Sprawdzamy jakość aut ponad 20 marek!
Prezentujemy Raport Jakości. Jak zwykle na początku roku oceniamy w nim trwałość aut. Pod uwagę bierzemy: typowe awarie, które pojawiły się w ostatnim czasie, akcje serwisowe z 2016 r., miejsca uzyskane w niemieckim raporcie TÜV 2016 w kategorii 2- i 3-latków, warunki gwarancji oraz to, jak samochody sprawowały się w naszych najnowszych testach na dystansie 100 tys. km.
Nowością jest test serwisów autoryzowanych, który przeprowadzono wiosną zeszłego roku wśród 19 marek na naszym rynku. Zabrakło w nim stacji 5 importerów, co oczywiście uwzględniliśmy w końcowych wynikach (marki te nie mają pełnej oceny).
Generalnie rezultaty nieco nas zaskoczyły, bo nie spodziewaliśmy się, że marka, która w zeszłym roku była na 7. pozycji, znajdzie się na 2. miejscu! Tak, Mercedes wykonał ogromny skok w tym roku. Awansowała też Skoda, która mimo problemów z dieslami (afera w całej Grupie VW) całkiem dobrze wypadła. Pozytywnie zaskoczył nas także Peugeot, który z samego końca tabeli (przed rokiem) znalazł się w połowie stawki.
Japońskie marki nieco straciły, częściowo przez akcje serwisowe związane z wymianami poduszek powietrznych (słynne problemy firmy Takata). Poziom trzymają za to producenci z Korei.
Co i jak oceniamy oraz które kryteria uznajemy za najważniejsze:
Typowe usterki: 40 pkt
Punktujemy je najwyżej, ponieważ decydują o jakości auta! Wymieniamy najpoważniejsze z ostatnich kilku lat. Oceniamy nie tylko ilość awarii, ale również koszty ich usunięcia!
Akcje naprawcze: 15 pkt
Czego dotyczyły, kiedy je ogłaszano i ile aut objęły? W zestawieniu skupiliśmy się na akcjach przywoławczych z 2016 r.
Raport TÜV: 10 pkt
To statystyka z rynku niemieckiego, oparta na danych z przeglądów rejestracyjnych, z serii: „Jak dbasz, tak masz”.
Testy 100 tys. km: 15 pkt
Nasza wizytówka – każde auto przejeżdża 100 tys. km (niekiedy więcej), jest rozbierane na drobne części i sprawdzane.
Ocena ASO: 10 pkt
Aż 190 polskich ASO oceniono w zeszłorocznym raporcie Kantar TNS. Sprawdzano, jak obsługują i czy znajdą ukryte usterki.
Gwarancja: 10 pkt
Świadczenia gwarancyjne – głównie mechaniki. Oceniamy, jak są chronieni klienci danej marki i na co mogą liczyć w razie problemów.
Ranking:
Miejsce | Producent | nota |
1. | Mazda | 72 |
2. | Mercedes | 68 |
3. | Kia | 66 |
4. | Skoda | 63 |
4. | Toyota | 63 |
6. | Hyundai | 61 |
6. | Seat | 61 |
8. | Citroën | 60 |
9. | Peugeot | 59 |
10. | Audi | 56 |
10. | Ford | 56 |
10. | Volkswagen | 56 |
13. | Suzuki | 54 |
14. | Nissan | 52 |
14. | Renault | 52 |
16. | BMW | 51 |
16. | Volvo | 51 |
18. | Fiat | 48 |
19. | Opel | 46 |
Nie wszystkie marki trafiły do końcowego rankingu. Zabrakło Alfy Romeo, Dacii, Hondy, Mitsubishi i Subaru. W tych firmach nie przeprowadzono testu ASO, Subaru dodatkowo nie figuruje też w raporcie TÜV, w paru przypadkach zabrakło testów długodystansowych. Szkoda Hondy – ta marka w ubiegłym roku przodowała w naszym raporcie i miała szansę na to, żeby powtórzyć ten sukces.
Naszym zdaniem:
Są zmiany w czołówce!
Wydawać się może, że współczesne auta są doskonale dopracowane pod względem techniki. Niestety, okazuje się, że bezpieczne – tak, wygodne – owszem, ale nie bezproblemowe. Kilka oszczędności czy błędnych decyzji producenta i nagle z samego szczytu można spaść o wiele niżej. Podpowiadamy, które auta są bardziej godne zaufania, a których lepiej unikać.