Każdy może łatwo sprawdzić na portalu aukcyjnym lub w serwisie ogłoszeniowym, ile jest ofert sprzedaży Volkswagena Golfa, Forda Focusa czy Renault Mégane'a. Daje to jednak tylko ułamek wiedzy o rynku motoryzacyjnym. Równie, a może nawet bardziej interesujące jest bowiem to, które z tych aut są częściej poszukiwane, z jakim silnikiem, w jakiej wersji i z jakim wyposażeniem.

Dlatego właśnie z zainteresowaniem przeczytaliśmy i przekazujemy naszym czytelnikom statystyki dotyczące modeli najczęściej wyszukiwanych przez użytkowników serwisów motoryzacyjnych portalu Allegro.pl. Polecamy je uwadze nie tylko tych, którzy zamierzają sprzedać samochód – oni sami szybko się zorientują, jakie jest zainteresowanie ich ofertą. Bardziej przydatne będą te zestawienia dla tych, którzy noszą się z zamiarem zakupu auta – obojętnie, nowego czy używanego. Dają bowiem pogląd na to, jak łatwo będzie można za jakiś czas sprzedać wymarzony dziś pojazd. I czy na pewno warto go kupić.

Oczywiście, za trzy, cztery lata preferencje kupujących mogą być nieco inne, zainteresowanie jednymi autami nieco spadnie, a innymi wzrośnie. Jednak – jak pokazuje doświadczenie – zmiany w tym zakresie są zawsze ewolucyjne, a nie rewolucyjne. Prosty przykład: popyt na diesle spada, ale dużo wolniej niż rosną ceny oleju napędowego i koszty eksploatacji samochodów z nowoczesnymi (a więc znacznie bardziej awaryjnymi niż dawniej i kosztownymi, jeżeli chodzi o serwisowanie) jednostkami wysokoprężnymi.

Z drugiej strony spada też średnia cena wystawianych do sprzedaży aut tego typu, co można tłumaczyć malejącym zainteresowaniem, ale również tym, że coraz więcej diesli jest mocno wyeksploatowanych.

Na pewno długo jeszcze ze sprzedażą nie będą mieli problemów ci, którzy wybrali niemiecką markę, choć np. Golf i Passat prowadzą nie tylko na liście najczęściej wyszukiwanych aut, lecz także w rankingu modeli wystawianych do sprzedaży. Jednak np. Laguna jest w nim na wysokim, 12. miejscu, a w pierwszej czterdziestce pojazdów wyszukiwanych nie pojawia się w ogóle. Sytuacja nie do pozazdroszczenia!

Passat z dieslem wciąż szczytem marzeń

Preferencje poszukujących samochodu z silnikiem wysokoprężnym okazują się banalnie przewidywalne. Wciąż – jak przed kilkunastu laty, gdy auta oglądano na giełdach – najczęściej sprawdzane są oferty sprzedaży Passatów. Dalej plasują się inne auta z Niemiec, przy czym najmniejsze z nich to Golf. Generalnie Polacy wciąż najczęściej poszukują aut z silnikami Diesla, jednak udział zapytań o nie spadł o 5 proc., a mniej więcej o tyle samo wzrósł udział benzynowych. Przy okazji: warto wiedzieć, że średnia cena wystawianych do sprzedaży diesli spadła przez rok o 16 proc.

Na liście najbardziej poszukiwanych samochodów benzynowych również królują auta niemieckich marek, ale wyraźnie widać, że w tym przypadku chodzi przeważnie o mniejsze pojazdy. Wyjątek – ze względu na pochodzenie i wielkość nadwozia – stanowi Toyota Avensis, która zresztą w łącznych zestawieniach jest najczęściej wyszukiwanym modelem samochodu marki innej niż niemiecka. Zwraca uwagę bardzo wysoka, trzecia pozycja Opla Zafiry, a więc auta z segmentu uważanego w Polsce do niedawna za niszowy. Jak widać, Polacy zdążyli już docenić zalety małych vanów.

Lista najczęściej wyszukiwanych aut z instalacją LPG układa się dość ciekawie. Znalazły się na niej modele popularne wśród oszczędnych – Astra, Golf i Passat – ale na pierwszym miejscu uplasowało się BMW X5. Jeśli o czymś to świadczy, to chyba tylko o tym, że dla wielu Polaków samochód wciąż jest narzędziem do manifestowania swoich aspiracji. Chętni na takie BMW będą musieli zapewne gaz założyć sami. Za to poszukujący typowych modeli raczej znajdą to, czego szukają, bo na liście wystawianych do sprzedaży aut z LPG królują: Astra G, Golfy III i IV, Omega, Passat (B4) oraz Vectra B.

Udział wyszukiwań według pojemności silnika

Mimo kryzysu kupujący samochody używane wciąż preferują auta z dużymi silnikami. Ponad połowa zapytań dotyczy pojazdów z jednostkami o pojemności 1,7-2,0 litrów, a aż 20 proc. – z większymi niż 2-litrowe. Aut małolitrażowych (do 1,4 l) szukało tylko 9 proc. użytkowników portalu Otomoto.pl. Jak widać, wielu z nas – i jest to zupełnie zrozumiałe – woli kupić samochód starszy, ale z większym silnikiem, niż nowe auto małolitrażowe.

W szczególności liczba będących w obrocie używanych pojazdów z napędem 4x4 czy dużych vanów wielokrotnie przewyższa sprzedaż nowych aut tego rodzaju na polskim rynku (nierzadko liczoną w sztukach). Ostatnio – głównie z racji wzrostu kosztów utrzymania pojazdu (ceny paliw!) – zainteresowanie samochodami z silnikami o mniejszej pojemności powoli rośnie.