Boxster początkowo postrzegany był jako Porsche dla lowelasów, których nie stać było na kultowe Porsche 911. Z czasem został doceniony i okrzyknięty jednym z najlepiej prowadzących się roadsterów. Dziś Boxster z lat 1996-2004 nie tylko stanowi ciekawą alternatywę dla innych 2-miejscowych cabrio, lecz także jest najtańszym kilkunastoletnim Porsche na rynku – auta z początku można już kupić za mniej niż 30 tys. zł, choć ładne egzemplarze coraz częściej wyceniane są na min. 35-37 tys. zł.

Do tego Boxster ma obecnie na tyle niską wartość (tańszy nie będzie!), że należy go traktować jako lokatę kapitału. Czy więc Boxstera można kupować w ciemno?

Porsche Boxster 968 to solidny roadster, ale ma kilka czułych punktów.

Zdecydowanie nie! Koszty utrzymania, napraw i eksploatacji bywają wysokie (szczególnie w relacji do cen rynkowych modelu), niekiedy nawet wyższe niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Przede wszystkim uważajcie na powypadkowe samochody, które przeważnie są naprawiane najniższym kosztem – ich stan przeważnie jest bardzo zły, a doprowadzenie do zadowalającej kondycji wiąże się z dużymi wydatkami. Do tego uderzenia w przednią część często skutkują problemami z ustawieniem geometrii (kąty tolerancji są bardzo małe!), a w centralną i tylną – kłopotami z pracą układu napędowego i składanego dachu.

Niebo nad głową, dwa miejsca i świetne prowadzenie - to Porsche Boxster I.

W przypadku dachu pamiętajcie o sprawdzeniu kondycji poszycia (przeciera się w centralnej części i po bokach oraz matowieje szybka; nowy dach w firmie specjalizującej się w wykonywaniu ich do kabrioletów kosztuje ok. 6000 zł), typowy problem to również ułamane plastikowe zaczepy cięgien (koszt jednego poza ASO to 400 zł).

Sprawdźcie też działanie klamek drzwi – czasami zrywają się cięgna. Porsche nie przewiduje naprawy, ale jak dowiedzieliśmy się w warsztacie PorschePana w Raszynie koło Warszawy, specjalizującym się w naprawach aut z Zuffenhausen, można kupić używaną klamkę (za ok. 100 zł) i przezbroić ją, co znacznie obniży koszty naprawy.

Dwa bagażniki – z przodu i z tyłu. Silnik umieszczono centralnie.

Oprócz zagrożeń związanych z karoserią właściciel serwisu uczula na potencjalne kłopoty z napędem. Montowano 3 silniki B6 (umieszczone centralnie): 2.5/204 (do 2000 r.), 2.7/220 (2000-02) i 228 KM (2003-04), a także 3.2 S/252 (2000-02), 260 (2003-04) i 265 KM (2004 r.). Z jego doświadczeń wynika, że po przejechaniu ok. 120-130 tys. km trzeba wymienić łańcuchowy napęd rozrządu (koszt: ok. 4000 zł; konieczność wyjęcia silnika), a po 200-250 tys. km jednostka często wymaga już generalnego remontu (koszt: ok. 20 000 zł; dotyczy głównie bardziej wysilonych wersji 2.7 i 3.2, co nie zwalnia was z dokładnego sprawdzenia 2,5-litrówki).

Uwaga: jeśli usłyszycie pierwsze niepokojące odgłosy z okolic wału korbowego, świadczące o możliwości obrócenia się panewek, nie bagatelizujcie tego, bo jeśli tak się stanie, koszty naprawy będą bardzo wysokie (sam wał kosztuje 16 000 zł!). Odradzamy też zakup Boxstera z uszkodzonym silnikiem (przeważnie mają one obrócone panewki) i jak wynika z doświadczeń mechaników, koszt naprawy mocno przekracza 20 tys. zł. Pozostaje wtedy poszukiwanie używanej jednostki (2.7 – ok. 7000 zł, 3.2 – ok. 11 000 zł). W jakim będzie stanie? To zawsze jest wielką niewiadomą!

