Kolejne odsłony poszczególnych modeli Volkswagena są do siebie dość mocno podobne. Choć jajowate reflektory Polo IV bez problemów można odróżnić od świateł Polo opisywanej generacji, to jednak tej sylwetki nie pomylicie raczej z żadnym innym modelem. Czy to oznacza stagnację i brak pomysłów w przypadku jednego z liderów segmentu w Europie?

Zdecydowanie nie! Po prostu Volkswagen konsekwentnie stawia na klientów przywiązanych do produktu, a konstrukcyjnie samochód mocno różni się od poprzednika.

Co wskażemy jako wiodące nowości w Polo V? Konstruktorzy postawili m.in. na obniżenie zużycia paliwa. Benzyniaki mają palić o nawet 20 proc. mniej niż w analogicznych wcześniejszych odmianach.

Poprawiono też wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego oraz przygotowanie karoserii do kolizji. Kolejne nowinki, wcześniej niestosowane w Polo, to np. 7-biegowe „automaty”.

Jest ryzyko czy nie ma?

W ostatnich latach najwięcej kłopotów przysparzają Volkswagenowi niektóre wersje silnikowe. W Polo 5. generacji wprowadzono kilka nowości. Należą do nich z pewnością diesle, w których – uwaga – nie stosuje się już pompowtryskiwaczy.

Volkswagen Polo V
Volkswagen Polo V

Wszystkie warianty korzystają z zalet wtrysku common rail, a rozrząd napędza w nich pasek zębaty. Silniki te są niezłym wyborem, o ile tylko stan i przebieg mieszczą się w rozsądnych granicach (ideałem jest zakup egzemplarza z kilkudziesięcioma tysiącami kilometrów na liczniku (koniecznie potwierdzonymi!).

Polecamy odmianę 1.6 TDI z mocą 90 lub 105 KM, która jest już świetnie znana mechanikom i daje sporo frajdy z jazdy. Oczywiście, musicie się liczyć z ryzykiem uszkodzenia wtryskiwaczy lub zatkanym DPF-em (szczególnie w mieście).

Spalanie? Testowaliśmy auto z pakietem „eko” (BlueMotion, czyli elementy dodatkowo obniżające apetyt na paliwo). Według danych producenta Polo powinno się wyrobić w 3,7 l/100 km. Podczas normalnej jazdy testowej uzyskaliśmy średni wynik 4,5 l/100 km, natomiast zastosowanie zasad ekojazdy pozwoliło osiągnąć 3,9 l.

Pojawił się też superoszczędny wariant 1.2 TDI o mocy 75 KM. Na szczególne osiągi – rzecz jasna – nie liczcie, ale wystarczy spojrzeć na tabelę z danymi technicznymi, żeby zrozumieć, co przyciąga nabywców do tej odmiany.

Musicie jednak uważać – zarówno w wersji 1.2, jak i 1.6 Volkswagen ma prowadzić akcję naprawczą, m.in. zmieni oprogramowanie silnika. Jeśli osiągi Polo 1.2 pogorszą się jeszcze bardziej, jazda nie będzie przyjemna.

Po liftingu wszystkie te jednostki (1.2 i 1.6 TDI) wymieniono na 1.4 TDI. Wcześniejszy wariant tego silnika miał złą opinię (problemy z wałem korbowym już po 100-150 tys. km), ten jednak znacząco przekonstruowano i na razie nie słychać o poważnych kłopotach.

Zdecydowaną większość egzemplarzy Polo V napędzają jednak benzyniaki. W wersjach 1.2 (zarówno 3-cylindrowe MPI, jak i 4-cylindrowe TSI – wbrew pozorom to całkowicie odmienne konstrukcje!) wcześniej występowały kłopoty z łańcuchem rozrządu.

Silniki te systematycznie modernizowano (w 2010 r. zmieniono m.in. konstrukcję łańcucha), jednak problemów całkowicie nigdy nie wyeliminowano – faktem jest jednak, że nowsze wersje silników stosowanych w Polo wytrzymują dłużej i można liczyć na to, że kłopoty je ominą.

O ile wolnossącego motoru 1.2 raczej nie polecamy (mało kulturalna praca i aż 17,6 s potrzebne na osiągnięcie „setki” w 60-konnej wersji – wyniki pomiarów), o tyle TSI szkoda, bo podczas jazdy to naprawdę przyzwoita jednostka. Prędkość 100 km/h osiąga już po niespełna 10 s rozpędzania i jest bardzo elastyczna.

