Nieco ponad 30 tys. zł za 5-letni, 7-miejscowy rodzinny samochód to bardzo atrakcyjna oferta. Zresztą, przeglądając ogłoszenia z 7-miejscowymi autami o podobnych gabarytach, korzystniejszą relację ceny do wieku ma tylko Dacia Lodgy. Inne 4-, 5-letnie vany o średniej wielkości z 3. rzędem siedzeń są już nieco lub znacznie droższe. Dlaczego Orlando jest tak tanie i czy warto nim się zainteresować?
Korzystna cena nie jest dziełem przypadku, a największy wpływ mają dwa czynniki. Pierwszy jest związany z wartością Orlando jeszcze w salonie – np. bazowa wersja kosztowała niecałe 61 tys. zł (!), a przyzwoicie wyposażony egzemplarz można było kupić już za ok. 70 tys. zł. Drugi dotyczy informacji, która pod koniec 2013 r. wstrząsnęła rynkiem w Polsce (i nie tylko) – Chevrolet ogłosił, że wycofuje się z Europy (pozostaje tylko w Rosji i na Ukrainie).
Chevrolet Orlando - Praktyczny i dość trwały
Decyzja zakończenia przygody na Starym Kontynencie spowodowała też obniżenie ogólnych notowań Orlando (i innych modeli Chevroleta) na rynku wtórnym. Szkoda, gdyż z użytkowego punktu widzenia autu nie można wiele zarzucić. Z przodu siedzi się wygodnie, w 2. rzędzie siedzeń też nie jest źle, choć wysokim osobom przydałaby się o kilka centymetrów większa przestrzeń nad głowami i na wysokości kolan.
Nieźle wypadają dwa dodatkowe fotele, które są chowane w podłodze. Po ich rozłożeniu Orlando może przewieźć 7 osób, z zastrzeżeniem, że usiądzie na nich dwójka dzieci, choć na tle np. 7-miejscowego Tourana czy Peugeota 5008 będą one podróżować w lepszym komforcie (nieco więcej miejsca).
Tyle że coś kosztem czegoś! Kufer Chevroleta Orlando z kompletem pasażerów na pokładzie ma zaledwie 101 l. Inne wady użytkowe? Głośno pracujące zawieszenie na nierównościach, kłopoty z wydajnością wentylacji i przeciętna jakość plastików. Poza tym Orlando nie można wiele zarzucić.
Na europejskim rynku w Chevrolecie Orlando oferowano dwa benzyniaki (1.4T i 1.8) oraz diesla 2.0 w dwóch wariantach mocy: 130 lub 163 KM. Jeśli chodzi o wersję 1.4T/140 KM, to jest to downsizingowy silnik – z turbo, łańcuchowym napędem rozrządu, ale bez wtrysku bezpośredniego. Okazuje się dość trwały, podczas spokojnej jazdy dużo nie pali i do tego dobrze pracuje na LPG (m.in. hydraulika zaworów), tyle że motor ten pojawił się w 2012 r. w ofercie i Orlando z nim kosztuje ponad 40 tys. zł.
Częściej spotkacie benzyniaka 1.8/141 KM. To również udany silnik z palety Opla, który średnio spala 9-10 l/100 km, dlatego wiele aut wyposażono w LPG (oferowany też z fabryczną instalacją BRC). Uwaga: radzimy sprawdzić, czy Orlando 1.8 z LPG ma silnik z tzw. opcją KL7 – m.in. zastosowanie wzmocnionych gniazd i zaworów dostosowanych do pracy na LPG. To dość ważne, bo – jak twierdzą gazownicy – z kondycją seryjnych wersji silnika 1.8 zasilanego LPG bywa różnie. Do tego motor ten ma płytkową regulację zaworów.
W przypadku diesla 2.0 (nie jest to konstrukcja Fiata, tylko VM-u; m.in. łańcuch rozrządu) warto wybrać 163-konną wersję, która z podobnym spalaniem jak w 130-konnej odmianie zapewnia znacznie lepszą dynamikę. W wersjach z „automatem” radzimy zmieniać olej co 60 tys. km.
Chevrolet Orlando - ceny części*
Filtr powietrza | od 58 zł |
Filtr oleju | od 61 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 179 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 480 zł |
Sprzęgło (kpl.)** | od 1300 zł |
Łożysko koła (przód) | od 620 zł |
Amortyzatory (przód) | od 265 zł |
Reflektor | brak |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Chevroleta Orlando 2.0 D/163 KM; **cena bez koła dwumasowego; koszt „dwumasu”: około 2000 zł |
Chevrolet Orlando - czynności serwisowe*
Olej silnikowy | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 45 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 240 tys. km/5 lat |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Olej w przekładni aut. | co 150 tys. km/10 lat** |
Napęd rozrządu | pasek lub łańcuch*** |
*dane przeglądowe dla Chevroleta Orlando; **dane dla normalnych warunków eksploatacji; jeśli są uciążliwe, Chevrolet zaleca interwał 75 tys. km/5 lat; ***w silniku 1.8 zastosowano pasek rozrządu, w 1.4T i 2.0 D – łańcuch |
Chevrolet Orlando - dane techniczne
Dane techniczne | 1.8 | 2.0 D |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1796 | 1998 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 141/6200 | 163/3800 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 176/3800 | 188/5000 |
Skrzynia biegów | 5b man./6b aut. | 6b man./6b aut. |
Napęd | przedni | |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1455/705 | |
Rozstaw osi (mm) | 2760 | |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4652/1836/1633 | |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 11,6 | 10,3 |
Prędkość maks. (km/h) | 195 | 195 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,2/5,7/7,0 | 6,4/4,7/5,3 |
Chevrolet Orlando - naszym zdaniem:
Orlando to całkiem udany 7-osobowy van średniej wielkości – praktyczny i niedrogi w użytkowaniu (wiele podzespołów Opla). Można też liczyć na atrakcyjną cenę i dobre wyposażenie. A minusy? Niektóre części są drogie (bywają już problemy z ich dostępnością od ręki), nie bez znaczenia pozostaje też wycofanie Chevroleta z Europy.