Pierwsza próba stworzenia większego Smarta nie do końca się udała i Forfoura I produkowano tylko w latach 2004-06 (2. generację wprowadzono w 2014 r.). Nazwę należy tłumaczyć: „dla czworga”, ale czteroosobowa jest tylko 1/4 aut oferowanych w Polsce, reszta ma pięć miejsc.

Forfour I powstawał w holenderskich zakładach Mitsubishi (NedCar) wspólnie z Coltem VI, z którym dzieli ok. 40 proc. elementów. Tym, co odróżnia Smarta, jest nadwozie, w którym do metalowego szkieletu przykręcono plastikowe elementy (mniej kłopotów z korozją). Mają one wysokie ceny w ASO, ale bez trudu znajdziecie używane części (np. przedni błotnik kupicie za ok. 400 zł).

Ceny zakupu nie są wysokie

Na rynku wtórnym egzemplarzy Forfoura jest o około 3/4 mniej niż popularnego Fortwo, a ceny wahają się od 7 do 14 tys. zł (nowy Forfour był drogi – od 50 do 80 tys. zł). Wyżej wyceniane są jedynie wersje 1.5 turbo (177 KM), firmowane przez Brabusa, które spotyka się rzadko.

Jak na auto segmentu B Smart ma przyzwoite wyposażenie (4 airbagi, ESP, klimatyzacja i elektr. sterowane przednie szyby). Pochwalić trzeba także ilość miejsca na tylnych siedzeniach po maksymalnym przesunięciu kanapy do tyłu (ma ona też regulację oparcia).

Gorzej wypada jakość wnętrza – opada mechanizm podnoszenia fotela kierowcy, wyciera się kierownica, uszkadzają się kratki nawiewów. Zastrzeżenia są zgłaszane do komfortu podróżowania – Smart ma zbyt sztywne zawieszenie, choć jego wytrzymałość jest wysoka, a koszt naprawy taki, jak w Colcie VI.

Silniki benzynowe opracowano wspólnie z Mitsubishi (jedynie wspomniana jednostka 1.5 turbo to konstrukcja stricte japońska), ale mechanicy z serwisu Smartwarszawa.pl mają do nich niewiele zastrzeżeń. Często szwankuje w nich przepustnica (zwykle pomaga czyszczenie i kalibracja, jeśli jednak trzeba ją wymienić, to kosztuje to 1,7 tys. zł).

Foto: Auto Świat
To auto trudno pomylić z jakimkolwiek innym.

W ogłoszeniach dominuje wersja R3 1.1/75 KM, wystarczająca do napędu tego ważącego nieco ponad tonę modelu, jeśli jednak macie możliwość wyboru, lepiej sięgnijcie po silnik R4 1.3/95 KM, który pali niewiele więcej, a lepiej się z nim jeździ.

Trzycylindrowy diesel 1.5 (konstrukcja Mercedesa) o mocy 68 lub 95 KM to nieco bardziej ryzykowna opcja (wyraźnie droższy osprzęt). Do tego wersje z dieslem mają awaryjny kompresor klimatyzacji (problem rzadziej dotyczy benzyniaków; brak zamiennika). Z dużą ostrożnością trzeba podchodzić do zautomatyzowanej skrzyni biegów, która jest powolna i awaryjna.

Smart Forfour I - ceny części*

Filtr oleju od 19 zł
Filtr powietrza od 35 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 110 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 280 zł
Łożysko koła przód (z piastą) od 335 zł
Amortyzator (przód) od 400 zł
Błotnik (ASO Mercedes) 690 zł
Reflektor 760 zł
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Smarta Forfoura 1.3 z 2005 r.

Smart Forfour I - serwis*

Olej silnikowy** co 20 tys. km
Filtr powietrza co 40 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 5 lat
Świece zapłonowe co 40 tys. km
Olej w skrzyni bez okres. wym.
Napęd rozrządu*** łańcuch
*zalecane interwały w ASO dla Smarta Forfoura z silnikiem benzynowym; **w dieslach 1.5 interwał co 25 tys. km; ***bez okresowej wymiany; poza 1.5 turbo, w którym wymiana paska jest wymagana co 150 tys. km

Smart Forfour I - dane techniczne

Dane techniczne 1.1 1.3
Silnik – typ/cyl./zawory benz. R3/12 benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1124 1332
Moc maks. (KM/obr./min) 75/6000 95/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 100/3500 125/4000
Skrzynia biegów 5b man. lub 6b zautomat.
Napęd przedni
Masa własna/ładowność (kg) od 970/485
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 3752/1684/1420
Rozstaw osi (mm) 2500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,4 10,8
Prędkość maks. (km/h) 165 180
Spalanie (wg EU; l/100 km) 7,0/4,6/5,5 7,4/4,8/5,8

Naszym zdaniem: raczej dość przeciętny

Forfour nie jest pozbawiony wad, a do tego ceny części do niego nie należą do najniższych. Na szczęście typowe awarie w większości przypadków nie są drogie do usunięcia. Nie polecamy zautomatyzowanych skrzyń biegów, ostrożnie trzeba też podchodzić do silników Diesla.