W szranki stają trzymające cenę Audi Q3 i Q5 pierwszej generacji, dwa SUV-y BMW z dwóch różnych segmentów i różnych generacji (X3 F25 i X5 E70), nieco zapomniany i nieszczególnie popularny Mercedes GLK oraz cieszące się ogromnym zainteresowaniem, a przez to świetnie trzymające cenę Volvo XC60 pierwszej generacji. O każdym z aut porozmawialiśmy z mechanikami. Wróciliśmy pamięcią do naszych archiwalnych, redakcyjnych testów. Zestawienie opinii mechaników i naszych pozwoliło nam wystawić oceny. Który SUV premium do 50 tys. zł wypadł najlepiej?
Na wstępie zaznaczmy, że ceny poniżej prezentowanych aut są niezwykle zróżnicowane i w każdym przypadku potrafią znacząco przekroczyć zakładaną kwotę, co jest uzależnione od rocznika, stanu technicznego i przebiegu. Warunkiem trafienia do rankingu były ceny startujące z pułapu maksymalnie około 50 tys. zł (dotyczy aut bezwypadkowych i sprawnych). Kolejność jest alfabetyczna.
Audi Q3 I
Audi Q3 nie jest tanie, bo za przeszło 50 tys. zł czekają na Was praktycznie jedynie auta w komisach. Nie mówimy, że są złe, mówimy: dołóżcie lub uważajcie. Realny wybór, czyli auta z polskich salonów, zaczyna się od 60 tys. zł. To sporo jak na ponad 10-letniego małego SUV-a. Do tego takie egzemplarze mają zwykle kiepskie wyposażenie i podstawowy silnik 1.4 TSI (niezła seria EA211). Dużo jest też samochodów z motorami wysokoprężnymi, które nie są złe, a ponadto mogą mieć napęd na cztery koła. Quattro dostały także wersje 2.0 TSI (EA888), ale zdarza się im podwyższony pobór oleju silnikowego.
Na szczycie cen stoją wersje sportowe RS Q3 z doładowanymi pięciocylindrowymi silnikami, ale to już zupełnie inna liga. Większość aut ma skrzynie DSG (uwaga: po większych przebiegach może być drogo), a 200-konna odmiana 2.0 TSI – jako jedyna klasyczny automat. Są też niezłe 6-biegowe skrzynie manualne.
Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4385/1831/1590 mm, rozstaw osi 2603 mm, poj. bagażnika 460-1365 l, prześwit 170 mm.
Silniki benzynowe, turbo, wtrysk bezp. (TFSI), R4: 1.4/125 i 150, 2.0/170, 180, 200, 211 i 220 KM, R5 (RS Q3): 2.5/310, 340 i 367 KM (performance); turbodiesle (TDI, CR), R4: 2.0 16V/120, 140, 150, 177 i 184 KM (moment obr. 290-380 Nm, min. śr. spal. 4,4 l/100 km).
Typowe usterki
Karoseria
Samoistne opadanie rolety bagażnika (uszkodzone mocowanie). W autach z początku produkcji: drobne ślady korozji w podwoziu, słabe wykończenie kabiny, hałasująca klapka sterująca zamkniętym obiegiem powietrza.
Elektryka
Dość dużo różnych problemów z elektryką (częściowo naprawiano je akcjami), np. brak oświetlenia bagażnika, światła stopu nie działają podczas użycia hamulca postojowego, usterki reflektorów ksenonowych, uszkodzenia systemu dostępu bezkluczykowego.
Napęd
Zwiększony pobór oleju silnikowego w 2.0 TSI (problem nie dotyczy wersji 220-konnej CULC). Awarie pompy wody w dieslach 2.0 TDI. Usterki przekładni S tronic.
Zawieszenie
Drogie w naprawach tylne zawieszenie wielowahaczowe (zwykle po przebiegach rzędu 200 tys. km). Drgania w układzie kierowniczym.
