Gdy zapytaliśmy mechaników spoza ASO i zarządców flot o słabe i mocne punkty Aurisa I, zdecydowanie przeważały pozytywy. Generalnie większość z nich bardzo dobrze opiniowała kompakt Toyoty. Pierwsi na palcach jednej ręki wymieniali awarie drogie w usunięciu, natomiast od jednego z zarządców flot usłyszeliśmy: Mam w parku 3- i 4-letnie cee’dy 1.6 CRDi oraz Aurisy 1.4 D-4D, a także Golfy 1.4 TSI.

Najmniej problemów sprawiają Toyoty, najwięcej – Volkswageny TSI. Czy to oznacza, że kompakt Toyoty jest bez skaz i można go kupować w ciemno? Nie do końca. Zgodnie z powiedzeniem: „nie wszystko złoto, co się świeci” także w 7-letniej karierze Aurisa (nazwa pochodzi od słowa aurum, z łac. złoto) zdarzyły się wpadki, które – trzeba to jasno zaznaczyć – dotyczyły głównie niektórych diesli i egzemplarzy z początku produkcji. Ale po kolei.

Toyota Auris pojawiła się na rynku w 2007 r. Miała być czymś więcej niż tylko Corollą hatchback i trafiać w gusta młodych osób. Niestety, Japończycy się przeliczyli, bo zarówno wersja 3d, jak i 5d wygląda zachowawczo i nie wywołuje emocji. Nawet lifting przeprowadzony w 2010 r. nie zrewolucjonizował wyglądu.

Natomiast większych zastrzeżeń nie mamy do: wyposażenia odpowiadającego za bezpieczeństwo (Auris to pierwszy kompakt z poduszkami chroniącymi kolana), dość pojemnego wnętrza (z praktycznymi schowkami o łącznej pojemności aż 32 l), bagażnika o przyzwoitej wielkości (poj. 354-1335 l), a także niezłej jakości wykończenia (szczególnie po modernizacji w 2010 r.).

Jeśli chodzi o wyposażenie podnoszące komfort, to w przypadku Aurisów sprzed liftingu podstawowa odmiana Terra miała: ABS, manualną klimatyzację, elektrykę szyb i lusterek oraz radio z CD, natomiast w najbogatszych Sol i Prestige można liczyć nawet na 9 airbagów (ze wspomnianą poduszką kolanową), klimatyzację automatyczną, układ ESP, a także reflektory ksenonowe.

Teraz słabe strony nadwozia. Podczas oględzin auta zwróćcie uwagę na: stan reflektorów ksenonowych (oczywiście, o ile występują), gdyż ich kondycja bywa nie najlepsza, uchwyty na napoje wysuwające się z deski rozdzielczej – psują się i konieczna okazuje się wymiana całego mechanizmu (poza ASO: 200-250 zł) – oraz wyświetlacz z kontrolką airbagu (na konsoli środkowej), który zawodzi, a jego wymiana i skasowanie błędu poduszki kosztują ok. 500 zł poza ASO.

Sprawdźcie też działanie hamulca ręcznego w aucie. Zbyt „luźny” oznacza kłopoty z tylnymi zaciskami – typowy problem modelu. Zaciski trzeba zdemontować i oczyścić mechanizm (koszt poza ASO: 300 zł), a następnie konserwować je na każdym przeglądzie, w innym razie usterka szybko powróci.

Te niedomagania zaliczamy do drobnych. Jeśli chodzi o poważne awarie i związane z nimi wydatki, to kluczowy okazuje się wybór silnika. Najmniej problematyczne są jednostki benzynowe. Świetne opinie zbiera bazowy motor 1.4/97 KM (oferowany w latach 2007-09), wywodzący się jeszcze z serii ZZ. To trwały (nie występują już problemy z nadmiernym zużyciem oleju) i dość oszczędny napęd (średnie spalanie ok. 7 l/100 km). Dynamika? Uznajemy ją za poprawną.

Jego następca – wersja 1.33 (debiut w 2009 r.) z rodziny ZR – zapewnia podobne osiągi, ale nieco mniej pali. Niestety, na początku produkcji silnik ten już po 50-60 tys. km „gubił” kompresję. Na gwarancji wymieniano tłoki oraz pierścienie, a czasami też cały blok. Warto o tym pamiętać przymierzając się do kupna auta.

