- Ford Focus kusi ceną i rozsądnymi kosztami napraw, Renault Megane – stylem oraz zaawansowaną techniką, a Hyundai i30 – walorami użytkowymi i trwałością
- Podczas oględzin zachowajcie czujność. Nasi bohaterowie to auta chętnie użytkowane we flotach (duże przebiegi, wysilona eksploatacja). Dotyczy to szczególnie Forda Focusa i Renault Megane.
- Jeśli podróżujecie z kompletem pasażerów na pokładzie, największy bagażnik ma Hyundai i30, nieco mniejszy – Renault Megane, a najmniejszy – Ford Focus
- Ten tekst powstał z myślą o subskrybentach Auto Świat Premium. Dziękujemy, że jesteście z nami. Tym z Was, którzy jeszcze nie zdecydowali się na przejście do świata Premium, polecamy zajrzeć do miejsca, w którym znajdują się wszystkie najlepsze treści Auto Świata -> Auto Świat Premium
Czasy mamy trudne. Najpierw pandemia COVID-19 odcisnęła swoje piętno, później – atak Rosji na Ukrainę. Problemy pojawiły się w różnych gałęziach przemysłu, w tym także w motoryzacji. Ceny nowych aut wystrzeliły, używane samochody także zdrożały. W ostatnim czasie dużym popytem cieszą się kilkuletnie egzemplarze. Choćby takie, jak nasi bohaterowie. Do walki stają popularne kompakty: Ford Focus, Hyundai i30 i Renault Megane. Wszystkie w wieku 5 lat, w praktycznych wersjach kombi, z ok. 130-konnymi dieslami. I choć silniki wysokoprężne w ostatnich latach straciły na atrakcyjności, obecnie, wobec wysokich cen paliw, mogą powrócić do łask. Przynajmniej na jakiś czas. Które z porównywanych aut okaże się największe, najtrwalsze, najoszczędniejsze, a także najtańsze w eksploatacji?
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Ford Focus – ma solidny silnik
Zacznijmy od Focusa. Trzecia generacja modelu zadebiutowała w 2010 r. i 4 lata później (na rok modelowy 2015) auto przeszło kurację odmładzającą. Wersję tę rozpoznacie po charakterystycznym grillu, którego kształt przypomina te stosowane w Astonach Martinach. Zresztą oprócz zmian wizualnych przy okazji modernizacji wprowadzono m.in. nowe systemy asystujące. Nieco później bazowy turbodiesel 1.6 8V TDCi został zastąpiony wersją 1.5 8V TDCi.
W ofercie znalazły się trzy wersje mocy: 95, 105 i – porównywana – 120 KM. I właśnie tę odmianę polecamy. Szczególnie w kombi, które ma służyć jako rodzinny środek lokomocji. Dlaczego? Podczas pomiarów testowych 120-konny Focus kombi do setki przyspieszył po 11,8 s, a od 0 do 130 km/h – po 20,2 s. Nie są to złe wyniki, ale też nie oszałamiają. Z reguły dynamika wypada gorzej na tle rywali, choć dla usprawiedliwienia trzeba dodać, że ich diesle są nieco mocniejsze.
Jeśli chodzi o spalanie kompaktowego kombi Forda, to producent obiecuje średnie 3,8 l/100 km, natomiast podczas pomiarów na odcinku testowym uzyskaliśmy 5,5 l/100 km – tyle samo spalił Hyundai i30, Renault Megane o 0,2 l/100 km mniej. Do zalet Focusa zaliczamy zawieszenie – daje sporo przyjemności z jazdy, auto pewnie się prowadzi nawet wtedy, gdy zapakujecie bagażnik pod dach. A trzeba przyznać, że na pierwszy rzut oka kufer robi dobre wrażenie – jest ustawny, ma regularny kształt i dość niski próg załadunku. Jednak pojemność wypada już przeciętnie. Podczas jazdy z kompletem pasażerów do dyspozycji jest 476 l (najsłabszy wynik w porównaniu), a po złożeniu kanapy – 1516 l (nieco lepiej od Megane’a, znacznie gorzej od i30).
