Japońskie kompakty mają zagorzałe grono zwolenników, ponieważ łączą umiarkowane koszty użytkowania z codzienną użytecznością. Do tego dzięki benzyniakowi o mocy około 110 KM dają przyjemność z jazdy, teoretycznie bez obaw o wysokie koszty napraw (tak jak może to mieć miejsce w kilkunastoletnich dieslach). Sprawdzamy, które z aut z japońskim rodowodem za około 15 tys. zł jest najlepsze.

Który jest największy?

Najbardziej prorodzinnym pojazdem okazuje się pięciodrzwiowa Honda Civic 7. generacji, w której najprzestronniej jest na tylnej kanapie. Co ciekawe, mimo o wiele dłuższego nadwozia i nowszej konstrukcji Mazda 3 pierwszej generacji ustępuje Hondzie pod tym względem. Najciaśniej będzie na tylnej kanapie Nissana Almery, ale dla klasycznej rodziny 2+2 ten hatchback też powinien wystarczyć. Corolla w kategorii przestronności plasuje się tuż przed Almerą.

Pięciodrzwiowy Civic to także zwycięzca, jeśli chodzi o wielkość bagażnika (ma 370 litrów). Druga jest Almera z pojemnością 328 litrów. Mazda ma długi i szeroki kufer, ale niestety, dość płytki, na czym cierpi jego pojemność (tylko 300 l). Najgorzej w tej kategorii wypada Corolla z jej 289-litrowym bagażnikiem (na osłodę dodamy, że to jedyny tutaj model, który miał rodzinną wersję kombi ze sporym i ustawnym kufrem o pojemności 402 l).

Bagażnik Mazdy 3 (po lewej) ma 300 l, Honda Civic oferuje aż 370 l.

Do porównania wybraliśmy benzynowe silniki o pojemności 1,6-1,8 litra i mocy od 105 do 118 KM, które w teorii powinny dobrze sobie radzić z ważącymi około 1,2 tony autami. W teście najszybsze okazały się Honda i Toyota, warto jednak pamiętać, że Corolla mimo podobnych przyspieszeń zużyła największą ilość paliwa. Mazda i Nissan o niemal sekundę ustępują swoim konkurentom w sprincie od 0 do 100 km/h, ale palą mniej niż Toyota. O ile osiągi ciężkiej i najsłabszej w zestawieniu Mazdy (tylko 105 KM) nie dziwią, o tyle Nissan zdecydowanie rozczarowuje.

Foto: Auto Świat
Bagażnik Almery (po lewej) oferuje 328 l, Corolli - tylko 289 l.

Najlepsze właściwości jezdne ma Honda. To auto ze sztywnymi nastawami podwozia, co nie wszystkim rodzinom się spodoba. Niemal tak samo dobrze prowadzi się Mazdę, która ma wyższy komfort resorowania od Hondy. Niestety, zawieszenie „trójki” jest zdecydowanie mniej trwałe. Jeśli szukacie komfortu, lepiej wybierzcie Corollę lub Almerę, choć w obu przypadkach odbije się to na precyzji prowadzenia.

Najwyższe ceny mają Honda i Toyota – w tym wypadku za egzemplarze z 2004 r. trzeba zapłacić nasze bazowe 15 tys. zł. Wyraźnie niedoceniany pod tym względem jest Nissan (ceny 12-letnich pojazdów oscylują w granicach 10-12 tys. zł), ale to też najmniej popularny model z prezentowanej czwórki. Wysoka cena wyjściowa Mazdy wynika głownie z tego, że „trójka” zadebiutowała najpóźniej. Samochody z 2004 r. kosztują 13-15 tys. zł.

Tylko Mazdę 3 produkowano w Japonii – Civic, Corolla i Almera powstawały w europejskich fabrykach

Mazda najczęściej pochodzi z importu. Łatwiej jest znaleźć pozostałe pojazdy kupione w polskiej sieci dilerskiej. Najwięcej aut tego typu to Nissany. Jednak znajdziecie też takie Hondy oraz Toyoty. W kwestii trwałości zdarzają się problemy z silnikami, a jeśli nawet tak nie jest (jak np. w przypadku Hondy), to występują awarie skrzyń biegów i (lub) przekładni kierowniczych.

Honda Civic - trwały silnik

Civic może mieć problemy z korozją (lepiej pod tym względem wypadają auta po liftingu), ale generalnie jest godny polecenia. Właściciele wersji 1.6 muszą pamiętać o regulacji luzów zaworowych co 40 tys. km (200 zł) i o wymianie paska rozrządu co 120 tys. km (ok. 800 zł). Oprócz silnika 1.6 można zainteresować się benzyniakami: 1.4/90 KM, 2.0/160 KM (po 2003 r.) i oczywiście, dwulitrówką o mocy 200 KM (Type R).

Mazda 3 - uwaga na korozję

Mazda jest wytrzymałym pojazdem, niestety, problemy z korozją tego modelu są większe niż u innych „japończyków” z naszego porównania (grubsza warstwa lakieru nie musi tu oznaczać wypadkowej przeszłości). Często przepala się też podświetlenie zegarów. Polecamy motor 1.6/105 KM, ale silnik 1.4/84 KM również nie sprawia problemów. Jeśli potrzebujecie większej mocy, to są jeszcze jednostki 2.0/150 KM i 2.3T/260 KM.