Gorąco polecamy za to dobrze znany 85-konny wariant 1.4. To solidny motor, który ma przyzwoitą dynamikę (pomiary: 0-100 km/h w 12,1 s) i dość cicho pracuje. Do 120 km/h we wnętrzu jest naprawdę komfortowo, silnik ten idealnie podkreśla ogólnie dobre wyciszenie kabiny.

Którą jednostkę wybrać pod kątem oszczędności w zużyciu paliwa? Tu ciekawostka: zarówno wolnossące 1.2, 1.2 TSI, jak i motor 1.4 bardzo podobnie palą, średnio – ok. 6,0-6,5 l/100 km.

Pod maską Polo spotkacie jeszcze kilka innych silników. Sporadycznie można się natknąć na wariant 1.6 (wersja z fabrycznym gazem LPG). Stosowano też mocne 1.4 TSI (głównie jako GT i GTI).

Idąc pod prąd downsizingu, odmiana GTI podczas modernizacji w 2014 r. zamiast motoru 1.4 otrzymała 1.8. Absolutną perłą (odpowiednią tylko dla naprawdę zaciętych sportowców) są uliczne odmiany 2.0 WRC. Po liftingu wprowadzono jednostki 1.0, wszystkie wersje (poza GTI) miały też paski rozrządu.

Volkswagen Polo - uwaga na skrzynie DSG

W układzie napędowym Polo najczęściej spotkacie skrzynie manualne 5- lub 6-biegowe. To dobre przekładnie, choć czasem zdarzają się wycieki na przegubach, sporadycznie można też spotkać przypadki uszkodzenia dyferencjałów.

Spokojnie jeżdżącym kierowcom polecamy skrzynie DSG, tyle że po mniej więcej 150 tys. km mogą być one źródłem niemałych wydatków: zużywa się mechatronika sterująca pracą sprzęgła. Naprawa takiej przekładni może spokojnie pochłonąć 5-8 tys. zł i nie zawsze będzie skuteczna.

Podwozie Polo jest świetnie dostrojone i dość trwałe. Poza drobnymi eksploatacyjnymi wymianami (łączniki stabilizatorów itp.) zazwyczaj długo nie wymaga większych napraw. Ale zdarzają się egzemplarze drażniące właścicieli niepokojącymi stukami, trudnymi do zlokalizowania. Czasem za hałasy odpowiadają… źle ułożone przewody od klimatyzacji oraz przewody paliwowe – firma prowadziła akcje naprawcze (ale bez ogłaszania akcji przywoławczych).

Zaletą Polo jest świetnie dopracowane, przyjemne nadwozie. Oczywiście, Volkswagen postawił na prostą stylistykę, ale już chwilę po zajęciu miejsca za kierownicą doskonale można odnaleźć się w kokpicie i bez problemu wszystko obsługiwać.

W bazowych wariantach znajdziecie: 4 airbagi, elektrycznie sterowane przednie szyby, elektrohydrauliczne wspomaganie i dwupłaszczyznową regulację kierownicy. Od wersji Comfortline znacznie lepiej wykończona jest deska rozdzielcza (zastosowano miękkie materiały).

Volkswagen Polo: nadwozie - Dużo miejsca

Obie wersje Polo (dominuje 5-drzwiowa) oferują naprawdę dobrą przestrzeń. Dużo miejsca przewidziano na nogi pasażerów jadących z tyłu (trzy osoby zmieszczą się tam tylko na krótkich trasach). 280-litrowy bagażnik to nie rekord w klasie, ale kufer ma w standardzie podwójną podłogę (równą po złożeniu kanapy) oraz przyjemne wykończenie. Wysoka jest też ładowność.

Nadwozia

Podstawowym nadwoziem w segmencie B jest w Europie hatchback i taki właśnie wariant zaproponował Volkswagen (identyczne wymiary i możliwości przewozowe odmian 3d i 5d; drugie drzwi były po prostu na liście opcji).

W Europie Zachodniej i w Polsce Polo w wersjach sedan oraz kombi zniknęło wraz z trzecią generacją modelu – w sumie trochę szkoda wariantu kombi, bo takie auto nawet mimo niewielkich gabarytów oferuje o wiele wyższą funkcjonalność niż wersje ze ściętym tyłem.

W przypadku Polo V zdecydowano się na wariant sedan – został on zaprezentowany w 2010 r. w Rosji, gdzie był też produkowany i sprzedawany. Pod nazwą „Vento” Polo sedan oferowano w Indiach.