Porsche Boxster uwaga na silnik i nadwozie

Inne typowe problemy silników: wycieki z uszczelniacza wału korbowego (2000-3000 zł), pęknięte cewki zapłonowe (125 zł za sztukę), cieknące pompy i rozszczelnione zbiorniczki cieczy chłodzącej (tylko oryginał – koszt: ok. 1400 zł). Radzimy też bardzo dokładnie sprawdzić zawieszenie. Jakiekolwiek stuki powinny obudzić czujność. Zdarza się, że za wymianę np. 2 wahaczy zapłacicie ok. 3000 zł (niestety, coraz częściej występują kłopoty z zamiennikami). Natomiast do trwałości skrzyń biegów (manualnej i automatycznej), elektryki, zabezpieczenia przed korozją czy samej sztywności nadwozia nie mamy żadnych zastrzeżeń.

Interwały serwisowe zalecane przez producenta radzimy skrócić! Olej należy wymieniać co 10-12 tys. km (w autach poddawanych wysilonej eksploatacji nawet do 7-8 tys. km) a nie co 20 tys. km, filtr powietrza zmieniać co 30 tys. km a nie co 60 tys. km, do tego olej w manualnej skrzyni – co 100 tys. km, olej w automatycznej przekładni – co 60-70 tys. km.

Generalnie Boxster 1. generacji to ciekawy samochód, który daje dużo frajdy z jazdy, ale też niepozbawiony potencjalnych zagrożeń. O tym musicie pamiętać podczas kupna i bardzo dokładnie zweryfikować stan wszystkich podzespołów!

Porsche Boxster - dane techniczne

Dane techniczne 2.7 3.2 S
Silnik – typ/cyl./zawory benz./B6/24 benz./B6/24
Pojemność skokowa (cm3) 2687 3179
Moc maks. (KM/obr./min) 220/6400 252/6250
Maks. mom. (Nm/obr./min) 260/4750 305/4500
Skrzynia biegów 5b man. i aut. 6b man. i 5b aut.
Poj. zb. paliwa (l)/napęd 64/tylny 64/tylny
Masa wł./ładowność (kg) od 1335/235 od 1370/245
Rozstaw osi (mm) 2415
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 4315/1780/1290
Przysp. 0-100 km/h (s) 6,6 (aut. 7,4) 5,9 (aut. 6,5)
Prędkość maks. (km/h) 250 (245) 260 (255)
Śr. spalanie (EU; /100 km) 9,9 (10,9) 10,7 (11,3)

Porsche Boxster - serwis

Serwis*
Olej silnikowy** co 20 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący kontrola
Olej w man. przekł. kontrola
Świece zapłonowe co 60-80 tys. km
Napęd rozrządu*** bez okres. wymiany
*dane przeglądowe dla wersji 2.7/220 KM; **mechanicy zalecają skrócić wymianę oleju do 8-12 tys. km;***we silnikach B6 zastosowano łańcuch napędu rozrządu

Porsche Boxster - ceny części

Ceny części*
Filtr powietrza od 98 zł
Filtr oleju od 53 zł
Klocki hamul. (przód) od 259 zł
Tarcze hamul. (przód) od 512 zł
Sprzęgło (kpl.) od 1570 zł
Pompa cieczy chłodz. od 740 zł
Amortyzator (tył) od 790 zł
Reflektor od 1279 zł
*ceny dotyczą nieoryginalnych części o dobrej jakości do Boxstera 2.7 o mocy 220 KM, dostępnych poza siecią autoryzowaną

Porsche Boxster – typowe usterki

- przetarcia dachu i uszkodzenia jego mechanizmu,

- zawodzą klamki w drzwiach,

- ściera się farba z przycisków,

- przeciera się boczek fotela kierowcy i górna część lewarka hamulca ręcznego,

- w silnikach podwyższone spalanie oleju (szczególnie 2.7 i 3.2) i przeciętna trwałość łańcuchowego napędu rozrządu; szacowany przebieg do generalnego remontu wynosi 200-250 tys. km,

- nieszczelności w układzie chłodzenia (zawodzi pompa i rozszczelnia się zbiorniczek wyrównawczy),

- luzy zdarzają się w zawieszeniu oraz układzie kierowniczym,

- uszkodzenia cewek zapłonowych,

- awarie rozrusznika i alternatora,

- w autach ze skrzynią manualną poddawanych wysilonej eksploatacji czasami szwankuje synchronizator 2. biegu.

Porsche Boxster – nasza opinia

Porsche Boxster to samochód wart uwagi, ale do jego zakupu radzę podchodzić z ostrożnością. Przed podpisaniem umowy koniecznie sprawdźcie auto w warsztacie specjalizującym się w naprawie Porsche (koszt: 300-600 zł). To się opłaci, bo naprawy tego auta są liczone w tysiącach, a w przypadku remontu silnika nawet w dziesiątkach tysięcy złotych.