- BMW X1 E84
- BMW X1 I - dane techniczne
- Używane BMW X1 - awaryjność
- BMW X1 E84 - opinia i ocena redakcji
- BMW X3 F25
- BMW X3 II - dane techniczne
- Używane BMW X3 - awaryjność
- BMW X3 F25 - opinia i ocena redakcji
- BMW X5 E70
- BMW X5 II - dane techniczne
- Używane BMW X5 - awaryjność
- BMW X5 E70 - opinia i ocena redakcji
Wzięte na warsztat BMW X1 było produkowane w latach 2009-2015, X3 - 2010-2017, a X5 - 2006-2013. Mamy tu zatem reprezentację modelową, która okresem produkcyjnym reprezentuje ponad dekadę historii SUV-ów BMW (od 2006 do 2017 r.). Na rynku wtórnym najdroższe jest oczywiście X3, bo to auto najnowsze z tego zestawienia. Ale czy to jedyny powód? Rozstrzał cenowy w przypadku wszystkich niemieckich SUV-ów jest ogromny. W przypadku wszystkich warto zastosować zasadę 30 tys. zł + - do cen, od których zaczynają się oferty, warto doliczyć przynajmniej 30 tys. zł, by móc przebierać w ofertach sensownych egzemplarzy. Nie liczmy na okazje - zakup trefnego egzemplarza SUV-a BMW może być najgorszą decyzją zakupową w życiu, przed czym przestrzegają mechanicy, z którymi rozmawialiśmy.
Na podstawie ich opinii oraz naszych archiwalnych, redakcyjnych testów SUV-ów BMW, wystawiliśmy im oceny.
BMW X1 E84
- NA RYNKU: 2009-15
- SILNIKI: 1.6-3.0 116-306 KM,
- CENY: OD 30 500 zł
Trochę nowoczesności, trochę klasyki. BMW X1, mimo że jest dość małym SUV-em, zachowało klasyczny układ napędowy z silnikiem umieszczonym wzdłużnie i napędem na tył (wersje xDrive mają przód dopędzany sprzęgłem). Radość z jazdy jest więc tu gwarantowana, ale to tyle, jeśli chodzi o zalety. Wnętrze mogłoby być większe, wyposażenie krajowych aut lepsze, a na rynku – więcej samochodów z pewną przeszłością (bardzo uważajcie). To wszystko złe, ale na tym nie koniec, najgorsze bowiem mogą okazać się koszty utrzymania.
Za około 30-40 tys. zł kupicie bowiem głównie samochody z dieslem 2.0 (N47), a ten sprawia sporo kosztownych problemów. Nieco lepszą opcją wydają się więc silniki benzynowe, niestety, w praktyce również nie są idealne. Najlepiej wypada 2.0/150 KM (N46). Nie polecamy nowszego 2.0 (N20; wtrysk bezpośredni), a jeśli już koniecznie, to pilnujcie w nim częstych wymian oleju.
BMW X1 I - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4454/1798/1545 mm, rozstaw osi 2760 mm, poj. bagaż. 420-1350 l, prześwit 179-194 mm.
Silniki benzynowe, R4: 1.6 turbo/143 (oznaczenie „16i”), 2.0/150 (18i), 2.0 turbo/184 (20i), 245 (28i) KM, R6: 3.0/218 (25i), 258 (28i), 3.0 turbo/306 KM (35i); turbodiesle (common rail), R4: 2.0/116 (16d), 143 (18d), 163, 177, 184 (20d), 204 (23d) i 218 KM (25d) (moment obr. diesli 260-450 Nm, średnie spalanie 4,5-6,0 l/100 km).
Używane BMW X1 - awaryjność
Karoseria
Niska jakość plastików kabiny oraz trzaski w okolicach deski rozdzielczej. W autach z oryginalnym lakierem brak problemów z korozją (są jedynie naloty na elementach podwozia).