Volkswagen Polo - Technika

W Polo konstruktorzy postawili na poprawę spalania i wzrost bezpieczeństwa. Karoseria ma nie najgorszy współczynnik oporu aerodynamicznego 0,32.

W wyposażeniu znalazły się m.in. reflektory ksenonowe z doświetleniem zakrętów. W podwoziu zastosowano klasyczne kolumny resorujące i dolne wahacze trójkątne z przodu oraz belkę skrętną z tyłu. Przekładnia kierownicza ma elektrohydrauliczne wspomaganie.

W układzie napędowym wyróżniają się 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa oraz wydajne jednostki, oznaczone TSI (z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem).

Podczas liftingu w 2014 r. znacząco zmodernizowano paletę silników, np. diesle 1.2 i 1.6 zastąpiono 3-cylindrową jednostką 1.4 (ale już z paskiem rozrządu), zadebiutował również litrowy benzyniak. Paski pojawiły się też w silnikach 1.2.

Na rynku jest też niewielka partia "cywilnych" aut 2.0 WRC. Foto: Auto Świat
Na rynku jest też niewielka partia "cywilnych" aut 2.0 WRC.

Volkswagen Polo - Usterki

Pod względem trwałości Polo wypada korzystnie. Nie było akcji przywoławczych. Problemy rzadko sprawia korozja (zdarzają się purchle np. na przednich słupkach). Główna wada to niska trwałość łańcuchów rozrządu w jednostkach TSI (zdarzają się też uszkodzenia turbin) oraz 1.2 MPI. Silniki stosowane po liftingu mają paski rozrządu.

Volkswagen Polo - to nam się podoba:

Prosty, rzeczowy kokpit, świetne wyciszenie (do 120 km/h), bardzo dobre prowadzenie na zakrętach, skuteczne hamulce, brak poważniejszych wpadek jakościowych, dobra podaż części.

Volkswagen Polo - to nam się nie podoba:

Kiepskie osiągi większości podstawowych wersji silnikowych, duża podaż zaniedbanych, powypadkowych aut niewartych swojej ceny, możliwe awarie łańcucha rozrządu.

Volkswagen Polo - Silniki

Dane techniczne* 1.0 MPI 1.0 MPI 1.0 TSI 1.0 TSI
Lata od 2014 r. od 2014 r. od 2014 r. od 2014 r.
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R3/12 benz. R3/12 t.k.benz. R3/12 t.benz. R3/12
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 999 999
Moc maks. (KM) przy obr./min 60/5000-6000 75/6200 95/5000-5500 110/5000-5500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 95/3000-4300 95/3000-4300 160/1500-3500 200/2000-3500
Skrzynia biegów 5M 5M 5M, 7DSG 6M, 7DSG
Prędkość maksymalna (km/h) 161 173 191 196
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 15,5 14,3 10,5 9,3
Spalanie (wg EU; l/100 km) 6,4/4,2/5,0 6,4/4,4/5,1 5,0/3,6/4,1 5,2/3,8/4,3
*dane dla wersji z manualną skrzynią
Dane techniczne* 1.2 1.2 1.2 TSI 1.2 TSI 1.2 TSI 1.2 TSI
Lata 2009-14 2009-14 2011-14 od 2014 r. 2009-14 od 2014 r.
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R3/12 benz. R3/12 t.benz. R4/8 t.benz. R4/16 t.benz. R4/8 t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch pasek łańcuch pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC OHC DOHC OHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1198 1198 1197 1197 1197 1197
Moc maks. (KM) przy obr./min 60/5200 70/5400 90/4800 90/4400-5400 105/5000 110/5000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 108/3000 112/3000 160/1500-3500 160/1400-3500 175/1550-4100 175/1500-4000
Skrzynia biegów 5M 5M 5M, 7DSG 5M, 7DSG 6M, 7DSG 6M, 7DSG
Prędkość maksymalna (km/h) 157 165 182 184 190 196
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 16,1 14,1 10,9 10,8 9,7 9,3
Spalanie (wg EU; l/100 km) 7,3/4,5/5,5 7,3/4,5/5,5 6,5/4,4/5,1 6,0/4,0/4,7 6,8/4,5/5,3 6,1/4,0/4,8
*dane dla wersji z manualną skrzynią
Dane techniczne* 1.4 1.4 GT 1.4 TSI 1.4 GTI 1.8 GTI
Lata 2009-14 2012-14 od 2014 r. 2010-14 od 2014 r.
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.k.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1390 1395 1395 1390 1798
Moc maks. (KM) przy obr./min 85/5000 140/5000 150/5000-6000 180/6200 192/6200
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 132/3800 250/1500-3500 250/1500-3500 250/2000-4500 250/2000-4500
Skrzynia biegów 5M, 7DSG 6M, 7DSG 6M, 7DSG 7DSG 6M, 7DSG
Prędkość maksymalna (km/h) 177 210 220 229 236
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,1 7,9 7,8 6,9 6,7
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,0/4,7/5,9 5,8/3,9/4,6 6,0/4,1/4,8 7,5/5,1/5,9 7,6/5,1/6,0
*dane dla wersji z manualną skrzynią (chyba że w standardzie przewidziano „automat”)
Dane techniczne* 1.2 TDI 1.4 TDI 1.4 TDI 1.4 TDI
Lata 2009-14 od 2014 r. od 2014 r. od 2014 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R3/12 t.diesel R3/12 t.diesel R3/12 t.diesel R3/12
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1199 1422 1422 1422
Moc maks. (KM) przy obr./min 75/4200 75/3000-3750 90/3500 105/3500-3750
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 180/2000 210/1500-2000 230/1500-2750 250/1750-2500
Skrzynia biegów 5M 5M 5M, 7DSG 5M
Prędkość maksymalna (km/h) 173 173 184 194
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,6 12,9 10,9 9,9
Spalanie (wg EU; l/100 km) 4,2/2,8/3,3 4,4/3,2/3,6 4,0/3,1/3,4 3,9/3,2/3,4
*dane dla wersji z manualną skrzynią
Dane techniczne* 1.6 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI
Lata 2009-10 2009-14 2009-14
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1598 1598
Moc maks. (KM) przy obr./min 75/4000 90/4200 105/4400
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 195/1500-2000 230/1500-2500 230/1500-2500
Skrzynia biegów 5M 5M , 7DSG 5M
Prędkość maksymalna (km/h) 170 180 190
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,0 11,5 10,4
Spalanie (wg EU; l/100 km) 5,1/3,6/4,2 5,1/3,6/4,2 5,1/3,6/4,2
*dane dla wersji z manualną skrzynią

