena: 5
Jedyne auto premium w zestawieniu
- Lexus GS IV
- NA RYNKU: 2012-20
- SILNIKI: 2.0-5.0 209-477 KM
- CENY: OD 59 000 zł
Lexusa GS-a nie prowadzi się aż tak dobrze, jak niemieckich konkurentów, nie ma też wersji z nadwoziem kombi ani z dieslem pod maską, ma za to niezbyt przestronne wnętrze i kiepski system inforozrywki. W dodatku oferta tanich części zamiennych do tego auta jest raczej skromna, a serwisów specjalizujących się w pojazdach tej marki też nie ma zbyt wielu.
Nie przestraszyły Was te wady? To dobrze, bo wszystko inne w tym aucie jest świetne – w dziedzinie jakości wykonania, trwałości czy niezawodności model ten zawstydza większość rywali. Skromna oferta części zamiennych czy niewielka liczba specjalistycznych warsztatów to w końcu niewielki problem, jeśli auto trafia do warsztatu niemal wyłącznie na okresowe planowe przeglądy. Po co komu diesel, skoro hybrydy palą nawet mniej, a są trwalsze, bardziej niezawodne i tańsze w obsłudze? Ostatnia wada na koniec: niewielka podaż modelu na rynku, ale warto poszukać.
- Dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4850/1840/1455 mm (od 2016: 4915/1845/1440 mm), pojemność bagażnika 415-520 l (hybr./benz.).
Silniki benzynowe, R4: 2.0/245 KM, V6: 2.5/209, 3.5/310-315 KM, GS 300h: 2.5/223 KM (hybryda, moc systemowa), GS 450h: 3.5/345 KM (hybryda, moc systemowa), V8: 5.0/477 KM.
- Typowe usterki
Karoseria
Delikatny cienki lakier – dodatkowa powłoka rozwiązuje problem na lata.
Elektryka
W autach w stanie fabrycznym problemy w zasadzie nie występują, za to aftermarketowe zabezpieczenia antykradzieżowe potrafią narobić problemów. Problemy z elektryką mogą świadczyć o burzliwej, np. wypadkowej lub powodziowej, przeszłości danego egzemplarza.
Napęd
Mechanicy pytani o typowe usterki tego modelu z reguły muszą się długo zastanawiać, bo technika jest solidna i sprawdzona, nawet akumulatory trakcyjne hybryd są wciąż sprawne w większości aut z początku produkcji modelu.
Zawieszenie
Trudno mówić o typowych wadach czy usterkach – egzemplarze o ponadprzeciętnie wysokich przebiegach mogą mieć zużyte elementy. Objawy: stuki, obniżona precyzja prowadzenia.
- Naszym zdaniem
Czasem warto zrobić coś inaczej niż (prawie) wszyscy. Umiarkowana popularność tego modelu na rynku wtórnym wynika ze skromnej oferty, a nie z wad tego auta. Jakość wykonania, trwałość i niezawodność są w tym przypadku na najwyższym poziomie.
- Nasza ocena: 5
Ceny tego auta są z kosmosu. Nie biorą się znikąd
- Honda Jazz IV
- NA RYNKU: 2015-20
- SILNIKI: BENZYNOWE: 1.3 i 1.5, HYBRYDA: 1.5 IMA 102-140 KM
- CENY: OD 47 000 zł
Jazz nigdy nie był tani, bo już w salonie kosztował tyle, co nowe auto kompaktowe. Wraz z wiekiem niewiele się zmieniło i Jazz IV (licząc z pierwszą, kanciastą generacją z lat 80. ubiegłego wieku) wciąż nie należy do najtańszych propozycji, także na rynku wtórnym. Czy wart jest wysokiej ceny i co oferuje w zamian? Przede wszystkim bezawaryjność i wytrzymałość, bo problemów z tym modelem jest naprawdę mało. Dotyczy to – rzecz jasna – samochodów zadbanych, z udokumentowanym przebiegiem, głównie z polskich salonów, których, co ciekawe, nie brakuje.
