Używana „piątka” z lat 2003-10 kusi na wiele sposobów. Ale uwaga: są odmiany BMW serii 5 (E60/E61), którymi warto się zainteresować, a także te, które należy omijać szerokim łukiem!
BMW serii 5 (E60/E61) to samochód, który może przypaść do gustu. Ładnie się prezentuje (zarówno w wersji sedan, jak i kombi), zapewnia wysoki komfort jazdy i – w oczach wielu osób – podnosi prestiż użytkownika. Bez wątpienia zadbany egzemplarz da dużo radości z jazdy, ale do czasu.
Pamiętajcie, że seria 5 nie jest wolna od wad i uchodzi za auto drogie oraz skomplikowane w serwisowaniu – wymaga od mechaników odpowiedniej wiedzy technicznej. Dlatego przed kupnem zalecamy dokładną weryfikację stanu technicznego.
To musisz sprawdzić w BMW serii 5 z lat 2003-10
Stan rozrządu w silniku 2.0d (N47) – wadliwe są koła na wałach: korbowym i rozrządu.OBJAWY/NAPRAWA Hałas z okolic rozrządu (odgłos tykania), ocieranie słyszalne na zewnątrz auta. BMW zaleca wymianę: wału z panewkami, oleju, uszczelki miski olejowej, uszczelek głowicy i rozrządu – dotyczy silników wyprodukowanych do 4 stycznia 2009 r.Układ wspomagania.OBJAWY/NAPRAWA Samoczynne ruchy koła kierownicy po zatrzymaniu auta, „przekrzywienie” lub zblokowanie. Zawodzi elektronika, a ściślej moduł sterujący. Czasami pomaga zmiana oprogramowania, ale nie należy też wykluczyć wymiany elektromechanicznej przekładni kierowniczej.Podświetlenie tablicy zegarów – przepalają się diody LED.OBJAWY/NAPRAWA Brak podświetlenia połowy wskaźników, np. obrotomierza. Nie jest to częsta awaria, ale zdarza się – radzimy sprawdzić wszystko podczas oględzin auta. BMW przewiduje wymianę całego zestawu wskaźników.Pracę silników benzynowych w wersjach: 520i N43 i 523i, 525i oraz 530i N53.OBJAWY/NAPRAWA Falujące obroty na biegu jałowym, szarpanie i nierówna praca silnika. Problem, o którym już pisaliśmy, jest znany od kilku lat nie tylko w Polsce, lecz także w całej Europie.Stan tłumika drgań skrętnych koła pasowego w turbodieslach.OBJAWY/NAPRAWA Delikatne stukanie w komorze silnika, nierównomierne obroty jednostki. Awaria dotyczy diesla 2.0, rzadziej – 3.0. Z czasem BMW zmieniło konstrukcję koła, ale problemu i tak nie wyeliminowano.Kondycję 2-masowego koła zamachowego – problem występuje w silnikach Diesla.OBJAWY/NAPRAWA Niepokojące odgłosy na biegu jałowym (charakterystyczne stukanie), falowanie obrotów. Problem występuje w obu dieslach. Powody? Po pierwsze, nie najlepsza trwałość elementu, po drugie, nieodpowiednia eksploatacja.Szyberdach.OBJAWY/NAPRAWA Przecieki wody, zawilgocenie górnych osłon słupków, głośna praca szyberdachu. Uszkodzeniu ulegają elementy mechanizmu otwierania, np. ślizgów. Zalecenia ASO nakazują demontaż i wymianę uszkodzonych elementów (zestawy naprawcze).
POLECAMY
Silniki 2.5d i 3.0d – oba to turbodiesle R6 i są warte zakupu – oczywiście, jeśli będą zadbane, a ich przebieg mieści się w granicach zdrowego rozsądku.Benzyniaka 2.5 R6/192 KM – oferta dla zdroworozsądkowych kierowców. To silnik starszej generacji. Nie jest przesadnie oszczędny, ale można liczyć na zadowalającą trwałość.Wersję 5.0 V10 (M5) – jest droga w zakupie i eksploatacji, ale dająca ogromne emocjonalne doznania podczas jazdy. Polecamy fanom marki!
ODRADZAMY
Turbodiesla 2.0d – po pierwsze, nie pasuje do gabarytów i prestiżu serii 5, a po drugie, to silnik podwyższonego ryzyka (zarówno w wersji M47, jak i oferowanej od 2008 r. N47) – będziemy to powtarzać aż do znudzenia! Każdy mechanik, któremu zadaliśmy pytanie: „seria 5 z dieslem 2.0 czy 3.0?”, bez zastanowienia odpowiadał: „3.0!”Nowsze benzyniaki – żeby wszystko było jasne: nie są to złe silniki, ale zmagają się z usterkami cewek zapłonowych, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do unieruchomienia auta na drodze. Pewniejsze są benzyniaki starszej konstrukcji.Auta z bardzo dużą liczbą komfortowych pomocników, które przechodziły poważne naprawy powypadkowe – często szwankuje w nich elektronika. Diagnoza usterek i ich usunięcie często kosztuje fortunę!
DANE TECHNICZNE
Nadwozie – sedan: wym. 4841/1846/1468 mm, poj. bagaż. 520 l; kombi: wym. 4843/1846/1491 mm, bagaż. 500/1650 l.Silniki – benz., R4: 2.0/170 KM, R6: 2.2/170, 2.5/190-218, 3.0/218, 231, 258 i 272 KM, V8: 4.0/306, 4.4/333, 4.8/367 KM, V10: 5.0/507 KM (M5); turbodiesle, R4: 2.0/163 i 177 KM, R6: 2.5/177, 3.0/197, 218, 231, 235, 272 i 286 KM.Podwozie – napęd na oś tylną lub 4x4, skrzynie biegów: 6b man., sekwencyjna (M5) lub aut. Zawieszenie: niezależne z przodu i z tyłu.