Volkswagen Polo - materiały eksploatacyjne:

benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 2,8 l, 0W-30 (VW 502.00) 4,3 l, 5W-30 (VW 507.00)
Olej w skrzyni manualnej 2,0 l, 75W Synth., GL-4 2,0 l, 75W Synth., GL-4
Układ chłodzenia 5,6 l (na bazie glikolu) 8,0 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy 1,2 l, DOT 4 1,2 l, DOT 4
Napęd rozrządu łańcuch pasek

Volkswagen Polo - interwały międzyprzeglądowe**

Olej silnikowy co 15 tys. km lub co rok co 15 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 15 tys. km co 15 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km co 60 tys. km
Płyn hamulcowy po 3 latach, potem co 2 lata po 3 latach, potem co 2 lata
Napęd rozrządu bez okresowej wymiany co 150-180 tys. km

*dane dla benzyniaka 1.2/70 KM oraz diesla 1.6 TDI/90 KM z 2010 roku; **możliwy (i często stosowany) również serwis Long Life

Volkswagen Polo - ceny części (zł)

benzynowe* diesle*
Filtr oleju/powietrza od 25/45 od 25/58
Klocki/tarcze hamulcowe  od 147/300 od 147/300
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 450/330 od 450/330
Rozrząd kompletny (z pompą wody) od 770
Łożysko koła przedniego od 230 od 230
Wahacz przedni kompletny od 270 od 270
Reflektor/błotnik od 370/240 od 370/240 

*dane dla benzyniaka 1.2/70 KM oraz diesla 1.6 TDI/90 KM z 2010 roku

Volkswagen Polo - nasza opinia

Volkswagen Polo to jeden z ciekawszych maluchów segmentu B. Jest wygodne, świetnie się je prowadzi, niewiele zużywa paliwa. Żeby jednak cieszyć się z zakupu, lepiej omijać podejrzanie tanie egzemplarze – zdarza się przebieg ponad 300 tys. km, mnóstwo aut wystawionych na sprzedaż przyjechało z zachodu Europy po kolizjach.

Lepiej omijać też benzyniaki z łańcuchowym układem rozrządu oraz przekładnie DSG – w ich przypadku ciągle trzeba się liczyć z wystąpieniem dość kosztownych usterek.