Naszym zdaniem
Największy problem Q3 to fakt, że za podobne pieniądze da się kupić większe modele, które do tego nie sprawiają kłopotów. Audi kusi mocnymi benzyniakami, ale najlepszy wybór to jednak diesel – warto szukać wersji z 4x4 (haldex) z niewielkim przebiegiem.
- Nasza ocena: 3
Audi Q5 I
Audi Q5 to z pozoru idealny SUV, nie cieszcie się jednak przedwcześnie, bo bardzo dużo zależy od tego, co kupicie. Na rynku nie brakuje aut w złym stanie, które „przygotowano do sprzedaży”. Do tego Q5 ma sporo elektroniki i dość zaawansowaną mechanikę. To ostatnie sprawia, że najlepiej jest wybrać proste wersje, np. 2.0 TDI (niestety, czasem bez napędu 4x4; a to świetny torsen). 3.0 TDI, genialne na papierze, w rzeczywistości bywa kosztowne w serwisie i naprawach (np. wymiana łańcucha rozrządu, który jest od strony skrzyni biegów; silnik w Q5 ułożono wzdłużnie).
Benzyniaki 2.0 TSI można polecić dopiero po połowie 2012 r. – starszym zdarza się zwiększony pobór oleju silnikowego. Benzynowe V6, podobnie jak diesel, mogą generować kosztowne naprawy, a jeśli już koniecznie się na nie decydujecie, to lepiej wybrać starsze 3.2 niż nowsze 3.0 TSI. Lepszym wyborem jest skrzynia Tiptronic niż S tronic (czyli DSG).
Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4629/1880/1653 mm, rozstaw osi 2807 mm, poj. bagażnika 540-1560 l, prześwit 200 mm.
Silniki benzynowe, turbo, wtrysk bezp. (TFSI), R4: 2.0/180, 211, 225 i 230 KM, V6: 3.0 (kompresor)/272 i 354 (SQ5), 3.2 (FSI bez turbo)/270 KM; turbodiesle (TDI, CR), R4: 2.0/143, 150, 163, 170, 177 i 190 KM, V6: 3.0/240, 245, 258, 313 (SQ5), 326 (Compet.) i 340 KM (SQ5 plus); hybryda, R4: 2.0 TFSI + elektr., łączna moc 245 KM.
Typowe usterki
Karoseria
Dużo aut po wypadkach, może już się więc w nich zaczynać korozja. Rdza na elementach podwozia. Hałasujące okno dachowe.
Elektryka
Spore natężenie problemów z elektroniką, głównie w autach z początku produkcji oraz tych pospiesznie naprawionych (na handel). Typowe problemy to np. awarie czujników, kłopoty z działaniem systemu bezkluczykowego, z systemem parkowania, ogrzewaniem szyby, zamykaniem klapy itp.
Napęd
Spore zużycie oleju oraz problemy z łańcuchem rozrządu w silniku 2.0 TSI, do tego kłopoty z ER-em i pompą wody. W 3.0 TDI ryzyko przepalenia uszczelki pod głowicą oraz rozciągnięty łańcuch rozrządu (kosztowna wymiana). W DSG (S tronic) konieczność wymiany zestawu sprzęgieł.
Zawieszenie
Uszkodzona osłona kolumny kierowniczej. Luzy w podwoziu (droga naprawa tylnego zawieszenia).
Naszym zdaniem
W przypadku Q5 możecie, niestety, trafić na poważną minę. Na szczęście na rynku są też ładne auta, a dobry wybór wersji silnikowej (chyba jednak diesel 2.0) może pokazać, że ten samochód jest dość tani w utrzymaniu. Niestety, poszukiwania nie są łatwe.
- Nasza ocena: 4-
BMW X3 F25
Pod wieloma względami druga generacja X3 jest znacznie bardziej dojrzałym autem niż pierwsza. Większe wnętrze, spory bagażnik, nieco bardziej komfortowe zawieszenie, a do tego lepsze wyposażenie większości aut dostępnych na rynku wtórnym. Niestety, nie ma jednej cechy „jedynki” – dość prostej budowy. Skomplikowane są tu elektryka i elektronika, a do tego dużo złego można napisać o silnikach.
