Cztery SUV-y, które zestawiliśmy w tym artykule, cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Celowaliśmy w generacje, które można dziś kupić za rozsądne pieniądze i za takie same utrzymać (akurat to nie w każdym przypadku jest to tak do końca możliwe). Nasz wybór padł na:
- Hyundaia Tucsona II,
- Nissana Qashqaia II,
- Forda Kugę II,
- Toyotę RAV4 IV.
Na ostateczną ocenę złożyły się nie tylko opinie zaprzyjaźnionych mechaników, których wypytaliśmy o trwałość i koszty eksploatacji zestawianych SUV-ów, lecz także nasza wiedza oraz wrażenia z redakcyjnych testów. Tylko jedno auto zasłużyło na piątkę.
Kto chce kupić auto używane, powinien najpierw poznać triki stosowane przez nieuczciwych handlarzy. Jeden z nich w szczerej rozmowie z "Auto Światem" opowiedział, jak klienci są nabijani w butelkę i na co szczególnie zwracać uwagę podczas oględzin: Wyspowiadałem handlarza. Opowiedział mi o podstępnych trikach sprzedawców
Hyundai Tucson II
- NA RYNKU: 2015-20
- SILNIKI: 1.6-2.0 116-185 KM
- CENY: OD 55 000 zł
Duża oferta rynkowa nie jest dziełem przypadku, bo Tucson II podoba się powszechnie i ma wzięcie. Wiedzą to także handlarze, którzy proponują sporo aut z szemraną przeszłością, nie brakuje też wersji z USA – uważajcie na nie, często to auta po dzwonach. Zadbane egzemplarze, regularnie serwisowane i z niedużym przebiegiem zdecydowanie polecamy, choć trzeba przemyśleć wybór silnika.
Już podstawowa jednostka 1.6 GDi nie jest idealna pod względem trwałości (dotyczy wersji z początku produkcji) i trochę za słaba do napędu auta tej wielkości. Można pomyśleć o odmianie 1.6 Turbo, ale ta z kolei sporo pali. Diesel? Już bazowa wersja 1.7 CRDi wypada dość dobrze, ale wyżej ceniona (i za dynamikę, i za trwałość) jest dwulitrówka. Długie interwały nie czynią aż takich spustoszeń. Bez wątpienia na plus zaliczamy 5-letnią gwarancję, dzięki której wiele aut regularnie trafiało do ASO na okresowe przeglądy.
Hyundai Tucson II - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4475/1850/1645 mm, rozstaw osi 2670 mm, poj. bagażnika 513-1503 l, prześwit 172 mm.
Silniki benzynowe, R4, 16V, wtrysk bezpośredni (GDi): 1.6/132 (śr. spalanie 6,3 l/100 km), 1.6 turbo/177 KM (7,3 l/100 km); turbodiesle, R4, 16V: 1.6/116 i 136, 1.7/115 i 141, 2.0/136 i 185 KM (średnie spalanie 4,6-4,9 l/100 km, diesel 185 KM – 5,9 l/100 km).
Hyundai Tucson II - awaryjność
Karoseria
Miękki lakier podatny na odpryski, ale na razie bez korozji, nawet w miejscach ubytków. Uszkodzony zamek maski (ryzyko otwarcia podczas jazdy) oraz dysze spryskiwaczy.
Elektryka
Wypalające się światła do jazdy dziennej. Awaria centralnego zamka. Uszkodzony moduł ABS-u. Niedziałające światło stopu.
Napęd
Wysokie zużycie oleju w 1.6 GDi. Za rzadka wymiana oleju w 1.7 CRDi prowadzi do jego awarii. Uszkodzony zawór EGR w dieslu 2.0 CRDi. Nieprecyzyjne działanie oraz szarpanie skrzyń dwusprzęgłowych (warto wymieniać olej co 60 tys. km). W manualnej skrzyni problem z synchronizatorami (ale ogólnie duża wytrzymałość). Uszkodzony wieloklin napędu 4x4.
Zawieszenie
Wycieki z amortyzatorów już po ok. 60 tys. km. Wycie łożysk kół mniej więcej po 50 tys. km. Zacinanie się tylnego zacisku hamulcowego.
Używany Hyundai Tucson II - opinia redakcji
Duży rodzinny SUV ze sporą kabiną i wygodnym zawieszeniem, do tego całkiem ładny. Niestety, to tylko niecała prawda o tym modelu, bo nie jest on bezawaryjny, do tego część napraw może być kosztowna. A przecież Hyundai Tucson wcale nie jest tani.