Wysokie noty zbiera też motor 1.6 (wywodzi się już z serii ZR). Początkowo rozwijał 124 KM (Dual VVT-i), później 132 KM (Valvematic) i jeśli mechanicy wymieniają jakiekolwiek niedomagania tego benzyniaka, to wskazują na zdarzające się uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej i pojedyncze przypadki wytarcia szklanek popychaczy w słabszej wersji.

Odmianę 132-konną radzimy wybrać także z innego powodu – mniej pali. Nieźle prezentuje się Auris z silnikiem 1.8/147 KM (dobra dynamika, rozsądne spalanie, wysoka trwałość), ale – podobnie jak odmiana hybrydowa – rzadko występuje on w ofertach. Zresztą po przyjrzeniu się rynkowi używanych Aurisów szybko dojdziecie do wniosku, że dominują na nim diesle – do ich zakupu podchodźcie ostrożnie.

W ogólnej opinii mechaników najmniej problemów sprawia odmiana 1.4 D-4D – m.in. nie ma koła dwumasowego, układ wtryskowy cechuje się dobrą trwałością. Także filtr cząstek stałych (standard od połowy 2010 r.; wcześniej – zależnie od rynku) jest mało problematyczny. Do tego dochodzą niskie spalanie (średnie ok. 5 l/100 km) i zadowalająca kultura pracy.

Jedyne, co może pozostawiać lekki niedosyt, to dynamika („setka” w ok. 12 s), szczególnie gdy na pokładzie podróżuje czterech pasażerów z dwiema dużymi torbami wypchanymi po brzegi.

Pod względem dynamiki nieporównywalnie lepiej wypadają większe diesle – 2.0/126 KM, a zwłaszcza 2.2/177 KM. Niestety, okazują się też ryzykowne w eksploatacji w porównaniu z bazową wersją. Kłopoty z „wydmuchaną” uszczelką pod głowicą po przejechaniu 170-200 tys. km (naprawa poza ASO: ok. 4000 zł), problemy z odpalaniem w ujemnych temperaturach (konieczna zmiana ECU silnika i modyfikacja zaworu w pompie paliwa – koszt poza ASO: ok. 1000 zł) to główne grzechy.

Gdyby nie one, oba silniki ocenilibyśmy bardzo dobrze, bo trwałość pozostałych podzespołów jest wysoka. Zresztą od 2010 r. wspomniane kłopoty w zasadzie się nie zdarzają, a jeśli auto ma mniej niż 7 lat i przebieg niższy niż 180 tys. km, producent naprawia silnik na własny koszt (ukłon w stronę klienta – godne pochwały!). Inne poważne awarie? Rzadko występują, może poza 5-biegowymi skrzyniami manualnymi, w których często po 70-100 tys. km zużywają się łożyska 5. biegu – skrzynie 6-biegowe są trwałe.

Toyota Auris - dane techniczne silników benzynowych

1.33 1.4 1.6 1.6 1.8 1.8 HSD
Lata 2009-14 2007-09 2007-09 2009-12 2009-11 2010-12
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1329 1398 1598 1598 1798 1798
Moc maks. (KM) przy obr./min 73/100/6000 71/97/5000 91/124/6000 97/132/6400 108/147/6400 73/99/6000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 128/3800 130/4400 126/3300 160/4400 180/4000 142/4000
Prędkość maksymalna (km/h) 175 170 190 195 195 180
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,1 13,0 10,4 10,0 9,7 11,4
Spalanie (wg EU; l/100 km) 7,3/5,1/5,9 8,7/5,9/6,9 9,0/5,9/7,1 8,6/5,5/6,6 8,7/5,5/6,7 3,8 (średnie)

Toyota Auris - dane techniczne silników wysokoprężnych

1.4 D-4D 2.0 D-4D 2.2 D-4D
Lata 2007-12 2007-12 2007-12
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/8 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1364 1998 2231
Moc maks. (KM) przy obr./min 66/90/3800 93/126/3600 130/177/3600
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 205/1800 310/1800 400/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 175 195 210
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,9 10,3 8,1
Spalanie (wg EU; l/100 km) 5,7/4,3/4,8 6,5/4,4/5,0 7,3/5,0/5,9

Toyota Auris - typowe usterki

Trwałość Aurisa oceniamy dość wysoko, gdyż poza awariami znanymi z poprzednika (nietrwałe łożyska w 5-biegowej skrzyni manualnej) i typowymi problemami diesli 2.0 i 2.2 (kłopoty z uszczelką pod głowicą) model ten nie zmaga się z drogimi usterkami.

