W takim kierunku poszedł też Volkswagen, gdy opracowywał 2. generację Touarega – pokazane w 2010 r. auto nie ma już reduktora w standardzie. Jeśli więc zależy wam na niestresującej jeździe poza asfaltem, ale bez rezygnacji z komfortu i precyzji prowadzenia na twardej nawierzchni, to Touareg I będzie świetnym rozwiązaniem.

Pamiętajcie tylko o jednym – nawet w przypadku zadbanego egzemplarza koszty utrzymania będą typowe dla segmentu luksusowych SUV-ów, czyli bardzo wysokie. W palecie diesli znalazły się: rzędowy, 5-cylindrowy 2.5 (trochę słaby, niska kultura pracy, przeciętna trwałość), potężny 5.0 TDI (powstał z połączenia dwóch rzędówek, potężny moment, ale kultura pracy ciągle poniżej oczekiwań, ryzyko poważnych usterek) i najnowocześniejszy motor 3.0 TDI – jako jedyny z wtryskiem common rail.

Dla amatorów V10 mamy dwie wiadomości – dobra jest taka, że to najtańsze Touaregi w ofercie (mimo że w salonach wymagały wydania niemal dwukrotnie wyższej kwoty niż w przypadku słabszych odmian), zła – że nawet jeśli nie dojdzie do poważnej awarii, obsługa i tak będzie koszmarnie droga, bo wiele operacji wymaga… wyjęcia silnika.

Amatorzy benzyniaków mają do wyboru paliwożerne jednostki V6 i V8 z początku produkcji (mogą współpracować z LPG) i wprowadzone w 2005 r. silniki z bezpośrednim wtryskiem, w przypadku których stosowanie gazu mija się z celem.

Nawet oszczędniejszy motor 4.2 FSI w mieście spali więcej niż 20 l/100 km. Mimo drogich napraw łańcuchów rozrządu czy klap polecamy poliftingowe Touaregi (po 2006 r.) z motorem 3.0 TDI. Większość aut ma pneumatyczne zawieszenie, które zwiększa zdolności terenowe (prześwit sięga 300 mm!) i komfort, ale też koszty serwisowania.

Volkswagen Touareg - popularne silniki

3.6 FSI 3.0 TDi 5.0 TDI
Silnik – typ, liczba zaworów benz. V6/24 t.diesel V6/24 t.diesel V10/20
Układ rozrządu 2 x DOHC 2 x DOHC 2 x OHC
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch koła zębate
Pojemność skokowa (cm3) 3597 2967 4921
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 206/280/6200 165/225/4000 230/313/3750
Mak­s. mo­m. ob­r. (Nm/obr./min) 360/2500-5000 500/1750 750/2000
Prędkość maksymalna (km/h)* 218 205 231
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* 8,6 8,9 7,4
Spalanie (l/100 km)** 19,2/10,4/13,6 14,1/8,6/10,4 17,7/9,6/12,6

*osiągi wersji podstawowej z man. skrzynią biegów, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Volkswagen Touareg - typowe usterki

- karoseria: niedostatki w wykończeniu aut z początku produkcji.

- elektryka: błędne komunikaty na desce rozdzielczej; kłopoty z elektroniką sterującą układem napędowym.

- układ napędowy: usterki klap w kolektorach dolotowych oraz szybkie zużycie łańcucha rozrządu (3.0 TDI); wycieki oleju, kłopoty z trwałością tulei cylindrów (2.5 i 5.0 TDI); przypadki obróconych panewek (5.0 TDI); osadzanie się nagaru na zaworach (FSI); awarie automatycznych skrzyń biegów; uszkodzenia pneumatycznego zawieszenia; szybkie zużycie

Volkswagen Touareg - to nam się podoba

Świetne połączenie możliwości terenowych z jazdą na asfalcie, dobra dynamika, komfort jazdy.

Volkswagen Touareg - to nam się nie podoba

Kosztowne utrzymanie (spalanie w benzyniakach, awarie diesli), wiele wyeksploatowanych aut.

Volkswagen Touareg nasza ocena

Touareg pokazuje dwa oblicza: jest zarówno wygodnym autem do dalekich podróży, jak i sprawnym offroaderem.