- Nasza ocena: 4-
Nissan Qashqai II
- NA RYNKU: 2013-21
- SILNIKI: 1.2-1.7 110-163 KM
- CENY: OD 43 000 zł
Druga generacja modelu Qashqai to, tak jak i jej poprzedniczka, efekt współpracy Nissana i Renault – auto zbudowane jest na tej samej platformie, co Renault Kadjar, a w gamie silników są też jednostki występujące w modelach francuskiej marki. Jeśli dla kogoś to powód do zmartwień czy kpin, to z tych samych silników korzystał też Mercedes – choć to wcale nie znaczy, że są bezawaryjne.
W porównaniu z pierwszą generacją Qashqai produkowany od 2013 r. jest autem lepiej dopracowanym, bardziej komfortowym i przyjemniejszym do jazdy, ale też i bardziej skomplikowanym, z większą ilością elektroniki. Unowocześnione napędy oferują niezłe osiągi, ale też zdarzają się z nimi problemy, których we wcześniejszych wersjach nie było. W tej generacji nie ma już 7-osobowej wersji, jeśli dla kogoś dodatkowe miejsca są ważne, to w ofercie Nissana może go zainteresować nieco większy Nissan X-Trail. Niezły napęd 4x4 – w opcji.
Nissan Qashqai II - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4380/1806/1590 mm, poj. bagażnika 401 l, prześwit 180 mm, średnica zawracania 10,7 m.
Silniki benzynowe, DIG-T, R4, turbo, wtrysk bezp.: 1.2/115, 1.3 (od 2018 r.)/140, 158 lub 160, 1.6/163 KM; turbodiesle, dCi, R4: 1.5 8V/110 lub 115, 1.6 16V/130, 1.7 16V (od 2019 r.)/150 KM.
Nissan Qashqai II - awaryjność
Karoseria
Cieniutka, delikatna powłoka lakiernicza. Egzemplarze z początku produkcji były bardzo słabo zabezpieczone przed korozją, a jakość ich wykonania (spasowanie plastików) często okazywała się bardzo niska.
Elektryka
To nie jest mocna strona tego modelu – problemy m.in. z czujnikami, systemem multimedialnym. Niektóre usterki wyglądające na awarie elektryki lub elektroniki da się usunąć aktualizacją oprogramowania.
Napęd
Silniki 1.2 mają niezbyt trwały rozrząd i tendencję do zużywania nadmiernych ilości oleju – zaniedbania mogą doprowadzić do zatarcia silnika, w dieslach 1.6 pękają czasem głowice, występują problemy z układami oczyszczania spalin. Nie trzeba się bać diesla 1.5 Renault – tu występuje w poprawionej wersji. Usterki skrzyni CVT.
Zawieszenie
Głównie usterki wynikające z dużych przebiegów.
Używany Nissan Qashqai II - opinia redakcji
Nissan Qashqai drugiej generacji mimo upływu 11 lat od debiutu wciąż wygląda i jeździ całkiem współcześnie, a jego analogowa obsługa jest dla wielu nabywców wręcz dużą zaletą. Niestety, nie jest to najbardziej niezawodne auto w tym segmencie.
- Nasza ocena: 4
Ford Kuga II
- NA RYNKU: 2012-19
- SILNIKI: 1.5-2.0 120-242 KM
- CENY: OD 42 500 zł
Ford Kuga 1. generacji odniósł spory sukces, ale był produkowany stosunkowo krótko, po części zapewne dlatego, że był stosunkowo ciasny jak na swój segment. Kuga II jest więc sporo większa (długość, bagażniki) i bardziej praktyczna, mimo iż rozstaw osi pozostał taki sam. Oferowana na całym świecie Kuga II (tzw. auto globalne) to jednak pod wieloma względami idealny średniak, który niczym szczególnym się nie wyróżnia (może poza prowadzeniem, którym bardziej przypomina kompaktowe kombi niż SUV-a).
Deska w wersji przed liftem jest przeładowana guzikami i średnio ergonomiczna, lepiej jest po modernizacji (2016 r.; patrz zdjęcie poniżej). Pewien problem może stanowić wybór silników, bo ile diesle w większości przypadków są udane (ale uwaga na 1.5 – patrz obok), o tyle benzynowe EcoBoosty (głównie 1.6, trochę też 1.5) bywają kłopotliwe. Tak samo jak skrzynia Powershift. Dużo aut z USA (Escape).
Ford Kuga II - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4531/1838/1703 mm, rozstaw osi 2690 mm, poj. bagaż. 456-1603 l.
Silniki benzynowe, R4, 16V, turbo, wtrysk bezp. EcoBoost: 1.5/120, 150, 176 i 182, 1.6/150 i 182, 2.0/230 i 242 KM (w Escapie z USA np. 2.5); turbodiesle, R4: 1.5 8V/120, 2.0 16V/120, 140, 150, 163 i 180 KM.
