Układ chłodzenia
Pojemność układu zależy od wersji silnikowej: w przypadku wszystkich jednostek benzynowych to od 6 do 6,5 l, w dieslach sporo zależy od wersji – odmiana 1.5 może zmieścić od 5,3 do 7,5 l, 1.9 i 2.0 – 6,5 lub 7,6 l. Podczas wymiany płynu należy przepłukać układ wodą. W przypadku wszystkich silników termostat zaczyna otwierać się przy 89oC, zaś pełne otwarcie uzyskuje przy 99oC (z tolerancją do 2oC).Renault zaleca stosowanie wyłącznie gotowego płynu chłodzącego Glaceol RX (Typ D), należy wymieniać go co 120 tys. km lub 4 lata (lub po stwierdzeniu, że płyn nie spełnia zalecanych parametrów).Przybliżony czas: 1-3 godz.; samemu/warsztat.
Świece zapłonowe
Do silników 1.4 oraz 1.6 Renault zaleca stosowanie świec zapłonowych marki Eyquem RFN58LZ lub Champion RC87YCL (odstęp elektrod 0,9-1,0 mm), do 2.0 – Champion RC87YCL (0,85-0,95 mm), zaś do 2.0 turbo – NGK PFR6G-9 (0,8-0,9 mm).Aby wymienić świece (producent przewiduje standardową wymianę co 60 tys. km), należy najpierw zdemontować umieszczone bezpośrednio nad nimi pojedyncze cewki zapłonowe. Przed pracami trzeba zawsze odłączyć akumulator.Przybliżony czas: 5-30 min; można samemu.
OPONY: jakie ciśnienie?
Ciśnienie zależy od silnika i rozmiaru opon. Na przedniej osi to od 2,2 do 2,4 bara, na tylnej – 2,0--2,2 bara. W odmianie Grand ciśnienie uzależniono od obciążenia. W przypadku maks. 5 osób z przodu to 2,2-2,4 bara, z tyłu – 2,2 bara. Przy pełnym wykorzystaniu ładowności z przodu należy utrzymywać 2,4-2,6 bara, z tyłu – 2,5-2,6 bara.Uwaga: w Scénicu stosowane były również opony systemu PAX – umożliwiające jazdę po przebiciu. Pomiędzy oponą a felgą mają one zamontowaną specjalną wkładkę. Często stosowany jest też system kontroli ciśnienia.
Zdaniem fachowca
Dość wysoka awaryjność Scénica to dla użytkowników rzeczywiście spory problem. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że za niewielkie pieniądze otrzymuje się naprawdę ciekawy pojazd, jeden z najlepszych w swojej kategorii. Bezpieczniejszym wyborem będą w tym przypadku silniki benzynowe, w dieslach trzeba liczyć się z podwyższonymi kosztami eksploatacji, chyba że ktoś szuka wśród najnowszych egzemplarzy i zdecyduje się na silnik 2.0 dCi. Przed zakupem zalecam wizytę w serwisie znającym się na francuskich autach – lista elementów do zrobienia to dobra karta przetargowa podczas negocjacji ceny.
(Jacek Kiliński, Reno Max, Blizne k/Warszawy)
NUMER VIN: gdzie go szukać?
W modelu Scénic numer VIN znajdziecie na podszybiu, po lewej stronie (przed kierowcą, widoczny z zewnątrz przez szybę przednią). Tabliczka identyfikacyjna znajduje się na prawym słupku środkowym (w jego dolnej części, tuż przy progu).Zastosowane oznaczenia, w kolejności: VF1 – międzynarodowe oznaczenie kraju i producenta (VF – Francja, 1 – Renault), JM – kod modelu (JM – Scénic), 0G – wersja silnikowa (np. 0G, 12, 14 – diesel 1.9; 0F, 16, 1F – diesel 1.5; 0B, OH – benzyniak 1.4; 0C, 0J – benzyniak 1.6), 0 – ewentualny kod dodatkowy (0 – liczba podstawowa, do odczytania w ASO Renault), 6 – typ skrzyni biegów (6 – manualna, 6-biegowa), 4 – rok modelowy (nie jest to równoznaczne z datą produkcji auta:3 – 2003 r., 4 – 2004 r., 5 – 2005 r., 6 – 2006 r. itd.), 8 – miejsce produkcji (8 – Francja), 123456 – kolejny numer nadwozia.
*przebieg pomiędzy kolejnymi przeglądami w Scénicu zależy od wersji silnikowej, prezentowane dane mają charakter orientacyjny (np. wersja 2.0 T ma przeglądy co 20 tys. km, zaś diesle z filtrem DPF – co 15 tys. km); **płyn chłodzący oraz hamulcowy należy wymieniać nie rzadziej niż co 4 lata.
