Kolejną próbę zdobycia pozycji Volkswagena Golfa Opel podjął wiosną 1998 r., wówczas na rynek trafiła Astra II.

Czwarte wydanie Volkswagena Golfa wprowadzone do sprzedaży jesienią 1997 r. miało być ponownie wzorcem do naśladowania, wyznaczającym poziom dla konkurencyjnych modeli. I chociaż konkurencja zaskoczyła dojrzałymi konstrukcjami, Golfa nikt nie zdetronizował. A przecież Astra była więcej niż godnym rywalem! Pozbyto się większości słabości pierwszej generacji, w odróżnieniu od Golfa brakowało jedynie image, dobrej opinii i zaufania klientów. Bo przecież liczba osób, które spotkały się z korozją, problemami z silnikami wysokoprężnymi, czy wadliwą elektroniką nie była mała. Opel próbował, co prawda, polepszyć swój wizerunek dobrą jakościowo Astrą G (bardziej znaną jako Astra II), ale nie powiodło się to w stu procentach. Opinię kształtują się długofalowo, 2-3 lata to zdecydowanie za mało na ich zmianę. Astry II charakteryzowały się ponadto, większą niż konkurenci, utratą wartości. Po teście długodystansowym przeprowadzonym przed redakcję niemieckiego Auto Motor und Sport, w którym pokonano Astrą Caravan dystans 100.000 km okazało się, że samochód stracił 60% ze swej pierwotnej ceny.