Boxster początkowo postrzegany był jako Porsche dla lowelasów, których nie stać było na kultowe Porsche 911. Z czasem został doceniony i okrzyknięty jednym z najlepiej prowadzących się roadsterów. Dziś Boxster z lat 1996-2004 nie tylko stanowi ciekawą alternatywę dla innych 2-miejscowych cabrio, lecz także jest najtańszym kilkunastoletnim Porsche na rynku – auta z początku można już kupić za mniej niż 30 tys. zł, choć ładne egzemplarze coraz częściej wyceniane są na min. 35-37 tys. zł.
Do tego Boxster ma obecnie na tyle niską wartość (tańszy nie będzie!), że należy go traktować jako lokatę kapitału. Czy więc Boxstera można kupować w ciemno?
Porsche Boxster 968 to solidny roadster, ale ma kilka czułych punktów.
Zdecydowanie nie! Koszty utrzymania, napraw i eksploatacji bywają wysokie (szczególnie w relacji do cen rynkowych modelu), niekiedy nawet wyższe niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Przede wszystkim uważajcie na powypadkowe samochody, które przeważnie są naprawiane najniższym kosztem – ich stan przeważnie jest bardzo zły, a doprowadzenie do zadowalającej kondycji wiąże się z dużymi wydatkami. Do tego uderzenia w przednią część często skutkują problemami z ustawieniem geometrii (kąty tolerancji są bardzo małe!), a w centralną i tylną – kłopotami z pracą układu napędowego i składanego dachu.
W przypadku dachu pamiętajcie o sprawdzeniu kondycji poszycia (przeciera się w centralnej części i po bokach oraz matowieje szybka; nowy dach w firmie specjalizującej się w wykonywaniu ich do kabrioletów kosztuje ok. 6000 zł), typowy problem to również ułamane plastikowe zaczepy cięgien (koszt jednego poza ASO to 400 zł).
Sprawdźcie też działanie klamek drzwi – czasami zrywają się cięgna. Porsche nie przewiduje naprawy, ale jak dowiedzieliśmy się w warsztacie PorschePana w Raszynie koło Warszawy, specjalizującym się w naprawach aut z Zuffenhausen, można kupić używaną klamkę (za ok. 100 zł) i przezbroić ją, co znacznie obniży koszty naprawy.
Oprócz zagrożeń związanych z karoserią właściciel serwisu uczula na potencjalne kłopoty z napędem. Montowano 3 silniki B6 (umieszczone centralnie): 2.5/204 (do 2000 r.), 2.7/220 (2000-02) i 228 KM (2003-04), a także 3.2 S/252 (2000-02), 260 (2003-04) i 265 KM (2004 r.). Z jego doświadczeń wynika, że po przejechaniu ok. 120-130 tys. km trzeba wymienić łańcuchowy napęd rozrządu (koszt: ok. 4000 zł; konieczność wyjęcia silnika), a po 200-250 tys. km jednostka często wymaga już generalnego remontu (koszt: ok. 20 000 zł; dotyczy głównie bardziej wysilonych wersji 2.7 i 3.2, co nie zwalnia was z dokładnego sprawdzenia 2,5-litrówki).
Uwaga: jeśli usłyszycie pierwsze niepokojące odgłosy z okolic wału korbowego, świadczące o możliwości obrócenia się panewek, nie bagatelizujcie tego, bo jeśli tak się stanie, koszty naprawy będą bardzo wysokie (sam wał kosztuje 16 000 zł!). Odradzamy też zakup Boxstera z uszkodzonym silnikiem (przeważnie mają one obrócone panewki) i jak wynika z doświadczeń mechaników, koszt naprawy mocno przekracza 20 tys. zł. Pozostaje wtedy poszukiwanie używanej jednostki (2.7 – ok. 7000 zł, 3.2 – ok. 11 000 zł). W jakim będzie stanie? To zawsze jest wielką niewiadomą!
