Segment A czy B, silnik mniejszy czy większy? Cóż, w znakomitej większości modeli większy silnik oznacza też wyższe spalanie. Inaczej jest głównie w przypadku nowszych jednostek, wyposażonych we wtrysk bezpośredni, doładowanie itp. Poza tym, że silniki te obiecują niskie spalanie, to "dorzucają" rewelacyjne osiągi.
Radzimy jednak zachować ostrożność, bo przygoda z 1.4 TSI w ostatecznym rozrachunku rzadko okazuje się przyjazna dla portfela. Pierwszym problemem są awarie i kosztowna obsługa, poza tym wykorzystanie pełni możliwości nie skończy się wcale takim atrakcyjnym wynikiem przy dystrybutorze. Lepiej postawić na proste, może nie tak oszczędne jednostki, jednak dające znacznie większą szansę na długotrwałą bezproblemową eksploatację.
Oczywiście, nie w każdym przypadku trzymanie się bazowego silnika będzie miało sens – w końcu kierowcy też należy się odrobina przyjemności! Jeśli zdarza wam się jeździć po ekspresówkach lub w trasę, z pewnością lepiej omijać np. Yarisa z litrowym silnikiem. Oszczędność nie może stawać nad bezpieczeństwem podczas wyprzedzania i hałasem w czasie jazdy!
W galerii znajdziecie 5 ciekawych aut segmentów A i B z silnikami benzynowymi – oszczędnych, a jednocześnie takich, w których ryzyko poważniejszych usterek jest bardzo niewielkie. Ta "piątka" nie wyczerpuje oczywiście wszystkich możliwości. Warto wziąć pod uwagę chociażby Sandero I generacji 1.2 lub II generacji z motorem 0.9 (2. generacja od 2012 r. – ledwo się mieści w naszym budżecie), różne Fiaty (Punto, Panda i 500 mogą być napędzane takim samym prostym silnikiem 1.2) czy chociażby Renault Clio III. Auta segmentu A będą z pewnością oszczędniejsze, ale mniej przyjemne w eksploatacji niż klasa B.
Dane techniczne (firmowe) aut segmentów A i B z polecanymi benzyniakami, które można kupić za kilkanaście tys. zł:
Samochód
|
Rok
|
Silnik
|
Przyspieszenie 0-100 km/h
|
Średnie spalanie
|
Kia Picanto
|
2012
|
1.0/69 KM
|
14,4 s
|
4,2 l/100 km
|
Citroen C1
|
2012
|
1.0/68 KM
|
12,3 s
|
4,3 l/100 km
|
Skoda Citigo
|
2012
|
1.0/60 KM
|
14,4 s
|
4,5 l/100 km
|
Opel Agila
|
2012
|
1.0/68 KM
|
14,7 s
|
4,7 l/100 km
|
Mitsubishi Colt
|
2012
|
1.1/75 KM
|
13,7 s
|
4,9 l/100 km
|
Suzuki Swift
|
2010
|
1.2/94 KM
|
12,3 s
|
5,0 l/100 km
|
Fiat 500
|
2010
|
1.2/69 KM
|
12,9 s
|
5,0 l/100 km
|
Nissan Micra
|
2011
|
1.2/80 KM
|
13,7 s
|
5,0 l/100 km
|
Hyundai i20
|
2010
|
1.2/78 KM
|
12,9 s
|
5,1 l/100 km
|
Kia Rio
|
2012
|
1.2/85 KM
|
13,1 s
|
5,1 l/100 km
|
Mazda 2
|
2010
|
1.3/75 KM
|
14,9 s
|
5,1 l/100 km
|
Opel Corsa
|
2011
|
1.0/65 KM
|
18,2 s
|
5,1 l/100 km
|
Renault Twingo
|
2012
|
1.2/75 KM
|
12,3 s
|
5,1 l/100 km
|
Fiat Punto
|
2012
|
1.2/65 KM
|
14,4 s
|
5,2 l/100 km
|
Fiat Panda
|
2012
|
1.2/69 KM
|
14,2 s
|
5,2 l/100 km
|
Honda Jazz
|
2009
|
1.2/90 KM
|
12,6 s
|
5,3 l/100 km
|
Toyota Yaris
|
2010
|
1.0/69 KM
|
15,7 s
|
5,4 l/100 km
|
Chevrolet Aveo
|
2011
|
1.2/86 KM
|
13,4 s
|
5,5 l/100 km
|
Ford Fiesta
|
2010
|
1.2/60 KM
|
16,9 s
|
5,5 l/100 km
|
Skoda Fabia
|
2010
|
1.2/70 KM
|
14,9 s
|
5,5 l/100 km
|
Volkswagen Polo
|
2011
|
1.2/70 KM
|
14,1 s
|
5,5 l/100 km
|
Renault Clio
|
2011
|
1.2/75 KM
|
13,4 s
|
5,8 l/100 km
|
Citroen C3
|
2010
|
1.1/60 KM
|
18,3 s
|
5,9 l/100 km
|
Dacia Sandero
|
2011
|
1.2/75 KM
|
13,6 s
|
5,9 l/100 km
|
Peugeot 207
|
2011
|
1.4/73 KM
|
14,4 s
|
6,4 l/100 km
|