Producenci samochodów ciągle przekonują nas, że każde kolejne auto jest lepsze i mniej awaryjne od swego poprzednika. Codzienność zdaje się jednak temu zaprzeczać. Każdy, kto obserwuje rozwój motoryzacji, musi przyznać, że postęp jest ogromny, ale na pewno nie pod względem trwałości.
Poważne awarie coraz częściej dotyczą prawie nowych aut i są zazwyczaj efektem oszczędności materiałowych lub zbyt pospiesznego wprowadzania nowych technologii.
W związku z tym auta najbardziej skomplikowane, takie jak np. Mercedesy czy większe modele Volkswagena tracą na wizerunku. Coraz więcej osób zauważa natomiast zalety prostszych konstrukcyjnie marek, takich jak np. Kia czy Dacia.
Przy wyborze samochodu, zarówno nowego, jak i używanego, kierujemy się wieloma kryteriami
Jednak cechą, która interesuje większość potencjalnych nabywców, okazuje się trwałość. Niestety, w ostatnich latach wiele się zmieniło pod tym względem. Dotychczasowe ikony niezawodności coraz częściej rozczarowują, a marki będące do tej pory w ich cieniu skutecznie poprawiają jakość swoich produktów.
Przygotowany przez nas raport jakości obejmuje 25 najpopularniejszych marek. Można się z niego dowiedzieć, jakie są typowe usterki poszczególnych modeli danego producenta, jak często ogłasza on akcje naprawcze, które miejsca zajmują jego auta w raporcie TÜV i jak wybrane samochody spisały się w naszych testach na dystansie 100 tys. km. Nie zapominamy o również warunkach gwarancji, które są pewnego rodzaju polisą dla potencjalnego nabywcy.
Na końcową ocenę marki składają się wyniki uzyskane w poszczególnych kategoriach
Największy wpływ ma liczba usterek, najmniejszy – miejsce w raporcie TÜV oraz warunki gwarancji. „Typowe usterki” dotyczą aut wyprodukowanych w ciągu kilku ostatnich lat.
Natomiast w części pod tytułem „akcje naprawcze” przeważają komunikaty ogłoszone w latach 2009-11. Informacje o wcześniejszych akcjach można znaleźć w poprzednim raporcie, opublikowanym w dziale „Używane” w numerze 1/2010 „Auto Świata”.
Większość z nich dotyczy niedomagań mogących wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. W wynikach raportu TÜV skupiliśmy się na młodszych samochodach, choć starsze auta również uwzględniliśmy w ocenie cząstkowej.
ALFA ROMEO
TYPOWE USTERKI - Nietrwałe zawieszenie, szwankujące górne wahacze (na fot.; różne modele, dotyczy zwłaszcza Alfy Romeo 147, 156 i 166), niska jakość „chromów”, niedoróbki w kokpicie, „głupiejąca” elektronika, szwankujące wariatory (silniki 1.8 i 2.0 Twin Spark), awarie sterownika zautomatyzowanej skrzyni Selespeed, szwankujący układ kierowniczy, nietrwały rozrząd w silniku 2.2 JTS, zacinające się klapy w kolektorze dolotowym w dieslach 1.9 i 2.4 JTDM (159), awarie osprzętu w silnikach wysokoprężnych, wycieki oleju z tylnego dyferencjału w wersjach z napędem na obie osie (Alfa Romeo Brera, Spider, 159).
AKCJE NAPRAWCZE - W latach 2009-11 Alfa Romeo nie ogłosiła żadnej oficjalnej akcji naprawczej. W poprzednich latach do serwisów wzywano m.in. właścicieli modeli 147, GT i 159 z powodu wadliwych przewodów hamulcowych.RAPORT TÜV - Od wielu lat Alfa Romeo wypada bardzo słabo. Nie inaczej jest i tym razem: najlepszy przedstawiciel tej marki – model 147 – zajął w grupie aut 2- i 3-letnich 99. lokatę. Rozczarowuje 110. miejsce „159-ki”, która miała stanowić przełom jakościowy w historii Alfy. Pozostałe modele włoskiego producenta, niezależnie od kategorii wiekowej, również zajmują miejsca na końcu tabeli rankingu TÜV.
TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Testowana przez nas kilka lat temu Alfa 147 2.0 TS wypadła całkiem nieźle: ocena 4–. Model 159 2.4 JTDM otrzymał ocenę 3+. Wynik byłby lepszy, gdyby nie pechowa awaria silnika, spowodowana dostaniem się metalowych opiłków do układu paliwowego jednostki 2.4.
WARUNKI GWARANCJI Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 8 lat.
NASZYM ZDANIEM - Jakość wzrosła, ale na razie na Alfie ciążą grzechy z przeszłości. Wiele wskazuje jednak na to, że MiTo i Giulietta niebawem dźwigną Włochów do góry!
Radzimy jak dobrze sprzedać auto cz. 1
AUDI
TYPOWE USTERKI - Awarie bezstopniowych skrzyń Multitronic, usterki diesli 2.0 TDI PD (pękające głowice, uszkodzenia wtryskiwaczy i pomp oleju), problematyczny silnik 2.5 TDI PD V6 (wycierają się wałki rozrządu, szwankują pompy wtryskowe), korozja dolnych rantów drzwi (Audi A6 z lat 2004-08; na fot.), awaryjny diesel 3.3 TDI, jednostki FSI z początku produkcji borykają się z nagarem gromadzącym się na zaworach ssących, awarie napinaczy łańcucha i nastawnika rozrządu (benzyniak 1.4 TSI), nietrwałe przekładnie kierownicze (A4 B6), awaryjne przednie zawieszenie (A6 z lat 1997-2004), problemy z tylnym zawieszeniem wielowahaczowym, usterki osprzętu w silnikach Diesla (EGR, przepływomierze, dwumasowe koła zamachowe, czujniki, turbosprężarki), wymagające częstej aktualizacji sterowniki jednostek napędowych, zbyt szybkie rozciąganie się łańcuchów rozrządu, usterki oprogramowania kontrolującego pracę dwusprzęgłowych przekładni DSG i „głupiejący” układ elektryczny (różne modele), niska jakość niektórych elementów wykończenia wnętrza – klamek, przełączników, przycisków radia oraz do regulacji szyb (A3, A4), samoczynnie zamykające się tylne klapy (A6 Avant II generacji, Audi Q7).
AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: wadliwe cewki zapłonowe w silnikach benzynowych (różne modele); 2010 r.: ryzyko odchylenia osłony słupka przedniego w przypadku odpalenia poduszek powietrznych (Q5); 2009 r.: niesprawny wentylator chłodnicy (A6 V6 TDI oraz 4.2 FSI).
RAPORT TÜV - Samochody z czterema pierścieniami na masce wypadły dobrze w każdej kategorii wiekowej. W grupie aut 2- i 3-letnich na uwagę zasługują wyniki modeli: A3 (13. miejsce na 128 pojazdów), TT (20. lokata) i A4 (31. pozycja). W kategorii aut 4- i 5-letnich aż cztery modele z Ingolstadt zdołały uplasować się w czołowej dwudziestce: A8 (10. miejsce na 117 pojazdów), A6 (13. pozycja), TT (15. lokata) i A4 (19. miejsce). W najstarszej grupie wiekowej warto zwrócić uwagę na 14. lokatę Audi TT. Jedyny model, który nieco odstaje od reszty, to Q7, sklasyfikowane na 72. miejscu wśród pojazdów 2- i 3- letnich.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Do tej pory na dystansie 100 tys. km sprawdziliśmy dwa auta rodem z Ingolstadt. Bardzo słabo wypadło A2 z benzynowym silnikiem 1.4, gdyż otrzymało ocenę 2. Audi A6 Avant z dieslem 2.7 TDI poradziło sobie znacznie lepiej (4+), ale bez wpadek też się niestety nie obeszło. Obecnie w naszym „maratonie” uczestniczy model A4 Avant z dwulitrowym silnikiem Diesla, zasilanym układem common rail. Na razie nie mamy jednak dobrych wiadomości, bowiem posłuszeństwa zdążyła odmówić skrzynia biegów. Mamy nadzieję, że to już koniec nieprzyjemnych przygód!