Porsche Boxster uwaga na silnik i nadwozie
Inne typowe problemy silników: wycieki z uszczelniacza wału korbowego (2000-3000 zł), pęknięte cewki zapłonowe (125 zł za sztukę), cieknące pompy i rozszczelnione zbiorniczki cieczy chłodzącej (tylko oryginał – koszt: ok. 1400 zł). Radzimy też bardzo dokładnie sprawdzić zawieszenie. Jakiekolwiek stuki powinny obudzić czujność. Zdarza się, że za wymianę np. 2 wahaczy zapłacicie ok. 3000 zł (niestety, coraz częściej występują kłopoty z zamiennikami). Natomiast do trwałości skrzyń biegów (manualnej i automatycznej), elektryki, zabezpieczenia przed korozją czy samej sztywności nadwozia nie mamy żadnych zastrzeżeń.
Interwały serwisowe zalecane przez producenta radzimy skrócić! Olej należy wymieniać co 10-12 tys. km (w autach poddawanych wysilonej eksploatacji nawet do 7-8 tys. km) a nie co 20 tys. km, filtr powietrza zmieniać co 30 tys. km a nie co 60 tys. km, do tego olej w manualnej skrzyni – co 100 tys. km, olej w automatycznej przekładni – co 60-70 tys. km.
Generalnie Boxster 1. generacji to ciekawy samochód, który daje dużo frajdy z jazdy, ale też niepozbawiony potencjalnych zagrożeń. O tym musicie pamiętać podczas kupna i bardzo dokładnie zweryfikować stan wszystkich podzespołów!
Porsche Boxster - dane techniczne
Dane techniczne | 2.7 | 3.2 S |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./B6/24 | benz./B6/24 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2687 | 3179 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 220/6400 | 252/6250 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 260/4750 | 305/4500 |
Skrzynia biegów | 5b man. i aut. | 6b man. i 5b aut. |
Poj. zb. paliwa (l)/napęd | 64/tylny | 64/tylny |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1335/235 | od 1370/245 |
Rozstaw osi (mm) | 2415 | |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4315/1780/1290 | |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 6,6 (aut. 7,4) | 5,9 (aut. 6,5) |
Prędkość maks. (km/h) | 250 (245) | 260 (255) |
Śr. spalanie (EU; /100 km) | 9,9 (10,9) | 10,7 (11,3) |
Porsche Boxster - serwis
Serwis* | |
Olej silnikowy** | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | kontrola |
Olej w man. przekł. | kontrola |
Świece zapłonowe | co 60-80 tys. km |
Napęd rozrządu*** | bez okres. wymiany |
*dane przeglądowe dla wersji 2.7/220 KM; **mechanicy zalecają skrócić wymianę oleju do 8-12 tys. km;***we silnikach B6 zastosowano łańcuch napędu rozrządu |
Porsche Boxster - ceny części
Ceny części* | |
Filtr powietrza | od 98 zł |
Filtr oleju | od 53 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 259 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 512 zł |
Sprzęgło (kpl.) | od 1570 zł |
Pompa cieczy chłodz. | od 740 zł |
Amortyzator (tył) | od 790 zł |
Reflektor | od 1279 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części o dobrej jakości do Boxstera 2.7 o mocy 220 KM, dostępnych poza siecią autoryzowaną |
Porsche Boxster – typowe usterki
- przetarcia dachu i uszkodzenia jego mechanizmu,
- zawodzą klamki w drzwiach,
- ściera się farba z przycisków,
- przeciera się boczek fotela kierowcy i górna część lewarka hamulca ręcznego,
- w silnikach podwyższone spalanie oleju (szczególnie 2.7 i 3.2) i przeciętna trwałość łańcuchowego napędu rozrządu; szacowany przebieg do generalnego remontu wynosi 200-250 tys. km,
- nieszczelności w układzie chłodzenia (zawodzi pompa i rozszczelnia się zbiorniczek wyrównawczy),
- luzy zdarzają się w zawieszeniu oraz układzie kierowniczym,
- uszkodzenia cewek zapłonowych,
- awarie rozrusznika i alternatora,
- w autach ze skrzynią manualną poddawanych wysilonej eksploatacji czasami szwankuje synchronizator 2. biegu.
Porsche Boxster – nasza opinia
Porsche Boxster to samochód wart uwagi, ale do jego zakupu radzę podchodzić z ostrożnością. Przed podpisaniem umowy koniecznie sprawdźcie auto w warsztacie specjalizującym się w naprawie Porsche (koszt: 300-600 zł). To się opłaci, bo naprawy tego auta są liczone w tysiącach, a w przypadku remontu silnika nawet w dziesiątkach tysięcy złotych.
