Dobra relacja ceny do wieku, zwrotność, niskie spalanie, a także prosta budowa, tanie części oraz rozsądne koszty obsługi – samochody klasy B mają bardzo dużo zalet. Do tego w ostatnich latach tak urosły, że coraz częściej są wybierane nie tylko przez singli i eksploatowane głównie w mieście, lecz także kupowane przez młode rodziny i wykorzystywane do dłuższych wyjazdów.

Małe auto to również niskie koszty eksploatacji? Nasze porównanie udowadnia, że nie zawsze!

Do naszego porównania wybraliśmy 5-drzwiowe wersje hatchback i silniki o mocy ok. 85 KM, które pozwalają już na dość sprawne przemieszczanie się w różnych warunkach. Założony budżet? Około 20 tys. zł, co oznacza zakup egzemplarza w wieku 6 lat, który – przynajmniej w teorii – powinien jeszcze jakiś czas posłużyć. A jak wygląda to w praktyce?

Opel Corsa D: trwała mechanika

Corsa to dojrzały maluch.

Zacznijmy od Corsy. Czwarta generacja modelu (D) zadebiutowała w 2006 r. i trzeba przyznać, że Opel wykonał kawał dobrej roboty. Zaprojektował nieźle wyglądającego malucha z całkiem przestronną kabiną i sporym bagażnikiem (poj. 285-1050 l).

Wygospodarowanie dużego wnętrza udało się m.in. dzięki sporej długości (3999 mm) i dużemu rozstawowi osi (2511 mm; największy wśród porównywanych aut). Szkoda tylko, że proporcje pomiędzy przodem i tyłem są nieco zaburzone – miejsca dla kierowcy i pasażera siedzącego obok jest dużo, z tyłu wygląda to już mniej korzystnie, choć małe dzieci nie powinny narzekać. Można liczyć na niezłe wyposażenie wielu aut oraz dobre materiały wykończeniowe (szczególnie po liftingu w 2010 r.).

Dużo dobrego możemy też powiedzieć o 87-konnym benzyniaku 1.4 16V (oferowany w latach 2009-11), który zbiera wiele pochwał u mechaników. Ma łańcuchowy napęd rozrządu (trwalszy niż w wersjach 1.0 i 1.2), nie pali tak dużo oleju, jak odmiany z końca lat 90. XX w., i gdyby nie dość duża masa własna Corsy (waży blisko 1200 kg; to najcięższe auto w porównaniu), zapewniałby dobre osiągi i niskie spalanie. A tak są one po prostu przeciętne, mimo że to właśnie silnik małego Opla ma największą pojemność i najwyższą moc.

Drobny niesmak pozostawiają także wpadki jakościowe, na czele z korodującą maską w autach z lat 2010-12. Także koszty serwisu i niektórych napraw czasami okazują się wyższe, niż można by się spodziewać. Cena? Za Corsę 1.4 16V z 2010 r. przeważnie trzeba zapłacić od 19 do 21 tys. zł – wszystko zależy od poziomu wyposażenia, stanu i liczby przejechanych kilometrów. Czy to dużo? Tak, choć statystycznie jeszcze więcej (o ok. 1 tys. zł) trzeba zapłacić za Mazdę 2.

Mazda 2: solidne benzyniaki

Mazda 2 jest stosunkowo droga, ale warta swojej ceny.

„Dwójka” to naprawdę przyjemny samochód, który daje sporo zadowolenia z jazdy. Ma sprężyste podwozie, bezpośredni układ kierowniczy, a dzięki niewielkiej masie własnej (nieco ponad 1000 kg!) prowadzi się go niezwykle lekko, miło i przyjemnie. Zaowocowało to bardzo dobrymi czasami przyspieszenia (lepszymi niż obiecuje producent), a subiektywne odczucia podczas jazdy były jeszcze korzystniejsze (wydaje się, jakby porównywany benzyniak 1.3 miał o 10 KM więcej). Spalanie? Nie jest najniższe (poziom Corsy) – średnie ok. 6,5 l/100 km – choć też nie przesadnie wysokie.