WARUNKI GWARANCJI Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Jakość wykonania jest nieco wyższa niż w przypadku bratnich modeli Volkswagena, ale większość typowych usterek trapiących auta tego koncernu pojawia się również i w pojazdach z czterema pierścieniami na grillu. Mało akcji naprawczych, dobry wynik w TÜV-ie – brakuje udanego testu na 100 tys. km.
BMW
TYPOWE USTERKI - Przedwcześnie rozciągające się łańcuchy rozrządu w silniku benzynowym 1.6 i dieslu 2.0d (od 2007 r.), uszkodzenie cewek zapłonowychi wtryskiwaczy w benzyniakach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, podatna na uszkodzenia turbosprężarka (2.0d), pękające kolektory wydechowe (3.0d), usterki kolektorów ssących (diesle), awarie układu wtryskowego w dieslach, zapychający się filtr cząstek stałych, nietrwałe dwumasowe koło zamachowe, usterki wyposażenia elektronicznego, błędy oprogramowania sterowników, nieprawidłowości pokładowego systemu audio, awarie elektrohydraulicznego wspomagania kierownicy (na fot.), uszkodzenie czujnika skrętu kierownicy, uszkodzenie mocowania belki pomocniczej tylnego zawieszenia, stosunkowo krótka żywotność akumulatorów.AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: możliwość rozładowania akumulatora w wyniku awarii w układzie podgrzewacza filtra paliwa (seria 1,BMW serii 5, X3, X5, X6, seria 7 – dotyczy tylko wersji z silnikami Diesla), ryzyko uszkodzenia elektrycznej wtyczki pompy wody i w konsekwencji – zmniejszenie efektywności chłodzenia (seria 5, seria 6, X5, X6 i seria 7 – dotyczy wersji benzynowych); 2010 r.: nieszczelna pompa podciśnienia w układzie hamulcowym (serie 5, 6 i 7), wadliwe tylne lampy LED (seria 1 coupé i cabrio), ryzyko usterki układu kierowniczego (Z4); 2009 r.: pękające tarcze hamulcowe (X5 i X6).RAPORT TÜV - W grupie aut 2- i 3-letnich większość samochodów BMW wypadła dobrze: seria 7 (39. miejsce na 128 modeli), serie 1 i 3 (47. lokata), Z4 (53. pozycja), BMW X3 (58.), jedynie seria 5 (99. lokata) i X5 (104.) znalazły się na dalszych miejscach. W kategorii aut 4- i 5-letnich najlepsza okazała się seria 3, sklasyfikowana na wysokim, 10. miejscu. Kolejne BMW (seria 1) znalazło się dopiero na pozycji 36., a pozostałe modele zajęły miejsca w drugiej pięćdziesiątce. Wśród aut 6- i 7-letnich znów na najwyższą, 24. pozycję zasłużyła seria 7, a najniżej sklasyfikowano X5 (77.). W najstarszej grupie wiekowej najwyżej oceniono model Z3.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Na dystansie 100 tys. km przetestowano 4 modele BMW. Najlepsza, nie tylko wśród pojazdów tej marki, lecz także w całym rankingu, okazała się seria 1 w wersji 130i – nie otrzymała ona żadnych punktów karnych, czym zasłużyła na wzorową ocenę 6. Niewiele gorzej wypadł model 320i Touring – również został oceniony na 6 i zarobił tylko 3 punkty karne. 30. pozycja, z oceną 5–, przypadła modelowi 318i. BMW X3 2.0d i X5 3.0d otrzymały po 23 punkty karne i końcową ocenę 4. WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Większość modeli BMW jest naszpikowana elektroniką i użytkownicy coraz mocniej odczuwają tego konsekwencje. Jednak u podstaw najczęstszych awarii leżą nie tylko problemy z „elektryką”. Ostatnio użytkownicy nawet dość młodych aut BMW skarżą się na problemy z trwałością jednostek napędowych.
Radzimy jak dobrze sprzedać auto cz. 2
CHEVROLET
TYPOWE USTERKI - Korozja nadwozia, usterki wybieraka biegów i awaryjny silnik R3 0.8 (Spark), problemy z instalacją elektryczną, szwankują synchronizatory, nietrwałe sprzęgła (Aveo), kiepska jakość plastików i słabe spasowanie kokpitu (różne modele), „głupiejący” układ elektryczny i nietrwałe zawieszenie (Lacetti), wypadające zapłony (model Lacetti 1.4 16V z lat 2004-05), niska jakość lakierów akrylowych (odpryski).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko wycieku z układu paliwowego ( Chevrolet Captiva, Cruze tylko z silnikami Diesla), możliwość nieprawidłowego działania tylnej sprzączki pasów bezpieczeństwa (Cruze), ryzyko rozłączenia elementów w układzie kierowniczym i w konsekwencji – utraty panowania nad samochodem (Captiva).RAPORT TÜV - Sklasyfikowano dwa modele Chevroleta: Aveo i Sparka. W grupie 2- i 3-latków oba auta plasują się raczej blisko końca stawki (miejsca, odpowiednio, 88. i 103.). Nieco lepiej sytuacja wygląda w grupie aut 4- i 5-letnich: Aveo zajęło niezłe, 68. miejsce, nieco wyżej uplasował się także Chevrolet Spark – na 100. lokacie.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Jak na razie żaden model tej marki nie uczestniczył w naszym „maratonie”. Mamy nadzieję, że wkrótce się to zmieni.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 3 lata, z ograniczeniem przebiegu do 100 tys. km. Perforacyjna: 6 lat.
NASZYM ZDANIEM - Chevrolety mają całkiem przyzwoitą jakość jak na swoją cenę. Dodatkowy atut to dość niskie koszty obsługi. Starsze modele – „przejęte” od Daewoo – szybko rdzewieją.
CITROEN
TYPOWE USTERKI - Nietrwałe uszczelki drzwi i wkładki zamków (C1), awaryjny osprzęt (diesle 2.0 i 2.2 HDI), nieszczelny układ wtryskowy (1.4 HDI), awarie turbosprężarek w dieslu 1.6 HDI (na fot.), wynikające z zawilgocenia komputera BSI problemy z układem elektrycznym, hałasująca tylna klapa (C2), niezbyt trwałe zawieszenie (C2, C3 i Citroen C4), korozja układu wydechowego (różne modele), usterki pneumatycznego zawieszenia (C5 I generacji sprzed liftingu), awarie elektronicznych przepustnic w silnikach benzynowych, wadliwe oprogramowanie sterujące pracą silnika (różne modele), zużyte łożyska kolumn resorujących (Berlingo), problemy z filtrem cząstek stałych (uszkodzenie czujnika różnicy ciśnień oraz czujnika poziomu dodatku obniżającego temperaturę spalania sadzy).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: możliwość uszkodzenia przewodu masowego akumulatora (C3), ryzyko awarii wspomagania kierownicy (C8 i Jumpy), nieprawidłowości w działaniu układu elektrycznego (C-Crosser); 2010 r.: ryzyko pożaru z powodu stykania się przewodu powrotnego paliwa z elementami silnika (Jumpy), możliwość zablokowania pedału przyspieszenia (C1).RAPORT TÜV - Oprócz modelu C1 (62. miejsce na 128 pojazdów wśród 2- i 3-latków) większość innych Citroënów oceniono niestety dość słabo. Przykład: w tej samej kategorii wiekowej C5 wylądowało na 120., a C2 – dopiero na 122. miejscu. Dużo lepiej wypadły starsze modele Saxo i Xantia, które zajęły miejsca (odpowiednio) 45. i 12. wśród aut 10- i 11-letnich.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Nasz „maraton” to jak na razie przykry temat dla Citroëna: jedyny sklasyfikowany model – C8 2.2 HDI – otrzymał bardzo słabą ocenę 1+. Obecnie testujemy model C5 kombi w wersji 2.0 HDI. Ten Citroën ma szansę uplasować się naprawdę wysoko!WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Citroëny są stylowe, wygodne i... już nie tak awaryjne, jak jeszcze kilka lat temu. Wciąż musimy się co prawda liczyć z irytującymi usterkami, ale – jak pokazuje testowany przez nas model C5 – Francuzi rozwijają się w dobrym kierunku.
