Polski rynek wtórny nadal jest dość specyficzny. Każdy chciałby jeździć jak najmłodszym i jak najmniej zużytym autem kupionym za niewielkie pieniądze. Ten trend – od wielu lat potwierdzany statystykami wyszukiwań gromadzonymi przez portal Otomoto.pl – jest po części zrozumiały, ale przy okazji zachodzi dość niebezpieczne zjawisko. Prawda jest bowiem taka, że auta spełniające kryteria najważniejsze z punktu widzenia polskiego kierowcy w zasadzie nie istnieją. Naprzeciw oczekiwaniom klientów wychodzą jednak sprzedający, którzy takie pojazdy „tworzą”.
Marzenia kontra realia rynku
Z kryteriów najczęściej wybieranych w 2015 r. przez użytkowników serwisu Otomoto.pl wyłania się następujący obraz auta marzeń polskiego kierowcy (patrz też ramka na stronie obok): znaczek VW na masce, cena do 15 000 zł, czarny lakier, bogate wyposażenie i... pochodzenie z polskiego salonu. To dobry znak, bo pokazuje, że mamy świadomość tego, iż auta sprowadzane do Polski są często w kiepskim stanie.
Kłopot polega na tym, że krajowych samochodów z pożądanymi parametrami prawie nie ma – kilkunastoletnie pojazdy najbardziej poszukiwanych marek (średni wiek pierwszej trzydziestki najczęściej ogłaszanych aut to niecałe 12 lat) pochodzą głównie z importu. I nie może być inaczej, bo w naszych salonach na początku tego wieku królowały Fiat i Daewoo.
Na szczęście handlarze często wychodzą kupującym naprzeciw. Dowód? Otóż dane dotyczące najchętniej importowanych aut w dużej mierze pokrywają się z wynikami zaznaczanymi w internetowych wyszukiwarkach. Koronny przykład to Audi A4, które króluje w obu zestawieniach. Według danych instytutu badawczego Samar w ubiegłym roku sprowadzono do Polski aż 32 738 sztuk Audi A4, a model ten był najczęściej rejestrowanym sprowadzonym autem używanym. Użytkownicy Otomoto.pl w sumie szukali tego pojazdu 14 433 759 razy. Podobne zjawisko (duża liczba sprowadzonych egzemplarzy, popularność na Otomoto.pl) można zauważyć też w przypadku innych aut w wieku 10-15 lat, m.in. BMW serii 3 oraz VW Passata.
Co ciekawe, Audi A4 cieszy się największym wzięciem wśród młodych użytkowników Otomoto.pl (68 proc. zapytań od osób poniżej 35. roku życia!), pochodzących z miejscowości liczących mniej niż 20 tys. mieszkańców lub ze wsi (w sumie 51 proc. zapytań). Dla porównania drugiego w zestawieniu Passata wybierają nieco starsi użytkownicy serwisu (tylko 51 proc. zapytań od osób do 35. roku życia, za to 24 proc. – przedział 36-45 lat), na dodatek zamieszkali w dużych miastach (powyżej 200 tys. osób) – 22 proc. wyszukiwań. W przypadku Passata mniej zapytań pochodzi od mieszkańców wsi (28 proc.).
Jeśli chodzi o silniki, to wśród aut z segmentów od A do C najbardziej pożądane są odmiany benzynowe, zaś od klasy średniej wzwyż użytkownicy serwisu Otomoto.pl stawiają już na diesle (np. Passat – 60 proc. zapytań). Co ciekawe, zarówno Audi A4, jak i VW Passat są częściej poszukiwane w wersji sedan (odpowiednio 57 i 51 proc.). Czyżby odmiany kombi wciąż zapewniały niższy prestiż od „limuzyn”?
Najpopularniejsze modele według OtoMoto
Ulubionym modelem użytkowników Otomoto.pl jest Audi A4 z dieslem pod maską i w wersji sedan (!), a producentem – Volkswagen. Te opcje w minionym roku najczęściej zaznaczano w wyszukiwarce. Warto zauważyć, że wcześniejszy lider – VW Golf – spadł tym razem na trzecie miejsce, na uwagę zasługuje awans na 6. pozycję BMW serii 3. Natomiast najbardziej pożądanym autem spoza Niemiec (i Grupy VW) było Renault Mégane, a najchętniej wyszukiwanym modelem marki spoza Europy okazała się Honda Civic.