Najsłabiej oceniamy walory użytkowe „dwójki”. Jej bagażnik jest wyraźnie mniejszy niż u konkurentów (poj. 250-787 l), także we wnętrzu znajdziecie po kilka centymetrów mniej przestrzeni na długość i szerokość (dotyczy głównie 2. rzędu siedzeń). Najważniejsze jednak, że „dwójka” z benzyniakiem 1.3 to trwały samochód, a najpoważniejsze zastrzeżenia dotyczą braków w zabezpieczeniu antykorozyjnym.

Fiesta ma odważny design

Fiesta to naprawdę udany maluch.

Może więc wybrać Fiestę VI? Ten samochód zaprojektowany z fantazją (widać to na zewnątrz i w kabinie) dzieli z Mazdą 2 niektóre podzespoły (m.in. płytę podłogową, silniki Diesla). Podobnie jak w „japonce”, siedzi się raczej sportowo (niżej niż w Skodzie czy Corsie). Do dużych prędkości prowokuje też układ jezdny (oceniamy go najwyżej!) – zapewnia świetny kompromis między sportem a komfortem.

Szkoda, że 82-konny benzyniak 1.25 nie pozwala wykorzystać potencjału podwozia (najgorsze czasy przyspieszenia i elastyczności), a do tego, gdy jedzie się ostrzej, motor zaczyna nieprzyjemnie hałasować i spalać spore ilości paliwa, choć średnie zużycie podczas testu wyniosło 6,3 l/100 km.

Niestety, podobnie jak „dwójka”, także Fiesta ma nieco mniejszy bagażnik od Corsy i Fabii, nieco mniej jest też miejsca w drugim rzędzie siedzeń, choć tu różnice okazują się niewielkie. Cena? Fiesta VI osiąga poziom Corsy D, choć ładne i zadbane egzemplarze z dobrym wyposażeniem, wyprodukowane w 2010 r., potrafią kosztować też 22 tys. zł.

Fabia: duży popyt na rynku

Mimo możliwych usterek silników TSI Fabia cieszy się zainteresowaniem.

Podobnie wygląda ceny Fabii II po modernizacji (początek 2010 r.), ale co ciekawe, wersje z nowoczesnym silnikiem 1.2 TSI/86 KM kosztują czasem mniej niż ze starszym konstrukcyjnie 1.4 16V/86 KM, który po modernizacji pozostał na niektórych rynkach (m.in. polskim). Przypadek? Zdecydowanie nie! To efekt wielu potencjalnych problemów wersji 1.2 TSI (m.in. szybko rozciągający się łańcuch rozrządu, kłopoty z turbosprężarką, przypadki przepalenia uszczelki pod głowicą, awarie elektroniki sterującej). I choć podczas pomiarów testowych Fabia 1.2 TSI wypadła bardzo korzystnie (najniższe spalanie, najlepsze czasy przyspieszeń i elastyczności), trudno polecić ją z czystym sumieniem, i to mimo naprawdę dobrze rozplanowanego wnętrza (najwięcej miejsca z tyłu) i sporego bagażnika (poj. 300-1163 l). Zdecydowanie lepiej poszukać Fabii w wersji 1.4 16V.

Fiesta, Mazda 2, Corsa i Fabia - dane techniczne

Dane techniczne Ford Fiesta Mazda 2 Opel Corsa Skoda Fabia
Silnik – typ/cylindry/zawory benz./R4/16 benz./R4/16 benz./R4/16 t.benz./R4/8
Pojemność skokowa (cm3) 1242 1349 1398 1197
Moc maksymalna (KM/obr./min) 82/5800 84/6000 87/5800 86/4800
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 114/4200 121/3500 130/4000 160/1500
Skrzynia biegów/napęd 5b man./przedni 5b man./przedni 5b man./przedni 5b man./przedni
Hamulce przód/tył tarczowe wentyl./bębnowe tarczowe wentyl./bębnowe tarczowe wentyl./bębnowe tarczowe wentyl./tarczowe
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) 3950/1722/1481 3920/1695/1475 3999/1713/1488 4000/1642/1498
Rozstaw osi (mm) 2489 2490 2511 2451
Pojemność bagażnika (l) 295-979 250-787 285-1050 300-1163
Osiągi (dane testowe) Ford Fiesta Mazda 2 Opel Corsa Skoda Fabia
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,4 (fabr. 13,3) s 12,6 (fabr. 13,6) s 12,7 (fabr. 12,5) s 11,7 (fabr. 11,7) s
Prędkość maksymalna 168 km/h 172 km/h 176 km/h 177 km/h
Średnie zużycie paliwa 6,3 (fabr. 5,7) l/100 km 6,5 (fabr. 5,1) l/100 km 6,4 (fabr. 5,5) l/100 km 6,2 (fabr. 5,2) l/100 km
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,5/10,4 m 10,6/10,4 m 10,6/10,6 m 10,4/10,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 38,7/36,4 m 36,1/36,2 m 38,0/37,8 m 36,7/37,0 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 60/69/74 dB (A) 58/69/72 dB (A) 58/65/71 dB (A) 58/64/70 dB (A)
Masa własna rzeczywista/ładowność 1070/425 kg 1024/461 kg 1162/453 kg 1124/447 kg

Fiesta, Mazda 2, Corsa i Fabia - dane eksploatacyjne, ceny części

Eksploatacja Ford Fiesta Mazda 2 Opel Corsa Skoda Fabia
Olej silnikowy 5W-20 (3,8 l) 5W-30 (3,9 l) 5W-30 (4,0 l) 5W-30 (3,6 l)
Olej w manualnej skrzyni biegów 75W-90 Synth. (2,3 l) 75W-90 (3,0 l) Opel 09 120 541 (1,6 l) 75W Synth. (2,0 l)
Płyn hamulcowy Super DOT 4 (0,8 l) DOT 4 (0,7 l) DOT 4 (0,6 l) DOT 4 (1,2 l)
Układ chłodzenia płyn na bazie glikolu (5,5 l) płyn na bazie glikolu (5,2 l) płyn na bazie glikolu (5,2 l) płyn na bazie glikolu (7,7 l)
Rozrząd pasek łańcuch łańcuch łańcuch
Kiedy wymieniać? Ford Fiesta Mazda 2 Opel Corsa Skoda Fabia
Olej silnikowy wraz z filtrem co 20 tys. km lub co rok co 20 tys. km lub co rok co 30 tys. km lub co rok co 15 tys. km/long life lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km co 20 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km
Świece zapłonowe co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km
Napęd rozrządu co 160 tys. km lub 8 lat bez okresowej wymiany bez okresowej wymiany bez okresowej wymiany
Ceny zamienników Ford Fiesta Mazda 2 Opel Corsa Skoda Fabia
Filtr oleju/powietrza od 21/53 zł od 17/39 zł od 17/38 zł od 32/54 zł
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) od 120/300 zł od 120/300 zł od 110/280 zł od 90/260 zł
Amortyzatory przód/tył (kpl.) od 420/380 zł od 420/380 zł od 400/320 zł od 360/250 zł
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko) od 480 zł od 480 zł od 320 zł od 440 zł
Reflektor/błotnik (przód) od 490/147 zł od 530/153 zł od 391/128 zł od 361/155 zł

Moje rekomendacje?

Osobom, które na drugi plan spychają walory użytkowe, zdecydowanie polecam Mazdę 2 1.3 (jako alternatywę – Fiestę 1.25). Natomiast rodzinom – Corsę 1.4 lub Fabię, ale nie z silnikiem 1.2 TSI, tylko w wersji 1.4 16V/86 KM.