W skrócie

O sukcesie zarówno pierwszej, jak i drugiej generacji Scenica zadecydowała niesamowita funkcjonalność! Każdy z pięciu pasażerów auta ma oddzielny fotel, a w wersji Grand kabina pomieści nawet 7 osób. Dodatkowo inżynierowie pomyśleli o całej masie zmyślnych schowków, szuflad, skrytek czy półeczek. W sumie schowki rozmieszczone we wnętrzu Renault dają pojemność 91 litrów! Stylistyka deski rozdzielczej jest nowoczesna, ale nie awangardowa.

Foto: Renault

Naprawdę przyzwoitej ergonomii towarzyszy dobra jakość wykończenia wnętrza i zazwyczaj wysoki poziom wyposażenia. W przypadku wersji ze standardowym rozstawem osi bagażnik pomieści od 430 do 1840 litrów. Modele Grand w zależności od konfiguracji zabiorą na pokład 200, 533 lub 1960 litrów.

Nadwozie

"Żelazko" w wersji rodzinnej

Już na pierwszy rzut oka widać, że Scenic II pochodzi z Francji. Kształt żelazka pożyczony z Megane II w połączeniu z nowoczesnymi akcentami znanymi m.in. z Laguny II sprawia, że minivan wygląda oryginalnie i wyróżnia się w ruchu ulicznym. Do czego można się przyczepić? Z całą pewnością nie każdemu spodoba się wyraźnie ścięta linia klapy bagażnika. Zastrzeżenia dotyczą również nieco za dużych i zezowatych lamp przednich. Pomimo drobnych obiekcji stylistycznych, Renault to naprawdę fajne auto rodzinne, za kierownicą którego odnajdą się młodzi i dynamiczni mieszkańcy miast!

Wyposażenie

Wartość vs. cena? Doskonale!

Biorąc pod uwagę relację wartości do ceny, należy bardzo wysoko ocenić Scenica drugiej generacji. Kwota maksymalnie 15-stu tysięcy złotych bez problemu pozwala na zakup modelu z 2005 roku napędzanego nowoczesnym dieslem. Co więcej, kupujący nie będzie musiał narzekać na poziom wyposażenia! Już w standardzie Renault montowało w minivanie 6 poduszek powietrznych, ABS, pakiet elektryczny czy komputer pokładowy. Na rynku wtórnym nietrudno znaleźć auto posiadające dodatkowo automatyczną klimatyzację, czujnik deszczu i parkowania, fabryczny system audio, ESP czy kierownicę wielofunkcyjną.

Foto: Renault

Silniki i spalanie

Scenic 1,9 dCi - przeciętniak!

Najpopularniejszym z silników na rynku wtórnym jest 120-konny diesel 1,9 dCi. Mimo sporej mocy, Renault przyspiesza do setki w 12,1 sekundy. Skąd przeciętny wynik? Minivan waży przeszło 1400 kilogramów. Auto być może nie jest demonem prędkości, jednak okazuje się oszczędne. W mieście spalanie sięga 7,4 litra. Poza miastem wynosi 5 litrów. O ile każdy z francuskich silników (i benzynowych, i diesla) miewa problemy z wyciekami oleju, o tyle największym zmartwieniem w przypadku motoru 1,9 dCi są częste awarie turbosprężarek. Element często nie wytrzymuje dłużej, niż 60 tysięcy kilometrów. Żywotność turbo potrafi wydłużyć skrócenie interwału przeglądów olejowych. Poza tym układ wtryskowy jest wrażliwy na jakość paliwa, a zawór EGR ma niską trwałość.

Scenic 1,5 dCi - kupując ryzykujesz!

Numerem dwa rynkowej oferty jest 1,5-litrowy diesel dCi. Kupującemu najłatwiej będzie kupić wariant 82- lub 100-konny. Słabsze modele przyspieszają do setki w 15,7 sekundy. Co prawda, mocniejsze potrzebują o prawie dwie sekundy mniej, jednak nadal zapewniają opłakaną dynamikę. Mały ropniak jest cichy i bardzo oszczędny. Nawet 100-konne auta spalają poza terenem zabudowanym nie więcej, niż 4,6 litra oleju napędowego. Czy zatem warto polecić silnik 1,5 dCi? Nie do końca. Głównie dlatego, że potrafi mieć serię poważnych i kosztownych awarii. Wtryski Delphi już po 60 - 70 tysiącach kilometrów zapychają opiłki powstające w pompie wysokiego ciśnienia. Poza tym niską trwałość ma turbosprężarka, elektronika sterująca i koło pasowe alternatora. Może także dojść do obrócenia panewek.