Trwałość Forda Focusa? Ogólna jest całkiem niezła. Wysoko oceniamy diesla 1.5 TDCi (chwalony przez mechaników (podobnie jak odmiany 1.6 i 2.0 TDCi), a jeśli mielibyśmy wyliczyć powtarzalne problemy, to awariom ulega m.in. moduł komfortu, niedomaga układ wspomagania kierownicy (konieczna wymiana modułu, a nawet całej przekładni). Można liczyć na dobrą dostępność części i ich rozsądne ceny. Zresztą także relacja ceny do wieku jest korzystna, bo 5-letniego Focusa kombi ze 120-konnym dieslem kupicie za ok. 40 tys. zł.
Na drugim biegunie cenowym znajduje się Renault Megane IV, bo za 5-letni egzemplarz w niezłym stanie z dieslem 1.6 dCi/130 KM pod maską trzeba zapłacić ok. 50 tys. zł. Skąd taka różnica, przecież auta francuskie przeważnie sporo tracą na wartości szczególnie po 4-5 latach? Po pierwsze, gdy Focus III schodził z rynku (Hyundai i30 II również), Megane IV właśnie był na fali wznoszącej. Auto zadebiutowało wiosną 2016 r. (na rynku od jesieni). Po drugie, Megane to samochód stylowy, nadal na czasie. Prawda, że wygląda atrakcyjnie? Nadwozie ma świetnie wyważone proporcje, projektantów trzeba pochwalić za pas tylnych lamp LED, które palą się cały czas, a nie ze światłami mijania. Ale równie ważne jest to, czego nie widać od razu.
Renault Megane – stylowy i nowoczesny
Megane to auto naszpikowane nowoczesną techniką i często ma bogate wyposażenie. To na plus, a na minus – niestety, pokładowa elektronika nie jest w stanie unieść ciężaru bogatego wyposażenia. Weźmy na przykład zawieszający się ekran multimediów – niby nic wielkiego, ale co zrobić, kiedy za jego pomocą sterujemy kluczowymi funkcjami samochodu?
Do tego mieliśmy zgłoszenia dotyczące pojawiającej się "choinki" kontrolek na zegarach. Generalnie przed kupnem dokładnie zlustrujcie działanie elektryki. Sprawdźcie też stan zawieszenia, bo amortyzatory montowane w fabryce bywają nieszczelne, do tego zdarza się, że łączniki stabilizatora potrafią stukać już po przejechaniu 20-30 tys. km. Owszem, nie są to problemy dyskwalifikujące auto, ale trzeba o nich pamiętać.
Na pochwałę zasługują dobrze wyprofilowane fotele, wygodna okazuje się kanapa, można liczyć na dobry komfort jazdy i sporą ilość miejsca w kabinie – jest go więcej niż w Fordzie Focusie, minimalnie mniej niż w Hyundaiu i30. Bagażnik także wypada całkiem przyzwoicie – poj. 521 l podczas podróży z kompletem pasażerów to dobry wynik jak na stylowe kompaktowe kombi. Nieco gorzej kufer prezentuje się po złożeniu kanapy (poj. 1504 l), choć też nie ma co narzekać. W codziennej eksploatacji korzystnie wypada diesel 1.6 dCi. Jak na 130 KM odznacza się dobrą dynamiką i nie pali przesadnie dużo. Na odcinku testowym zanotowaliśmy wynik 5,3 l/100 km. Szkoda, że z trwałością silnika bywa już różnie. Co prawda, poważne awarie zdarzają się rzadko, ale dochodzą do nas sygnały, że norma to szarpanie, zaniki mocy. Winna... elektronika sterująca.
Hyundai i30 – ma spore możliwości
Podobny kłopot (zaniki mocy) może dopaść diesla pracującego pod maską trzeciego bohatera naszego porównania – Hyundaia i30 1.6 CRDi. Jednak w tym przypadku problem jest banalny i powszechnie znany (pisaliśmy już o nim nie raz). Otóż z czasem zatyka się sitko w zbiorniku paliwa – mechanicy zalecają czyszczenie co 30-40 tys. km (koszt przeglądu wzrasta o ok. 100 zł). Poza tym do silnika 1.6 CRDi nie mamy zastrzeżeń. To udana konstrukcja z solidnym "dołem" , trwałym układem wtryskowym, rzadko psującym się osprzętem.