Elektryka
Elektronika w X1 jest w miarę stabilna i nie aż tak rozbudowana, jak w nowszych modelach ze śmigłem na masce. Mimo to czasem zdarzają się awarie, np. radia czy też sterownika klimatyzacji.
Napęd
Benzyniak 2.0 (N20) ma problemy z pompą oleju, które w skrajnych przypadkach prowadzą do zatarcia silnika. Motor ten ma też często wycieki i zużyte wtryskiwacze. W N46 problemy z systemem Valvetronic i pompą vacuum. Diesle N47 to z kolei kłopoty z łańcuchem rozrządu (od strony skrzyni biegów), EGR-em itp.
Zawieszenie
Droższe w naprawach przednie zawieszenie wersji 4x4. Luzy na krzyżakach lub w przekładni kierowniczej.
BMW X1 E84 - opinia i ocena redakcji
Z roku na rok o X1 piszemy coraz mniej ciepłych słów, a nie widać, żeby ostatnio wyraźnie taniało. Na pewno nie spadają też ceny napraw tego małego SUV-a, którego BMW zbudowało jeszcze w oparciu o starą koncepcję. Uwaga: dużo aut powypadkowych!
- Nasza ocena: 3-
BMW X3 F25
- NA RYNKU: 2010-17
- SILNIKI: 2.0-3.0 143-313 KM
- CENY: OD 45 500 zł
Pod wieloma względami druga generacja X3 jest znacznie bardziej dojrzałym autem niż pierwsza. Większe wnętrze, spory bagażnik, nieco bardziej komfortowe zawieszenie, a do tego lepsze wyposażenie większości aut dostępnych na rynku wtórnym. Niestety, nie ma jednej cechy „jedynki” – dość prostej budowy. Skomplikowane są tu elektryka i elektronika, a do tego dużo złego można napisać o silnikach.
Podstawę oferty stanowi diesel 2.0 N47, który zmaga się z wieloma kosztownymi awariami. Wyżej oceniana jest jego nowsza wersja (B47), ale oferowano ją dopiero od kwietnia 2014 r. (sprawdźcie, czy ma już wymieniony EGR). Benzyniak 2.0 z bezpośrednim wtryskiem (N20) wymaga dużego rygoru olejowego. Na rynku są jeszcze wersje 3.0 R6 – polecamy starszy silnik N55, ale nie spodziewajcie się niskich kosztów obsługi. Drogo będzie też serwisować diesla R6, choć ogólnie to całkiem trwały silnik.
BMW X3 II - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4648/1881/1675 mm, rozstaw osi 2810 mm, poj. bagażnika 550-1600 l, prześwit 212 mm.
Silniki benzynowe, R4, turbo: 2.0/184 (270 Nm) i 245 KM (350 Nm), R6: 3.0/258 i 306 KM (turbo); t.diesle (CR), R4: 2.0/143, 150, 184 i 190 KM (360-400 Nm), R6: 3.0/258 (560 Nm) i 313 KM (630 Nm)
Używane BMW X3 - awaryjność
Karoseria
Niska jakość montażu niektórych elementów wnętrza (np. boczków drzwi, deski rozdzielczej). Usterki otwierania szyberdachu. Kłopoty z otwieraniem tylnej klapy.
Elektryka
Usterki modułu tylnych lamp. Popsute rozruszniki w silniku B47. Dużo drobnych błędów, które wymagają aktualizacji sterowników. Awarie modułów systemów bezpieczeństwa.
Napęd
Wycieki w chłodniczce EGR w dieslach (bardziej w B niż w N), które w skrajnych przypadkach mogą prowadzić do pożarów. Uszkodzony napęd rozrządu w dieslach (częściej w N niż w B). W benzyniaku 2.0 szybko zużywają się: łańcuch rozrządu, fazatory i łańcuch pompy oleju (ryzyko zatarcia silnika).