Scenic 1,6 - beznynowe bezpieczeństwo!

Dużo bezpieczniejszym wyborem jest Scenic II napędzany benzyniakiem. Wśród ogłoszeń dominuje 115-konny silnik 1,6. Motor rozpędza minivana do setki w 12,5 sekundy i spala w mieście niespełna 10 litrów bezołowiowej. Być może za sprawą stosunkowo wysokiego zapotrzebowania na paliwo codzienna eksploatacja okaże się droższa, niż w przypadku diesla, jednak oszczędności przeważające szalę korzyści przyniesie serwisowanie! Poza wspomnianymi wcześniej wyciekami oleju, Renault z jednostką 1,6 16v boryka się z usterkami cewek zapłonowych lub drobnych elementów osprzętu.

Foto: Renault

Zawieszenie

O ile w kwestii stylizacji czy techniki Francuzi lubią nowatorskie rozwiązania, o tyle okazują się konserwatystami w temacie konstrukcji zawieszenia. Przód Scenica wspiera się na kolumnach McPhersona, a tył na belce skrętnej. Resorowanie bardzo dobrze radzi sobie z wybieraniem nierówności, przez co oferuje wysoki poziom komfortu. Nieco gorzej auto sprawuje się w zakrętach. Mimo iż karoseria jest stabilna, w wyznaczeniu właściwego łuku przy większych prędkościach przeszkadza mała precyzja układu kierowniczego. Zawieszenie Scenica nie należy do trwałych, ale na szczęście nie powinno być drogie w naprawie. Dosyć szybko wybijają się m.in. łożyska kolumn resorujących i łączniki stabilizatora. Właściciele aut skarżą się również na niską wytrzymałość sworzni wahaczy.

Typowe usterki

Francuski problem? Elektronika!

Podobnie jak w przypadku Laguny II i Megane II największą słabością Scenica II jest rozbudowana elektronika. Skomplikowany układ składa się z licznych sterowników, nie znosi niefachowych ingerencji i potrafi być drogi w naprawie. Dlatego szczególnie ważne jest, aby podczas zakupu unikać aut powypadkowych, które zostały naprawione najniższym kosztem! Co psuje się najczęściej? Centralny zamek, elektryczne sterowanie szyb, immobiliser, czujniki ciśnienia w oponach czy sterowanie kierunkowskazów. Bardzo szybko przepalają się również żarówki świateł mijania.

Foto: Renault

Szczególnie drażniące awarie dotyczą wyświetlaczy lub systemu Hands Free. Ekrany potrafią przygasnąć lub wyłączyć się bez wyraźnej przyczyny. A w takiej sytuacji ASO zaleci wymianę całego modułu w cenie grubo przekraczającej tysiąc złotych! Renomowani elektronicy mogą się podjąć naprawy ekranu za kwotę dużo niższą. Jeżeli chodzi o system Hands Free, to jego awaria sprawi, że kierowca albo nie dostanie się do wnętrza auta, albo nie będzie mógł odpalić silnika. Najczęściej zawodzi mikrowłącznik lub sterowanie. Mogą się pojawić również kłopoty z bezprzewodową komunikacją. Podstawowym problemem mechanicznym Scenica jest niska trwałość przekładni kierowniczej. Poza tym węże klimatyzacji pękają oraz szybko wybijają się drążki kierownicze.

Opinie

Scenic II to bez wątpienia idealne auto dla rodziny. Jest funkcjonalne, przestronne, łatwe w parkowaniu, dobrze wyposażone i tanie. Czy czegoś więcej można chcieć? Przede wszystkim mniejszej awaryjności! Kapryśna elektronika w połączeniu z problemami diesli potrafi uprzykrzyć eksploatację i sprawić, że cały urok Renault pryśnie. Właśnie dlatego zakup Scenica musi wynikać ze świadomości zagrożeń.