Model CR-V (Compact Recreational Vehicle, Comfort Runabout Vehicle) Japończycy stworzyli na bazie samochodu Civic, który w rodzimym kraju miał bardziej służyć na normalnej drodze niż w terenie. Dla Ameryki 1996 roku było to idealne auto. Niezależne zawieszenie wszystkich kół, dwulitrowy silnik o mocy 94 kW i czterostopniowa automatyczna przekładnia były w tym przypadku standardem. Te cechy oznaczały sukces za oceanem. W 1997 roku CR-V przypłynął do Europy. W ofercie pojawiła się niezbędna na tym rynku manualna skrzynia biegów. Dilerzy Hondy nawet ze względu na stosunkowo wysoka cenę nie mogli na zainteresowanie klientów narzekać.

Wielkim triumfem Hondy CR-V okazało się przestrzenne wnętrze. Podczas gdy konkurencyjna Toyota RAV4 była bardziej przydatna w terenie (dzięki zastosowaniu odpowiedniego systemu napędowego), Honda królowała nie tylko na drodze, ale także w parametrach praktycznych. Nadwozie o długości 4,52 m miało rozstaw osi 2,62 m, a także miłym zaskoczeniem było dużo miejsca na przednich i tylnych siedzeniach. Bagażnik jest płaski, ma podstawową objętość 375 litrów i wysoko umieszczoną podłogę. Dostęp do niego jest możliwy pod otwarciu tylnych drzwi (zawiasy po prawej stronie). Także jest możliwe otwarcie okna do góry.