Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Które auta używane sprzedają się od ręki?

31 lip, 20:09

Szybko sprzedają się auta kilku- i kilkunastoletnie, ale nie młodsze niż 3 lata i nie starsze niż 15 lat. Które modele są najczęściej wybierane, jakiej klasy, z benzyniakiem czy dieslem, japońskie, niemieckie, a może francuskie?

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Dobre oraz zadbane auto zawsze się sprzeda, ale są modele bardziej chodliwe na rynku i mniej pożądane
  • Wybór aut na rynku jest ogromny, ale który model będzie najlepszą inwestycją?
  • W kwestii rodzaju paliwa w ostatnich latach widać wyraźny odwrót od diesla na rzecz benzyny

Stare porzekadło mówi, że w przypadku samochodu najbardziej cieszymy się dwa razy: pierwszy raz, gdy go kupujemy, drugi – kiedy sprzedajemy. O ile decyzję o zakupie podejmuje się często w przypływie emocji, co niestety, może odbić się czkawką (szczególnie na rynku wtórnym, zaśmieconym autami w stanie agonalnym udającymi „igły” i „nówki”), o tyle podczas sprzedaży kierujemy się przeważnie chłodną głową i... kalkulujemy, żeby auto sprzedać jak najkorzystniej i jak najszybciej. A na to, które pojazdy są chodliwe na rynku wtórnym, wpływają różne czynniki. Trzeba o nich wiedzieć już podczas kupna auta.

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

I tak, jeśli stać was na nowy samochód z salonu, powinniście wiedzieć, że późniejsza odsprzedaż takiego auta najszybsza (co nie oznacza, że najkorzystniejsza) będzie po 3 latach. Dlaczego nie po roku, a tym bardziej po dwóch? Przecież właśnie 2-latki największą utratę wartości mają już za sobą, a w niektórych sytuacjach auta te są jeszcze objęte gwarancją. Niestety, z jednej strony cena znakomitej większości aut 2-letnich jest jeszcze dość wysoka, z drugiej – właśnie wtedy następuje wysyp pojazdów poflotowych.

Tanie auto szybko się sprzedaje

Tłumaczy to fenomen Dacii (średnia sprzedaż to 54 dni), która zajmuje pierwsze miejsce w rankingu marek – samochody te są tanie w salonach, mają też bardzo atrakcyjną relację ceny do wieku na rynku wtórnym (kupujecie młode auto za małe pieniądze).

W przypadku Daewoo/FSO sprawa wygląda nieco inaczej – wysokie miejsce to po prostu wynik śmiesznie niskiej ceny, np. na Matiza czy Lanosa stać w zasadzie każdego, bo na ich zakup często wystarczy jedna pensja, a niskie koszty eksploatacji i napraw oraz polskie pochodzenie sprawiają, że wśród aut za 2-3 tys. zł to atrakcyjna oferta. Zresztą podobnie wygląda sprawa z kilkunastoletnimi (ale nie starsze niż 15 lat) popularnymi samochodami, które kosztują około 10 tys. zł – sprzedają się one bardzo szybko.

Bardziej miarodajne są następne miejsca, które przypadają producentom aut z bardzo dużym udziałem w rynku. Brylują tu samochody japońskich marek. Poza Kią (4. lokata) i Fiatem (7. miejsce) w czołówce są: Toyota, Suzuki, Honda i Mitsubishi – samochody tych marek średnio czekają 63-64 dni na nowego nabywcę. Pierwszą dziesiątkę zamyka Hyundai. W drugiej dominują pojazdy francuskie i niemieckie, natomiast najsłabiej sprzedają się auta prestiżowych (głównie egzotycznych) marek. Ranking zamyka Rover, którego modele średnio czekają na nabywcę przeszło cztery razy dłużej niż samochody marek plasujących się w „Top 10”.

Wzięcie mają mniejsze auta

Jeśli chodzi o wielkość auta, to nadal największe wzięcie mają samochody małe, klasy B oraz kompakty. Nieco słabszym zainteresowaniem cieszą się auta klasy średniej, a najsłabiej sprzedają się pojazdy luksusowe, a także drogie samochody sportowe, choć bywają od tego odstępstwa. Przykład: Mercedes-AMG GT. Choć trzeba na niego wydać sporo pieniędzy, niewielka liczba aut w ofercie i duże zainteresowanie sprawiają, że sprzedaje się szybciej niż niejeden popularny i chodliwy model.

Benzyniaki są na fali

W kwestii rodzaju paliwa w ostatnich latach widać wyraźny odwrót od diesla na rzecz benzyny. Ma to odbicie również w czasie sprzedaży aut, gdyż poza segmentem aut małych (taką samą popularność diesla i benzyny może w tym przypadku tłumaczyć niewielka liczba aut z dieslem pod maską, co zwiększa na nie popyt) w pozostałych dominują benzyniaki. Widać to szczególnie w popularnych klasach (B, C i D), w pojazdach klasy wyższej i luksusowych różnica trochę się zaciera, ale to nie powinno dziwić – w takich autach występują przeważnie duże benzyniaki, które potrafią spalić sporo paliwa, diesel wydaje się więc lepszy (przynajmniej jeśli chodzi o spalanie, bo z awaryjnością bywa już różnie!).