Ford Kuga II - awaryjność
Karoseria
Wnętrze mogłoby być lepiej zmontowane, nie zawsze poprawnie działa dostęp bezkluczykowy, częsty temat to ubytek chłodziwa z klimatyzacji. O poważnych kłopotach z rdzą na razie nie słychać i oby tak zostało.
Elektryka
Usterki systemów ABS/ESP, konieczne aktualizacje sterowników w silnikach benzynowych, problemy natury elektronicznej ze skrzyniami biegów (np. czujniki).
Napęd
Silniki 1.6 i 1.5 EcoBoost z pierwszych lat produkcji obarczone są m.in. ryzykiem przegrzania i uszkodzenia głowicy, a nawet kadłuba. Nieco trwalsze mogłoby być sprzęgło, w dieslach 1.5 kłopoty sprawia pasek rozrządu (koło pasowe pompy paliwa), nagminne są usterki skrzyń EcoBoost (szarpanie, elektronika).
Zawieszenie
Nierównomierne i zbyt szybkie zużycie opon może być związane z „rozjechaną” geometrią. Ogólnie dość tanie naprawy/części.
Używany Ford Kuga II - opinia redakcji
Kuga II zainteresuje amatorów diesli oraz tych, którzy oczekują dobrej relacji ceny do wieku. Poza prowadzeniem SUV Forda to taki klasowy średniak, który wyróżnia się np. tym, że początkowo często kłopot sprawiały silniki EcoBoost i skrzynie Powershift.
- Nasza ocena: 4
Toyota RAV4 IV
- NA RYNKU: 2013-18
- SILNIKI: 2.0-2.5 124-197 KM
- CENY: OD 48 000 zł
Jeden z solidniejszych SUV-ów ostatnich lat – nadal nieźle wygląda i oferuje wysoką trwałość, co znajduje swoje odzwierciedlenie w cenach na rynku wtórnym. Wprawdzie najtańsze auta kupicie za mniej niż 50 tys. zł, ale będą to głównie wersje z dieslem 2.0 pod maską, który nie ma dobrego PR-u na rynku wtórnym (szczególnie dotyczy silnika BMW wprowadzonego w 2016 r.).
Ceny wersji benzynowych startują od ok. 60 tys. zł, a hybrydy są jeszcze droższe. Jeśli jednak stawiacie na trwałość, to właśnie te wersje dają gwarancję bezproblemowej jazdy. Benzyniaka 2.0/152 KM polecamy ze skrzynią manualną, gdyż można wtedy liczyć na przyzwoite osiągi i naprawdę rozsądne spalanie (z automatem silnik ten zużywa dość dużo benzyny). Hybryda ma największy sens w mieście, bo na trasie spalanie wyraźnie rośnie. Jest jeszcze benzyniak 2.5 z rynku amerykańskiego, tyle że często auta z nim pod maską mają burzliwą przeszłość.
Toyota RAV4 IV - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4570/1845/1660 mm, rozstaw osi 2660 mm, poj. bagaż. 547-1746 l (hybryda: 501-1633 l), prześwit 163-178 mm.
Silniki benzynowe, R4, 16V: 2.0/152, 2.5 (rynek USA)/180 KM; turbodiesle, R4, 16V: 2.0/124 (Toyota), 2.0/143 (BMW), 2.2/150 KM; hybryda: 2.5 + elektr./197 KM (śr. spalanie 4,9 l/100 km).
Toyota RAV4 IV - awaryjność
Karoseria
Rdza coraz częściej pojawia się w tylnej części podwozia (na wysokości podłogi bagażnika). Przeciętna trwałość skórzanej tapicerki foteli (przetarcia).
Elektryka
Krótka żywotność baterii w chipie, niedomagania modułu alarmu montowanego (dotyczy aut z polskiej sieci dilerskiej), przypadki zwarcia w układzie podgrzewania dysz spryskiwaczy.
Napęd
Benzyniaki i wersja hybrydowa w zasadzie bez uwag. Co innego diesle, szczególnie dotyczy to silnika 2.0 BMW: uszkodzenie koła pasowego, niedomagania łańcuchowego napędu rozrządu, nieszczelności turbosprężarki i akcja naprawcza zaworu EGR (w wyniku przecieku cieczy może dojść do pożaru). Nasilenie problemów w dieslu Toyoty jest znacznie mniejsze.
Zawieszenie
Dość trwałe, ale zdarzają się już luzy. W autach z dieslem BMW uszkodzenie serwa hamulców.
Używana Toyota RAV4 IV - opinia redakcji
Atrakcyjny wygląd, duże wnętrze, spory bagażnik to niezaprzeczalne zalety opisywanej Toyoty RAV4 . Co innego trwałość i niezawodność, na którą można liczyć w przypadku benzyniaka 2.0 i hybrydy. Diesel 2.0 to wielka niewiadoma, szczególnie produkcji BMW.
- Nasza ocena: 5