Porównując używane SUV-y koncernu Volkswagen skonsultowaliśmy się z zaprzyjaźnionymi mechanikami, którzy doskonale znają i Skodę Karoq, i Volkswagena Tiguana. Oba auta są w Polsce bardzo popularne, oba mogą pochwalić się bogatą ofertą na rynku wtórnym. Mimo, że druga generacja Tiguana debiutowała rok przed Karoqiem, to jego ceny startują z wyższego pułapu - wolny rynek wycenia to auto wyżej. Czy słusznie?
Poddaliśmy oba SUV-y szczegółowej analizie. Oceny wystawione przez mechaników zestawiliśmy z naszymi wrażeniami z redakcyjnych testów obu aut i na tej podstawie wyłoniliśmy ostatecznego zwycięzcę.
Skoda Karoq
- NA RYNKU: od 2017 r.
- SILNIKI: 1.0-2.0 110-190 KM
- CENY: OD 68 000 zł
Škoda, podobnie jak inne marki koncernu VW i nie tylko, stara się zapełnić wszystkie nisze na rynku SUV-ów. Mamy więc małą Škodę Kamiq, pokaźnego SUV-a Kodiaqa, a pomiędzy nimi pozycjonuje się Karoq. To bardziej praktyczna alternatywa dla modelu T-Roc z gamy Volkswagena (lub tańsza dla odrobinę większego Tiguana) i niemal bliźniak modelu Ateca z gamy Seata, z którym produkowane są w tej samej fabryce w Czechach.
W ofercie Škody Karoq zastąpił model Yeti. Mimo kompaktowych rozmiarów auto ma bardzo praktyczne i przestronne wnętrze, ergonomia jest niemal wzorowa, trudno też cokolwiek złego powiedzieć o tym, jak auto się prowadzi. Karoq występuje również w wersji z napędem 4x4, ale nie jest ona zbyt popularna na rynku – a szkoda, bo zimą spisuje się świetnie. Gama silników jest bardzo szeroka i zróżnicowana – od skromnego litrowego benzyniaka aż po mocne silniki 2.0 TSI i TDI.
Skoda Karoq - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4390/1841/1603 mm, rozst. osi 2638 mm, poj. bagaż. 521-1630 l (4x4: 392-1237 l), śr. zawracania 10,9 m.
Silniki benzynowe,wtrysk bezp., turbo (TSI), R3, 12V: 1.0/110 i 115 KM, R4: 1.5/150, 2.0/190 lub (w wersji R) 300 KM; turbodiesle, R4, 16V (TDI): 1.6/115, 2.0/115, 150 lub 190 KM.
Skoda Karoq - awaryjność
Karoseria
Bardzo starannie wykonana i zabezpieczona przed korozją, zdarzają się problemy z mocowaniem plastikowych osłon.
Elektryka
Drobne awarie elektryki, problemy ze stykami, czujnikami, zawieszające się systemy inforozrywki. Wiele symptomów sugerujących awarię elektryczną lub elektroniczną to efekty wadliwego oprogramowania – czasem wystarczy aktualizacja.
Napęd
Wycieki oleju z silników, nieszczelności układu chłodzenia, przy wyższych przebiegach problemy ze skrzyniami dwusprzęgłowymi DSG – często na skutek zaniedbań serwisowych (brak regularnej wymiany oleju w skrzyni) lub chiptuningu podnoszącego moment obrotowy silnika. Diesle źle znoszą eksploatację wyłącznie na krótkich, miejskich trasach – zapychają się filtry cząstek stałych.
Zawieszenie
Objawy zużycia wynikające z wysokich przebiegów.
Używana Skoda Karoq - opinia redakcji
Rynkowa popularność tego modelu nie dziwi. Karoq nie jest może ekscytującym autem, ale ma mnóstwo zalet – praktyczny, wszechstronny, wygodny. Gama wersji i silników jest olbrzymia – od skromnych i oszczędnych po naprawdę dynamiczne.