W testowanej, 136-konnej wersji zapewnia też niezłe osiągi (poziom Megane’a), a średnie spalanie na odcinku testowym wyniosło 5,5 l/100 km. Koreańskie kombi dobrze wypada również w ocenie walorów użytkowych – przestronna kabina, największy bagażnik w porównaniu. Auto charakteryzuje się dobrym komfortem jazdy, niską utratą wartości, a także rozsądnymi kosztami eksploatacji i dobrą ogólną trwałością. A jeśli nawet coś się zepsuje, to można liczyć na długą, 5-letnią gwarancję. Jeśli auto ma niespełna 5 lat (takie kosztują ok. 50 tys. zł) i było regularnie serwisowane w ASO, to nadal można na nią liczyć, a to bywa nieocenione podczas zakupu czterech kółek na rynku wtórnym.
Ford Focus – typowe usterki
- przeciętna jakość wykończenia (skrzypienia),
- rdza na elementach podwozia,
- uszkodzenia żaluzji na chłodnicy,
- usterki czujników temperatury w dieslach,
- zawodzi moduł komfortu,
- awarie fabrycznych radioodtwarzaczy,
- niedomagania układu wspomagania kierownicy,
- przeciętna trwałość manualnej skrzyni biegów w 1.6 TDCi,
- kosztowne naprawy dwusprzęgłówek PowerShift,
- w benzyniakach EB z początku produkcji ryzyko drogich awarii.
Hyundai i30 – typowe usterki
- lakier podatny na obicia i zarysowania,
- zawiesza się fabryczna nawigacja i szwankują tylne czujniki parkowania,
- w 1.6 GDI z początku produkcji ryzyko obrócenia się panewek,
- w turbodieslach zatykające się sitko w zbiorniku paliwa,
- przeciętna trwałość układu wtryskowego w wersji 1.4 CRDi,
- nietrwałe łożyska w manualnej przekładni,
- usterki skrzyni dwusprzęgłowej po 150-200 tys. km,
- nie najlepsza trwałość sprzęgła i łożysk tylnych kół.
Renault Megane – typowe usterki
- zdarzają się skrzypienia i hałasy w kabinie podczas jazdy,
- dość często niedomaga elektryka – losowe komunikaty o błędach w kokpicie,
- niestabilne połączenie Bluetooth,
- głupiejący system bezkluczykowy,
- w silnikach benzynowych zbiera się nagar na zaworach ssących,
- w dieslu 1.6 dCi zdarzają się zaniki mocy (nierówna praca podczas jazdy),
- dwusprzęgłowa skrzynia (EDC) potrafi szarpać nawet po wgraniu nowego softu,
- przeciętna trwałość zawieszenia.
Ford Focus, Hyundai i30 i Renault Megane – dane techniczne
Dane techniczne | Ford Focus | Hyundai i30 | Renault Megane |
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 | 1582 cm3 | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 120 KM przy 3600 obr./min | 136 KM przy 4000 obr./min | 130 KM przy 4000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 270 Nm przy 1750 obr./min | 280 Nm przy 1500 obr./min | 320 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni | man. 6/przedni | man. 6/przedni |
Hamulce przód/tył | tarcze went./tarcze | tarcze went./tarcze | tarcze went./tarcze |
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.) | 4556/1823/1505 mm | 4585/1795/1465 mm | 4626/1814/1448 mm |
Rozstaw osi | 2648 mm | 2650 mm | 2712 mm |
Pojemność bagażnika | 476-1516 l | 528-1642 l | 521-1504 l |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1200/690 kg | 1500/650 kg | 1850/730 kg |
Masa własna/ładowność (rzeczywista) | 1435/465 kg | 1444/456 kg | 1469/483 kg |
Osiągi – dane testowe | Ford Focus | Hyundai i30 | Renault Megane |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s (fabr. 10,7 s) | 10,9 s (fabr. 10,5 s) | 10,9 s (fabr. 10,0 s) |
Prędkość maksymalna | 193 km/h | 194 km/h | 199 km/h |
Średnie spalanie fabryczne | 3,8 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,0 l/100 km |
Średnie spalanie testowe | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Ford Focus, Hyundai i30 i Renault Megane – eksploatacja
Eksploatacja | Ford Focus | Hyundai i30 | Renault Megane |
Olej silnikowy | 0W-30 WSS-M2C950-A (3,9 l) | 5W-30 CH/B4 (5,3 l) | 5W-30 RN0720 (6,2 l) |
Olej w skrzyni biegów | 75W FE WSS-M2C200-D2 (1,7 l) | 70W GL-4 (1,9-2,0 l) | 75W-80 GL-4 (1,8 l) |
Płyn hamulcowy | DOT 4LV WSS-M6C65-A2 | DOT 3/4 | DOT 4+ Class 6 (0,7 l) |
Układ chłodzenia | WSS-M97B44-D (7,3 l) | płyn na bazie glikolu (6,9 l) | Glaceol RX Type D (7,0-7,5 l) |
Rozrząd | pasek | łańcuch | łańcuch |
Kiedy wymieniać? | Ford Focus | Hyundai i30 | Renault Megane* |
Olej silnikowy wraz z filtrem | co 20 tys. km lub co rok | co 30 tys. km lub co 2 lata | co 30 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km lub co rok | co 30 tys. km lub co 2 lata | co 30 tys. km lub co 2 lata |
Filtr powietrza | co 60 tys. km lub co 3 lata | co 60 tys. km lub co 4 lata | co 60 tys. km lub co 4 lata |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 30 tys. km lub co 2 lata | co 3 lata lub 120 tys. km |
Napęd rozrządu | co 180 tys. km lub co 10 lat | bez okres. wymiany | bez okres. wymiany |
Kombi do 50 tys. zł — które wybrać?