Porsche Boxster I (seria 986) pojawił się w 1996 r. i początkowo oferowany był z silnikiem 2.5/204 KM. Moc niezbyt duża, ale przy masie własnej wynoszącej 1250 kg dynamika auta okazała się zadowalająca – „setka” poniżej 6,9 s.
Boxster jest naprawdę bardzo dobrze wyważonym samochodem, który daje sporo frajdy z jazdy – dotyczy to szczególnie wersji S (mocniejsza, ze skuteczniejszymi hamulcami).
Unikajcie egzemplarzy bez klimatyzacji (zdarzają się takie), bo wbrew pozorom przydaje się podczas jazdy z zamkniętym dachem (wnętrze mocno się nagrzewa w ciepłe dni).
Ciekawa stylistyka, nierzadko dobre wyposażenie. W serii montowano manualną przekładnię (5b w wersji podstawowej, 6b – w odmianie S). W opcji był też Tiptronic (5b) i przyciskami na kierownicy. Zegary typowe dla Porsche – jeśli chodzi i o styl, i o centralnie umieszczony obrotomierz. Jak w każdym Porsche, kluczyk wkłada się do stacyjki umieszczonej po lewej stronie kierownicy.
Podczas składania dachu mocno odciągnijcie rygiel, inaczej dojdzie do uszkodzenia „bałwanków”.
W Boxsterze są dwa bagażniki – z przodu i z tyłu. Ich łączna pojemność wynosi 260 l.
Typowe dla małych roadsterów - wnętrze Boxstera zmieści tylko dwie osoby.
Świetne prowadzenie! Boxstera znacznie łatwiej wyczuć niż większą 911-kę.
Oprócz oględzin karoserii pod kątem powypadkowym trzeba sprawdzić kondycję dachu i mechanizmu jego otwierania. Typowy problem to ułamane zaczepy (na zdjęciu po prawej) mechanizmu otwierania dachu oraz przetarcia materiału.
W silnikach dokucza podwyższone spalanie oleju i przeciętna trwałość łańcuchowego napędu rozrządu. Niestety, silniki Boxstera po 200-250 tys. km wymagają generalnego remontu (głównie 2.7 i 3.2). Jeśli obrócą się panewki, koszty naprawy będą horrendalne!
Luzy zdarzają się w zawieszeniu oraz układzie kierowniczym. Jeśli podwozie wymaga kapitalnego remontu, koszt poza ASO wyniesie ok. 5000 zł. Najczęściej trzeba wymienić wahacze poprzeczne i łączniki stabilizatora.
Raczej przeciętna jakość wykończenia wnętrza. Zawodzą klamki w drzwiach, ściera się farba z przycisków, przeciera boczek fotela kierowcy i górna część lewarka hamulca ręcznego.
Dostęp do silnika jest utrudniony, ale sprawdzić i dolać olej silnikowy oraz płyn chłodzący można w tylnym bagażniku.
Typowy problem wielu Boxsterów to uszkodzony zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodzącego silnik (znajdziecie go w tylnym bagażniku). Nieszczelności pojawiają się też na pompie.
Porsche Boxster I - to nam się podoba: solidna budowa nadwozia (jest bardzo sztywne), dobra ogólna trwałość, niezłe osiągi, prowadzenie i wyważenie auta, atrakcyjna cena.
Porsche Boxster I - to nam się nie podoba: wysokie koszty napraw (szczególnie jednostki napędowej), drogie części zamienne, przeciętna trwałość łańcuchowego napędu rozrządu oraz silników 2.7 i 3.2.
BMW Z4 (2002-08)
Duży wybór silników (od 2.0 do topowych 3.2 i 3.4), atrakcyjny wygląd, niezła trwałość oraz rozsądna cena – zaczyna się od 32 000 zł.
Mercedes SLK (1996-2004)
Ceny zaczynają się od mniej niż 20 tys. zł, ale auta w ładnym stanie kosztują ok. 25 tys. zł. W serii: twardy składany dach i solidna budowa.
Nissan 350Z roadster (2003-09)
Ciekawa, ale dość droga propozycja – ceny aut w dobrym stanie zaczynają się od ok. 40 000 zł. Zalety? Trwała mechanika i udany silnik 3.5 V6.