Podstawę oferty stanowi diesel 2.0 N47, który zmaga się z wieloma kosztownymi awariami. Wyżej oceniana jest jego nowsza wersja (B47), ale oferowano ją dopiero od kwietnia 2014 r. (sprawdźcie, czy ma już wymieniony EGR). Benzyniak 2.0 z bezpośrednim wtryskiem (N20) wymaga dużego rygoru olejowego. Na rynku są jeszcze wersje 3.0 R6 – polecamy starszy silnik N55, ale nie spodziewajcie się niskich kosztów obsługi. Drogo będzie też serwisować diesla R6, choć ogólnie to całkiem trwały silnik.
Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4648/1881/1675 mm, rozstaw osi 2810 mm, poj. bagażnika 550-1600 l, prześwit 212 mm.
Silniki benzynowe, R4, turbo: 2.0/184 (270 Nm) i 245 KM (350 Nm), R6: 3.0/258 i 306 KM (turbo); t.diesle (CR), R4: 2.0/143, 150, 184 i 190 KM (360-400 Nm), R6: 3.0/258 (560 Nm) i 313 KM (630 Nm)
Typowe usterki
Karoseria
Niska jakość montażu niektórych elementów wnętrza (np. boczków drzwi, deski rozdzielczej). Usterki otwierania szyberdachu. Kłopoty z otwieraniem tylnej klapy.
Elektryka
Usterki modułu tylnych lamp. Popsute rozruszniki w silniku B47. Dużo drobnych błędów, które wymagają aktualizacji sterowników. Awarie modułów systemów bezpieczeństwa.
Napęd
Wycieki w chłodniczce EGR w dieslach (bardziej w B niż w N), które w skrajnych przypadkach mogą prowadzić do pożarów. Uszkodzony napęd rozrządu w dieslach (częściej w N niż w B). W benzyniaku 2.0 szybko zużywają się: łańcuch rozrządu, fazatory i łańcuch pompy oleju (ryzyko zatarcia silnika).
Zawieszenie
Szybkie uszkodzenie przekładni kierowniczych. Wysoka cena amortyzatorów z regulowaną sztywnością pracy.
Naszym zdaniem
BMW X3 II można polecić tylko tym, którzy zdają sobie sprawę z wysokich kosztów utrzymania tego modelu. Czy jednak warto dużo płacić za wersje dwulitrowe? Może od razu lepiej postawić tu na któryś z silników R6? Będzie drogo, ale też prestiżowo.
- Nasza ocena: 4-
BMW X5 E70
BMW dobrze wyczuło rynek i stosunkowo wcześnie postawiło na SUV-y. Podczas gdy część producentów dopiero szykowała się do ataku na ten segment, Bawarczycy przedstawiali światu już drugą generację X5 (wkrótce potem dołączyło bliźniacze technicznie X6). Dziś X5 II (czyli E70) budzi już nieco mieszane uczucia, bo wiele aut ma na koncie astronomicznie wysokie przebiegi, do tego dochodzą stosunkowo drogie części, skomplikowana konstrukcja i nie zawsze w pełni udane silniki.
Ogólnie, gdy wszystko działa jak należy, X5 II nadal rozpieszcza komfortem i kusi przyzwoitym napędem na obie osie, ale aby spać względnie spokojnie, musicie dobrze wybrać silnik. Nasz typ: dostępny do 2010 r. diesel 3.0 R6 M57TU2 – dość udana jednostka tzw. starej szkoły, znacznie bezpieczniejsza niż nowsze N57. Jeśli ma być silnik benzynowy, to stawiamy na 3.0 N52, można rozważać też 3.0T N55, ostrożnie natomiast z V8.
Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4854/1933/1776 mm, rozstaw osi 2933 mm, poj. bagaż. 620-1750 l, prześwit 222 mm, również pokrewne X6.
Silniki benzynowe, R6: 3.0/272 (si/30i) i 306 KM (35i, turbo), V8: 4.4 turbo/407 (50i) i 555 (M), 4.8/355 KM (i/48i); turbodiesle, R6: 3.0/235 (d/30d), 245 (30d), 286 (sd/35d), 306 (40d) i 381 KM (M50d), również wersja hybrydowa (w pokrewnym X6).