W czołówce nie ma ani SUV-a, ani vana. Statystyki dotyczące najczęściej wybieranych producentów pokazują dominację Grupy VW i bardzo słaby wynik Mercedesa (wypadł z pierwszej dziesiątki). Popularna na rynku nowych aut Skoda w tym wypadku zajęła dopiero 9. miejsce.
Najczęściej wyszukiwane modele:
1. Audi A4
2. Volkswagen Passat
3. Volkswagen Golf
4. Opel Astra
5. Audi A6
6. BMW serii 3
7. Skoda Octavia
8. Ford Focus
9. Audi A3
10. Ford Mondeo
Używany samochód marzeń polskiego kierowcy
W 2015 r. najczęściej wyszukiwanym autem było co prawda Audi A4, ale w sumie najwię- cej zapytań dotyczyło pojazdów marki VW. Pierwszy był Passat, drugi – Golf. Średnia wieku Golfów w ogłoszeniach wynosi 13,5 roku, co oznacza dominację 4. generacji.
Silnik - użytkownicy szukający aut małych i kompaktów wybierają motory benzynowe, w pozostałych królują odmiany wysokoprężne.
Kolor - modele Volkswagena są od lat najbardziej pożądanymi autami używanymi. Jeśli chodzi o kolor najczęściej zaznaczany przez użytkowników, to dominowała czerń (28 proc.).
Klimatyzacja - 29 proc. wszystkich wyszukań w 2015 r. dotyczyło aut z klimatyzacją. Wniosek: pojazd bez klimy będzie trudniej sprzedać.
Pochodzenie - to niesamowite, ale aż 74 proc. wszystkich wyszukań dotyczyło samochodów kupionych w kraju. Paradoks, bo rynek starszych aut głównie opiera się na imporcie.
Cena - 46 proc. zapytań dotyczyło samochodów nie droższych niż 15 000 zł. Naprzeciw oczekiwaniom klientów wychodzą handlarze, sprowadzający właśnie takie auta.
Tapicerka - rodzaj tapicerki nie był popularnym kryterium wyboru, ale jeśli już ktoś zaznaczał odpowiednią kratkę, to wybierał skórę. Cóż, luksus i szyk muszą być.
Jak tanio to Golf. Jak drożej, to Audi A4 lub BMW serii 3
Wykres przedstawia procentowy udział danego modelu we wszystkich tzw. zapytaniach mobilnych w danym przedziale cenowym. Z aplikacji na urządzenia przenośne korzystają głównie młodzi ludzie, dlatego niezbyt zaskakuje to, że prym wiodą tu m.in. VW Golf, Audi A4 oraz BMW serii 3. I tak, w przypadku najtańszych aut zdecydowanym faworytem jest Golf, później pałeczkę przejmują od niego A4 i Passat. W przedziale od 10 do 20 tys. zł bardzo dużą popularnością cieszy się BMW serii 3 – typoszereg E46 (zwłaszcza coupé!) to chwilowo ulubione auto wielu młodych kierowców.
Cena i przebieg w stosunku do wieku
Jak czytać te wykresy? Na przykładzie pięciu najczęściej wyszukiwanych modeli analizujemy zmiany średniej ceny i przebiegu danego auta na podstawie danych z ostatnich 8 lat. Przykład: w 2008 r. pięcioletnia wówczas „A4-ka” kombi kosztowała średnio 43 256 zł i miała przebieg 152 967 km. W 2015 r. 12-letnie Audi A4 kosztowało średnio 17 570 zł i przejechało 226 538 km. Jak widać, z biegiem lat przebieg bardzo wolno rośnie, a niekiedy spada (!!).
Z biegiem lat auta jeżdżą coraz mniej?
Tak wynikałoby z widocznych powyżej tabelek. Fenomenem jest zwłaszcza Audi A4, w przypadku którego średni przebieg spadł z 215 000 km w 2013 r. do 199 107 km w 2014 r.! Złośliwi powiedzieliby, że ktoś zaczął jeździć na biegu wstecznym, a prawda jest taka, że cofanie licznika poniekąd wymuszają klienci. Początkowo walorem auta jest wiek, ale z czasem spadek jego atrakcyjności trzeba czymś zrekompensować, więc cofa się licznik. Smutne, ale prawdziwe.