Moda na niewielkie użytkowe dwubryłowe pojazdy zaczęła się od 1. generacji Citroëna Berlingo i Peugeota Partnera (debiut w 1996 r.). Volkswagen dołączył do stawki dopiero w 2004 r. (wcześniejsze Caddy II, zbudowane na bazie Polo, miało brzydkie trzybryłowe nadwozie).
Trzecią generację Volkswagena Caddy cechował już atrakcyjny design, a jej produkcję powierzono zakładom pod Poznaniem. Model bazuje na platformie Tourana, zmodyfikowano jedynie tylne zawieszenie (pojawiły się resory piórowe – proste, ale bardzo wytrzymałe rozwiązanie, które zwiększa ładowność, lecz pogarsza walory jezdne).
Z perspektywy czasu decyzję o produkcji w Polsce można uznać za dobrą, bo model ma akceptowalną wytrzymałość. Oczywiście, nie ustrzeżono się wpadek, wynikających głównie z oszczędności podczas produkcji (opis w ramce obok). Większość z nich wyeliminowano podczas liftingu w 2010 r., ale egzemplarze 5-, 6-letnie są o wiele droższe (od 30 000 zł). Zresztą generalnie na tle klasowych rywali w tym samym wieku ceny osobowych Caddy okazują się wyższe.
Od początku produkcji obok wersji dostawczych oferowano przeszklone odmiany kombi i Life (5- i – po raz pierwszy w tym segmencie – 7-osobowe), w 2008 r. dołączyło Maxi z przedłużonym rozstawem osi (3002 mm).
Volkswagen Caddy jako rodzinny środek transportu nie jest idealny i trudno ukryć to, że mamy do czynienia z naturalizowanym autem dostawczym. Niełatwo tu o dobre materiały, świetne wyposażenie czy też porządne wyciszenie. Jeżeli jednak przymkniecie na to oczy, dostrzeżecie zalety – przede wszystkim ogromne wnętrze i spory kufer. Krótsza, 5-osobowa wersja ma bagażnik o pojemności 750 litrów (liczona do linii dachu). W dłuższej producent podaje jedynie wymiary do linii tylnej kanapy (odmiana 5-osobowa: 530 litrów).
Dlatego Volkswagen Caddy doskonale sprawdzi się i jako auto rodzinne, i w małym biznesie. W ofertach dominuje silnik 1.9 TDI (75 lub 104 KM). Ten udany i wytrzymały napęd jest tani w naprawach. W mieście zadowala się ok. 7,5 l/100 km, w trasie pali nieco mniej (średnio o litr). Dość często spotyka się wolnossącego diesla 2.0 SDI/68 KM (uwaga: sporo aut po niemieckiej poczcie!). To wytrzymały silnik, ale zbyt słaby do napędu Caddy.
Nie polecamy motoru 2.0 TDI PD/140 KM (2008-10), lepsze są diesle stosowane po 2010 r. z common railem (1.6/75 i 102 oraz 2.0/110 i 140 KM). Spośród benzyniaków polecamy motor 1.6 8V/102 KM, oferowany też z fabrycznym LPG (BiFuel). Nowsze silniki 1.2 TSI nie są już tak trwałe i gorzej znoszą gaz. W ogłoszeniach pojawia się również benzynowa odmiana 2.0/115 KM EcoFuel, przystosowana do zasilania gazem CNG.
Volkswagen Caddy - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
Problemy z korozją (z uwagi na zbyt cienką warstwę lakieru rdzewieją progi od uderzeń kamyków i tylne boczne drzwi od otwierania). Przeciętna jakość wykończenia wnętrza (wyciera się farba na uchwytach drzwi, schodzi lakier z przycisków, skrzypi kokpit). Często przepalają się żarówki i parują reflektory. Zdarza się, że śniedzieją styki. Występują awarie centralnego zamka w drzwiach przesuwanych. Przypadki pękania przedniej szyby w mroźne dni. Problemy z silnikiem 1.9 TDI/104 KM o kodzie BXE (zdarza się, że obracają się panewki), 2.0 TDI PD (np. uszkodzenia głowic) oraz z 1.2 TSI (np. wypalone tłoki).
Nadwozie - prowadnice drzwi przesuwnych są narażone na uszkodzenia – rolka prowadząca wyciera lakier i może wystąpić tam korozja. Rdza niekiedy atakuje też maskę.
Wnętrze - niska jakość wykończenia kabiny dotyczy także niezbyt trwałych amortyzatorów tylnej klapy.
Silnik - motor 2.0 SDI ma dobrą opinię, ale większość aut przejechała już bardzo dużo kilometrów.
Zawieszenie - najczęściej trzeba naprawić przednie (przeciętną trwałość mają tuleje wahaczy i łączniki stabilizatorów). Tylne jest niemal bezproblemowe.
Volkswagen Caddy - dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1896 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 104/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 250/1900 |
Skrzynia biegów/napęd | 5 man./przedni |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 60 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1560/695 |
Rozstaw osi (mm) | 2682 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4405/1794/1833 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 166 |
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) | 8,3/6,0/6,9 |
Volkswagen Caddy - serwis*
Olej silnikowy | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | bez okres. wym. |
Filtr paliwa | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni biegów | bez okres. wym. |
Napęd rozrządu** | co 120 tys. km |
*interwały przeglądowe dla Caddy z silnikiem 1.9 TDI; **lub co 6 lat. W trudnych warunkach eksploatacji mechanicy zalecają skrócenie interwału do 90 tys. km
Volkswagen Caddy - ceny części
Filtr powietrza | od 32 zł |
Filtr oleju | od 23 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 163 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 360 zł |
Sprzęgło (kpl.)** | od 1490 zł |
Łożysko koła (tył)*** | od 280 zł |
Świeca żarowa | od 50 zł |
Reflektor | od 320 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części do Caddy 1.9 TDI/104 KM dostępnych poza ASO; **komplet z kołem dwumasowym; ***z piastą
Volkswagen Caddy - nasza opinia
Volkswagen Caddy nie jest autem dla każdego, jeśli jednak wybaczycie mu użytkowy charakter, przeciętne osiągi i nie najlepsze wykonanie, dostrzeżecie sporo zalet – duże możliwości przewozowe, prostą konstrukcję i stosunkowo niskie koszty utrzymania.
Niska jakość wykończenia kabiny dotyczy także niezbyt trwałych amortyzatorów tylnej klapy.
Auto dostawcze w roli osobówki? Czemu nie, zwłaszcza gdy zależy wam na dużym wnętrzu. Czy jednak warto zainteresować się Volkswagenem Caddy, mimo że jego cena wcale nie jest niska?
Typowy design VW: na początku wieku podobnie wyglądała większość aut niemieckiego producenta. Nieco niższa jakość niż w klasycznych osobówkach.
Odmiana kombi jest często spotykana na rynku. Wersje dostawcze miały podwójne tylne drzwi.
Caddy to auto dostawcze, które udaje osobówkę, ale dość dobrze sprawdza się w obu rolach.
Najczęściej trzeba naprawić przednie (przeciętną trwałość mają tuleje wahaczy i łączniki stabilizatorów). Tylne jest niemal bezproblemowe.
Problemy z korozją (z uwagi na zbyt cienką warstwę lakieru rdzewieją progi od uderzeń kamyków i tylne boczne drzwi od otwierania). Przeciętna jakość wykończenia wnętrza (wyciera się farba na uchwytach drzwi, schodzi lakier z przycisków, skrzypi kokpit). Często przepalają się żarówki i parują reflektory. Zdarza się, że śniedzieją styki. Występują awarie centralnego zamka w drzwiach przesuwanych. Przypadki pękania przedniej szyby w mroźne dni. Problemy z silnikiem 1.9 TDI/104 KM o kodzie BXE (zdarza się, że obracają się panewki), 2.0 TDI PD (np. uszkodzenia głowic) oraz z 1.2 TSI (np. wypalone tłoki).
Volkswagen Caddy nie jest autem dla każdego, jeśli jednak wybaczycie mu użytkowy charakter, przeciętne osiągi i nie najlepsze wykonanie, dostrzeżecie sporo zalet – duże możliwości przewozowe, prostą konstrukcję i stosunkowo niskie koszty utrzymania.
Prowadnice drzwi przesuwnych są narażone na uszkodzenia – rolka prowadząca wyciera lakier i może wystąpić tam korozja. Rdza niekiedy atakuje też maskę.
Prostota w każdym calu: tylko podstawowe informacje, ale podane w dość przejrzysty sposób.
Motor 2.0 SDI ma dobrą opinię, ale większość aut przejechała już bardzo dużo kilometrów.
Z przodu jest wygodnie, w drugim rzędzie siedzeń komfort podróży okazuje się wyraźnie niższy.
W Caddy najwięcej jest silników 1.9 TDI, ale nie brakuje także jednostek 2.0 SDI/68 KM.
Cztery gwiazdki w testach Euro NCAP w 2007 r. to przyzwoity wynik jak na wielozadaniowe auto.