Używany Fiat Panda - Poznaj jego wady i zalety
HYUNDAI
TYPOWE USTERKI - Korozja nadwozia, trzeszczące plastiki kokpitu, niska jakość uszczelek (różne modele), stukająca kolumna kierownicza, nietrwałe odboje amortyzatorów i łączniki stabilizatora, przepalające się żarówki (i30), usterki kół dwumasowych i turbin (diesel 2.0 CRDi VGT), zbyt szybko wybijające się silentblocki ramy pomocniczej (Tucson).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2010 r.: ryzyko korozji tylnych wahaczy (Hyndai Santa Fe I, Trajet); 2009 r.: wadliwy włącznik świateł stopu (Sonata).RAPORT TÜV - Jakość wyrobów Hyundaia wzrosła, ale w rankingu TÜV jeszcze tego nie widać: wśród 2- i 3-latków najlepsze miejsce (76. na 128 aut) zajął mało popularny Matrix.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Getz 1.1: ocena 5–. i30 CW właśnie zakończyło nasz „maraton” – relacja wkrótce.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 5 lat (Santa Fe, ix55: 3 lata), perforacyjna: 12 lat (Santa Fe, ix55: 6 lat).
NASZYM ZDANIEM - Niezła jakość, mała liczba awarii, długa gwarancja: Hyundai ma szansę, by niebawem dostać się na szczyt.
FIAT
TYPOWE USTERKI - Szwankujące przepustnice, awarie centralki sterującej i pękające obudowy alternatorów (silnik 1.2 Fire), psują się zawory EGR i przepływomierze, zdarzają się wycieki oleju (diesle 1.9 JTD/MJT), problem z klapami w układzie dolotowym (2.4 MJT), zaniki mocy podczas wilgotnej pogody (diesel 1.3 MJT), wysokie zużycie oleju (benzyniaki 1.4 i 1.8 16V), awarie wspomagania kierownicy (Panda, Punto II; na fot.), nietrwałe przednie zawieszenie (Panda), haczące tylne klamki (Grande Punto), pękające sprężyny zawieszenia (Punto II, Stilo), awarie układu elektrycznego, wycieki oleju ze skrzyń biegów, nietrwałe przekładnie kierownicze, niska jakość chromowanych elementów nadwozia, zaparowane lampy (różne modele), korozja (Fiat Seicento).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko utraty wspomagania kierownicy (Scudo), możliwość wypadnięcia koła zapasowego na jezdnię (Ducato), możliwość samoczynnego uzbrojenia nieaktywnej poduszki powietrznej pasażera (Doblò), ryzyko pożaru na skutek zwarcia w układzie ABS (Grande Punto, Punto Evo); 2010 r.: niewłaściwie wykonany drążek stabilizatora (Doblò), możliwość awarii pompy sprzęgła (Abarth 500) oraz kolumny kierowniczej (Panda), możliwość zablokowania pedału gazu (Stilo i Bravo II).RAPORT TÜV - Modele Fiata do tej pory dość słabo radziły sobie w rankingu TÜV, tym bardziej więc cieszy niezły wynik Bravo, które w kategorii samochodów 2- i 3-letnich zajęło 47. miejsce (na 128 sklasyfikowanych modeli). Dla porównania jego poprzednik (Stilo) zajmuje ostatnie miejsce w kategorii aut 8- i 9-letnich, a w każdej innej, w której jest klasyfikowany – lokatę w samym „ogonie” tabeli. Trochę rozczarowuje produkowana w Tychach Panda – najlepszy wynik tego modelu to 78. miejsce w kategorii aut 4- i 5-letnich.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Tu także pozytywnie wyróżnia się Bravo II: to pierwszy Fiat, który otrzymał ocenę celującą. Ku końcowi zbliża się test modelu 500 1.4 16V.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 2 lata, perf.: 8 lat. Modele Fiata kupione przed 31 grudnia 2011 r. objęte były gwarancją typu „2+1”: dwa lata ochrony z kontraktem rozszerzającym do trzech.
NASZYM ZDANIEM - Długa lista usterek, wiele kampanii naprawczych i przeciętny wynik w TÜV-ie: Fiat wciąż ma nad czym pracować. Na plus – niskie koszty utrzymania.
Używany Mercedes klasy E W210 - Luksus, na który Cię stać!
FORD
TYPOWE USTERKI - Korozja nadwozia (Ka I, Focus I, Ford Mondeo I i II), problemy z turbiną i łańcuchem spinającym wałki rozrządu w dieslu 1.6 TDCi, nietrwałe cewki zapłonowe w benzyniakach, awarie elektroniki oraz elektrohydraulicznych pomp wspomagania kierownicy (Focus II, S-Max i Galaxy), w silnikach TDDi psują się pompy wtryskowe, w 2.0 TDCi konstrukcji Forda szwankują wtryskiwacze i napęd pompy wody, psuje się moduł centralnego zamka i fabryczny alarm (Focus II), niska trwałość łożysk tylnych kół (Fusion) oraz poduszki tylnej osi (Mondeo II kombi).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko rozszczelnienia układu wydechowego (Fiesta 1.4 i 1.6 TDCi),możliwość zwarcia w układzie elektrycznym z powodu korozji (Focus i Focus C-Max), możliwość samoczynnego włączenia reflektorów i kierunkowskazów (Mondeo, Galaxy i S-Max), usterka systemu blokowania siedzenia w drugim rzędzie (Focus Grand C-Max); 2010 r.: korozja nadwozia (Focus II).RAPORT TÜV - Wśród 2- i 3-latków Fusion zajął świetne, 7. miejsce (na 128 aut), na 26. pozycji uplasowały się Fiesta i Mondeo, na 39. – Focus C-Max, a 44. lokatę zajął Focus. Z wiekiem Fordy prezentują się gorzej.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Focus C-Max 2.0 TDCi i Fusion 1.6 dostały ocenę 3, Mondeo kombi 2.0 TDCi: 4–, a S-Max 2.0 TDCi, Focus 1.6 i Mondeo 1.8 – 5. Obecnie testujemy Fiestę 1.25 – miała kilka usterek.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Świetny wynik w najmłodszej grupie w rankingu TÜV bardzo nas cieszy, ale Ford powinien popracować nad stabilnością swoich układów elektrycznych.
DACIA
TYPOWE USTERKI - Skrzypiące plastiki i fotele, korozja nadwozia, niska jakość lakieru, awarie cewek zapł. w benzyniakach, nietrwałe zawieszenie (na fot.).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: możliwość wystąpienia wady zamków sprężyn zaworów w głowicy (1.5 dCi); 2009 r.: ryzyko niezapalenia się lampki awarii układu ABS (Logan i Sandero).RAPORT TÜV - Jak na razie sklasyfikowano jeden model Dacii. Logan zajął wśród 2- i 3-letnich aut 123. miejsce na 128 sklasyfikowanych pojazdów – to bardzo słaby rezultat.
TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Dacia Logan MCV z silnikiem 1.5 dCi o mocy 68 KM otrzymała piątkę i ani razu nas nie zawiodła. Tak trzymać!WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 3 lata, perforacyjna: 6 lat.
NASZYM ZDANIEM - Dacia musi jeszcze popracować nad jakością, a zwłaszcza nad trwałością zawieszenia, ale można odnieść wrażenie, że Rumuni są na dobrej drodze.
Jak ocenić stan techniczny auta?
HONDA
TYPOWE USTERKI - Starsze modele (City, Jazz I, Civic VI i VII) korodują (rdza atakuje tylne nadkola i klapę bagażnika), problematyczne skrzynie biegów CVT, awarie łożysk w skrzyni biegów (na fot.), nietrwałe zawieszenie i stukające maglownice (Civic VII), skrzypi kokpit, stukają amortyzatory, problemy z hamulcem ręcznym (Civic VIII), problemy z kołem pasowym w dieslu 2.2 i-CTDi, przepalają się żarówki (CR-V II), zaparowane reflektory (Accord VII), problemy z wałkami rozrządu w benzyniaku 2.0/155 KM, hacząca skrzynia (Civic Type R).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: nieprawidłowe działanie konwertera napięcia (Jazz Hybrid), ryzyko uszkodzenia wiązki sterującej pracą silnika (Civic Type R), błędne oprogramowanie modułu sterującego silnikiem IMA (CR-Z), ryzyko nadmiernego wzrostu poziomu oleju silnikowego (Accord z dieslem i filtrem cząstek stałych), ryzyko przegrzania złączki przełącznika świateł (Jazz), możliwość wycieku płynu hamulcowego (Legend); 2010 r.: ryzyko uszkodzenia opon (Jazz), możliwość awarii układu hamulcowego (Jazz i Honda Civic).RAPORT TÜV - W każdej kategorii wiekowej Honda wypadła dobrze. Wśród 2- i 3-latków najwyższe miejsce (13. na 128 modeli) zajął Jazz. Powodów do wstydu nie dają też Civic (39.) i CR-V (63.).TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Bardzo dobrze i celująco: Jazz 1.4 i Civic 1.8 otrzymały ocenę 5, Accord 2.2 i-DTEC – 6.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perf.: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Honda cieszy się na polskim rynku wysoką renomą. Drobne powody do niepokoju daje jedynie duża liczba akcji serwisowych ogłoszonych w 2011 roku.
KIA
TYPOWE USTERKI - Niska jakość lakieru (Soul, cee’d), awaryjny silnik 1.1 CRDi, kłopoty z przednim zawieszeniem i drążkami kierowniczymi (różne modele), awarie radioodtwarzaczy (cee’d; na fot.), problematyczny silnik 2.0 CRDi, zużycie silentblocków ramy pomocniczej (Kia Sportage II).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2010 r.: ryzyko przegrzania instalacji elektrycznej (Sorento), możliwość awarii pompy hamulcowej (cee’d).RAPORT TÜV - Cee’d wypada bardzo dobrze w grupie 2- i 3-latków (24. miejsce na 128 aut), natomiast Carnival I okazuje się najgorszy w aż trzech kategoriach wiekowych!TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Soul 1.6: ocena 5–, a cee’d 1.6 CRDi – 6. Obecnie sprawdzamy Vengę 1.4.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 7 lat/150 tys. km, perf.: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Kia kusi siedmioletnią gwarancją, ale pamiętajmy o licznych wyłączeniach! Sporo drobnych usterek, a nie wszystkie części występują jako zamienniki.
MAZDA
TYPOWE USTERKI - Korozja nadwozia (różne modele, zwłaszcza „szóstka” I generacji), usterki centralnego zamka (model 2), niekiedy psuje się osprzęt w dieslach (najczęściej w 1.6, rzadziej w 2.0), przedwczesne zużycie sprzęgła, przednich amortyzatorów i błędy elektroniki (CX-7), zdarza się rozciągnięty łańcuch w benzyniaku 2.3 Turbo, wysokie zużycie oleju (RX-8).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko awarii silniczka wycieraczek (model 3), możliwość usterki pompy paliwa (model 5).RAPORT TÜV - Tu mało kto podskoczy Maździe: niezależnie od kategorii wiekowej auta tego japońskiego producenta zajmują czołowe miejsca w rankingu.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Trzy samochody i trzy razy ocena celująca: Mazda 3 1.6, Mazda 5 2.0 CD, Mazda 6 1.8.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perf.: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Wysoka jakość, niska awaryjność. Mazda musi jeszcze tylko poprawić zabezpieczenie antykorozyjne. Poza tym nie mamy żadnych zastrzeżeń.
MITSUBISHI
TYPOWE USTERKI - Korozja nadwozia (różne modele), głośna praca zawieszenia (Colt VI, Lancer VII), nietrwałe tarcze hamulcowe (Mitsubishi Outlander II, L200), brudzi się przepustnica (Lancer VII), usterki łożysk skrzyni biegów (Galant VIII), problemy z radiem, spadającym wężem od turbo i zaniki mocy w Outlanderze II (2.0 DI-D).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko odkręcenia śrub mocujących tylne piasty (Outlander II); 2010: wadliwe sworznie wahaczy (L200), ryzyko uszkodzenia wiązki elektr. (Outlander II); 2009: możliwość pęknięcia przewodu paliwowego (Evo X), nieprawidłowe działanie świateł stopu (Outlander II, Grandis), ryzyko odpadnięcia tylnego zderzaka (L200).
RAPORT TÜV - Colt VI: wśród 2- i 3-latków 47. lokata (na128 modeli), wśród 4- i 5-latków – 34. (na 117); Outlander II: wśród 2- i 3-latków– 72. (na 128).TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Nie przeprowadzono testu.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perf.: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Solidny średniak: Mitsubishi wyróżnia się dość wysoką trwałością i... kosmicznie wysokimi cenami w ASO.
NISSAN
TYPOWE USTERKI - Problemy ze wspomaganiem kierownicy i nietrwałe zawieszenie (Micra III), kłopoty z dieslami 1.5 dCi (układ wtryskowy) i 1.9 dCi (turbiny), wysokie zużycie oleju i rozciągający się łańcuch w benzyniakach 1.5 i 1.8 (Almera II, Primera II), awarie „elektryki” (różne modele – zwłaszcza Primera II), problemy z bezstopniowymi przekładniami CVT (różne modele), niedomagania odtwarzacza płyt CD (Almera Tino), wybite tuleje tylnych wahaczy, awarie układu kierowniczego i nietrwałe końcówki drążków kierowniczych (Qashqai), szybkie zużycie sprzęgła i przegubów na wale napędowym, nietrwałe zawieszenie oraz końcówki drążków kierowniczych (Navara, Primera II), zapychające się filtry cząstek stałych (dotyczy nowoczesnych diesli).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko awarii czujnika ciśnienia doładowania (Juke), możliwość przegrzania silniczka wspomagania kierownicy (Qashqai, X-Trail), ryzyko przetarcia przewodów hamulcowych (Nissan QashqaiCVT), możliwość pęknięcia alufelg (Navara); 2010 r.: nieprawidłowe działanie elektroniki sterującej pracą jednostki napędowej (Micra III, Navara i Pathfinder), ryzyko nieotworzenia się poduszki powietrznej pasażera (Micra III), możliwość uszkodzenia pedału hamulca (Navara i Pathfinder), wadliwe łożyska w silniku (GT-R); 2009 r.: możliwość przetarcia przewodów paliwowych (Note i Qashqai).RAPORT TÜV - Wśród 2- i 3-latków bardzo dobrze wypadł Note: 34. lokata (na128 modeli).Z pozostałych modeli Nissana przyzwoicie (niezależnie od kategorii wiekowej) poradziły sobie Almera II i X-Trail. Najgorzej wypadła Primera II: 112. lokata na 117 modeli (wśród 4- i 5-latków).TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Qashqai 2.0 Tekna otrzymał ocenę 4+.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 3 lata (ograniczona do 100 tys. km), perforacyjna: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Niepokoi duża liczba akcji naprawczych ogłoszonych w ostatnim czasie. Poza tym, jak na japońską markę, Nissan przeciętnie wypadaw rankingu TÜV.
