I T-Roc, i C-HR cieszą się ogromnym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Zresztą nie tylko, bo solidnie wspierają statystyki sprzedaży nowych aut Volkswagena i Toyoty (T-Roc był najczęściej kupowanym nowym Volkswagenem w Polsce w ubiegłym roku). SUV z Japonii debiutował na rynku w roku 2016 i doczekał się już następcy. T-Roc miał swoją premierę rok później, a jego następca ma wyjechać na ulice w 2025 r. Oba samochody cieszą się bardzo dobrą opinią kierowców. A mechaników? Na rynku nie brakuje egzemplarzy, które przejechały ponad 100, a nawet 200 tys. km, dlatego opinie mechaników są podparte konkretnymi przykładami. Które auto jest ich zdaniem lepsze?
Zestawiliśmy opinie mechaników z naszymi wrażeniami z jazdy obydwoma SUV-ami i na tej podstawie wystawiliśmy im oceny. Oba wypadły w tym zestawieniu bardzo dobrze, ale o włos lepszy okazał się...
Volkswagen T-RocŹródło: Auto Świat
- NA RYNKU: od 2017 r.
- SILNIKI: 1.0-2.0 110-300 KM
- CENY: OD 59 000 zł
Mimo że T-Roc jest klasycznym crossoverem, nie sposób uniknąć wrażenia, że Grupa VW chciała nim odzyskać część klientów, których utraciła w klasycznych segmentach (głównie C). To pewnie dlatego oferta T-Roca jest tak bogata, bo mamy tu jednostki benzynowe od 1.0 do 2.0 (nawet 300 KM w R), diesle (1.6 i 2.0 TDI), napęd na przednią oś, 4x4, a nawet nieoferowaną nigdy w Polsce odmianę Cabriolet – coś w sam raz dla osób, które miały kiedyś Golfa bez dachu, ale dziś idzie im gorzej ze wsiadaniem do niskich aut.
Ceny startują od ok. 60 tys. zł, jednak większy wybór zaczyna się od ok. 70 tys. zł. Trwałość? Głównie niedomaga elektronika, choć problemy z nią nie są aż tak częste, jak w Golfie 8. generacji. Silniki i elementy układu przeniesienia napędu cechują się dobrą trwałością, no, może poza skrzynią DSG z suchymi sprzęgłami. Koszty serwisu są na rozsądnym poziomie (technika znana z innych modeli VW).
Sterowanie klimatyzacją pokrętłami to o wiele lepsze rozwiązanie niż gładziki, ale nie jest we wszystkich T-RocachŹródło: Auto Świat
Volkswagen T-Roc - dane techniczne, wymiary, bagażnik
Nadwozie SUV 5d: wym. 4234/1819/1573 mm, rozstaw osi 2603 mm, poj. bagaż. 445-1290 l (4x4: 392-1237 l), śr. zawracania 11,1 m, kabriolet 2d: dł. 4271 mm, r. osi 2630 mm, bagażnik 284 l.
Silniki benzynowe, wtrysk bezp., turbo (TSI), R3, 12V: 1.0/110 i 115 KM, R4: 1.5/150, 2.0/190 lub (w wersji R) 300 KM; turbodiesle, R4, 16V (TDI): 1.6/115, 2.0/115, 150 lub 190 KM.
Volkswagen T-Roc - awarie i usterki. Co się psuje?
Karoseria
Brud gromadzący się w nadkolach może być w przyszłości zaczątkiem korozji. Hałas z okolic airbagu kierowcy, nieodpowiednio przykręcone: kanapa i spoiler z tyłu, wadliwy pas bezpieczeństwa (partia aut z 2021 r.) i problem ze wspornikiem pedału hamulca. W szwedzkich testach zabezpieczenia antykorozyjnego T-Roc otrzymał tylko 3 gwiazdki (na 5 możliwych).
Elektryka
Uszkodzenia czujnika ABS-u i modułu zegarów Active Info Display (droga wymiana w ASO), usterki silniczka wycieraczek, problemy z oprogramowaniem, np. elektr. wspomagania.
Napęd
Wycieki oleju z silników TSI. Ubytki płynu chłodzącego w motorze 1.0. Szarpanie podczas ruszania i po zmianie przełożeń (głównie 1.5 TSI, ale czasem też 1.0; niekiedy pomaga nowy soft).
Zawieszenie
Uszkodzona koronka w piaście, luzy w zawieszeniu – większe przebiegi.
