Sprawdzamy jakość aut ponad 20 marek!

Prezentujemy Raport Jakości. Jak zwykle na początku roku oceniamy w nim trwałość aut. Pod uwagę bierzemy: typowe awarie, które pojawiły się w ostatnim czasie, akcje serwisowe z 2016 r., miejsca uzyskane w niemieckim raporcie TÜV 2016 w kategorii 2- i 3-latków, warunki gwarancji oraz to, jak samochody sprawowały się w naszych najnowszych testach na dystansie 100 tys. km.

Nowością jest test serwisów autoryzowanych, który przeprowadzono wiosną zeszłego roku wśród 19 marek na naszym rynku. Zabrakło w nim stacji 5 importerów, co oczywiście uwzględniliśmy w końcowych wynikach (marki te nie mają pełnej oceny).

Generalnie rezultaty nieco nas zaskoczyły, bo nie spodziewaliśmy się, że marka, która w zeszłym roku była na 7. pozycji, znajdzie się na 2. miejscu! Tak, Mercedes wykonał ogromny skok w tym roku. Awansowała też Skoda, która mimo problemów z dieslami (afera w całej Grupie VW) całkiem dobrze wypadła. Pozytywnie zaskoczył nas także Peugeot, który z samego końca tabeli (przed rokiem) znalazł się w połowie stawki.

Japońskie marki nieco straciły, częściowo przez akcje serwisowe związane z wymianami poduszek powietrznych (słynne problemy firmy Takata). Poziom trzymają za to producenci z Korei.

Co i jak oceniamy oraz które kryteria uznajemy za najważniejsze:

Typowe usterki: 40 pkt

Punktujemy je najwyżej, ponieważ decydują o jakości auta! Wymieniamy najpoważniejsze z ostatnich kilku lat. Oceniamy nie tylko ilość awarii, ale również koszty ich usunięcia!

Akcje naprawcze: 15 pkt

Czego dotyczyły, kiedy je ogłaszano i ile aut objęły? W zestawieniu skupiliśmy się na akcjach przywoławczych z 2016 r.

Raport TÜV: 10 pkt

To statystyka z rynku niemieckiego, oparta na danych z przeglądów rejestracyjnych, z serii: „Jak dbasz, tak masz”.

Testy 100 tys. km: 15 pkt

Nasza wizytówka – każde auto przejeżdża 100 tys. km (niekiedy więcej), jest rozbierane na drobne części i sprawdzane.

Ocena ASO: 10 pkt

Aż 190 polskich ASO oceniono w zeszłorocznym raporcie Kantar TNS. Sprawdzano, jak obsługują i czy znajdą ukryte usterki.

Gwarancja: 10 pkt

Świadczenia gwarancyjne – głównie mechaniki. Oceniamy, jak są chronieni klienci danej marki i na co mogą liczyć w razie problemów.

Ranking:

Miejsce Producent nota
1.   Mazda 72
2. Mercedes 68
3.  Kia 66
4. Skoda 63
4. Toyota 63
6.  Hyundai 61
6.   Seat 61
8. Citroën  60
9.  Peugeot 59
10. Audi 56
10. Ford 56
10. Volkswagen 56
13. Suzuki 54
14. Nissan 52
14. Renault 52
16.  BMW 51
16. Volvo 51
18. Fiat 48
19. Opel 46

Nie wszystkie marki trafiły do końcowego rankingu. Zabrakło Alfy Romeo, Dacii, Hondy, Mitsubishi i Subaru. W tych firmach nie przeprowadzono testu ASO, Subaru dodatkowo nie figuruje też w raporcie TÜV, w paru przypadkach zabrakło testów długodystansowych. Szkoda Hondy – ta marka w ubiegłym roku przodowała w naszym raporcie i miała szansę na to, żeby powtórzyć ten sukces.

Naszym zdaniem:

Są zmiany w czołówce!

Wydawać się może, że współczesne auta są doskonale dopracowane pod względem techniki. Niestety, okazuje się, że bezpieczne – tak, wygodne – owszem, ale nie bezproblemowe. Kilka oszczędności czy błędnych decyzji producenta i nagle z samego szczytu można spaść o wiele niżej. Podpowiadamy, które auta są bardziej godne zaufania, a których lepiej unikać.