OPEL
TYPOWE USTERKI - Rozciąga się łańcuch w benzynowym silniku R3 1.0, w układzie kierowniczym szybko pojawiają się luzy (Corsa C i Meriva A), zdarzają się wadliwe sprężarki klimatyzacji (różne modele), w Corsie D z lat 2007-09 może dojść do zablokowania układu hamulcowego (wadliwy zespół pedałów), trzeszczące plastiki na przednich słupkach (Corsa D), w dieslu 1.3 CDTI może się rozciągnąć łańcuch, w jeździe miejskiej szybko zapychają się filtry cząstek stałych, nietrwały rozrząd w benzyniaku 2.2 Direct, awArie układu kierowniczego i nietrwałe zawieszenie (Vectra C oraz Signum), nieudany silnik 3.0 V6 CDTI, awarie pompy wtryskowej w dieslu 1.7 CDTI, korozja nadwozia (zwłaszcza w starszych modelach).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko przyspieszonej korozji zbiornika paliwa (Agila A), ryzyko samoczynnego zwolnienia hamulca postojowego (Opel Corsa D), wadliwe oprogramowanie elektrycznego okna dachowego (Astra IV oraz Insignia), może nie działać wskaźnik kierunkowskazu (Astra IV), ryzyko wycieku z instalacji gazowej (Zafira CNG, Combo CNG), nieprawidłowe działanie klaksonu (Astra III i Zafira B), ryzyko pęknięcia wałka rozrządu w benzyniakach 1.0, 1.2 i 1.4 (Agila, Astra, Combo, Corsa, Meriva, Tigra); 2010: wadliwy moduł poduszek powietrznych (Insignia), możliwość pękania śrub mocujących szyny fotela pasażera (Astra IV, Meriva B), ryzyko wycieku z układu paliwowego (Combo), nieprawidłowa praca panelu klimatyzacji (Corsa D), możliwość rozłączenia elementów układu kierowniczego oraz wałka kolumny (Antara), korozja elementów przedniej osi (Opel Astra i Vectra); 2009: wadliwe zbiorniczki wyrównawcze (Vectra C, Signum), nieprawidłowe działanie hamulca ręcznego (Vectra C), możliwość wycieku spod uszczelniacza wału korbowego oraz wadliwe odpowietrzenie tylnej osi (Insignia).RAPORT TÜV - Wygląda na to, że Ople dobrze wypadają zwłaszcza wtedy, kiedy są stosunkowo nowe. Przykłady: wśród 2- i 3-latków 22. miejsce (na 128 modeli) zajęła Meriva. Niewiele gorzej oceniono Vectrę (24. lokata), Astrę III (31. miejsce), Tigrę (34. pozycja) i Corsę D (39. lokata). W „starszych” kategoriach modele z Rüsselsheim nie prezentują się już tak dobrze – większość z nich plasuje się w środku stawki. Kiepsko wypadła m.in. Corsa – wśród 4- i 5-latków zajęła słabe, 90. miejsce (na 117 sklasyfikowanych modeli).TESTY DŁUGODYSTANSOWE - W ostatnich latach Ople często gościły w naszym parku aut długodystansowych. Astra II 1.6 otrzymała ocenę 3, Astra III 1.9 CDTI – 3+, Zafira A 1.8 „wyjeździła” ocenę 4–, Meriva 1.7 CDTI Cosmo dostała natomiast 4+. Najlepiej wypadła Vectra C 2.2: otrzymała piątkę. Obecnie z naszym „maratonem” mierzą się Astra IV 1.7 CDTI (radzi sobie niestety nienajlepiej) oraz Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI (zapowiada się bardzo dobry wynik!).WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Opel trochę rozczarowuje. Żaden inny producent nie ogłosił w ciągu ostatnich lat tak wielu akcji naprawczych, a lista usterek także okazuje się dość długa. Na szczęście są i pozytywy: wreszcie poradzono sobie z problemem korozji nadwozia, poza tym Ople całkiem nieźle wypadają w rankingu TÜV.
MERCEDES
TYPOWE USTERKI - Korozja (dotyczy zwłaszcza klas C W203 i E W210), awarie wtryskiwaczy w starszych dieslach z rodziny CDI oraz jednostce OM651, usterki „elektryki” (różne modele, wiele niedomagań pojawia się głównie w klasach C W203 i Mercedes E W211), problemy z klapami w układzie dolotowym i turbosprężarkami w 3.0 V6 CDI (OM 642), awarie wspomagania kierownicy (klasa A II generacji), nietrwałe koło zębate łańcucha rozrządu w benzyniakach V6 i V8 z lat 2004-06, awaryjne zawieszenie w modelu ML, nietrwały i drogi w naprawach układ hamulcowy (SBC) w modelach klas E i S oraz terenowych GL i ML, rozładowane akumulatory.AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko przedwczesnego zużycia koła zębatego łańcucha rozrządu w autach z silnikami benzynowymi V6 i V8 (klasy: ML, SLK, C, CLK, E, CLS, S, CL, SL oraz R), nieprawidłowe działanie tempomatu (klasa M); 2010: ryzyko uszkodzenia układu wspomagania kierownicy (klasy C i E oraz model GLK), wadliwe odpowietrzenie zbiornika paliwa (Mercedes klasy A i B), ryzyko zatkania filtra oleju (Sprinter); 2009: możliwość uszkodzenia piezoelektrycznych wtryskiwaczy (klasy C i E oraz model GLK), wadliwe przednie kolumny resorujące (klasa S).RAPORT TÜV - Mercedes, niegdyś uważany za symbol długowieczności, dziś może co najwyżej z rozrzewnieniem wspominać dawne, dobre czasy. W rankingu TÜV wysoko oceniono jedynie klasy C (11. miejsce na 128 aut) i B (34. lokata) w kategorii pojazdów 2- i 3-letnich. Wśród 4- i 5-, 6- i 7- oraz 8-i 9-latków modele ze Stuttgartu wypadają kiepsko (zwłaszcza duże i ciężkie auta, pokonujące rocznie znaczne dystanse), poprawę widać dopiero w kategorii aut 10- i 11-letnich: 6. miejsceSLK, 11. lokata dla klasy S i niezłe, 27. miejsce klasy C.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Mercedesy A 170 i C 200 CDI otrzymały ocenę 4–, a klasy B (180 CDI) i C (180 K) oraz model GL 420 CDI – piątkę. Najlepiej wypadła klasa E 320 CDI: zasłużyła na 5+.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 30 lat.
NASZYM ZDANIEM - W pogoni za jak najwyższym poziomem komfortu Mercedes wprowadza skomplikowaną technikę, która często okazuje się niedopracowana.
