Podział ról w koncernie Volkswagena był klarowny. Polo miało zgarniać klientów oczekujących namiastki luksusu (design z okrągłymi reflektorami okazał się jednak kontrowersyjny), Skoda była najpraktyczniejsza (jedyna z „rodzeństwa” nie miała 3-drzwiowego wariantu, za to oferowano m.in. kombi), zaś Seat Ibiza szczycił się lekko sportową stylistyką. Przednie fotele zasługują na uznanie, ale zbyt wiele przestrzeni Ibiza nie oferuje. Wyposażenie? Polski standard obejmował dwie poduszki, ABS, wspomaganie kierownicy i… na tym koniec. Reszta wymagała dopłaty.
Seat Ibiza - szukamy dobrego benzyniaka
Zdecydowana większość egzemplarzy oferowanych na naszym rynku jest wyposażona w silnik benzynowy 1.2 lub 1.4. Motorów 1.6, 1.8 i 2.0 nie wzięliśmy pod uwagę, bo takie auta można policzyć na palcach. Wszystkie silniki pochodzą z koncernu Volkswagena, a to gwarantuje łatwy dostęp do części. Nie mamy wątpliwości, że starcie wersji Seata Ibizy 1.2 i 1.4 wygrywa większy silnik. W 3-cylindrówce często dochodzi do usterek, których naprawa może być nieopłacalna. Silnik ten systematycznie poprawiano i auta z końca produkcji są trwalsze (tyle że kosztują nie 6000 zł, lecz raczej kilkanaście tys. zł).
Motor 1.4 też może przysporzyć wydatków. Wysokie spalanie oleju często spowodowane jest uszkodzeniem pierścieni - może wystarczyć ich wymiana (cena ok. 70-100 zł na tłok plus robocizna). Spore różnice dotyczą też właściwości eksploatacyjnych. Kultura pracy trzycylindrowców 1.2 jest bardzo daleka od oczekiwań.
Seat Ibiza - silnik 1.2 dużo pali!
W mocniejszej wersji, 64-konnej (z 4 zaworami na cylinder; jest też odmiana 6V, rozwijająca 54 KM; później moc podniesiono do 70 i 60 KM), na osiągnięcie 100 km/h trzeba czekać 15,7 s (pomiar), zaś średnie spalanie to 7,5 l (!)/100 km – jednostka jest oszczędna tylko podczas spokojnej jazdy.
Seat Ibiza z silnikiem 1.4 w najsłabszej odmianie (75 KM; później wprowadzono 86-konny wariant, można też było kupić Ibizę 1.4/101 KM) potrzebuje 13,6 s (wyniki testu). Spalanie? Nawet nieco mniejsze niż w Seacie Ibizie 1.2! Motor 1.4 też nie jest demonem mocy, dynamiczna jazda wymaga wysokich obrotów, co przekłada się na spory hałas.
Seat Ibiza - dane techniczne
1.2 12V | 1.4 16V | |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./R3/12 | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1198 | 1390 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 64/5400 | 75/5000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 112/3000 | 126/3800 |
Skrzynia biegów | man. 5 | man. 5 |
Poj. zb. paliwa (l)/napęd | 45/przedni | 45/przedni |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1015/510 | od 1035/515 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 | 2460 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 3977/1698/1441 | 3977/1698/1441 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 14,9 | 13,2 |
Prędkość maks. (km/h) | 165 | 174 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,6/5,1/5,9 | 8,8/5,2/6,4 |
Seat Ibiza - serwis
Olej silnikowy | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 60 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący | kontrola |
Olej w skrzyni biegów | kontrola |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Napęd rozrządu** | co 120 tys. km |
*dane przeglądowe dla Ibizy w wersjach 1.2 oraz 1.4;
**w silnikach 1.2 zastosowano łańcuch napędu rozrządu niewymagający terminowej wymiany
Seat Ibiza - ceny części
Filtr powietrza | od 28 zł |
Filtr oleju | od 17 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 140 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 280 zł |
Sprzęgło (kpl.) | od 430 zł |
Rozrząd z pompą | od 580 zł |
Amortyzatory (przód) | od 400 zł |
Reflektor | od 240 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części o niezłej jakości do Ibizy 1.4 o mocy 75 KM, dostępnych poza siecią autoryzowaną
Seat Ibiza - to nam się podoba
- ciekawa stylistyka zewnętrzna i kokpitu
- duży wybór egzemplarzy
- przyzwoity silnik 1.4
- często dobre wyposażenie
- tanie części zamienne
Seat Ibiza - to nam się nie podoba
- ryzykowna jednostka 1.2 (drogie naprawy)
- sporo aut w kiepskim stanie technicznym
- niska jakość wykończenia kokpitu
- ledwo przeciętna pojemność wnętrza
Seat Ibiza - nasza opinia
Ciekawy wygląd to niejedyna zaleta małego Seata Ibizy. Warto podkreślić dobry dostęp do szerokiej oferty części zamiennych. W porównaniu silników 1.2 i 1.4 zdecydowaną przewagę zyskuje większy motor - okazuje się mniej ryzykowny, pali tyle samo, a do tego przyjemniej pracuje.