Nissan Almera - sporo aut z Polski

Problemy związane z silnikami Nissana nie są już tak drogie w naprawach jak kiedyś, pod warunkiem jednak, że w porę się je dostrzeże i nie dojdzie do zatarcia. Silniki 1.5 i 1.8 zużywają spore ilości oleju, co wobec niewielkiej pojemności układu olejowego (tylko 2,7 l) może prowadzić do zapieczenia pierścieni tłokowych (naprawa: ok. 1,5 tys. zł, o ile nie dojdzie do zatarcia). W tych motorach rozciąga się też łańcuch rozrządu (problem poprawiony po 2002 roku). Nissan ma także coraz większe kłopoty z korozją (nadwozia i podwozia), awaryjny bywa kompresor klimy, często przepalają się żarówki i matowieją reflektory.

Toyota Corolla - ceni się na rynku

Corolla może mieć już pierwsze oznaki korozji, ale w porównaniu z konkurentami wypada dobrze. Typowe problemy to spalanie oleju oraz zużycie łożysk skrzyni biegów i luzy w przekładniach kierowniczych.

Ceny części do naszej czwórki są zbliżone (trochę taniej jest w przypadku Almery). Koszty serwisu można uznać także za porównywalne. W przypadku Hondy dochodzi konieczność wymiany paska rozrządu (co 120 tys. km), pozostałe modele mają łańcuchy. W Toyocie i Maździe ich wytrzymałość jest oceniana na ok. 400 tys. km, w Nissanie problemy z łańcuchem rozrządu mogą pojawić się nawet po 100 tys. km, a wymiana jest o mniej więcej połowę droższa niż paska w Civicu.

Stawiam na Civica - podsumowanie

Kompaktowa Honda ma największe nadwozie. To także model, który sprawia niewiele problemów. Wysoko oceniamy Corollę, ale ma ona mniejsze wnętrze. „Trójka” to dobre auto, tyle że koroduje. Almera miewa problemy z silnikami.

Dane techniczne Civic Mazda 3 Almera Corolla
Silnik: cylindry/zawory benz./R4/16 benz./R4/16 benz./R4/16 benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1590 1598 1769 1598
Moc maksymalna (KM/obr./min) 110/5600 105/6000 116/5600 110/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 152/4300 145/4000 158/2800 150/4800
Skrzynia biegów/napęd 5b man./przedni 5b man./przedni 5b man./przedni 5b man./przedni
Hamulce przód/tył tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz.
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4285/1715/1495 4420/1755/1465 4197/1706/1448 4180/1710/1475
Rozstaw osi (mm) 2685 2640 2535 2600
Pojemność bagażnika (l) 370-775 (do linii szyb) 300-1280 328-1020 289-1190
Osiągi (dane testowe)
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,2 (fabr. 10,4) 11,1 (fabr. 11,0) 11,0 (fabr. 11,1) 10,2 (fabr. 10,2)
Prędkość maksymalna (km/h) 187 182 185 190
Śr. zużycie paliwa (l/100 km) 8,6 (fabr. 6,7) 8,2 (fabr. 7,2) 8,5 (fabr. 7,5) 9,3 (fabr. 7,0)
Średnica zawracania (m) 12,4 10,4 10,4 10,9
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące; m) 39,4/39,7 38,0/37,9 39,2/39,9 38,4/39,1
Hałas przy 150/100/130 km/h (dB (A)) 62/70/73 59/68/71 57/65/71 60/69/72
Masa własna rzecz./ładowność (kg) 1220/390 1240/455 1205/520 1190/465
Eksploatacja Civic Mazda 3 Almera Corolla
Olej silnikowy 5W-30 (3,2 l) 5W-30 (3,9 l) 5W-30 (2,7 l) 5W-30 (3,7 l)
Olej w man. skrzyni biegów Honda MTF (1,5 l) 75W-80 (3,0 l) 75W-80 (3,0 l) 70W-90 (1,9 l)
Płyn hamulcowy DOT 4 (ok. 1,0 l) DOT 3/4 (ok. 1,2 l) DOT 4 (ok. 1,0 l) DOT 4 (ok. 1,9 l)
Układ chłodzenia płyn z glikolu (4,0 l) płyn z glikolu (6,0 l) płyn z glikolu (6,7 l) płyn z glikolu (6,0 l)
Rozrząd pasek łańcuch łańcuch łańcuch
Kiedy wymieniać?
Olej silnikowy wraz z filtrem co 20 tys. km/rok co 20 tys. km/rok co 15 tys. km/rok co 15 tys. km/rok
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km co 40 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Filtr powietrza co 20 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km
Filtr paliwa co 120 tys. km bez okres. wymiany co 60 tys. km bez okres. wymiany
Napęd rozrządu co 120 tys. km bez okres. wymiany bez okres. wymiany bez okres. wymiany
Ceny zamienników
Filtr oleju/powietrza od 18/41 zł od 17/40 zł od 16/28 zł od 16/25 zł
Klocki ham./tarcze (przód, kpl.) od 120/304 zł od 120/320 zł od 96/256 zł od 106/200 zł
Amortyzatory przód/tył (kpl.) od 580/434 zł od 600/400 zł od 370/440 zł od 620/440 zł
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko) od 500 zł od 550 zł od 470 zł od 440 zł
Reflektor/błotnik (przód) od 400/164 zł od 400/158 zł od 216/101 zł od 272/174 zł