W skrócie

Kompaktowy Opel nie ma łatwego życia. Mimo starań inżynierów z Russelsheim Astra od zawsze stała w cieniu Golfa. Sytuacja nie uległa zmianie nawet po prezentacji trzeciej generacji modelu - dopracowanego i ładnego samochodu, który jest znany również jako Astra H. Czy została sprawiedliwie osądzona przez rynek?

Stylistyka

Niewątpliwym atutem samochodu jest efektowna stylizacja karoserii. Mimo siedmiu lat na karku auto wciąż wygląda świeżo i nowocześnie. Szczególnie w trzydrzwiowej wersji, w której przypadku priorytetem była prezencja, a nie praktyczność. Astra była oferowana również jako 5-drzwiowy hatchback, kombi, sedan oraz kabriolet ze sztywnym dachem. Imponuje także rozpiętość gamy jednostek napędowych. Podstawowe wersje mają skromne 75 KM, natomiast na koła wściekłej Astry OPC trafia aż 240 KM. W rezultacie każdy kierowca może wybrać optymalny wariant dla siebie.

Przy poszukiwaniach warto pamiętać o drobnych różnicach między wersjami - np. zwiększonym rozstawie osi w kombi i sedanie, który skutkuje większą przestronnością kabiny pasażerskiej. Wyposażenie nawet podstawowych wersji było przyzwoite. Obejmowało cztery poduszki powietrze, wspomaganie kierownicy oraz ABS. W droższych można spotkać automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele, panoramiczną przednią szybę oraz zawieszenie z elektroniczną regulacją charakterystyki pracy.

Problemy i awarie

Astra III to stosunkowo nowy samochód, który nie jest jeszcze nękany przez poważne problemy techniczne. Użytkownicy najczęściej zgłaszają usterki elektroniki, które skutkują różnymi problemami z elementami wyposażenia. Zdarzają się też defekty osprzętu silników. Głównie wysokoprężnych, w których zawodzą zawory recyrkulacji spalin, dwumasowe koła zamachowe, turbosprężarki oraz elementy systemu Common Rail. Defekty, podobnie jak w przypadku diesli innych firm, często mają miejsce dopiero przy przebiegach sięgających 200 tysięcy kilometrów. Jazdę po polskich drogach dobrze znosi mało skomplikowane zawieszenie. Rzadko kiedy pojawia się konieczność wizyty u mechanika przed pokonaniem 100 tys. kilometrów. Ceny oryginalnych części zamiennych nie są wygórowane. Popularność samochodu sprawia, że problemem nie jest również nabycie zamienników dobrej jakości.

Na co warto zwrócić uwagę? Astra przypadła do gustu nie tylko klientom indywidualnym. Spora grupa wiodła ciężki żywot we flotach. Przed nabyciem podejrzanie taniego egzemplarza wskazane jest dokładne sprawdzenie jego historii. Poszukując wymarzonego egzemplarza, warto zrezygnować z podstawowych wersji silnikowych. Mizerne osiągi ograniczają przyjemność i komfort podróżowania, a stosunkowo częsta konieczność mocniejszego dociskania gazu sprawia, że mimo niewielkiego motoru pod maską zużycie paliwa nie będzie wyjątkowo niskie.

Silniki

Za rozsądną propozycję można uznać sprawdzony motor 1.6 (105 i 115 KM), który zużywa średnio 8 l/100km, zapewniając przyzwoite osiągi. Co ważne w dobie wysokich cen paliw, silniki 1.4 i 1.6 dobrze współpracują z instalacjami LPG, z czego zrobił użytek także Opel, proponując klientom Astry z fabrycznym "gazem". Osobom mogącym zaakceptować większe wydatki można polecić turbodoładowane jednostki benzynowe 1.6 (180 KM) oraz 2.0 (170, 200, 240 KM). Wszystkie zapewniają bardzo dobre osiągi, jednak podczas dynamicznej jazdy lubią "wypić".

Wśród diesli najbardziej cenione są jednostki Isuzu (1.7 CDTI; 80-125 KM) oraz Fiata (1.9 CDTI; 100-150 KM). W ofercie był również 90-konny motor 1.3 CDTI, jednak ze względu na duże wysilenie kwestią otwartą pozostaje jego żywotność. Na uwagę zasługuje fakt, że pięciodrzwiowa Astra III pod oznaczeniem Classic jest produkowana do dzisiaj. Samochód otrzymuje benzynową jednostkę 1.6 Twinport Ecotec (115 KM) oraz wysokoprężną 1.7 CDTI Ecotec (110, 125 KM), co stanowi podpowiedź które silniki optymalnie sprawdzają się w Astrze, a jednocześnie są stosunkowo tanie w produkcji, czyli również późniejszym serwisowaniu.

Opinie

Astra czy Golf? Przed takim dylematem stoi wiele osób zainteresowanych nabyciem używanego samochodu kompaktowego. Gorsze - często niesłusznie - opinie na temat Astry III, przekładają się na jej ceny. Kompaktowy Opel jest zazwyczaj o kilka tysięcy tańszy od Golfa piątej generacji. Czy warto przepłacać, każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Różnice w cenach hatchbacków oraz kombi są niewielkie. Są związane przede wszystkim ze stanem oraz konfiguracja pojazdu, a nie jego praktycznością. Teoretycznie na Astrę wystarczy 18 tysięcy złotych, jednak dobrze utrzymane, dobrze wyposażone i zarejestrowane w Polsce samochody wymagają wydania 22-25 tys. złotych.