- zabezpieczenie karoserii przed korozją jest zadowalające, za to często przepalają się palniki w ksenonach.

- w kabinie niedomagają wyświetlacz airbagu i uchwyty na napoje, a auta sprzed liftingu cechują się nie najlepszą jakością plastików.

- zacinają się uchwyty na napoje w kokpicie – naprawa polega na wymianie mechanizmu na nowy (bez demontażu kokpitu).

- hałasują osłony termiczne wydechu.

- benzyniaki są trwałe (poza 1.33 z początku produkcji – partia silników z wadliwymi pierścienami),

- 1.4 D-4D – kłopoty z EGR i konstrukcją intercoolerów.

- 2.0 i 2.2 D-4D – uszkodzona uszczelka pod głowicą z powodu wady konstrukcyjnej bloku. Naprawa poza ASO kosztuje 4000 zł i można ją wykonać tylko raz.

- 2.0 i 2.2 D-4D – problem z rozruchem w zimne dni. Rozwiązanie problemu to zastosowanie zaworu o zmodyfikowanej konstrukcji w pompie paliwa wysokiego ciśnienia. Koszt poza ASO to 700-800 zł.

- problemy z zaciskami tylnej osi. Przeważnie kłopoty występują po pokonaniu 60-80 tys. km, a problem objawia się „luźnym ręcznym”. Naprawa polega na rozebraniu, wyczyszczeniu i konserwacji mechanizmu – koszt: 300 zł (poza ASO).

Toyota Auris - Materiały eksploatacyjne; częstotliwość przeglądów

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesel
Olej silnikowy 3,7 l, 5W-30** 3,9-4,3 l, 0W lub 5W-30
Olej w skrzyni manualnej 1,9 l, 75W-90 1,9 l (5b) i 2,4 l (6b), 75W
Układ chłodzenia 5,9 l (na bazie glikolu) 5,4-5,6 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy 0,8 l, DOT4 0,8 l, DOT4
Napęd rozrządu łańcuch łańcuch
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy co 15 tys. km lub co rok co 15 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata co 2 lata
Napęd rozrządu bez okresowej wymiany bez okresowej wymiany

*dane dla wersji 1.4 – benzynowej i diesla; **w benzyniakach serii ZR zaleca się stosowanie oleju 0W-20 – szczególnie ważne w przypadku silnika 1.33, w 1.6 i 1.8 mechanicy dopuszczają stosowanie oleju o lepkości 0W lub 5W-30.

Toyota Auris - ceny częsci zamiennych

Ceny zamienników (zł)* benzynowe** diesel***
Filtr oleju/powietrza od 17/36 od 24/56
Klocki/tarcze hamulcowe od 148/354 od 148/354
Amortyzatory przednie/tylne (szt.) od 612/304 od 612/304
Sprzęgło (kpl.) od 494 od 645
Reflektor/błotnik od 389/148 od 389/148

*zamienniki o przyzwoitej jakości (auta sprzed liftingu); **ceny dla wersji benzynowej 1.4; ***ceny dla wersji 1.4 D-4D

Toyota Auris- zalecenia serwisowe

Interwały przeglądowe zalecane przez Toyotę – co 15 tys. km lub raz w roku – sprawdzają się w polskich warunkach. Jedynie w przypadku eksploatacji auta w warunkach dużego zapylenia filtr powietrza należy wymieniać co 30 tys. km, a przeciwpyłkowe – co przegląd.

Ważne: w benzyniakach serii ZR producent zaleca stosowanie oleju o lepkości 0W-20, a w przypadku diesli z filtrem cząstek stałych – oleju niskopopiołowego o lepkości 0W lub 5W-30.

Toyota Auris - Nasza opinia

Jeśli szukacie auta kompaktowego o średniej wielkości, które będzie służyć do bezproblemowego transportu z punktu A do B, to Auris jest dla was. Trzeba tylko wybrać dobrą wersję. Polecam benzyniaki 1.4 i 1.6, natomiast z diesli – 1.4 D-4D.