Zawieszenie
Szybkie uszkodzenie przekładni kierowniczych. Wysoka cena amortyzatorów z regulowaną sztywnością pracy.
BMW X3 F25 - opinia i ocena redakcji
BMW X3 II można polecić tylko tym, którzy zdają sobie sprawę z wysokich kosztów utrzymania tego modelu. Czy jednak warto dużo płacić za wersje dwulitrowe? Może od razu lepiej postawić tu na któryś z silników R6? Będzie drogo, ale też prestiżowo.
- Nasza ocena: 4-
BMW X5 E70
- NA RYNKU: 2006-13
- SILNIKI 3.0-4.8 235-555 KM
- CENY: OD 36 000 zł
BMW dobrze wyczuło rynek i stosunkowo wcześnie postawiło na SUV-y. Podczas gdy część producentów dopiero szykowała się do ataku na ten segment, Bawarczycy przedstawiali światu już drugą generację X5 (wkrótce potem dołączyło bliźniacze technicznie X6). Dziś X5 II (czyli E70) budzi już nieco mieszane uczucia, bo wiele aut ma na koncie astronomicznie wysokie przebiegi, do tego dochodzą stosunkowo drogie części, skomplikowana konstrukcja i nie zawsze w pełni udane silniki.
Ogólnie, gdy wszystko działa jak należy, X5 II nadal rozpieszcza komfortem i kusi przyzwoitym napędem na obie osie, ale aby spać względnie spokojnie, musicie dobrze wybrać silnik. Nasz typ: dostępny do 2010 r. diesel 3.0 R6 M57TU2 – dość udana jednostka tzw. starej szkoły, znacznie bezpieczniejsza niż nowsze N57. Jeśli ma być silnik benzynowy, to stawiamy na 3.0 N52, można rozważać też 3.0T N55, ostrożnie natomiast z V8.
BMW X5 II - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4854/1933/1776 mm, rozstaw osi 2933 mm, poj. bagaż. 620-1750 l, prześwit 222 mm, również pokrewne X6.
Silniki benzynowe, R6: 3.0/272 (si/30i) i 306 KM (35i, turbo), V8: 4.4 turbo/407 (50i) i 555 (M), 4.8/355 KM (i/48i); turbodiesle, R6: 3.0/235 (d/30d), 245 (30d), 286 (sd/35d), 306 (40d) i 381 KM (M50d), również wersja hybrydowa (w pokrewnym X6).
Używane BMW X5 - awaryjność
Karoseria
Jasna skórzana tapicerka kiepsko się starzeje, do wnętrza może dostawać się woda (np. przez szyberdach), względnie dobrze wygląda natomiast kwestia zabezpieczenia przed rdzą.
Elektryka
Jak to w leciwym BMW, należy się mieć na baczności: losowe komunikaty, nie otwiera się klapa, spadki napięcia w układzie i problemy z masą, szwankują różnorakie czujniki i osprzęt.
Napęd
Nietrwały rozrząd, pobór oleju (uszczelniacze zaworowe), wycieki oleju w V8 N62, usterki wtryskiwaczy i pomp HPFP w V8 N63. W dieslach M57TU2 kłopoty z klapami w dolocie i kołem pasowym, w N57 przypadki zatarcia (panewki, wał korbowy). Problemy ze strony napędu na obie osie.
Zawieszenie
Koszty generuje zawieszenie pneumatyczne (miechy, kompresory), z tylnej osi nierzadko dochodzą stuki/hałasy. Felgi podatne na... krzywienie się.
BMW X5 E70 - opinia i ocena redakcji
Trudno polecić ten model z czystym sumieniem, bo choć nadal dobrze wygląda i kusi mocarnymi silnikami, to jednak wiele egzemplarzy jest zajechanych lub mocno zaniedbanych. Albo jedno i drugie... Ogólnie polecamy 3.0 R6 (N52) i niezajechane diesle M57TU2.
- Nasza ocena: 3