PEUGEOT
TYPOWE USTERKI - W silniku 1.6 THP – problemy z napinaczami łańcucha rozrządu i chwilowymi zanikami mocy, w innych benzyniakach awarie elektronicznie sterowanych przepustnic, przecieki z wtryskiwaczy w silniku 1.4 HDI, nietrwałe turbosprężarki w dieslu 1.6 HDI, błędy elektroniki i komputera BSI (po zawilgoceniu), wady oprogramowania sterowników jednostek napędowych, awarie elektrohydraulicznej pompy wspomagania układu kierowniczego, szybkie zużycie elementów przedniego zawieszenia (większość modeli), głośna praca tylnego zawieszenia (Peugeot 407), nietrwałe tylne zawieszenie (modele 206, 306), uszkodzenia przełącznika kierunkowskazów (206, 307, 406, 407), nieprawidłowa praca klimatyzacji automatycznej, kłopoty z systemem FAP (zatkany filtr, uszkodzony czujnik różnicy ciśnień lub czujnik otwarcia wlewu paliwa), defekty czujnika otwarcia klapy bagażnika (modele 307 i 407).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: nieprawidłowo dokręcona wycieraczka przedniej szyby (508), możliwa usterka układu wspomagania kierownicy (807 i Expert), mogą wystąpić problemy z wyjęciem koła zapasowego (model Boxer ). 2010 r.: ryzyko czasowego zablokowania pedału gazu (107).
RAPORT TÜV - Wśród 2- i 3-latków pierwsze auto Peugeota pojawiło się dopiero na 67. miejscu (107), a najgorzej wypadł model 407, zajmujący 123. lokatę. Wśród 4- i 5-latków Peugeoty 206 i 407 pojawiają się dopiero na 102. miejscu.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Peugeot 307 2.0 HDI po 100 tys. km otrzymał ocenę 1. Partner Tepee 1.6 zasłużył tylko na 3–. Obecnie testowany jest model 5008 1.6 THP – na razie spisuje się przyzwoicie.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Jakość aut spod znaku lwa utrzymuje się na przyzwoitym, średnim poziomie. Najwięcej zastrzeżeń można mieć do elektroniki i trwałości zawieszeń.
RENAULT
TYPOWE USTERKI - Nietrwałe łączniki stabilizatora, przedwczesne zużycie koła zmiennych faz rozrządu (1.6 i 2.0), częste awarie cewek zapłonowych,w dieslu 1.5 dCi awarie układu wtryskowego i możliwość uszkodzenia panewek korbowodowych, w dieslu 1.9 dCi nietrwałe turbosprężarki, w dieslu 2.2 dCi rozszczelniają się kolektory ssące, awarie systemu kontroli ciśnienia w oponach, problemy z kartę hands free i alarmem, uszkodzenie poduszki skrzyni biegów, przecieki do wnętrza pojazdu z klimatyzacji, odklejające się okładziny szczęk hamulcowych (Thalia I),uszkodzenie przełącznika świateł, problemy ze stacyjkąi zamkami drzwi suwanych (Kangoo), zapiekające się linki hamulca ręcznego, problemy z poziomowaniem ksenonów, uszkodzenie pompy sprzęgła i czujników parkowania, wadliwe działanie systemu Bluetooth, wytarcie gałki zmiany biegów i koła kierownicy.AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.:wada zamków sprężyn zaworowych (silnik 1.5 dCi), ryzyko pęknięcia śruby mocującej kolumnę kierowniczą (Thalia II), nieprawidłowości w działaniu poduszek powietrznych (Renault Mégane III, Fluence); 2010 r.: możliwe samoczynne uruchomienie elektrycznego hamulca ręcznego (Scénic II),ryzyko zablokowania tylnej klapy (Grand Modus), ryzyko uszkodzenia napinacza pasa bezpieczeństwa (Laguna III).RAPORT TÜV - Wśród 2- i 3-latków dobre, 53. miejsce zajmuje Modus, najgorsze – 120. Renault Espace. W grupie 3- i 4-latków też najwyżej jest Modus (47. miejsce), a najniżej – Laguna i Espace.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Na dystansie 100 tys. km przetestowano: Clio II 1.4 (ocena 5), Kangoo 1.9 dTi (ocena 4), Mégane’a II 1.6 (ocena 3), Lagunę I 1.9 dCi (ocena 3) i Lagunę III 2.0 dCi (ocena 5–).WARUNKI GWARANCJI - Mech.: 2 lata (Laguna: 3 lata), perf.: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - W rankingu TÜV auta Renault wypadają nie najlepiej, ale mimo to można odnieść wrażenie, że ich jakość się poprawia. Najlepiej spisują się małe modele.
SEAT
TYPOWE USTERKI - Nietrwałe zawieszenie, alternatory i wspomaganie kierownicy (Ibiza II), nie najlepsza jakość wykonania kokpitu (różne modele), przepalające się żarówki w kabinie, awarie elektrycznych zamków i amortyzatorów tylnej klapy, awarie „elektryki” (różne modele), nietrwałe łączniki stabilizatora.AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: mechanizm przesuwnych drzwi i nieszczelności w układzie chłodzenia (Alhambra); 2010: niesprawnościw układzie elektrycznym (Seat Toledo, Altea); 2009: linki lewarka skrzyni DSG (Ibiza).RAPORT TÜV - Ibiza wylądowała na 110. miejscu wśród 128 aut w kategorii 2- i 3-latków. Fatalnie wypada także Alhambra I generacji, niezależnie od kategorii wiekowej. Nieźle radzi sobie Altea.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Na przekór rankingowi TÜV doskonale poradziła sobie Ibiza III 1.4 16V – ocena celująca!WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Seaty nie psują się częściej od swych braci spod znaku VW, a są tańsze w zakupie. Największych problemów można się spodziewać ze strony napędu.
SUBARU
TYPOWE USTERKI - Problemy ze smarowaniem głowicy w 2.5 Turbo, głośna praca zawieszenia (Forester), nietrwałe sprzęgła w wersjach z silnikiem Diesla, krótka żywotność tarcz hamulcowych, zużycie sprzęgła wiskotycznego (4x4), niska jakość materiałów wykończeniowych wnętrza, problemy z filtrem DPF, przeciętna trwałość przedniego zawieszenia (Legacy, Subaru Forester III).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: na skutek błędu montażowego może dojść do stopienia obudowy silniczka wycieraczek (Outback).RAPORT TÜV - W raporcie zostało sklasyfikowane tylko Subaru Forester. Wśród 2- i 3-latków zajął on średnie, 69. miejsce, ale w wśród 4- i 5-latków – bardzo dobre 9. (starsza generacja). W grupie 6- i 7-latków Forester zajął jeszcze lepszą, 3. lokatę (w starszych nie był oceniany).TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Nie przeprowadzono testu.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perf.: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Nieskazitelny wizerunek aut firmy nieco ucierpiał – przyczynił się do tego przede wszystkim silnik Diesla.
TOYOTA
TYPOWE USTERKI - Uszkodzenie łożysk w skrzyni biegów (Toyota Yaris I i II), nieprecyzyjne wybieranie biegów, zaparowane lub wypalone reflektory (Avensis II), luzy w układzie kierowniczym (Yaris i Corolla), trudny rozruch diesli w niskiej temperaturze, uszkodzone dwumasowe koła zamachowe (Avensis, RAV4), zużycie turbosprężarki, uszkodzenie uszczelki pod głowicą (2.2 D-4D), awarie centralnego zamka, głośne łożyska alternatora, nieszczelna Pompa wody (silniki 1.0 i 1.3), korozja układu wydechowego, uszkodzone czujniki abs-u.AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: układ kierowniczy (Prius), przewody paliwowe, zawór regulacji ciśnienia (Avensis), ryzyko częściowego odklejenia się dachu panoramicznego (Toyota Verso), możliwość oderwania się osłony słupka podczas wybuchu airbagu (Yaris II); 2010: pompa wody (Prius), nieuzasadnione włączenie lampki ostrzegawczej elektrycznego wspomagania (iQ), niebezpieczeństwo zakleszczenia pedału gazu (Aygo, Yaris, Corolla, Auris), niewłaściwe zachowanie układu ESP (Land Cruiser), wada napinacza pasów bezpieczeństwa.
