Model i20 – następca Getza – miał rozpocząć nowy rozdział w karierze aut segmentu B produkcji Hyundaia. Zaprojektowano go w europejskim studiu designerskim i – jak zapewniał producent – tworzono głównie pod gusta Europejczyków.
Rzeczywiście, na pierwszy rzut oka i20 (często określane „Fabią z Korei”) mogło się podobać – niezły wygląd (hatchback 3d i 5d), dobre walory użytkowe i zadowalające wyposażenie. Do tego 5-letnia gwarancja, a także atrakcyjna cena zakupu. Modelowi i20 zaufało wielu klientów. Czy słusznie? Nie do końca.
Hyundai i20 – uwaga na auta z lat 2008-12
Uważajcie na egzemplarze sprzed liftingu (przeprowadzony w 2012 r.), gdyż dość często zmagają się z problemem korozji. Newralgiczne miejsca? Okolice klamek i klapa bagażnika. W pierwszym przypadku wiąże się to z problemem technologicznym (opisany poniżej, w typowych usterkach), natomiast kłopoty z klapą bagażnika dotyczą niewłaściwego zabezpieczenia antykorozyjnego (rdza atakuje miejsca połączenia szyby z klapą, okolice zamka i trzeciego światła stopu). Poza tym lakier jest miękki i podatny na zarysowania. Dobra wiadomość jest taka, że przy okazji liftingu problem korozji opanowano.
Jeśli chodzi o kabinę, to nie wyróżnia się ona niczym szczególnym na tle klasowych rywali. Deska rozdzielcza jest estetyczna, fotele okazują się wystarczająco duże, a jakość wykończenia określimy jako poprawną (zdarzają się skrzypienia w chłodne dni). Komfort jazdy? Dość dobry. Ilość miejsca we wnętrzu? Zadowalająca. Wyposażenie? Przeważnie satysfakcjonujące. Można też liczyć na kufer o przyzwoitej wielkości – poj. 295 l. Generalnie wnętrze pozostawia niezłe wrażenie.
Hyundai i20 – benzyniaki są warte zainteresowania
Dobrze sprawuje się też napęd. Na rynku dominują benzyniaki – 1.2/78 (od liftingu: 85 KM) i 1.4/100 KM. Te całkiem udane jednostki zapewniają niezłą dynamikę przy rozsądnym spalaniu, a jedyne, co można im zarzucić, to nadmierna hałaśliwość po przekroczeniu 3500 obr./min.
Najmocniejsza odmiana – 1.6/126 KM – występowała do modernizacji i rzadko pojawia się w ogłoszeniach. Jeśli natomiast chodzi o diesle (CRDi), to najłatwiej spotkać wersje 1.4/75 i 90 KM, a rzadziej – 1.6/116 KM. Warto zaznaczyć, że przy okazji modernizacji w ofercie pojawił się silnik 1.1 R3/75 KM, który wyparł odmianę 1.4 o tej samej mocy. Ze sprzedaży wycofano też motor 1.6 CRDi. Eksploatacja wersji Diesla daje duże zadowolenie do pierwszej poważnej naprawy (drogie części), ale w przypadku odmiany 1.6 można liczyć na niezłą trwałość.
Hyundai i20 – podsumowanie
Nie mamy większych uwag co do trwałości mechaniki i20 (mocna średnia klasy B), natomiast niedopuszczalne jest ryzyko korozji w tak młodym aucie. Mimo tego, że ASO usuwało rdzay problem w ramach 5-letniej gwarancji. Polecamy wersję po liftingu z benzyniakiem pod maską.
Hyundai i20 – typowe usterki
- największym problemem i20 pierwszej generacji okazuje się korozja – w okolicy klamek (wada technologiczna spowodowana ocieraniem klamek o panel drzwiowy – złe ukształtowanie i mocowanie), a także klapy bagażnika (przy zamku, łączeniu szyby i trzeciego światła stopu).
-zdarzają się irytujące awarie, np. silniczków wycieraczek czy też podnośników bocznych szyb.
- Diesel 1.4 czasami zawodzi i jest drogi w naprawie (podobnie jak 1.1).
- hałasują łożyska skrzyni biegów.
- mieliśmy zgłoszenia dotyczące problemów z włączaniem wstecznego biegu, rzadziej „jedynki”. Generalnie precyzja pracy przekładni pozostawia wiele do życzenia.
- zawieszenie nie jest zbyt trwałe (luzy, cieknące amortyzatory).
- zdarzają się wybite końcówki drążków kierowniczych.
- nietrwałe są łożyska kół.
Hyundai i20 – dane techniczne wersji 1.2
1. Silnik
- typ/cylindry/zawory – benz./R4/16
- pojemność skokowa – 1248 cm3
- moc maksymalna – 78 KM/6000 obr./min
- maks. moment – 119 Nm/4000 obr./min
Osiągi:
- przyspieszenie 0-100 km/h – 12,9 s
- prędkość maksymalna – 165 km/h
- zużycie paliwa (wg EU) – 6,4/4,5/5,2 l/100 km
2. Skrzynia biegów – man. 5, napęd przedni
3. Pojemność bagażnika – 295-1060 l
4. Masa własna/ładowność – od 970/545 kg
5. Rozstaw osi – 2525 mm
6. Wymiary (dł./szer./wys.) – 3940/1710/1490 mm
Hyundai i20 – interwały serwisowe (silniki benzynowe)
Wymiany:
- oleju silnikowego co 20 tys. km
- filtra powietrza co 40 tys. km
- filtra przeciwpyłkowego co 20 tys. km
- płynu hamulcowego co 2 lata lub co 40 tys. km
- płynu chłodzącego co 100 tys. km lub co 60 miesięcy, później co 40 tys. km lub co 24 miesiące.
- oleju w skrzyni automatycznej (występuje z benz. 1.4 i 1.6) co 100 tys. km
- świec zapłonowe co 40 tys. km
- napęd rozrządu bez okresowej wymiany (łańcuch).