Co jeszcze ma Jazz IV, czego nie ma konkurencja? Przede wszystkim ogromne wnętrze, rodem z małego vana. Miejska Honda spokojnie może mierzyć się w tej kategorii z autami wyższego segmentu (poza szerokością wnętrza), ale trzeba pamiętać, że nie została tak dobrze wygłuszona, jak kompakty, a jej spora powierzchnia boczna jest podatna na podmuchy wiatru. To mała miejska bagażówka, z dużym bagażnikiem (354 l), a także pomysłowym składaniem kanapy i podnoszonym siedziskiem (Magic Seats). Ten sprytny system, stosowany zresztą od drugiej generacji aż do dzisiaj, pozwala na przewożenie wysokich przedmiotów za przednimi siedzeniami.
Dodajmy, że zbiornik paliwa umieszczono z przodu, pod fotelem pasażera. Świetnie wypada silnik – nie przez przypadek piszemy w liczbie pojedynczej, bo na rynku Jazz IV ma w zasadzie tylko podstawowy motor 1.3 o mocy 102 KM. To trwała, wystarczająco żwawa i oszczędna jednostka. Jeśli jednak potrzebujecie więcej wigoru, poszukajcie wersji 1.5 o mocy 130 KM (od 2018 r.; 8,7 s od 0 do 100 km/h, czyli całkiem nieźle), niestety, jej ceny są bardzo wysokie. Wersja hybrydowa nie była oferowana w Europie, a szkoda, bo ten układ jest wyjątkowo wydajny – odmianę IMA sprzedawano jedynie na rynkach azjatyckich, z kierownicą z prawej strony, pod nazwą "Fit" w Japonii i "Jazz" w Malezji.
Wspomniany układ napędowy trafił dopiero do kolejnej generacji Jazza i jest już oferowany u nas. Mała Honda wciąż pozostaje dość nowoczesnym autem, ale jej system multimedialny oparto na Androidzie 4.0 i dzisiaj liczba telefonów, które mogą z nim współpracować, jest mocno ograniczona.
- Dane techniczne
Nadwozie hatchback 5d: wym. 3995/1694/1550 mm, rozstaw osi 2530 mm, poj. bagażnika 354-1314 l, poj. zbiornika paliwa 40 l, średnica zawracania 11,1 m, rozmiar opon (podstawowe) 185/60 R 15.
Silniki benzynowe, R4, DOHC, i-VTEC: 1.3/102 i 1.5/130 KM; na rynku azjatyckim też wersja hybrydowa 1.5 IMA (RHD; łączna moc układu 140 KM).
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 + elektr. |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1318 | 1496 | 1496 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 75/102/6000 | 96/130/6600 | 140 (moc układu) |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 123/5000 | 155/4600 | 134 (spal.) i 160 (el.) |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 190 | 190 | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 11,2 | 8,7 | 9,9 |
Spalanie (l/100 km)** | 6,1/4,3/5,0 | 7,2/5,1/5,9 | bd./bd./2,7-2,9 |
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie; ***na rynku azjatyckim |
- Typowe usterki
Karoseria
Jak na razie nie słychać o problemach z korozją, ale – typowo dla japońskiego auta – fabryczne warstwy lakieru nie są zbyt grube. To może być w przyszłości problemem.
Elektryka
W Hondach sprzed liftingu potrafi zawiesić się system multimediów. Bywa też, że ma problemy ze sparowaniem z telefonem. W nowszych samochodach problem rzadziej występuje.
Napęd
Jednostki napędowe – bez uwag. Narzekania słychać jedynie na haczące skrzynie biegów (drugie przełożenie).
Zawieszenie
Nie ma żadnych zastrzeżeń do trwałości. zawieszenie pojazdu.