- Nasza ocena: 5-
Volkswagen Tiguan II
- NA RYNKU: 2016-23
- SILNIKI: 1.4-2.0 115-320 KM
- CENY: OD 75 000 zł
Kompaktowy SUV nie powinien mieć fajerwerków, tylko dobrze spełniać swoją funkcję. Tiguan II, może poza oferowaną pod koniec produkcji wersją R, jest takim do bólu poprawnym autem. Ogromne wnętrze (w Allspace nawet 7-osobowe), spory bagażnik, prosta obsługa (może poza haptycznymi przyciskami i suwakami), a do tego sprężyste zawieszenie i dość mocno wspomagany układ kierowniczy.
Za kompletną można też uznać gamę silników – od nieco słabawych benzyniaków serii EA211 (1.4 i przede wszystkim 1.5), przez mocne 2.0 TSI EA888, aż po wiele wersji diesla 2.0 TDI. Mocne i słabe strony tych wszystkich silników są doskonale znane, ale należy określić je jako trwałe. Podobnie ma się rzecz z mechaniką modelu. Jak przystało na XXI w., trochę problemów stwarza elektronika, ale ich nagromadzenie nie jest znaczne. Ceny zaczynają się od ok. 80 tys. zł, jednak realny wybór jest bliżej 100 tys. zł.
Volkswagen Tiguan II - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4509/1839/1675 mm, rozstaw osi 2678 mm, poj. bagaż. 615-1655 l, w wersji plug-in 476-1516 l; Allspace: wym. 4728/1839/1687 mm, rozstaw osi 2789 mm, poj. bagaż. 760-1920 l (wersja 5-osobowa), 700-1755 l (wersja 7-osobowa).
Silniki benzynowe, R4, 16V: 1.4/125, 150, 1.5/130, 150, 2.0/180, 190, 220, 230, 245, 320 KM; turbodiesle, R4, 16V: 2.0/115, 120, 122, 150, 190, 200, 240 KM; także hybryda plug-in: 1.4/245 KM.
Volkswagen Tiguan II - awaryjność
Karoseria
Niska jakość fabrycznych uszczelek drzwi. Akcja serwisowa na pedał hamulca (możliwe złamanie przy mocniejszym naciśnięciu). Odpadający spoiler dachowy w wersji R-line. Wadliwa rama fotela kierowcy (część aut). Możliwość przeciekania szklanego dachu. Akcja na fabryczny hak (może się złamać podczas holowania przyczepy).
Elektryka
Problemy z działaniem systemu Discover Media Pro (m.in. brak dźwięku, mediów, telefonu). Wadliwy system rozpoznawania znaków. Wilgoć dostaje się do modułu oświetlenia ambientowego (przez szklany dach). Akcja serwisowa na zbyt czułe czujniki parkowania.
Napęd
Uszkodzona pompa wody w dieslach. W 1.5 TSI wyciek oleju z okolicy wariatorów zmiennych faz.
Zawieszenie
Pękające tylne sprężyny. Uszkodzone przeguby napędowe z przodu. Ryzyko pęknięcia tarczy hamulcowej.
Używany Volkswagen Tiguan II - opinia redakcji
Tiguan II raczej nie sprawi, że wasze serca szybciej zabiją, ale za to wypełni powierzoną mu funkcję rodzinnego SUV-a. Polecamy go z dieslami, ale 1.5 TSI też nie jest dużym zawalidrogą, chociaż to minimum do auta tej wielkości. Na razie bez większych problemów.
- Nasza ocena: 5+
Skoda Karoq czy Volkswagen Tiguan
Oba SUV-y koncernu Volkswagena są godne polecenia. Oba otrzymały od nas piątki - minus i plus wyłoniły zwycięzcę. W tym przypadku wycena rynkowa ma swoje uzasadnienie - Volkswagen okazał się obiektywnie nieco lepszy od Skody, choć bez dwóch zdań dla sporej grupy kierowców to bardziej komfortowy Karoq może okazać się słuszniejszym wyborem. W obu przypadkach polecamy celować w auta z polskiego rynku, z prywatnych rąk i po faceliftingu. Oczywiście te czynniki wyraźnie wpływają na ceny zakupu, ale też na koszty serwisu i komfort użytkowania.