RAPORT TÜV - Auta Toyoty bardzo dobrze wypadają w rankingu TÜV. W kategorii samochodów 2- i 3-letnich aż trzy modele zajmują miejsca w pierwszej dziesiątce: trzecie – Auris i dziewiąte – Corolla Verso oraz RAV4. Wśród 4- i 5-latków najlepiej wypadają Corolla Verso (3.) i Avensis (4.), a popularna Corolla znalazła się na bardzo dobrej, 17. pozycji. Najgorzej oceniono Yarisa (26. na 117 aut). Wśród 6- i 7-latków najmniej problematyczne okazują się Avensis (5.) i RAV4 (6.). W najstarszych grupach wszystkie najpopularniejsze modele (Yaris, Corolla, Avensis i RAV 4)zajmują miejsce w pierwszej dziesiątce.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Na dystansie 100 tys. km przetestowaliśmy tylko dwa modele Toyoty: Priusa HSD, który otrzymał zaledwie jeden punkt karny i końcową ocenę 6, oraz Avensisa 2.0 D-4D (ocena 5-).WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perf.: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Na tle rosnącej awaryjności samochodów innych marek auta Toyoty wciąż wydają się mało problematyczne. Święty spokój gwarantują wersje benzynowe. Odmiany z dieslem, zwłaszcza 2.2 D-4D, mogą natomiast rozczarować, gdyż czasem miewają bardzo poważne i kosztowne usterki.
VOLKSWAGEN
TYPOWE USTERKI - Oprogramowanie sterowników silników wymagające aktualizacji, problemy z wtryskiwaczami paliwa i niska trwałość koła zębatego napędu pompy paliwa (2.0 TDI), pękające głowice (2.0 TDI PD), rozciągające się łańcuchy rozrządu w silnikach benzynowych, problemy z napinaczem łańcucha i kołem zmiennych faz rozrządu oraz hałasującym sprzęgłem klimatyzatora w silniku 1.4 TSI, niesprawny zawór EGR, uszkodzona turbosprężarka, szybko zużywające się dwumasowe koło zamachowe (diesle 1.9 TDI i 2.0 TDI), zużyte łożysko podporowe prawej półosi (diesle), usterki elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (Passat P6, kolumna zintegrowana ze sterownikiem), awarie czujnika stopu (Golf V i VI), problemy z niską jakością wiązek elektrycznych (dotyczy w szczególności Tourana), wady sterowania przekładnią DSG, uszkodzone elektryczne podnośniki szyb, problemy z rozruchem rozgrzanego silnika (Touran 1.9 TDI), zużycie elementów przedniego zawieszenia (Passat B5), zatkane odpływy wody (Passat B5), niewydolny układ klimatyzacji (Sharan).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: możliwość pęknięcia przewodów paliwowych wysokiego ciśnienia w dieslu 2.0 TDI, zmiana oprogramowania sterowników silników (różne modele), wadliwy mechanizm drzwi, nieszczelny układ chłodzenia (Sharan), wylot kanału wentylacyjnego (Golf V); 2009: ryzyko uszkodzenia silniczka wycieraczek (Passat B6), wadliwy zestaw wskaźników (Golf V).RAPORT TÜV - Wśród 2- i 3-latków najwyższą, 6. lokatę zajmuje VW Golf Plus, najniższą (96.) – VW Sharan. W grupie 4- i 5-latków również najlepiej wypadają Golf Plus (7.) i Golf (24.), najgorzej Polo (86.). Wśród 6- i 7-latków oraz 8- i 9-latków najmniej problematyczny VW to nadal Golf.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Z najwyższą oceną 6 test ukończył VW Golf VI 1.4 TSI i Tiguan 2.0 TSI. Na 5- zasłużył T5 Multivan 2.5 TDI. Pozostałe VW wypadły bardzo źle: Passat 2.0 TDI (2), Fox 1.2 (2-), Polo 1.2 (1) i Touran 2.0 TDI (1).WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - VW przez lata uchodził za producenta niezawodnych aut. Niestety, wiele nowych rozwiązań, które firma zastosowała w swoich pojazdach, okazało się nie do końca dopracowanych i przyczyniło się do wzrostu awaryjności. Rozczarowująca jest przede wszystkim trwałość popularnych silników, np. 2.0 TDI i 1.4 TSI.
SKODA
TYPOWE USTERKI - Problemy z napinaczami i rozciągającymi się łańcuchami rozrządu (dotyczy benzyniaków, a w szczególności 1.4 TSI), uszkodzony zawór EGR (diesle), zużyte dwumasowe koło zamachowe (diesle), pękające głowice w silniku 2.0 TDI, niska trwałość wałków rozrządu w silniku 2.5 TDI, urywające się łączniki stabilizatora (Fabia I), korozja nadwozia (starsze modele), zaśniedziałe połączenia elektryczne, wycieki oleju z układu napędowego (Fabia I), urwane odbojniki tylnego zawieszenia, trzeszczenie tapicerki, głośna praca wentylatora powietrza (układ wentylacji wnętrza), pęknięcia uchwytów tylnej półki (Fabia II), ścierająca się farba na przełącznikach (fot.), wady radia fabrycznego, twarde uszczelki drzwi wycierają lakier (Octavia II), kłopoty z regulacją temperatury (Superb I), awarie sterownika komfortu.
AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: w silnikach 2.0 TDI CR może dojść do pęknięcia przewodów wysokiego ciśnienia (Octavia II, Superb II i Yeti), niewłaściwie dokręcona śruba kolumny kierowniczej (Roomster, Skoda Octavia II); 2009 r.: wadliwy zestaw wskaźników (Superb II i Octavia II), problem z zamkami pasów bezpieczeństwa (Roomster), niewłaściwa praca ogrzewania postojowego (Superb II).RAPORT TÜV - Wśród 2- i 3-latków najmniej zawodna okazuje się Fabia – zajęła 34. miejsce (na 128 aut). Wśród 4- i 5-latków najlepsza okazała się Octawia, którą sklasyfikowano na 37. pozycji. Wśród 6- i 7-latków Skody zajmują miejsca w środku stawki: Fabia – 53, a Octavia 59. pozycję.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Na dystansie 100 tys. km przetestowano: Fabię I 1.4 (otrzymała ocenę 3), Octavię I Combi 1.9 TDI (ocena 3) oraz najlepiej spisującą się Octavię II Combi 1.6 FSI (ocena 5).WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 10 lat.
NASZYM ZDANIEM - W ciągu ostatniej dekady jakość aut z logo Skody znacznie się poprawiła. O wiele lepsze jest zabezpieczenie antykorozyjne, pojawia się coraz mniej problemów wynikających z niskiej jakości wiązek elektrycznych. Jednak częściej niż kilka lat temu dochodzi do awarii silników konstrukcji VW.
SUZUKI
TYPOWE USTERKI - Korozja (dotyczy w szczególności Swifta), uszkodzenie łożysk w skrzyni biegów (Swift),awarie silników Diesla (Grand Vitara 1.9 DDiS),niesprawności alternatora i centralnego zamka, wycieki z układu napędowego, głośna praca zawieszenia, usterki układu klimatyzacji, uszkodzone łożyska kół (Grand Vitara).AKCJE NAPRAWCZE - Ogłoszone w 2011 r.: korozja kolumny resorującej (Suzuki Swift), wadliwe mocowanie lusterek bocznych (Swift, SX4); 2010 r.: ryzyko pęknięcia rolki napinacza paska wieloklinowego i utraty wspomagania kierownicy (Gr. Vitara 1.6 i Jimny), możliwość przetarcia przewodów paliwowych o przepustnicę (Swift 1.3 lub 1.5), awaria światła stopu (Alto).
RAPORT TÜV - Wśród 2- i 3-latków najwyżej oceniono SX4 – 7. lokata, wśród 4- i 5-latków Swifta –37, a wśród 6- i 7-latków Suzuki Vitarę – 23 miejsce.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Nie przeprowadzono testu.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 3 lata/100 tys. km, perf.: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Awaryjność aut Suzuki nie wykracza poza średnią. Jednym z poważniejszych problemów tej marki jest korozja.
VOLVO
TYPOWE USTERKI - Uszkodzenie koła zmiennych faz rozrządu, awarie osprzętu diesla, nieszczelność chłodnicy (S40/V50), nietrwałe szkrzynie automatyczne, głośne przekładnie kątowe (modele 4x4), usterki elektroniki i zawieszenia.AKCJE NAPRAWCZE - Pasek klinowy może spaść z rolki (S80, V70 XC70 i XC60), możliwy wyciek z układu wspomagania (S80, V70, S60/V60, Volvo XC90), awaria spryskiwaczy (S40, V50, C30, C70, XC60); 2010 r.: możliwy wyciek oleju (silniki D5), ryzyko zwarcia w instalacji airbagów (S80, V70, XC70, XC60, S60), możliwość wycieku paliwa (XC90), zużycie paska alternatora (XC70, V70, XC60, S80), wzrost ciśnienia oleju w silniku (XC70, V70, XC60, XC70).
RAPORT TÜV - Wśród 2- i 3-latków: S40/V50 – 81. miejsce, V70/XC70 – 118., XC90 – 125. pozycja.TESTY DŁUGODYSTANSOWE - Nie przeprowadzono testu.WARUNKI GWARANCJI - Mechaniczna: 2 lata, perforacyjna: 12 lat.
NASZYM ZDANIEM - Od czasu, gdy Volvo stało się autem globalnym, niezawodność się pogorszyła. Teraz jakość i trwałość tych aut plasują się na przeciętnym poziomie.
Dacia musi jeszcze popracować nad jakością, a zwłaszcza nad trwałością zawieszenia, ale można odnieść wrażenie, że Rumuni są na dobrej drodze.
Opel trochę rozczarowuje. Żaden inny producent nie ogłosił w ciągu ostatnich lat tak wielu akcji naprawczych, a lista usterek także okazuje się dość długa. Na szczęście są i pozytywy: wreszcie poradzono sobie z problemem korozji nadwozia, poza tym Ople całkiem nieźle wypadają w rankingu TÜV.
Niezawodność to jedna z najbardziej cenionych cech samochodu.
Długa lista usterek, wiele kampanii naprawczych i przeciętny wynik w TÜV-ie: Fiat wciąż ma nad czym pracować. Na plus – niskie koszty utrzymania.
Korozja nadwozia (Ka I, Focus I, Mondeo I i II), problemy z turbiną i łańcuchem spinającym wałki rozrządu w dieslu 1.6 TDCi, nietrwałe cewki zapłonowe w benzyniakach, awarie elektroniki oraz elektrohydraulicznych pomp wspomagania kierownicy (Focus II, S-Max i Galaxy), w silnikach TDDi psują się pompy wtryskowe, w 2.0 TDCi konstrukcji Forda szwankują wtryskiwacze i napęd pompy wody, psuje się moduł centralnego zamka i fabryczny alarm (Focus II), niska trwałość łożysk tylnych kół (Fusion) oraz poduszki tylnej osi (Mondeo II kombi).
Chevrolety mają całkiem przyzwoitą jakość jak na swoją cenę. Dodatkowy atut to dość niskie koszty obsługi. Starsze modele – „przejęte” od Daewoo – szybko rdzewieją.
Większość modeli BMW jest naszpikowana elektroniką i użytkownicy coraz mocniej odczuwają tego konsekwencje. Jednak u podstaw najczęstszych awarii leżą nie tylko problemy z „elektryką”. Ostatnio użytkownicy nawet dość młodych aut BMW skarżą się na problemy z trwałością jednostek napędowych.
VW przez lata uchodził za producenta niezawodnych aut. Niestety, wiele nowych rozwiązań, które firma zastosowała w swoich pojazdach, okazało się nie do końca dopracowanych i przyczyniło się do wzrostu awaryjności. Rozczarowująca jest przede wszystkim trwałość popularnych silników, np. 2.0 TDI i 1.4 TSI.
Od czasu, gdy Volvo stało się autem globalnym, niezawodność się pogorszyła. Teraz jakość i trwałość tych aut plasują się na przeciętnym poziomie.
Jakość wykonania jest nieco wyższa niż w przypadku bratnich modeli Volkswagena, ale większość typowych usterek trapiących auta tego koncernu pojawia się również i w pojazdach z czterema pierścieniami na grillu. Mało akcji naprawczych, dobry wynik w TÜV-ie – brakuje udanego testu na 100 tys. km.
W ciągu ostatniej dekady jakość aut z logo Skody znacznie się poprawiła. O wiele lepsze jest zabezpieczenie antykorozyjne, pojawia się coraz mniej problemów wynikających z niskiej jakości wiązek elektrycznych. Jednak częściej niż kilka lat temu dochodzi do awarii silników konstrukcji VW.
Honda cieszy się na polskim rynku wysoką renomą. Drobne powody do niepokoju daje jedynie duża liczba akcji serwisowych ogłoszonych w 2011 roku.
Na tle rosnącej awaryjności samochodów innych marek auta Toyoty wciąż wydają się mało problematyczne. Święty spokój gwarantują wersje benzynowe. Odmiany z dieslem, zwłaszcza 2.2 D-4D, mogą natomiast rozczarować, gdyż czasem miewają bardzo poważne i kosztowne usterki.
W pogoni za jak najwyższym poziomem komfortu Mercedes wprowadza skomplikowaną technikę, która często okazuje się niedopracowana.
Niepokoi duża liczba akcji naprawczych ogłoszonych w ostatnim czasie. Poza tym, jak na japońską markę, Nissan przeciętnie wypada w rankingu TÜV.
Wysoka jakość, niska awaryjność. Mazda musi jeszcze tylko poprawić zabezpieczenie antykorozyjne. Poza tym nie mamy żadnych zastrzeżeń.
Niezła jakość, mała liczba awarii, długa gwarancja: Hyundai ma szansę, by niebawem dostać się na szczyt.
Kia kusi siedmioletnią gwarancją, ale pamiętajmy o licznych wyłączeniach! Sporo drobnych usterek, a nie wszystkie części występują jako zamienniki.
Jakość wzrosła, ale na razie na Alfie ciążą grzechy z przeszłości. Wiele wskazuje jednak na to, że MiTo i Giulietta niebawem dźwigną Włochów do góry!
Nieskazitelny wizerunek aut firmy nieco ucierpiał – przyczynił się do tego przede wszystkim silnik Diesla.
Awaryjność aut Suzuki nie wykracza poza średnią. Jednym z poważniejszych problemów tej marki jest korozja.
Seaty nie psują się częściej od swych braci spod znaku VW, a są tańsze w zakupie. Największych problemów można się spodziewać ze strony napędu.
W rankingu TÜV auta Renault wypadają nie najlepiej, ale mimo to można odnieść wrażenie, że ich jakość się poprawia. Najlepiej spisują się małe modele.
Sprawdzamy, którzy producenci wytwarzają najmniej problematyczne auta