- Nasza opinia
Koncepcja małych miejskich vanów odeszła już nieco do lamusa, ale na rynku wciąż jest jej ciekawa przedstawicielka – Honda Jazz IV nie daje może zbyt dużego wyboru, jeśli chodzi np. o silniki, ale za to odwdzięcza się bardzo użyteczną kabiną, a także sporym bagażnikiem. To wszystko nie jest okupione ogromnymi wymiarami zewnętrznymi. Poza tym Jazz to bardzo trwały pojazd, o znikomej liczbie potencjalnych zagrożeń.
- Nasza ocena: 5+
Limuzyna na piątkę z plusem
- Toyota Camry VIII
- NA RYNKU: 2017-24
- SILNIKI: 2.0-3.5 150-302 KM
- CENY: OD 99 500 zł
Toyota i prestiż? Czy takie połączenie jest możliwe? W przypadku Camry na pewno tak. Decydując się na to auto, otrzymujecie dodatkowo wysoki komfort jazdy oraz dobre osiągi przy niskim spalaniu. Te ostatnie zalety to zasługa mocnego i oszczędnego układu hybrydowego.
W Europie pojazd jest oferowany tylko w tej zelektryfikowanej wersji. Wprawdzie przyzwyczajenia wymaga praca bezstopniowej skrzyni e-CVT, ale za to możecie cieszyć się bezawaryjną jazdą. Poza tym większość aut kupiono w polskim salonie i mają pewną historię serwisową. Warto sprawdzać przebieg, bo wiele aut jeździło jako „służbówki” lub taksówki i mogło pokonać min. 200-300 tys. km. Inne odmiany silnikowe pracują w pojazdach sprowadzonych z USA. Uważajcie na takie egzemplarze, bo często są po wypadku. Camry nie jest tanim autem – zadbane sztuki to wydatek minimum 100 tys. zł. Wiele pojazdów nadal jest na gwarancji.
- Dane techniczne
Nadwozie sedan 4d: wym. 4885/1840/1445 mm, poj. bagaż. 524 l.
Silniki benzynowe, R4: 2.0/150, 2.5/181, 205 KM, V6: 3.5/249, 302 KM; hybryda, R4: 2.5/218 KM (silnik benzynowy – 178 KM, silnik elektryczny – 120 KM); w Europie występuje tylko hybryda, pozostałe silniki pochodzą z rynków azjatyckiego i/lub amerykańskiego.
- Typowe usterki
Karoseria
Porysowania na tylnym zderzaku powstałe podczas załadunku bagażnika, zabezpieczenie antykorozyjne bez zastrzeżeń, zatem wszelkie ślady rdzy mogą świadczyć o źle wykonanej naprawie powypadkowej.
Elektryka
Niedomagania wspomagania hamowania (227 tys. aut z rynku amerykańskiego z lat 2018-19 wezwano do serwisu w celu usunięcia tej usterki), auta z 2019 r. miały problemy z poduszkami powietrznymi (akcja naprawcza), przed zakupem pojazdu trzeba zweryfikować działanie systemu multimedialnego, bo podczas rozmowy przez zestaw głośnomówiący zdarzało się nieprzyjemne echo (przeprowadzono akcję serwisową).
Napęd
Gromadzenie się nadmiaru paliwa w misce olejowej (głównie podczas zimy).
Zawieszenie
Jest trwałe, ale w autach z dużymi przebiegami czasami potrafią w nim hałasować niektóre części.
- Nasza opinia
Zadbane Camry jest warte uwagi. Krótki staż rynkowy i solidna konstrukcja zapewniają bezawaryjne użytkowanie, a napęd hybrydowy – niskie spalanie. Wśród ogłoszeń znajdziecie auta z polskich salonów, ale pamiętajcie, że Camry nie jest tanie w zakupie.
- Nasza ocena: 5+
Od lat to polski bestseller. Nic dziwnego
- Toyota Corolla XII
- NA RYNKU: od 2018 r.
