Nie ma się co oszukiwać – Avensis I najlepsze lata ma już za sobą. Nie oznacza to, że nie warto się nim interesować! W przypadku osób szukających rodzinnego auta klasy średniej za niecałe 10 000 zł może okazać się świetną propozycją. Generalnie jest to udany samochód, który nadal zajmuje czołowe lokaty w rankingach niezawodności (od kilku lat w ścisłej czołówce w raporcie TÜV wśród pojazdów 10- i 11-letnich).
Nawet dziś zadbane egzemplarze pozwalają na bezproblemową jazdę, chociaż nie oczekujcie perfekcji od kilkunastoletniego auta. Na co zwrócić uwagę podczas kupna Avensisa 1. generacji? Gdzie zajrzeć i co sprawdzić? W przypadku wersji sprzed modernizacji (lata 1997-2000) zwróćcie uwagę na korozję (to coraz częstszy problem), a także: luzy w przekładni kierowniczej, hałasujące łożyska kół, działanie skrzyni biegów oraz stan elementów przeniesienia napędu i zawieszenia, bo choć ich trwałość jest więcej niż zadowalająca, mogą wymagać już wymiany bądź naprawy.
Jeśli chodzi o silniki montowane do 2000 r., to pochodzą one ze starej palety producenta i – poza wersją 1.6/101 KM na ubogą mieszankę (problemy z sondą lambda i czujnikiem Halla) – cechują się bardzo dobrą trwałością. Dotyczy to zarówno benzyniaków (1.6/110, 1.8/110 i 2.0/128 KM), jak i turbodiesla (2.0 TD/90 KM).
Jeśli chodzi o Avensisa po liftingu (2000-03), to zdecydowanie łatwiej można znaleźć zadbany egzemplarz. Do tego modernizacja przyniosła nie tylko odświeżenie wyglądu i lepsze wyposażenie, lecz także zastosowanie nowoczesnej techniki.
I tak, benzyniaki (seria ZZ) otrzymały system VVTi i łańcuchowy napęd rozrządu. Do tego 2-litrówkę wyposażono w bezpośredni wtrysk benzyny (D-4). Niestety, po pierwszych problemach z układem zmiennych faz rozrządu (naprawiany na gwarancji) obecnie największym zagrożeniem jest wysokie spalanie oleju silnikowego (typowy problem motorów serii ZZ).
Trzeba też uważać na diesla 2.0 D-4D – jest cichy i ekonomiczny, ale szwankują w nim części typowe dla współczesnych diesli, jak „dwumas”, turbosprężarka, układ wtryskowy. Większych zastrzeżeń nie mamy natomiast do walorów użytkowych Avensisa I. Toyota (niezależnie od wersji nadwoziowej) zbiera pochwały za: praktyczność, przestronne wnętrze, duży bagażnik i dobre materiały wykończeniowe (zwłaszcza po liftingu).
Toyota Avensis I - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
W najstarszych egzemplarzach nieobce są problemy z korozją podwozia, a także nadwozia. Radzimy zwrócić uwagę na odbłyśniki reflektorów – bywają w kiepskim stanie. Zdarza się, że posłuszeństwa odmawiają: centralny zamek, stacyjka, mechanizm szyb lub któryś z czujników.
Ze względu na wiek aut trzeba spodziewać się usterek osprzętu silników. Starsze jednostki benzynowe, bez zmiennych faz rozrządu, są w zasadzie niezniszczalne (poza wersją 1.6 na ubogą mieszankę). Kłopoty mogą się pojawić w przypadku diesli D-4D (awarie układu wtryskowego, turbosprężarek i „dwumasu”) oraz benzyniaków z VVTi (np. duże spalanie oleju).
Luzy w zawieszeniu, huczące łożyska kół, hałasujące skrzynie etc. to efekty dużych przebiegów, a nie kiepskiej trwałości.
Toyota Avensis I - dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 150/5700 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 200/4000 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5 lub aut. 4/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 530-1480 l (kb) |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1280/520 |
Rozstaw osi (mm) | 2630 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4600/1710/1500 (kb) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 (kb) |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 10,6/6,7/7,7 |
Toyota Avensis I - dane serwisowe
Olej silnikowy | co 15 tys. km/rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Luz zaworowy | co 45 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 30 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący | co 60 tys. km/4 lata |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km* |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Napęd rozrządu | bez okres. wymiany** |
Powyższe wytyczne dotyczą wersji benzynowych z systemem VVTi; *świece platynowe: co 90 tys. km; **w silnikach z VVTi zastosowano łańcuch, wcześniej – pasek.
Toyota Avensis I - ceny części
Filtr oleju | od 21 zł |
Filtr powietrza | od 32 zł |
Filtr paliwa | od 47 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 110 zł |
Tarcze hamul. (kpl.; przód) | od 238 zł |
Amortyz. (kpl.; przód) | od 482 zł |
Reflektor | od 216 zł |
Błotnik przedni | od 518 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Toyoty Avensis I 2.0/150 KM z 2001 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.
Toyota Avensis I - nasza opinia
Wygląda przeciętnie, ale jeśli chodzi o trwałość, prezentuje dobry poziom. Pamiętajcie jednak, że po większych przebiegach nawet trwałe auta wymagają napraw, a Avensis I do młodzieniaszków już nie należy.