Pierwsza próba stworzenia większego Smarta nie do końca się udała i Forfoura I produkowano tylko w latach 2004-06 (2. generację wprowadzono w 2014 r.). Nazwę należy tłumaczyć: „dla czworga”, ale czteroosobowa jest tylko 1/4 aut oferowanych w Polsce, reszta ma pięć miejsc.
Forfour I powstawał w holenderskich zakładach Mitsubishi (NedCar) wspólnie z Coltem VI, z którym dzieli ok. 40 proc. elementów. Tym, co odróżnia Smarta, jest nadwozie, w którym do metalowego szkieletu przykręcono plastikowe elementy (mniej kłopotów z korozją). Mają one wysokie ceny w ASO, ale bez trudu znajdziecie używane części (np. przedni błotnik kupicie za ok. 400 zł).
Ceny zakupu nie są wysokie
Na rynku wtórnym egzemplarzy Forfoura jest o około 3/4 mniej niż popularnego Fortwo, a ceny wahają się od 7 do 14 tys. zł (nowy Forfour był drogi – od 50 do 80 tys. zł). Wyżej wyceniane są jedynie wersje 1.5 turbo (177 KM), firmowane przez Brabusa, które spotyka się rzadko.
Jak na auto segmentu B Smart ma przyzwoite wyposażenie (4 airbagi, ESP, klimatyzacja i elektr. sterowane przednie szyby). Pochwalić trzeba także ilość miejsca na tylnych siedzeniach po maksymalnym przesunięciu kanapy do tyłu (ma ona też regulację oparcia).
Gorzej wypada jakość wnętrza – opada mechanizm podnoszenia fotela kierowcy, wyciera się kierownica, uszkadzają się kratki nawiewów. Zastrzeżenia są zgłaszane do komfortu podróżowania – Smart ma zbyt sztywne zawieszenie, choć jego wytrzymałość jest wysoka, a koszt naprawy taki, jak w Colcie VI.
Silniki benzynowe opracowano wspólnie z Mitsubishi (jedynie wspomniana jednostka 1.5 turbo to konstrukcja stricte japońska), ale mechanicy z serwisu Smartwarszawa.pl mają do nich niewiele zastrzeżeń. Często szwankuje w nich przepustnica (zwykle pomaga czyszczenie i kalibracja, jeśli jednak trzeba ją wymienić, to kosztuje to 1,7 tys. zł).
W ogłoszeniach dominuje wersja R3 1.1/75 KM, wystarczająca do napędu tego ważącego nieco ponad tonę modelu, jeśli jednak macie możliwość wyboru, lepiej sięgnijcie po silnik R4 1.3/95 KM, który pali niewiele więcej, a lepiej się z nim jeździ.
Trzycylindrowy diesel 1.5 (konstrukcja Mercedesa) o mocy 68 lub 95 KM to nieco bardziej ryzykowna opcja (wyraźnie droższy osprzęt). Do tego wersje z dieslem mają awaryjny kompresor klimatyzacji (problem rzadziej dotyczy benzyniaków; brak zamiennika). Z dużą ostrożnością trzeba podchodzić do zautomatyzowanej skrzyni biegów, która jest powolna i awaryjna.
Smart Forfour I - ceny części*
Filtr oleju | od 19 zł |
Filtr powietrza | od 35 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 110 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 280 zł |
Łożysko koła przód (z piastą) | od 335 zł |
Amortyzator (przód) | od 400 zł |
Błotnik (ASO Mercedes) | 690 zł |
Reflektor | 760 zł |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Smarta Forfoura 1.3 z 2005 r. |
Smart Forfour I - serwis*
Olej silnikowy** | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 40 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 5 lat |
Świece zapłonowe | co 40 tys. km |
Olej w skrzyni | bez okres. wym. |
Napęd rozrządu*** | łańcuch |
*zalecane interwały w ASO dla Smarta Forfoura z silnikiem benzynowym; **w dieslach 1.5 interwał co 25 tys. km; ***bez okresowej wymiany; poza 1.5 turbo, w którym wymiana paska jest wymagana co 150 tys. km |
Smart Forfour I - dane techniczne
Dane techniczne | 1.1 | 1.3 |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R3/12 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1124 | 1332 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 75/6000 | 95/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | 100/3500 | 125/4000 |
Skrzynia biegów | 5b man. lub 6b zautomat. | |
Napęd | przedni | |
Masa własna/ładowność (kg) | od 970/485 | |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 3752/1684/1420 | |
Rozstaw osi (mm) | 2500 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,4 | 10,8 |
Prędkość maks. (km/h) | 165 | 180 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,0/4,6/5,5 | 7,4/4,8/5,8 |
Naszym zdaniem: raczej dość przeciętny
Forfour nie jest pozbawiony wad, a do tego ceny części do niego nie należą do najniższych. Na szczęście typowe awarie w większości przypadków nie są drogie do usunięcia. Nie polecamy zautomatyzowanych skrzyń biegów, ostrożnie trzeba też podchodzić do silników Diesla.