- SILNIKI: BENZYNOWE: 1.2-1.6, HYBRYDY: 1.8-2.0 116-196 KM
- CENY: OD 65 500 zł
Wraz z powrotem do nazwy „Corolla” w wersjach hatchback i kombi Toyota kontynuuje dobrą passę, przywróconą przez udanego Aurisa drugiej generacji. Na jego tle Corolla 12. generacji jest bardzo odważnie wystylizowanym samochodem, natomiast pod względem techniki napędowej mamy zarówno ewolucję (hybryda 1.8), jak i rewolucję (hybryda 2.0 z podwójnym wtryskiem paliwa: pośrednim i bezpośrednim).
Sytuacja rynkowa jest ciekawa, bowiem nie tylko mamy do dyspozycji znacznie więcej używanych aut hybrydowych niż w przypadku Aurisa II, lecz także naprawdę dużo pochodzi z polskiej sieci dilerskiej Toyoty. Ale uwaga: jak w rzadko którym modelu, w przypadku Corolli XII mamy do czynienia z ogromnym rozrzutem cenowym, a do tego w ogłoszeniach od czasu do czasu pojawiają się dziwnie okazyjne auta, którym przy wstępnej analizie absolutnie niczego nie brakuje. Przy takich ofertach wskazana jest szczególna ostrożność. Usterki? Nie ma ich wiele, jednak coś tam się w Corolli psuje.
Zmorą, znaną również z hybrydowego Yarisa, jest szybko i niespodziewanie rozładowujący się akumulator rozruchowy hybrydy. Do końca nie wiadomo, dlaczego tak się dzieje – elektrycy twierdzą, że jest po prostu niedowymiarowany, ale z drugiej strony zdarza się, że auto rozładowuje się zupełnie niespodziewanie po krótkim postoju. Warto wziąć to pod uwagę, wybierając wersję do jazdy na bardzo krótkich dystansach, na których 12-woltowa bateria nie ma czasu się naładować.
Zdarza się, zupełnie nie po japońsku, że Corolla wita kierowcę kontrolką awarii silnika, która znika po odłączeniu i podłączeniu akumulatora. Klienci długo musieli narzekać, zanim Toyota zdecydowała się na aktualizację multimediów do poziomu zbliżonego do konkurencji, a system zawieszał się lub długo uruchamiał. Elektryczny kompresor klimatyzacji potrafi zastrajkować, łożyska kół – hałasować, a na rantach blach podwozia zaskakująco wcześnie może zagościć korozja już w bardzo młodych egzemplarzach. Dużo? Może i tak, ale te usterki występują znacznie rzadziej niż u np. francuskiej czy niemieckiej konkurencji. Funkcjonalność? Sedan i kombi są pakowne, w tym drugim przeszkadza niski dach z tyłu.
- Dane techniczne
Nadwozie hatch. 5d: wym. 4370/1790/1435 mm, poj. bagaż. 361 l (w hybr. 313 l); kombi: wym. 4653/1790/1435 mm, poj. bagaż. 598-1591 l (2.0 Dynamic Force – poj. bagaż. 581-1606 l); sedan: wym. 4630/1780/1435 mm, poj. bagażnika 471 l.
Silniki benzynowe, R3, 12V: 1.5/125 KM (tylko sedan), R4, 16V: 1.2 D-4T/116, 1.6/133 (tylko sedan), 1.8 hybr./122 i 140, 2.0 hybr./184 i 196 KM.
- Typowe usterki
Karoseria
Nietrwałe elementy chromowane (np. obramowania szyb – w niektórych egzemplarzach serwis wymieniał listwy na czarne). Ślady korozji.
Elektryka
Przypadki rozładowania akumulatora rozruchowego hybrydy (12 V), zarówno po dłuższym, jak i po krótkim postoju. Przestarzałe multimedia – zwisy.
Napęd
Przypadki zapalenia kontrolki „check engine”, awarie elektrycznego kompresora klimatyzacji w hybrydach, akcja serwisowa – pompa paliwa.
Zawieszenie
Przypadki hałasujących łożysk kół, przeciętna trwałość przekładni kierowniczej. Zużycie silentblocków przy niskim profilu opon.
- Nasza opinia
Corolla to świetne auto nie tylko na taksówkę! Wersja kombi ma ogromny bagażnik, nie mniejszy niż w autach klasy średniej, i świetnie nadaje się dla rodziny.