Zobacz również:
Napęd rozrząduWszystkie silniki, poza najnowszym 2.0 dCi, w układzie rozrządu korzystają z paska zębatego. Niestety, aby się do niego dobrać, zdemontować trzeba bardzo wiele elementów dodatkowych – osłony, zawieszenie silnika itp. Pomiędzy czołową częścią silnika a prawą podłużnicą jest bardzo mało miejsca. Operacja staje się skomplikowana i trwa dość długo, dlatego lepiej powierzyć ją specjalistom. Podczas wymiany rozrządu trzeba też zweryfikować stan elementów dodatkowych – paska osprzętu, pompy wodnej, koła zmiennych faz rozrządu w silniku 1.6. Zestaw rozrządu z pompą wody kosztuje około 500-700 zł (zależnie od silnika). Nie mamy sygnałów o przyspieszonym zużyciu łańcucha w 2.0 dCi. Czas naprawy 5-7 godz.Warsztat
Układ hamulcowyWiele aut wyposażonych jest w elektromechaniczny hamulec postojowy. To bardzo wygodne rozwiązanie, niestety mechanizm sterujący okazuje się dość skomplikowany i zawodny. Producent przewidział nawet specjalny uchwyt awaryjny (w wersji Grand umieszczony jest w bagażniku, pomiędzy dodatkowymi fotelami, w krótkiej odmianie – we wnęce koła zapasowego) – jeśli automat nie chce zwolnić linek, wystarczy za niego pociągnąć. Niestety, później konieczna jest interwencja mechanika. Zarówno przy przednich, jak i tylnych kołach zastosowano hamulce tarczowe. Przednie tarcze (wentylowane) mają średnicę 280 lub 300 mm (w Grandzie tylko 300 mm), minimalna grubość tarcz wynosi 21,8 mm. Producent nie przewiduje możliwości szlifowania tarcz. Na tylnej osi montowane były tarcze pełne o średnicy 270 mm (krótki Scénic) lub 274 mm (Grand). Minimalna grubość wynosi 6,5 mm. Maksymalne bicie boczne w każdym przypadku wynosi 0,07 mm. Dość często zużyciu ulega zacisk hamulcowy. Można co prawda oddać go do naprawy i użyć zestawu do regeneracji, lepiej jednak kupić kompletny, nowy zamiennik. W układzie hamulcowym mieści się 0,7 l płynu hamulcowego, należy używać produktów spełniających normę DOT 4.Czas naprawy 2 godz.Samemu/warsztat
Olej silnikowySposób wymiany oleju silnikowego jest taki sam jak w przypadku innych aut, a jedynie dostęp do filtra okazuje się nieco gorszy (mało miejsca). Do odkręcenia korka spustowego potrzebny jest klucz kwadrat o wielkości 8 mm. Zastosowano zewnętrzny filtr oleju. Renault w większości przypadków przewiduje konieczność wymiany oleju co 30 tys. km, ale lepiej skrócić ten interwał. Do diesli zalecany jest olej 5W/40 klasy CF/B4 (z filtrem FAP 5W/30 C3). Jednostki benzynowe należy zalewać olejem o lepkości 5W/30 (klasa jakości SL/A3). Pojemności układów olejenia: benzynowe 1.4-1.6 – 4,8 l; benzynowe 2.0 – 5,4 l; diesle 1.5 – 4,5 l; diesle 1.9 – 4,8 l; diesel 2.0 – 5,0 l.Czas naprawy 1 godz.Samemu/warsztat
Filtr powietrzaUmiejscowienie filtra powietrza zależy od wersji silnikowej. Właściciele większości odmian (poza 1.4) muszą przygotować się na długą operację. Aby dobrać się do wkładu filtra, najpierw trzeba zdemontować uszczelkę, fragment kratki podszybia, ściany grodziowej oraz osłonę akumulatora. Znacznie łatwiej wykonać operację w aucie z silnikiem 1.4, tu jednak zdemontować trzeba tłumik szmerów ssania oraz przewód podciśnieniowy wspomagania układu hamulcowego (uwaga na możliwość uszkodzenia króćca wyjściowego).Czas naprawy 10-20 min.Można samemu
Filtr paliwaFiltr oleju napędowego konstruktorzy umieścili w mało typowym miejscu – za prawym reflektorem, w przednim zakolu. Przed jego wymianą trzeba zdemontować koło oraz osłonę przeciwbłotną (mogą być potrzebne nowe spinki, stare często ulegają uszkodzeniu). Odłączamy akumulator, demontujemy wszystkie przewody dochodzące do filtra i wymieniamy filtr. Przed uruchomieniem silnika warto użyć ręcznej pompki paliwa. W przypadku silników benzynowych filtr jest zintegrowany z pompą paliwa i umieszczony w zbiorniku paliwa.Czas naprawy 15-45 min.Można samemu
Filtr kabinowyWszystkie Scéniki są wyposażone w filtr przeciwpyłkowy, który ma wymiary 216/236/46 mm (dostępne wersje z węglem aktywnym są niewiele droższe od standardowych). Filtr umieszczony jest w podszybiu, a dostęp do niego znajdziecie od strony komory silnikowej. Trzeba zdjąć górną osłonę silnika, a następnie przekręcić zaczepy mocujące osłonę filtra. Kolejny krok to wyciągnięcie starego filtra i oczyszczenie go lub montaż nowego elementu. Później wystarczy założyć osłonę filtra, zablokować ją i gotowe. Opis wydaje się prosty, niestety nad silnikiem jest bardzo mało miejsca (ściana grodziowa odchyla się ku przodowi) i żeby dostać się do filtra, trzeba wykazać się dużą zręcznością lub doświadczeniem.Czas naprawy 15 min.Można samemu
ŻarówkiWymiana przednich żarówek to operacja wymagająca zręczności – niemal wszystkie czynności wykonać trzeba po omacku. Owszem, w celu ułatwienia prac można zdemontować reflektory, ale wiąże się to ze zdjęciem zderzaka. Światła mijania wykorzystują żarówkę H7, zaś drogowe – H1. Wiele wersji zamontowane ma reflektory ksenonowe. Ze względu na wysokie napięcie panujące w instalacji zasilającej te światła (do 20 tys. V) wszelkie operacje lepiej powierzyć mechanikom w warsztacie. Aby dostać się do przednich świateł przeciwmgielnych (H11), trzeba zdemontować zderzak przedni. Znacznie łatwiej wymienić żarówkę w tylnej lampie zespolonej, warto jednak wiedzieć, że potrzebne będą do tego klucze typu torx, którymi odkręcamy całą lampę.Czas naprawy 10-30 min.Można samemu