Używany Volkswagen T-Roc - nasza opinia, ocena mechanika
Dużo wersji silnikowych, modny wygląd, a do tego spore wnętrze i duży bagażnik. T-Roc to auto rodzinne, które może zastąpić Golfa i sprawdzi się w mieście. Największe problemy to elektronika, która bywa niestabilna. Mechanika jest mało kłopotliwa.
Toyota C-HRŹródło: Auto Świat / Archiwum
- NA RYNKU: 2016-23
- SILNIKI: 1.2-2.0 116-184 KM
- CENY: OD 76 000 zł
C-HR okazało się strzałem w dziesiątkę! To crossover przez duże „C” – modny, nowoczesny, a dziś, po blisko 10 latach od debiutu, możemy powiedzieć, że również ponadprzeciętnie trwały. Na razie nie słychać o jakichkolwiek problemach z korozją, stabilnie pracuje instalacja elektryczna, trwała jest mechanika, na czele z silnikami, elementami przeniesienia napędu i zawieszenia. Gdy zapytaliśmy o trwałość Toyoty C-HR pierwszej generacji Rafała Bilskiego, właściciela warsztatu All Japanese Cars specjalizującego się w naprawach samochodów Toyoty i Lexusa, usłyszeliśmy: "To solidny samochód, który jeśli tylko jest prawidłowo użytkowany i serwisowany nie zmaga się z awariami. Generalnie do ok. 150 tys. km auta te odwiedzają nasz warsztat przy okazji obowiązkowych przeglądów".
Owszem, drobne awarie się zdarzają, ale większość z nich nie jest uciążliwa, no, może poza rozładowaniem akumulatora 12 V po dłuższym postoju w wersji 2.0 Hybrid (efekt zainstalowania dodatkowego zabezpieczenia przed kradzieżą) – w konsekwencji prowadzi to do unieruchomienia auta. Jednak do samych układów napędowych nie mamy uwag – dotyczy to zarówno wersji 1.2T, jak i hybryd 1.8 i 2.0. A cena? Wysoka, nawet zaskakująco – szczególnie odmian hybrydowych. Generalnie dość drogie auto, ale zdecydowanie warte polecenia.
Stylowe na zewnątrz, oryginalne w środku – C-HR może się podobać. Dość bogate wyposażenie seryjneŹródło: Auto Świat
Toyota C-HR I - dane techniczne, wymiary, bagażnik
Nadwozie SUV 5d: wym. 4360/1795/1555 mm, rozstaw osi 2640 mm, poj. bagaż. 377 l, średnica zawracania 10,4 m.
Silniki benzynowe, R4, 16V: 1.2 T (wtrysk bezp., turbo)/116 KM, 185 Nm, śr. spalanie 5,9 l/100 km, 2.0 (USA)/ok. 150 KM; hybryda: 1.8/122 (śr. 3,8 l/100 km), 2.0/184 KM (śr. 5,3 l/100 km).
Toyota C-HR - usterki i awarie
Karoseria
Możliwe pęknięcie zbiornika paliwa (lata 2016-17), złe poszycia foteli (akcja naprawcza), niewłaściwa uszczelka przednich drzwi (słychać świst powietrza).
Elektryka
Zdarzają się błędy w oprogramowaniu hamulców (wina zaśniedziałych styków) i uszkodzenia wiązki elektrycznej (1.8). Usterki układu wspomagania parkowania, a także cewek zapłonowych (1.2T). Nieprawidłowe działanie radaru wykrywania przeszkód.
Napęd
Przypadki wypalenia uszczelki pod głowicą w silniku 1.8, choć zaznaczamy, że dzieje się to po dużych przebiegach. Natomiast w wersji 2.0 Hybrid czasem pojawia się zjawisko przybierania oleju. W odmianie 1.2T uszkodzenie elektrozaworu turbodoładowania. Skrzynie biegów są trwałe.
Zawieszenie
Przypadki głośno pracujących amortyzatorów podczas pokonywania nierówności (początek produkcji).
Używana Toyota C-HR - nasza opinia i ocena mechanika
Modny crossover z solidną techniką! Jeśli tylko znajdziecie zadbany egzemplarz, bezwypadkowy, regularnie serwisowany i z niedużym przebiegiem, będziecie cieszyć się długą bezproblemową jazdą. Owszem, ceny takich aut są wysokie, ale... coś za coś!