Po modernizacji w 2022 r. podstawowa hybryda 1.8 ma już niezłą dynamikę (140 KM mocy systemowej), jednak takich aut w ogłoszeniach jest mało. Wysokie ceny są uzasadnione, bo Corolla XII to na tle wielu rywali solidne auto. Dzięki dwulitrowej hybrydzie Toyota wreszcie zaproponowała też dynamiczną wersję.
- Nasza ocena: 5+
Rodzynek naszego zestawienia. Niemiecki SUV na piątkę z plusem
- Volkswagen Tiguan II
- NA RYNKU: 2016-23
- SILNIKI: 1.4-2.0 115-320 KM
- CENY: OD 75 000 zł
Kompaktowy SUV nie powinien mieć fajerwerków, tylko dobrze spełniać swoją funkcję. Tiguan II, może poza oferowaną pod koniec produkcji wersją R, jest takim do bólu poprawnym autem. Ogromne wnętrze (w Allspace nawet 7-osobowe), spory bagażnik, prosta obsługa (może poza haptycznymi przyciskami i suwakami), a do tego sprężyste zawieszenie i dość mocno wspomagany układ kierowniczy.
Za kompletną można też uznać gamę silników – od nieco słabawych benzyniaków serii EA211 (1.4 i przede wszystkim 1.5), przez mocne 2.0 TSI EA888, aż po wiele wersji diesla 2.0 TDI. Mocne i słabe strony tych wszystkich silników są doskonale znane, ale należy określić je jako trwałe. Podobnie ma się rzecz z mechaniką modelu. Jak przystało na XXI w., trochę problemów stwarza elektronika, ale ich nagromadzenie nie jest znaczne. Ceny zaczynają się od ok. 80 tys. zł, jednak realny wybór jest bliżej 100 tys. zł.
- Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4509/1839/1675 mm, rozstaw osi 2678 mm, poj. bagaż. 615-1655 l, w wersji plug-in 476-1516 l; Allspace: wym. 4728/1839/1687 mm, rozstaw osi 2789 mm, poj. bagaż. 760-1920 l (wersja 5-osobowa), 700-1755 l (wersja 7-osobowa).
Silniki benzynowe, R4, 16V: 1.4/125, 150, 1.5/130, 150, 2.0/180, 190, 220, 230, 245, 320 KM; turbodiesle, R4, 16V: 2.0/115, 120, 122, 150, 190, 200, 240 KM; także hybryda plug-in: 1.4/245 KM.
- Typowe usterki
Karoseria
Niska jakość fabrycznych uszczelek drzwi. Akcja serwisowa na pedał hamulca (możliwe złamanie przy mocniejszym naciśnięciu). Odpadający spoiler dachowy w wersji R-line. Wadliwa rama fotela kierowcy (część aut). Możliwość przeciekania szklanego dachu. Akcja na fabryczny hak (może się złamać podczas holowania przyczepy).
Elektryka
Problemy z działaniem systemu Discover Media Pro (m.in. brak dźwięku, mediów, telefonu). Wadliwy system rozpoznawania znaków. Wilgoć dostaje się do modułu oświetlenia ambientowego (przez szklany dach). Akcja serwisowa na zbyt czułe czujniki parkowania.
Napęd
Uszkodzona pompa wody w dieslach. W 1.5 TSI wyciek oleju z okolicy wariatorów zmiennych faz.
Zawieszenie
Pękające tylne sprężyny. Uszkodzone przeguby napędowe z przodu. Ryzyko pęknięcia tarczy hamulcowej.
- Nasza opinia
Tiguan II raczej nie sprawi, że wasze serca szybciej zabiją, ale za to wypełni powierzoną mu funkcję rodzinnego SUV-a. Polecamy go z dieslami, ale 1.5 TSI też nie jest dużym zawalidrogą, chociaż to minimum do auta tej wielkości. Na razie bez większych problemów.
- Nasza ocena: 5+