Typowe usterki
Karoseria
Jasna skórzana tapicerka kiepsko się starzeje, do wnętrza może dostawać się woda (np. przez szyberdach), względnie dobrze wygląda natomiast kwestia zabezpieczenia przed rdzą.
Elektryka
Jak to w leciwym BMW, należy się mieć na baczności: losowe komunikaty, nie otwiera się klapa, spadki napięcia w układzie i problemy z masą, szwankują różnorakie czujniki i osprzęt.
Napęd
Nietrwały rozrząd, pobór oleju (uszczelniacze zaworowe), wycieki oleju w V8 N62, usterki wtryskiwaczy i pomp HPFP w V8 N63. W dieslach M57TU2 kłopoty z klapami w dolocie i kołem pasowym, w N57 przypadki zatarcia (panewki, wał korbowy). Problemy ze strony napędu na obie osie.
Zawieszenie
Koszty generuje zawieszenie pneumatyczne (miechy, kompresory), z tylnej osi nierzadko dochodzą stuki/hałasy. Felgi podatne na... krzywienie się.
Naszym zdaniem
Trudno polecić ten model z czystym sumieniem, bo choć nadal dobrze wygląda i kusi mocarnymi silnikami, to jednak wiele egzemplarzy jest zajechanych lub mocno zaniedbanych. Albo jedno i drugie... Ogólnie polecamy 3.0 R6 (N52) i niezajechane diesle M57TU2.
- Nasza ocena: 3
Mercedes GLK
Pierwszy kompaktowy SUV Mercedesa był raczej spóźnionym graczem, ale nie można o nim zapominać, szukając prestiżowego auta tej klasy – ogólna trwałość modelu nie jest zła. Oczywiście, trzeba pamiętać, że nie jest to samochód, który cechuje się prostą budową, także za części i fachową obsługę trzeba zapłacić ekstra. Na początku produkcji auto oferowano tylko z napędem 4x4 (odmiana FWD pojawiła się nieco później), który może już przysporzyć Wam wydatków.
Podobnie ma się sprawa z automatyczną skrzynią biegów czy też popularnym na rynku dieslem 2.1 CDI. Może więc lepiej poszukać benzyniaka V6? Niestety, to też nie jest tania opcja, chociaż trwalsza niż diesel. Są też czterocylindrowe benzyniaki, ale dopiero od liftingu w 2013 r., i sześciocylindrowe diesle (wysokie koszty utrzymania). Jeśli chodzi o styl, to GLK wzorowane było na klasie G – ma więc toporny wygląd, ale... wyróżnia się na ulicy.
Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4295/1770/1615 mm, rozstaw osi 2670 mm, poj. bagaż. 442-1219 l, prześwit 170 (1.8D)-195 mm (1.6).
Silniki benzynowe, R4, 16V: 1.6/117 KM, 154 Nm, 2.0/150 KM, 195 Nm (w Europie od 2019 r., inne rynki, np. USA – wcześniej); turbodiesle, (DI-D), R4, 16V: 1.6/114 KM, 270 Nm, 1.8/116 KM, 300 Nm i 150 KM, 300 Nm, 2.3/150 KM, 360 Nm.
Typowe usterki
Karoseria
Lekcja z przełomu wieku została odrobiona, bo Mercedes GLK nie ma dużych problemów z korozją. Dość trwałe jest też jego wnętrze. Zdarzają się jednak problemy z odprowadzeniem wody z szyberdachu (przecieka do kabiny).
Elektryka
Jest dość stabilna, ale zdarza się, że jakiś przekaźnik lub odbiornik prądu odmówi posłuszeństwa (np. elektryczna klapa.). Czasem uszkodzeniu ulega też wiązka kabinowa (zwykle powoduje to problemy z oświetleniem zewnętrznym).
