Umiejętności Mitsubishi w budowaniu samochodów 4x4 nie budzą wątpliwości – to jedna z najbardziej utytułowanych firm w historii Rajdu Dakar, a jej auta podbiły niejeden teren. Już w latach 90. XX wieku Japończycy rozpoczęli prace nad lekkim pojazdem rekreacyjnym, ale ani Pajero Pinin, ani Outlander I nie odniosły sukcesu. Temu drugiemu brakowało funkcjonalności i modnych diesli pod maską. Gdy w 2007 r. do europejskich salonów wjechał Outlander II, z miejsca zyskał ogromną popularność. W Polsce przez pewien czas był nawet na szczycie listy sprzedaży SUV-ów!
Co zadecydowało o sukcesie? Przede wszystkim dwa czynniki: bardzo ciekawe, obszerne i funkcjonalne nadwozie oraz oszczędne diesle pod maską. Jak oceniamy auto po 10 latach od rynkowego debiutu?
Pojemny? Tak. Trwały? Gorzej
Nadwozie nawet teraz może się podobać. Wygospodarowano w nim naprawdę dużo miejsca na wysokości ramion i nad głowami, nie brakuje też przestrzeni na nogi. Niemałe gabaryty bardzo dobrze wykorzystano, nie żałowano na dodatek takich rozwiązań, jak dzielona i przesuwana tylna kanapa. Wiele egzemplarzy (bogatsze wersje) ma ponadto maleńką ławkę, rozkładaną w bagażniku – należy ją jednak traktować tylko jako awaryjne miejsce dla dzieci. Bagażnik jest obszerny, dodatkowo pomaga dzielona poziomo tylna klapa – na dolnej części można wygodnie usiąść.
Tylu pochwał nie poślemy jednak w kierunku silnika. Jak się okazało, volkswagenowski motor 2.0 z pompowtryskiwaczami to jedna z najgorszych jednostek ostatnich lat. Sztandarowy problem to pękająca głowica, ale niezbyt wysoką sprawnością cechują się też np. pompowtryski.
W silnik 2.0 DI-D są wyposażone dwie trzecie Outlanderów wystawionych do sprzedaży. Wśród benzyniaków dominuje dwulitrówka. To właściwie bezproblemowy motor, nieźle nawet znoszący współpracę z instalacją LPG. W układzie przeniesienia napędu tej wersji spotkacie skrzynie manualne (problem z łożyskowaniem wałka sprzęgłowego; niestety, naprawa zajmuje około 8 roboczogodzin, więc szczególnie w ASO nie będzie tanio) lub CVT, które z kolei mają skłonność do przegrzewania się. Kolejna wada: silniki 2.0 nie były łączone z napędem 4x4. Pozostałe jednostki to turbodiesle 2.2 (francuski lub japoński) oraz benzyniaki 2.4 lub 3.0 (rynek amerykański). Wszystkie jednak stanowią margines rynku.
Trwałość Outlanderów (poza silnikami) nie jest najgorsza, ale i tak trzeba zwracać uwagę na wiele elementów: w podwoziu nie brakuje kłopotów z korozją (na razie głównie belki pomocniczej i tłumika, ale też coraz trudniej odkręca się niektóre śruby). Słabe są łączniki stabilizatorów i hamulce (tarcze i klocki), za to amortyzatory zasługują na pochwałę. Forsowna jazda w terenie niezbyt dobrze wpływa na trwałość sprzęgła międzyosiowego.
Mitsubishi Outlander II - ceny części:
Filtr oleju | od 25 zł |
Filtr powietrza | od 85 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 160 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 440 zł |
Amortyzatory (przód) | od 560 zł |
Łożysko koła (przód) | od 210 zł |
Błotnik przedni | od 680 zł |
Reflektor | od 540 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych elementów o dobrej jakości do Outlandera z silnikiem 2.0 DI-D z 2008 roku |
Mitsubishi Outlander II - serwis:
Olej silnikowy | co 20 tys. km lub rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km lub rok |
Płyn hamulcowy | co 60 tys. km lub 2 lata |
Płyn chłodzący | co 80 tys. km lub 4 lata |
Filtr paliwa | co 40 tys. km lub 2 lata |
Olej w skrzyni biegów | co 200 tys. km lub 10 lat |
Olej w tylnym dyferencjale | co 80 tys. km lub 3 lata |
Olej w skrzyni rozdzielczej | co 100 tys. km lub 3 lata |
Napęd rozrządu | co 120 tys. km |
*interwały dla silnika 2.0 DI-D |
Mitsubishi Outlander II - dane techniczne:
Dane techniczne | 2.0 | 2.0 DI-D |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 | 1968 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 147/6000 | 140/4000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 199/4200 | 310/1750 |
Skrzynia biegów | man. 5, CVT | man. 6 |
Napęd | przedni | 4x4 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1425/645 | 1660/700 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4640/1800/1680 | |
Rozstaw osi (mm) | 2670 | |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 10,8 | 10,8 |
Prędkość maks. (km/h) | 184 | 187 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 10,0/6,4/7,7 | 8,5/5,7/6,7 |
Naszym zdaniem: gdyby nie ryzykowny diesel...
Mitsubishi sięgnęło po – wydawałoby się – sprawdzone rozwiązanie, niestety, nie wyszło to na dobre, bo obecnie silnik 2.0 DI-D (z VW) uchodzi za jeden z najgorszych na rynku! Szkoda, bo Outlander to ciekawe auto, mogące służyć do lekkiej turystyki lub po prostu dla rodziny. Z kolei benzyniak 2.0 nie ma napędu 4x4.