Auto najlepiej sprzedawać wiosną lub jesienią

Pozostaje jeszcze kwestia pory roku – latem, jesienią, zimą czy wiosną najszybciej sprzedaje się auto używane? Odpowiadamy: zdecydowanie najlepiej schodzą samochody wiosną oraz jesienią. Nieźle jest też latem, natomiast zima to najczęściej martwy okres w handlu samochodami, co zresztą nieraz podkreślają duże firmy zajmujące się sprzedażą pojazdów z drugiej ręki. Pokazuje to też nasz ranking – styczeń oraz luty to zdecydowanie najgorsze miesiące w roku.

Liczy się stan sprzedawanego auta

Pamiętajcie jednak, że choć owszem, są marki i modele, które cieszą się zdecydowanie większym wzięciem na rynku niż inne, a auto lepiej sprzedawać wiosną lub jesienią, to jednak kluczowy podczas zakupu i tak jest stan konkretnego egzemplarza. Nawet auta, które powszechnie uznaje się za niezbyt „chodliwe”, jeśli tylko są w dobrej kondycji, mają udokumentowany niski przebieg, pochodzą od pierwszego właściciela, a do tego nie są egzotycznymi samochodami, bardzo szybko znajdują nowego nabywcę.

Musimy jeszcze wspomnieć o trendach, które obecnie widać na rynku wtórnym – zaprocentuje to za kilka lat podczas odsprzedaży auta. Po pierwsze, dużym zainteresowaniem cieszą się hybrydy. Jeśli np. Toyota Prius jest w niezłej kondycji, sprzedaje się bardzo szybko (pierwsze miejsce w kompaktach – średni czas to niecałe 60 dni). Te samochody okazują się trwałe i tanie w eksploatacji. Do tego świetnie spisują się w mieście, co zresztą widać po bardzo dużym zainteresowaniu taksówkarzy.

Sprawdź auto zanim je kupisz!

Nie kupuj kota w worku. Pomożemy Ci sprawdzić samochód przed zakupem.

Po drugie, trwa moda na crossovery. Nieduże, stylowe, ze zwiększonym prześwitem auta kapitalnie sprzedają się w salonach i jeszcze lepiej na rynku wtórnym. Zresztą prognozy utraty wartości właśnie w tym segmencie są obecnie najniższe, np. kupiona w salonie Kia Stonic po 3 latach eksploatacji (roczny przebieg 20 tys. km) traci 33 proc., a Ford Mondeo – ok. 45 proc. Różnica jest więc bardzo wyraźna. Po trzecie, na fali są silniki benzynowe (o czym wcześniej wspominaliśmy) – auta z nimi pod maską sprzedają się szybciej niż z turbodieslami.

Jak powstał Ranking sprzedaży aut używanych?

Żeby jak najdokładniej przeanalizować sprzedaż samochodów używanych uczestniczących w naszym rankingu, udaliśmy się do firmy Eurotax, która zajmuje się m.in. zagadnieniami związanymi z analizą rynku wtórnego oraz utratą wartości aut nowych i używanych. Ranking powstał na podstawie danych z różnych źródeł – z wiodących portali ogłoszeniowych na polskim rynku, a także dużych firm zajmujących się handlem autami używanymi. Firma Eurotax w Europie jest obecna od lat 30. ubiegłego wieku, a w Polsce – od początku lat 90. Warto zaznaczyć, że to jedyna firma w Europie, która dostarcza produkty dla każdego momentu cyklu produkcyjnego samochodu – od fazy projektowania pojazdu, poprzez moment uruchomienia produkcji i samą sprzedaż, a następnie wycenę (wartości RV lub analizy TCO) dla rynku wtórnego, aż po kalkulację szkód powypadkowych czy też wyliczenie szkody całkowitej.

Naszym zdaniem

Najszybciej sprzedają się tanie auta, z dobrą relacją ceny do wieku, które mają minimum 3 lata, ale nie są starsze niż 15 lat. Wzięcie mają popularne modele (z benzyniakiem), cieszące się renomą na rynku (np. pojazdy japońskie) segmentu A, B i C (szybko sprzedają się też crossovery i SUV-y). Musicie jednak pamiętać, że statystyki statystykami, ale nic nie zastąpi zdrowego rozsądku podczas zakupu używanego auta!

Więcej o samochodach używanych przeczytasz w najnowszym numerze "Auto Świata" z 16-stronicowym dodatkiem specjalnym "Auta używane".

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej