Układ chłodzenia
Pojemność układu zależy od wersji silnikowej: w przypadku wszystkich jednostek benzynowych to od 6 do 6,5 l, w dieslach sporo zależy od wersji – odmiana 1.5 może zmieścić od 5,3 do 7,5 l, 1.9 i 2.0 – 6,5 lub 7,6 l. Podczas wymiany płynu należy przepłukać układ wodą. W przypadku wszystkich silników termostat zaczyna otwierać się przy 89oC, zaś pełne otwarcie uzyskuje przy 99oC (z tolerancją do 2oC).Renault zaleca stosowanie wyłącznie gotowego płynu chłodzącego Glaceol RX (Typ D), należy wymieniać go co 120 tys. km lub 4 lata (lub po stwierdzeniu, że płyn nie spełnia zalecanych parametrów).Przybliżony czas: 1-3 godz.; samemu/warsztat.
Świece zapłonowe
Do silników 1.4 oraz 1.6 Renault zaleca stosowanie świec zapłonowych marki Eyquem RFN58LZ lub Champion RC87YCL (odstęp elektrod 0,9-1,0 mm), do 2.0 – Champion RC87YCL (0,85-0,95 mm), zaś do 2.0 turbo – NGK PFR6G-9 (0,8-0,9 mm).Aby wymienić świece (producent przewiduje standardową wymianę co 60 tys. km), należy najpierw zdemontować umieszczone bezpośrednio nad nimi pojedyncze cewki zapłonowe. Przed pracami trzeba zawsze odłączyć akumulator.Przybliżony czas: 5-30 min; można samemu.
OPONY: jakie ciśnienie?
Ciśnienie zależy od silnika i rozmiaru opon. Na przedniej osi to od 2,2 do 2,4 bara, na tylnej – 2,0--2,2 bara. W odmianie Grand ciśnienie uzależniono od obciążenia. W przypadku maks. 5 osób z przodu to 2,2-2,4 bara, z tyłu – 2,2 bara. Przy pełnym wykorzystaniu ładowności z przodu należy utrzymywać 2,4-2,6 bara, z tyłu – 2,5-2,6 bara.Uwaga: w Scénicu stosowane były również opony systemu PAX – umożliwiające jazdę po przebiciu. Pomiędzy oponą a felgą mają one zamontowaną specjalną wkładkę. Często stosowany jest też system kontroli ciśnienia.
Zdaniem fachowca
Dość wysoka awaryjność Scénica to dla użytkowników rzeczywiście spory problem. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że za niewielkie pieniądze otrzymuje się naprawdę ciekawy pojazd, jeden z najlepszych w swojej kategorii. Bezpieczniejszym wyborem będą w tym przypadku silniki benzynowe, w dieslach trzeba liczyć się z podwyższonymi kosztami eksploatacji, chyba że ktoś szuka wśród najnowszych egzemplarzy i zdecyduje się na silnik 2.0 dCi. Przed zakupem zalecam wizytę w serwisie znającym się na francuskich autach – lista elementów do zrobienia to dobra karta przetargowa podczas negocjacji ceny.
(Jacek Kiliński, Reno Max, Blizne k/Warszawy)
NUMER VIN: gdzie go szukać?
W modelu Scénic numer VIN znajdziecie na podszybiu, po lewej stronie (przed kierowcą, widoczny z zewnątrz przez szybę przednią). Tabliczka identyfikacyjna znajduje się na prawym słupku środkowym (w jego dolnej części, tuż przy progu).Zastosowane oznaczenia, w kolejności: VF1 – międzynarodowe oznaczenie kraju i producenta (VF – Francja, 1 – Renault), JM – kod modelu (JM – Scénic), 0G – wersja silnikowa (np. 0G, 12, 14 – diesel 1.9; 0F, 16, 1F – diesel 1.5; 0B, OH – benzyniak 1.4; 0C, 0J – benzyniak 1.6), 0 – ewentualny kod dodatkowy (0 – liczba podstawowa, do odczytania w ASO Renault), 6 – typ skrzyni biegów (6 – manualna, 6-biegowa), 4 – rok modelowy (nie jest to równoznaczne z datą produkcji auta:3 – 2003 r., 4 – 2004 r., 5 – 2005 r., 6 – 2006 r. itd.), 8 – miejsce produkcji (8 – Francja), 123456 – kolejny numer nadwozia.
*przebieg pomiędzy kolejnymi przeglądami w Scénicu zależy od wersji silnikowej, prezentowane dane mają charakter orientacyjny (np. wersja 2.0 T ma przeglądy co 20 tys. km, zaś diesle z filtrem DPF – co 15 tys. km); **płyn chłodzący oraz hamulcowy należy wymieniać nie rzadziej niż co 4 lata.
Zobacz również: