Nieco ponad 30 tys. zł za 5-letni, 7-miejscowy rodzinny samochód to bardzo atrakcyjna oferta. Zresztą, przeglądając ogłoszenia z 7-miejscowymi autami o podobnych gabarytach, korzystniejszą relację ceny do wieku ma tylko Dacia Lodgy. Inne 4-, 5-letnie vany o średniej wielkości z 3. rzędem siedzeń są już nieco lub znacznie droższe. Dlaczego Orlando jest tak tanie i czy warto nim się zainteresować?

Korzystna cena nie jest dziełem przypadku, a największy wpływ mają dwa czynniki. Pierwszy jest związany z wartością Orlando jeszcze w salonie – np. bazowa wersja kosztowała niecałe 61 tys. zł (!), a przyzwoicie wyposażony egzemplarz można było kupić już za ok. 70 tys. zł. Drugi dotyczy informacji, która pod koniec 2013 r. wstrząsnęła rynkiem w Polsce (i nie tylko) – Chevrolet ogłosił, że wycofuje się z Europy (pozostaje tylko w Rosji i na Ukrainie).

Chevrolet Orlando - Praktyczny i dość trwały

Decyzja zakończenia przygody na Starym Kontynencie spowodowała też obniżenie ogólnych notowań Orlando (i innych modeli Chevroleta) na rynku wtórnym. Szkoda, gdyż z użytkowego punktu widzenia autu nie można wiele zarzucić. Z przodu siedzi się wygodnie, w 2. rzędzie siedzeń też nie jest źle, choć wysokim osobom przydałaby się o kilka centymetrów większa przestrzeń nad głowami i na wysokości kolan.

Nieźle wypadają dwa dodatkowe fotele, które są chowane w podłodze. Po ich rozłożeniu Orlando może przewieźć 7 osób, z zastrzeżeniem, że usiądzie na nich dwójka dzieci, choć na tle np. 7-miejscowego Tourana czy Peugeota 5008 będą one podróżować w lepszym komforcie (nieco więcej miejsca).

Tyle że coś kosztem czegoś! Kufer Chevroleta Orlando z kompletem pasażerów na pokładzie ma zaledwie 101 l. Inne wady użytkowe? Głośno pracujące zawieszenie na nierównościach, kłopoty z wydajnością wentylacji i przeciętna jakość plastików. Poza tym Orlando nie można wiele zarzucić.

{ "caption": "Gdy podróżuje 5 osób kufer Orlando zmieści 466 l bagażu (przy 2 osobach - 1490 l).", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MjU7MDA_/74b695d6ee8956dc22b2561b1e8a6533.jpeg", "publicationId": { "ocdn": "74b695d6ee8956dc22b2561b1e8a6533", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg" }, "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild" } ], "uuid": "978bbaca-68b8-5b1f-89a8-2e42e6dcd9ae", "copyright": { "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "idref": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96" }, "available": { "start": "2018-07-13 00:00:00+0200" }, "size": { "width": 5350, "height": 3009, "bytes": 7085354 }, "asyncAdSlot": null } Gdy podróżuje 5 osób kufer Orlando zmieści 466 l bagażu (przy 2 osobach - 1490 l).
Gdy podróżuje 5 osób kufer Orlando zmieści 466 l bagażu (przy 2 osobach - 1490 l).

Na europejskim rynku w Chevrolecie Orlando oferowano dwa benzyniaki (1.4T i 1.8) oraz diesla 2.0 w dwóch wariantach mocy: 130 lub 163 KM. Jeśli chodzi o wersję 1.4T/140 KM, to jest to downsizingowy silnik – z turbo, łańcuchowym napędem rozrządu, ale bez wtrysku bezpośredniego. Okazuje się dość trwały, podczas spokojnej jazdy dużo nie pali i do tego dobrze pracuje na LPG (m.in. hydraulika zaworów), tyle że motor ten pojawił się w 2012 r. w ofercie i Orlando z nim kosztuje ponad 40 tys. zł.

Częściej spotkacie benzyniaka 1.8/141 KM. To również udany silnik z palety Opla, który średnio spala 9-10 l/100 km, dlatego wiele aut wyposażono w LPG (oferowany też z fabryczną instalacją BRC). Uwaga: radzimy sprawdzić, czy Orlando 1.8 z LPG ma silnik z tzw. opcją KL7 – m.in. zastosowanie wzmocnionych gniazd i zaworów dostosowanych do pracy na LPG. To dość ważne, bo – jak twierdzą gazownicy – z kondycją seryjnych wersji silnika 1.8 zasilanego LPG bywa różnie. Do tego motor ten ma płytkową regulację zaworów.

W przypadku diesla 2.0 (nie jest to konstrukcja Fiata, tylko VM-u; m.in. łańcuch rozrządu) warto wybrać 163-konną wersję, która z podobnym spalaniem jak w 130-konnej odmianie zapewnia znacznie lepszą dynamikę. W wersjach z „automatem” radzimy zmieniać olej co 60 tys. km.

Chevrolet Orlando - ceny części*

Filtr powietrza od 58 zł
Filtr oleju od 61 zł
Klocki hamul. (przód) od 179 zł
Tarcze hamul. (przód) od 480 zł
Sprzęgło (kpl.)** od 1300 zł
Łożysko koła (przód) od 620 zł
Amortyzatory (przód) od 265 zł
Reflektor brak
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Chevroleta Orlando 2.0 D/163 KM; **cena bez koła dwumasowego; koszt „dwumasu”: około 2000 zł

Chevrolet Orlando - czynności serwisowe*

Olej silnikowy co 15 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 45 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 240 tys. km/5 lat
Świece zapłonowe co 60 tys. km
Olej w przekładni aut. co 150 tys. km/10 lat**
Napęd rozrządu pasek lub łańcuch***
*dane przeglądowe dla Chevroleta Orlando; **dane dla normalnych warunków eksploatacji; jeśli są uciążliwe, Chevrolet zaleca interwał 75 tys. km/5 lat; ***w silniku 1.8 zastosowano pasek rozrządu, w 1.4T i 2.0 D – łańcuch

Chevrolet Orlando - dane techniczne

Dane techniczne 1.8 2.0 D
Silnik – typ/cyl./zawory benz./R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1796 1998
Moc maks. (KM/obr./min) 141/6200 163/3800
Maks. mom. (Nm/obr./min) 176/3800 188/5000
Skrzynia biegów 5b man./6b aut. 6b man./6b aut.
Napęd przedni
Masa wł./ładowność (kg) od 1455/705
Rozstaw osi (mm) 2760
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 4652/1836/1633
Przysp. 0-100 km/h (s) 11,6 10,3
Prędkość maks. (km/h) 195 195
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,2/5,7/7,0 6,4/4,7/5,3

Chevrolet Orlando - naszym zdaniem:

Orlando to całkiem udany 7-osobowy van średniej wielkości – praktyczny i niedrogi w użytkowaniu (wiele podzespołów Opla). Można też liczyć na atrakcyjną cenę i dobre wyposażenie. A minusy? Niektóre części są drogie (bywają już problemy z ich dostępnością od ręki), nie bez znaczenia pozostaje też wycofanie Chevroleta z Europy.