Skok jakościowy, który w ostatnich latach wykonał koreański koncern Hyundai/Kia, miał w latach 80. swój precedens. Wtedy podobną drogę przeszły auta japońskich marek. Kompaktowe Hyundai i30 1. generacji i bliźniacza Kia cee’d (debiutujący rok wcześniej model, różniący się głównie wyglądem oraz tym, że dodatkowo miał 3-drzwiową wersję) to jedne z pierwszych aut, które zaprojektowano dla wymagającego europejskiego klienta.
Hyundai i30 - wiele zależy od fabryki
Przez dwa pierwsze lata produkcji Hyundai i30 powstawał w Korei. Początkowo firma zmagała się z kilkoma problemami jakościowymi. Jednymi z pierwszych elementów o słabej jakości okazały się tuleje przednich wahaczy, które trzeba było wymieniać już po około 40 tys. km. Na szczęście Hyundai zastosował zmodernizowane części i problem zniknął. W niedługim czasie od debiutu wyszły też na jaw niedoróbki w wykończeniu wnętrza, ale tu również sporo naprawiono na gwarancji (m.in. schodził lakier z kierownicy).
Były to jednak drobnostki – prawdziwy problem pojawił się dopiero po kilku latach. Mowa o korozji. Początkowo w koreańskich Hyundaiach i30 rdzawy nalot atakował tylną klapę. ASO malowało ten element na gwarancji, jednak raz pomalowana klapa korodowała nadal (za drugim razem gwarantem była już autoryzowana stacja, a nie importer, więc różnie bywało z naprawą). Na tym jednak nie koniec, bo po latach korozja może pojawiać się także na innych elementach (szczególnie na tych, które są narażone na uszkodzenia mechaniczne – warstwa lakieru jest w Hyundaiu i30 dość cienka), przed zakupem koniecznie oceńcie zatem stan podwozia i nadwozia auta.
Mechanicy z warszawskiego nieautoryzowanego warsztatu Połaski, specjalizującego się w naprawach Hyundaia, zgodnie twierdzą, że lepiej pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego wypadają egzemplarze wyprodukowane w czeskiej fabryce w Noszowicach (od jesieni 2008 r.).
Nie ma jednak róży bez kolców i pod względem mechaniki są one oceniane nieco gorzej. Na szczęście poważnych awarii nie jest tutaj dużo, nie brakuje jednak tych drobnych (o wybranych piszemy w galerii). Obecnie do wspomnianego warsztatu najczęściej trafiają egzemplarze w wieku ok. 6-7 lat, w których rozszczelniła się chłodnica klimatyzacji. Koszt zakupu części to mniej więcej 500 zł, do tego trzeba doliczyć ok. 300 zł na robociznę. Tyle że to niejedyna dość droga część i30, co sprawia, że użytkownicy dość często korzystają z elementów używanych, których nie brakuje.
Na szczęście popularność modelu (a także bliźniaczego pod względem mechaniki cee’da) powoduje, że zamienniki są coraz łatwiej dostępne. Przykład? Jedną z typowych awarii i30 jest urwana linka od zamka drzwi kierowcy. Jeszcze przed kilkoma laty można było ją kupić w ASO razem z klamką za ok. 450 zł. Dzisiaj za 30 zł kupicie już samą linkę. Co prawda, wymiana jest bardziej skomplikowana, ale i tak za całą naprawę powinniście zapłacić o ok. 300 zł mniej.
Hyundai i30 - używane części zastępują oryginały
Drogie w zakupie jest też np. boczne lusterko, w którym koroduje podstawa, a zamiennik nie występuje. Cena oryginalnej części to ok. 1000 zł, a używanej – od 150 (manualne) do 250 zł (sterowane elektrycznie), ale oczywiście, niekoniecznie uda się wam kupić ten element „pod kolor”. W i30 zdarzają się także awarie mechaniki. Relatywnie często trzeba naprawiać wybierak w manualnej przekładni, na szczęście nie wymaga to demontażu skrzyni i nie jest to droga naprawa.
Silniki Hyundaia i30 mają opinię dość trwałych. Benzyniaki – 1.4 i nieco lepszy pod względem osiągów motor 1.6 – o ile wymienia się w nich olej co 15 tys. km, nie sprawiają większych kłopotów. Sporadycznie zdarzają się problemy z napinaczami łańcucha rozrządu (część: 400 zł, robocizna: 600 zł). Gdy zdecydujecie się na instalację gazową, musicie pamiętać, żeby co mniej więcej 60 tys. km kontrolować luz zaworowy i ewentualnie go korygować.
Hyundai i30 - diesel 1.6 bez dwumasu
W najpopularniejszym dieslu 1.6 CRDi nie ma dwumasowego koła zamachowego, dzięki czemu wymiana sprzęgła jest tu tańsza niż nawet w wersji benzynowej (w Warszawie zapłacicie za nią ok. 1500 zł). Ma je za to rzadsza wersja 2.0 CRDi (samo koło kosztuje ok. 2000 zł w zamienniku plus sprzęgło za ok. 1000 zł i robocizna), to także silnik z rozrządem napędzanym paskiem. Bardzo popularny podstawowy diesel 1.6 jest dobrze oceniany, czasem dochodzi w nim do rozciągnięcia łańcucha rozrządu (zdarza się to po przebiegu 150 tys. km), a w początkowym okresie produkcji importer wymieniał też turbosprężarki (świszczały). Plusem silników CRDi są wtryskiwacze Boscha, które można zregenerować za przyzwoite pieniądze.