Najwięcej mocnych punktów ma Hyundai i30 w wersji kombi i z dieslem 1.6 CRDi/136 KM pod maską. Dużo przestrzeni w kabinie, największy bagażnik, udany silnik (dobra trwałość, niezła dynamika, rozsądne spalanie), niska utrata wartości i rozsądne koszty eksploatacji to niewątpliwe zalety. Forda Focusa 1.5 TDCi/120 KM i Renault Megane’a 1.6 dCi/130 KM klasyfikuję ex aequo na drugiej pozycji. Oba auta mają mocne i słabe punkty, oba są na swój sposób atrakcyjne. Dlatego w ich przypadku decyzję o kupnie trzeba dobrze przemyśleć i kierować się tym, co cenicie najbardziej.
Atrakcyjna cena Focusa to wynik długiego stażu rynkowego, choć auta po modernizacji z dieslem 1.5 to wydatek nie-co ponad 30 tys. zł. Najdroższe jest Renault Megane.
Focus 3. generacji pojawił się w 2010 r. i 4 lata później przeszedł modernizację (na zdjęciach). Auto zdobyło uznanie na rynku i sprzedawało się znakomicie – dotyczy klientów indywidualnych, a przede wszystkim firm.
Na desce rozdzielczej sporo się dzieje, obsługa wymaga przyzwyczajenia
Bagażnik w kompaktowym Fordzie ma pojemność 476-1516 l.
Focus nie jest ciasnym autem, ale rywale oferują nieco więcej miejsca w kabinie i bagażniku.
Focus kombi z dieslem pod maską to wzorcowy przykład auta flotowego. W przypadku wersji sprzed zmian największą popularnością cieszył się diesel 1.6 TDCi, natomiast w wersji po zmianach – 1.5 TDCi.
Czwarta generacja kompaktowego Renault pojawiła się w 2016 r. W odróżnieniu od poprzedniej postawiono na styl. Atrakcyjnie i nowocześnie wygląda nie tylko popularna wersja hatchback, lecz także opisywane kombi.
Nowoczesny styl nadwozia i wnętrza. Szwankuje elektronika
Bagażnik dość wypada korzystnie – poj. 521-1504 l.
Kanapa okazuje się całkiem wygodna.
W dieslu 1.6 dCi zdarzają się zaniki mocy (nierówna praca podczas jazdy).
Pierwsza generacja Hyundaia i30 nie była złym autem, ale też bez wpadek się nie obyło. Druga odsłona kompaktu z Korei to już dojrzałe auto, które nie zmaga się z dużą liczbą niedomagań. Natomiast trzecia to już auto dopracowane niemal pod każdym względem.
Ciekawy wygląd deski rozdzielczej, przeciętna jakość materiałów
Korzystnie prezentuje się bagażnik – duży, dość ustawny
Z tyłu jest dużo przestrzeni na nogi.
Wysoko oceniamy też diesla 1.6 CRDi (moc: 95, 110, 115 i 136 KM). To bardzo dobry silnik, chwalony przez mechaników za trwałość, rozsądne koszty napraw (m.in. brak dwumasu, układ wtryskowy Boscha, łańcuchowy napęd rozrządu).