Napęd
Wycieki z chłodnicy oleju w dieslach V6. Niska jakość wtryskiwaczy Delphi w dieslach. Problemy z łańcuchem rozrządu w benzyniaku 3.5 V6 z wtryskiem bezpośrednim (od 2011 r.). Przegrzane panewki w dieslach V6. Stuki z tylnych przegubów.
Zawieszenie
Dość kosztowne w serwisie zawieszenie, którego trwałość nie jest zbyt duża.
Naszym zdaniem
GLK to całkiem niezły kompaktowy SUV. Owszem, ma specyficzny wygląd, ale ogólna trwałość wypada dość dobrze. Zwykle jest też napęd na obie osie. Pamiętajcie jednak, że nie jest to samochód tani w utrzymaniu, serwisowaniu, a także naprawach.
- Nasza ocena: 4
Volvo XC60 I
Volvo XC60 pierwszej generacji to nieprzesadnie awaryjny model, ale dość już mocno zaawansowany technicznie i dziś coraz częściej odwiedza mechanika. Jako nowy często zdobywał pierwsze miejsca sprzedaży w Polsce wśród kompaktowych SUV-ów marek premium – innymi słowy, na rynku są auta z rodzimych salonów w niezłym stanie i z wiarygodną historią. Takie samochody nie czekają długo na nowych właścicieli. Te, które wegetują w ogłoszeniach, nieważne, czy za 50 tys. zł, czy za 100 tys. zł, mogą być mniej lub bardziej oszukane.
Zakup XC60 trzeba więc koniecznie poprzedzić wizytą w serwisie. Wybór silnika? Trudny – dużo wersji, niektóre z poważnymi problemami. Polecamy odmiany R5 – z benzyniaków 2.5T, z diesli 2.4. XC60 ma często bogate wyposażenie i dużo elektroniki na pokładzie, więc zakup auta źle naprawionego lub po powodzi grozi wieloma problemami i sporymi wydatkami.
Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4627/1891/1713 mm, rozstaw osi 2774 mm, poj. bagażnika 495-1455 l, prześwit 230 mm.
Silniki benz., turbo (poza 3.2), R4: 2.0/203 (oznaczenie 2.0T), 240 (T5), 245 (T5) i 306 KM (T6, + kompr.), R5: 2.5T/254 KM, R6: 3.0 (T6)/285 i 304, 3.2/238 i 243 KM; turbodiesle, R4: 2.0/150 (D3), 181 (D4) i 190 KM (D4), R5: 2.0/136 (D3), 163 (DRIVe, D3, D4), 2.4/163 (D3, D4, 2.4D), 175 (2.4D DRIVe), 181 i 190 (D4), 185, 205, 215, 220 KM (D5).
Typowe usterki
Karoseria
Nie są nam znane przypadki korozji w autach bez historii wypadkowej. Kłopotliwa może być jednak woda dostająca się do kabiny (przez odpływy szyberdachu oraz miejsce mocowania anteny). Niska trwałość siłowników klapy.
Elektryka
Usterki pokładowej elektroniki, m.in. klimatyzacja, zestaw wskaźników, komputer pokładowy itp. Uszkodzony rozrusznik. Kłopotliwe czujniki, np. te od różnicy ciśnień w filtrze DPF, sond lambda itp.
Napęd
Pękające tłoki w benzyniaku 2.0 (fordowski EcoBoost). Przypadki pęknięcia kadłuba i uszkodzenia uszczelki pod głowicą w dieslach 2.0 R5. Zużycie dwusprzęgłowych przekładni. Problemy z automatami (po dużych przebiegach).
Zawieszenie
Niska trwałość fabrycznych amortyzatorów. Szybkie wybicie silentblocków tylnych wahaczy oraz tulei w przednich.
Naszym zdaniem
Nie można odmówić XC60 zalet: prestiżu, wygody, dobrego wyposażenia, dużej kabiny, obszernego bagażnika i całkiem przyjemnej obsługi. Z drugiej strony jest to też model, który nie będzie tani w utrzymaniu, chociaż nie jest przesadnie awaryjny.
- Nasza ocena: 4