Przed zakupem koniecznie sprawdźcie też działanie elektrycznego wspomagania kierownicy, gdyż ma tendencję do awarii. Nowe w ASO kosztuje majątek, ale są warsztaty, które reanimują je za 1/3 ceny, tyle że to wciąż... ok. 2 tys. zł. Używane dostaniecie zaś za 400 zł.
Hyundai i30 - dane eksploatacyjne
Materiały eksploatacyjne | benzynowe | diesle |
Olej silnikowy | 3,3 l (1.4, 1.6), 4,1 (2.0); 5W-30 | 5,3 l (1.6), 5,9 l (2.0); 5W-30 |
Olej w skrzyni manualnej | 1,8-1,9 l; 75W-85 | 1,8-1,9 l; 75W-85 |
Olej w skrzyni automatycznej | 6,8 l; ATF SP-III | 6,6 l; ATF SP-III |
Układ chłodzenia | 5,8-6,6 l (na bazie glikolu) | 6,3-7,3 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | 0,9 l, DOT 4 | 0,8-1,0 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | łańcuch* | łańcuch* |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | co 15 tys. km | co 20 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 15 tys. km | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 40 tys. km lub 4 lata | co 45 tys. km lub 4 lata |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | bez okresowej wymiany* | bez okresowej wymiany* |
*pasek zastosowano w silnikach o pojemności 2.0: w benzynowym producent zaleca wymianę co 135 tys. km, w dieslu – co 160 tys. km |
Hyundai i30 - ceny części
Ceny zamienników (zł) | benzynowe* | diesle* |
Filtr oleju/powietrza | od 20/27 | od 20/27 |
Klocki/tarcze hamulcowe | od 140/260 | od 140/260 |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 640/400 | od 640/400 |
Chłodnica cieczy | od 460 | od 580 |
Sprzęgło kompletne (tarcza, docisk, łożysko) | od 850 | od 590 |
Sworzeń wahacza (przód) | od 37 | od 37 |
Reflektor/błotnik | od 250/150 | od 250/150 |
*dane dla benzyniaka 1.6 oraz diesla 1.6 CRDi/90 KM z 2008 roku |
Hyundai i30 - dane techniczne (benzyniaki)
Dane techniczne* | 1.4 | 1.6 | 1.6*** | 2.0 |
Lata | 2007-12 | 2007-10 | 2008-12 | 2007-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1396 | 1591 | 1591 | 1975 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 80/109/6200 | 90/122/6200 | 93/126/6200 | 105/143/6000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 137/5000 | 154/4200 | 157/4200 | 186/4600 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M, 4A | 5M, 4A | 5M, 4A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 187 | 192 | 192 | 205 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,6 | 11,1 | 11 | 10,6 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 7,6/5,2/6,1 | 9,0/5,7/6,9 | 8,1/5,1/6,2 | 9,3/5,9/7,1 |
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie, ***bardziej ekologiczna wersja Blue Drive | ||||
2007 | 15 600 | 19 000 | – | 19 700 |
2008 | 16 300 | 19 500 | 19 900 | 21 000 |
2009 | 16 900 | 19 800 | 20 100 | 21 900 |
2010 | 17 800 | 21 400 | 21 900 | 23 200 |
2011 | 20 000 | – | 24 700 | – |
2012 | 22 100 | – | 27 900 | – |
Hyundai i30 - dane techniczne (diesle)
Dane techniczne* | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 2.0 CRDi |
Lata | 2007-12 | 2007-12 | 2009-12 | 2007-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1582 | 1582 | 1582 | 1991 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 66/90/4000 | 85/115/4000 | 94/128/4000 | 103/140/3800 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 235/1750 | 255/1900 | 260/1900 | 304/1800 |
Skrzynia biegów** | 5M, 6M | 5M, 6M, 4A | 6M, 4A | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 188 | 197 | 205 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,8 | 11,6 | 11 | 10,3 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 5,9/4,3/4,9 | 5,3/4,2/4,6 | 5,3/4,1/4,5 | 7,2/4,4/5,5 |
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie | ||||
2007 | 15 000 | 16 700 | – | 18 300 |
2008 | 15 600 | 17 900 | – | 20 000 |
2009 | 16 200 | 19 200 | 20 100 | 21 700 |
2010 | 19 100 | 22 200 | 23 100 | 24 000 |
2011 | 24 100 | 25 700 | 24 500 | – |
2012 | 24 600 | 29 400 | 30 200 | – |
Hyundai i30 - naszym zdaniem
Nie trzeba się go bać! Hyundaia i30 trudno uznać za porywający model, bo w wielu kategoriach znajdziecie auta ciekawsze, większe, lepiej jeżdżące itd. Jednak całościowo jako kompakt dla rodziny 2+2 powinien dobrze się spisać, tym bardziej że nie jest szczególnie awaryjny.
Podstawowy problem aut powstałych w Korei to korozja, ale akurat te i30 są nieco bardziej wytrzymałe mechanicznie niż egzemplarze zbudowane w czeskiej fabryce. Wybór jest więc dość trudny! W przypadku i30 przed zakupem koniecznie trzeba oszacować, jakie będą koszty szykujących się w nim napraw. Podstawowych zamienników co prawda nie brakuje, ale mają one wyższe ceny niż np. w przypadku aut niemieckich o zbliżonej wielkości i w podobnym wieku.